Gå til innhold

TEST: Apple Mac mini (2018)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er den nye den beste Mac Minien noensinne, hadde vært rart dersom de oppdaterte etter 4 år og så var den dårligere...

 

Akkurat ja. Å den var dyr fordi den har 4 core cpu?

 

'På papiret har prossesorn 65w tdp' ..javel..hvorfor ikke skrive hva slags intel i5(??) prosessor det dreier seg om?

 

Er vel enkelt å finne ut hva intel tar betalt for den (minus ganske mange prosenter fordi apple er en så stor kunde).

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er den nye den beste Mac Minien noensinne, hadde vært rart dersom de oppdaterte etter 4 år og så var den dårligere...

 

Akkurat ja. Å den var dyr fordi den har 4 core cpu?

 

'På papiret har prossesorn 65w tdp' ..javel..hvorfor ikke skrive hva slags intel i5(??) prosessor det dreier seg om?

 

Er vel enkelt å finne ut hva intel tar betalt for den (minus ganske mange prosenter fordi apple er en så stor kunde).

Hvem snakker om i5? Står vel relativt klart i testen hvilken CPU det er snakk om. Men maskinen kommer jo i flere utgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er den nye den beste Mac Minien noensinne, hadde vært rart dersom de oppdaterte etter 4 år og så var den dårligere...

 

Akkurat ja. Å den var dyr fordi den har 4 core cpu?

 

'På papiret har prossesorn 65w tdp' ..javel..hvorfor ikke skrive hva slags intel i5(??) prosessor det dreier seg om?

 

Er vel enkelt å finne ut hva intel tar betalt for den (minus ganske mange prosenter fordi apple er en så stor kunde).

Hvem snakker om i5? Står vel relativt klart i testen hvilken CPU det er snakk om. Men maskinen kommer jo i flere utgaver.

"Prosessoren tilhører Intels Coffee Lake-generasjon, og selv innstegsmodellen har fire CPU-kjerner." Er det hva du mener med relativt klart?

 

Bare jeg som utgår fra en i5. Ikke er der vel en i3 cpu i en pc til 9000kr? I7 er vel ikke noe for den billigste ..

 

 

Ufff fant det nå lenger ned ..i3 til 9000kr.. javel ja..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne Mac Minien var det som gjorde at jeg hoppa av Apple. Planen var å bytte ut iPhone 6s med Xr og kjøpe Mini som stasjonær for å ta over for MBP. Hadde venta på Mini i 2 år. Men ikke med den elendige maskinvaren til den prisen. Så i stedet skriver jeg dette fra en mate 20. Er mye jeg savner med iPhone (særlig swipe frem og tilbake i nettleser) men jeg gidder ikke Apple lenger.

 

I alle år har jeg forsvart at jo, Apple er litt dyrere - men det får man igjen for i kvalitet og OS. Men nå har det klikka for dem. For dyrt, for seint, for dårlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet til Apple er at de er teknisk forbigått av resten av IT-industrien samlet sett selv om de følger med i markedet. De kan kanskje surfe på det har bygget opp av rykte før, men nedgangen de har i salg av spesielt iPhone-enheter er dystre, noe som sikkert er med på å drive opp prisen for å holde investorene happy, men den prispolitikken de legger opp til gjør også at færre og færre kjøper nye enheter, så det vil ikke holde i lengden. De har peaket trendkurven og er et godt stykke inn i den nedadgående delen på telefonbiten. Antar dette også smitter litt over på datamaskinene, selv om dette er mer langtidsenheter sammenlignet med byttetrenden på iPhone.

Lenke til kommentar

Denne Mac Minien var det som gjorde at jeg hoppa av Apple. Planen var å bytte ut iPhone 6s med Xr og kjøpe Mini som stasjonær for å ta over for MBP. Hadde venta på Mini i 2 år. Men ikke med den elendige maskinvaren til den prisen. Så i stedet skriver jeg dette fra en mate 20. Er mye jeg savner med iPhone (særlig swipe frem og tilbake i nettleser) men jeg gidder ikke Apple lenger.

 

I alle år har jeg forsvart at jo, Apple er litt dyrere - men det får man igjen for i kvalitet og OS. Men nå har det klikka for dem. For dyrt, for seint, for dårlig.

 

Uh, du har da swiping frem og tilbake på nettleser på Android. Du må bare skru den på, siden den er deaktivert som standard siden folk flest HATER den funksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye mac mini er dyr, ja det er klart.

Grafikkløsningen er dårlig, helt klart.

Men det å få en så kraftig CPU inn i formfaktoren med så lite støy og integrert PSU er faktisk ganske imponerende. Mac mini med i7 blir bare slått av dyreste Mac Pro og iMac Pro modellene på multicore scores. Single Core er den kun slått av 27" iMac med i7-7700K.

Såvidt jeg har funnet slår den også samtlige NUCs fra Intel på CPU performance, og de blir levert med ekstern PSU som ikke er ønskelig. (Her kan dere gjerne rette meg!)

Trenger man en maskin med MacOS, og verdsetter CPU ytelse er dette et perfekt utgangspunkt.

Med 4 x Thunderbolt kan man også plugge i eGPU, lydkort, ekstern lagring og høyoppløste skjermer.

For hva det er synes jeg Apple har gjort en god jobb og kommet med et godt produkt. Selvfølgelig skulle den vært billigere men prisutviklingen ser ikke ut til å stoppe på produktene til Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en vil ha liten formfaktor er det bedre med NUC. Om en vil ha noe mer kraftig er det bedre å kjøpe en vanlig pc. Begge disse vil ha bedre muligheter for oppgraderinger og utskifting av deler. Og prisen er mye lavere. Det eneste er vel at skal en ha MacOS så er der vel ikke bedre alternativer som stasjonær-pc.

 

Edit: Leser nå om at kjølingen av prosessoren også er mangelfull. Så her er det bare å styre unna for tung bruk som spill eller videoredigering.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

i3-8100, i5-8400 og i7-8700 er CPU'ene som sitter i disse. Vel og merke i loddbar utgave kontra 1151-sokkel. De yter derimot identisk med sine sokkelekvivalenter. Prisforskjell på i3 og i7 i sokkelutgave er kr 1800,- om en går ut fra billigste tilbyder. Det som derimot er helt horribelt er prisen Apple tar for å lodde fast SSD.

 

PS. I tillegg til rå overprising av SSD er heller ikke hastigheten imponerende på disse. En EVO 970 500 GB yter 3200/2800 på min i7-8700 PC med et relativt moderat B360M hovedkort. Mac Mini med 1 TB SSD klarer en skrivehastighet på 1200 og leser på 2400. En betaler med andre ord PRO ++ priser for Consumer -- hastigheter.

Endret av rolandvg 99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal ha denne pcen lenge, er det så nøye om den koster 9000,- eller 5000,-?

 

Gjensalgsverdien for Apple er svært god, ikke glem det.

Sant. Maskinene er så hinnsides overpriset, noe som går igjen i prisen ved videresalg. Går på en måte opp i opp.

Men ikke fanken om jeg ville hatt MacOS igjen. For en katastrofe å jobbe med. Er ingenting som slår fleksibiliteten til Windows og Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...