Gå til innhold

Forbrukerrådet: – Google manipulerer brukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen av poengene med mobil er at du skal kunne nås på telefon og motta meldinger.

Tja, i dag trenger du ikke telefon og sms spesifikt, så lenge du har internett er du tilgjengelig, og mange steder er det god åpen WiFi dekning. Ikke at flymodus hjelper i så tilfelle, men da kan du fjerne sim kortet.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Så utrolig DEILIG å lese denne saken!

 

Det er grenseland kriminelt hvor mye informasjon Google etter hvert sitter på for hver av oss. Er ikke mer enn 1 år siden de lovet å slutte og scanne alle e-postene våre i Gmail(!). Hvor mange passord og annen sensitiv informasjon har ikke kommet til oss på e-post gjennom årene? Én ting er hva av informasjonen de på nåværende tidspunkt bruker, men noe helt annet er informasjonen de potensielt KAN bruke mot oss i fremtiden.

 

Har selv byttet til iPhone, byttet fra Gmail til iCloud, og byttet fra Google søk til Startpage (Google uten sporing), og anbefaler ALLE å gjøre det samme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så utrolig DEILIG å lese denne saken!

 

Det er grenseland kriminelt hvor mye informasjon Google etter hvert sitter på for hver av oss. Er ikke mer enn 1 år siden de lovet å slutte og scanne alle e-postene våre i Gmail(!). Hvor mange passord og annen sensitiv informasjon har ikke kommet til oss på e-post gjennom årene? Én ting er hva av informasjonen de på nåværende tidspunkt bruker, men noe helt annet er informasjonen de potensielt KAN bruke mot oss i fremtiden.

 

Har selv byttet til iPhone, byttet fra Gmail til iCloud, og byttet fra Google søk til Startpage (Google uten sporing), og anbefaler ALLE å gjøre det samme!

Sender du passord i e poster? Typisk normal's på internett ?

 

Har både iPhone og Android, åtter'n og en 1500kroners Xiaomi, sistnevnte er best. Fuck iPhone, Steve Jobs vrir seg i grava.

 

Privat informasjon er privat. Ingen Facebook, insta, snap osv. Bruker Digipost. Hemmelig nummer, ikke oppført privat, kun jobb nummer.

 

Bryr meg midt på ryggen om Google vet at jeg søker på verktøy på staypro.no eller 3d printer deler på ebay, AliExpress eller Banggood. Om Google vil fortelle meg hvor lang tid det tar å kjøre hjem fra jobb, så kjekt er det. Hvis google vil vise meg reklame rettet mot meg så vær så god og muligens kan jeg gjøre en grei deal.

 

Google er et gratis nytte verktøy, betalingen er informasjon og reklame titting. Mye bedre enn å bli lurt til å kjøpe epledingser alle andre normal's går rundt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sender du passord i e poster? Typisk normal's på internett

 

Har både iPhone og Android, åtter'n og en 1500kroners Xiaomi, sistnevnte er best. Fuck iPhone, Steve Jobs vrir seg i grava.

 

Privat informasjon er privat. Ingen Facebook, insta, snap osv. Bruker Digipost. Hemmelig nummer, ikke oppført privat, kun jobb nummer.

 

Bryr meg midt på ryggen om Google vet at jeg søker på verktøy på staypro.no eller 3d printer deler på ebay, AliExpress eller Banggood. Om Google vil fortelle meg hvor lang tid det tar å kjøre hjem fra jobb, så kjekt er det. Hvis google vil vise meg reklame rettet mot meg så vær så god og muligens kan jeg gjøre en grei deal.

 

Google er et gratis nytte verktøy, betalingen er informasjon og reklame titting. Mye bedre enn å bli lurt til å kjøpe epledingser alle andre normal's går rundt med.

 

 

Fint resonnement, dersom du ikke anser alt hva du bedriver med på nettet eller logg over hvor du befinner deg til enhver tid som privat informasjon..

 

Dersom betalingen som du sier er informasjon og reklame titting, så vet jeg hva jeg er villig til å betale ekstra for..

Lenke til kommentar

 

Sender du passord i e poster? Typisk normal's på internett

 

Har både iPhone og Android, åtter'n og en 1500kroners Xiaomi, sistnevnte er best. Fuck iPhone, Steve Jobs vrir seg i grava.

 

Privat informasjon er privat. Ingen Facebook, insta, snap osv. Bruker Digipost. Hemmelig nummer, ikke oppført privat, kun jobb nummer.

 

Bryr meg midt på ryggen om Google vet at jeg søker på verktøy på staypro.no eller 3d printer deler på ebay, AliExpress eller Banggood. Om Google vil fortelle meg hvor lang tid det tar å kjøre hjem fra jobb, så kjekt er det. Hvis google vil vise meg reklame rettet mot meg så vær så god og muligens kan jeg gjøre en grei deal.

 

Google er et gratis nytte verktøy, betalingen er informasjon og reklame titting. Mye bedre enn å bli lurt til å kjøpe epledingser alle andre normal's går rundt med.

 

 

Fint resonnement, dersom du ikke anser alt hva du bedriver med på nettet eller logg over hvor du befinner deg til enhver tid som privat informasjon..

 

Dersom betalingen som du sier er informasjon og reklame titting, så vet jeg hva jeg er villig til å betale ekstra for..

Vet ikke hva han babler om med reklame på Android.

Sporing er ikke Apple noe bedre, tvert om. Du har til og med verre kontroll over hva du kan gjøre med det der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Vet ikke hva han babler om med reklame på Android.

Sporing er ikke Apple noe bedre, tvert om. Du har til og med verre kontroll over hva du kan gjøre med det der.

 

 

Nei, han rablet om mye rart, det meste oppdikta antakeligvis.

 

At Apple er langt bedre på personvern og deling av data trodde jeg de fleste hadde fått med seg. Når Google scanner både eposten og bildene dine for å finne produkter og andre måter å servere deg reklame på, så er det en så drøy praksis for personvernet at jeg ikke kan skjønne hvordan noen kan forsvare det. Bare business modellen til disse to selskapene burde jo avsløre nok om hvilke forskjellige incentiver de har på dette området. Personvern var en av hovedgrunnene til at jeg har valgt bort alt av Google produkter (ikke bare mobiltelefoner) og skyr det som pesten, det betaler jeg gladelig litt ekstra for.

 

Hadde vært artig å sett kommentarfeltene her på forumet om denne praksisen var snudd andre veien.. da tenker jeg det hadde blitt månelyst her inne :)

Lenke til kommentar

Betale 10k for en Android med sporing, eller 16k for iPhone med mindre sporing

 

Så det at Google sporer skal ikke ha noe å si, da folk har valget

Det hadde vært noe annet om Google hadde monopol, noe de ikke har

 

Er det kun iPhone til 16k som har mindre sporing? Skulle tro det også gjaldt de øvrige modellene.

Lenke til kommentar

Betale 10k for en Android med sporing, eller 16k for iPhone med mindre sporing

 

Så det at Google sporer skal ikke ha noe å si, da folk har valget

 

De aller fleste vet ikke at de blir sporet av Google, og i alle fall ikke i hvilken grad. Selv om du slår av all GPS og sporing, spores du fortsatt. Google har ingen insentiver til å ikke spore deg, siden det tross alt er kun fra å selge brukerdata de har sin verdi. Og hver gang Google blir tatt med fingrene i kakeboksen glemmes det kjapt, av forskjellige årsaker (en egen /rant bare det), og de får fortsette som før fordi de "lover at vi skal slå det av" og "det bare en bug/test". Dermed er insentivene vektet mot å heller lyve, spore, bli bustet og tilgitt, gang på gang.

 

 

Det hadde vært noe annet om Google hadde monopol, noe de ikke har

 

Vel, kanskje ikke monopol, men Google har vel rundt 80% av markedet, såvidt jeg vet. I tillegg har de nærmest monopol på web analytics, video (masse sporing på youtube) og e-post (gmail skannes). På Diskusjon.no alene kjører tre forskjellige script/tjenester fra Google (Analytics, Tagmanager, APIs).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...