Gå til innhold

KOMMENTAR: Når drømmen om realisme i spill viser seg å være uønsket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man spiller ikke for realisme, men for underholdning. Avbrekk.

 

Må man virkelig barbere seg og sove i spillet?

 

Herregud, når jeg leser denne teksten er det som om det er en parodi på noe. Som om noen hr tatt ønsket om "mer realisme" i spill til det ekstreme og latterlige. Men så er spillet virkelig som det beskrives her?!

 

Sitat: "det både burde, og skal, være rom for tregere mer realistiske tilnærminger til spilldesign, som kultiverer innlevelsesrike spillhistorier fremfor gøyale eventyr"

 

Hæææ? Å måtte finne mat og barbere seg "kultiverer innlevelsesrike spillhistorier"?! Hvordan i all verden gjør det det? Hvordan bringer tull som barbering "spillhistorien" videre? Det virker fullstendig meningsløst.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Saints Row: 1899 hadde vært gøy det og, men det er ikke det RDR er, og jeg ser ikke noen grunn til at det må være det. Jeg skjønner det sånn at det er en del som ikke liker animasjonene, måten man går på og de greiene der, men det blir veldig rart for meg når de mener det gjør spillet dårligere. Det er da ikke dårligere av den grunn, det er bare ikke denne personens stil. Det er derimot spillets stil. Det er en stor del av hva som gjør spillet til den opplevelsen det er - og som jeg selv liker veldig godt. Husker godt det var mange som hatet måten man styrte karakterene i Gears of War også da multiplayerdelen der var stor. Rainbow Six var/ble jo stort på omtrent samme tiden - og kunne spilles i tredjeperson. Kan ikke huske at noen klagde på bevegelsene i det spillet, men det er fortsatt feil i mitt hode å da tenke at det var bedre i Rainbow Six en i Gears of War. Det var ikke bedre eller dårligere, men en annen stil. Selv tror jeg ikke jeg hadde likt Gears of War like godt uten den litt tunge og klaustrofobiske bevegeligheten, da det rett og slett fungerte utrolig godt for min del. 

 

Jeg aner ikke hvor jeg skal med dette, og jeg skal innrømme at jeg bare skumleste, men jeg tror det bunner ut i at bare fordi man liker X, gleder seg til Y - og at Y ikke har X så betyr ikke det at Y er dårlig. Det bare passer kanskje ikke deg. Men jeg kunne aldri sett for meg et Read Dead hvor man kan snu på en femkroning og stoppe en hest på et kumlokk. Alt er jo satt på spissen for tiden, men det er nå litt sånn og da.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja, man spiller ikke for realisme, men for underholdning. Avbrekk.

 

Må man virkelig barbere seg og sove i spillet?!

 

Nei? Man kan, men du må ikke. Om du ikke barberer deg så gror skjegget, men hva så. Det forandrer jo ingenting. Selv har jeg så godt som aldri lagt meg til å sove, aldri kokt en kopp med kaffe og aldri kløyvd noe ved på noen campingplasser jeg har vært på. Jeg har aldri blitt "straffet" av spillet for det. Muligheten til dette er der om man ønsker, men jeg har slaktet meg gjennom det meste av steder i spillet som en søvnløs skjeggete ape - og jeg har fulgt opp dette med noen timer som en ærbar, velkledd og glattbarbert (utenom barten selvsagt, den må være on point) fyr for å se om det var noe gøy. Og begge deler var gøy. Tror mange føler spillet sier de MÅ hogge ved. De MÅ gjøre ditt. De MÅ gjøre datt. Neh, man kan fint drite i det og bare gjøre som man vil. Gjort det selv og kjenner meg fint lite igjen i det folk sier om at de gjør virtuelt husarbeid. Du kan om du ønsker, men du må ikke.

 

Realisme og underholdning er jo overhodet ikke adskilt uansett? Diverse bil og flysimulatorer går jo for å være det nest beste, utenom å faktisk kjøre en bil eller fly ett fly, men det er da millioner av mennesker som underholdes av det, og som helt klart kaller det avbrekk fra virkeligheten. Skal godt gjøres å finne skatefans som kjeder seg mens man spiller Skate 2, selv om det er helt klart den mer realistiske versjonen av Tony Hawk - til en ekstrem grad også. Selv har jeg noen hundre timer i Minecraft gjennom årene - hvor jeg graver etter stein, jakter på dyr, gror hvete, lager en suppeskål, koker heksebrygg, finner sopp, klipper gress, hogger trær, vedlikeholder verktøy og våpen, finner nye kilder til materialer, og så mye mye mer. Veldig mange vil vel kalle dette kjedelig og "dårlig", men jeg vil nå påstå at det er helt nydelig. Et avbrekk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hæææ? Å måtte finne mat og barbere seg "kultiverer innlevelsesrike spillhistorier"?! Hvordan i all verden gjør det det? Hvordan bringer tull som barbering "spillhistorien" videre? Det virker fullstendig meningsløst.

 

Har du spilt spillet i det hele tatt? For det virker som du ikke har det og tar noen små ytterpunkter som man omtrent ikke trenger å se på i spillet om man ikke ønsker og henger det opp som det spillet dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Realisme er ikke automatisk en dårlig ting. Det som virker klart for meg er at Rockstar har hatt en større visjon med dette spillet og det virker som de bare kom til starten på utforskelsen av dette.

 

Eks. kunne jeg ønsket realisme ift.

- Kjøpe meg et rom i hver by som jeg kan ha som base og utvikle hver for seg

- å kjøpe et stykke land og bygge mitt eget hus eller ranch, kjøpt inn dyr etc. 

- Deretter selge disse dyrene på markedet i valentine, til slakteren el.

- Ha muligheten til å lage ammunisjon selv etc.

- Kanskje også kjøpe stagecoaches og leie vognførere, sette opp traderoutes osv. som ga deg regelmessig inntekt.

  Hvis disse ble ranet fikk man muligheten til å jakte dem ned.

- Kjøpe pels av NPC pelsjegere og selge videre til andre med overskudd hvis man fant kjøpere på kartet som tilbyr mer.

- Savner spesielt muligheten til å kunne lagre ting i basen/campen som pels osv.

- Ha muligheten til en NPC companion som man kan sende hjem for å hente forsyninger, levere/selge det man har jaktet på osv.

 

Dette med å spise burde være mulig å automatisere eks. med en skill som gjorde at man alltid forsynte seg av noe lowlevel mat man hadde i inventory når karakteren og hesten ble sulten. Flott at karakteren går opp og ned i vekt, men ikke flott at jeg må håndmate karakteren.

 

Spillet har et enormt potensiale.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med realisme, eller mangel på sådann. Det kommer alt ann på humøret mitt. Det har gått en del timer i Driveclub VR, for å si det mildt. Er noe med å sitte inne i en "fysisk" bil av et kaliber jeg aldri vil få sjansen til i virkeligheten jeg elsker. Greit nok er grafikken ikke helt på topp i dagens VR-briller, men det glemmer man fort når man først sitter der i en Ferrari i 250km/t ned en øde landevei. VR-brillene gjør også at man faktisk sitter inne i den, akkurat som i en ekte bil. Følelsen er helt syk.

 

Men samtidig har jeg storkost meg like lenge med f.eks The Crew 2. Her snakker vi å kjøre en Ferrari i tredjeperson, bytte til en dirtbike uten å miste fart engang, hoppe utfor et stup, bytte til fly i luften, fly over enn innsjø, og så bytte til speedbåt - alt i samme løp. Det er totalt urealistisk, og kontrollene er latterlige i forhold til simulatorer. Men hva så? Det er utrolig morsomt å spille.

 

For den saks skyld var de første Ghost Recon-spillee ganske opptatt av realisme, og her snakker vi å dø av étt enkelt skudd fra mange hundre meter unna. Dermed må man være ekstremt forsiktig, snike seg frem, og bruke teamet for alt det er verdt. I senere spill, som f.eks Ghost Recon: Wildlands, er det mer å bare løpe frem og plaffe løs på alt og alle. To helt forskjellige typer spill, men begge er svært morsomme å spille.

 

Poenget er at jeg liker RDR2 pga all realismen, men kunne like gjerne spilt et RDR2 i stil med Saint's Row, og alt det der. Det kommer ann på humøret mitt. skate eller Tony Hawk? Begge deler, takk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, realisme i Red Dead Redemption, faktisk. Ikke akkurat det første jeg trodde noen skulle si om dette spillet.

 

Problemet med "realisme" er når spillet bare er enkle repetive oppgaver, som er copy/paste tusenvis av ganger, kun for å dra ut opplevelsen, så blir det kjempekjedelig. Selv ikke det ekte liv er så forutsigbart. Skal realisme fungere så må det være noe som motiverer deg. Noe ukjent, noe du må løse som du ikke har sett før. Tvinge deg til å snu deg om på en femøring. Da blir realisme gøy. Rockstar sine spill er ELENDIG på dette pga utelukkende copy/paste, og derfor vil "realisme" bare gjøre spillene enda kjedeligere. Twitcher 3 lider av nøyaktig det samme forøvrig, og er derfor heller ikke et spesielt godt spill, siden det også lider av copy/paste-syndromet. Satt på spissen kunne en fyr ha kodet dette spillet om all grafikk og animasjoner var på plass. Det er så ekstremt simple mekanismer som er repetert om og om igjen.

 

Sjangeren må bort fra copy/paste før den kan bevege seg noe videre, men det vil kreve et så stort budsjett at det knapt nok er mulig, spesielt når dere anmeldere har så stort fokus på grafikk. Først da kan man innføre "realisme". Det er kun i andre sjangere hvor realisme har vært gøy til nå, fordi det er et mye mer begrenset scope, spillet har blitt håndlaget fra A til Å, og grafikk har ikke vært fokuset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjeringspunktet mellom realisme og underholdning har alltid vært en utfordring. I det første ultima underworld som kom for sikkert 25 år siden så måtte man lage sin egen fiskestang og fiske for å overleve. Jeg kommer ikke på alt i farta men det er flere spill fra tidligere tider som ble så realitiske at det ble kjedelig, hovedpersonen ble sulten, måtte sove osv.

 

På bilspillfronten fikk man tidlig såkalte kjøresimulatorer som hadde en realistisk skade og kollisjonsmodell. Dekkene ble varma og oppførte seg annerledes, krasjet man var bilen ødelagt osv.

 

For ikke å snakke om hardcore rollespill med Iron Man-modus. Kun ett liv! Dævva man så måtte man starte spillet på nytt. Er det da gøy å spille eller blir det bare mas?

 

Synes f.eks GTA har løst dette bra med en realitisk by der man faktisk får mer poeng om man sover, men heldigvis må ikke bilene fylle bensin, kontantkortet går tomt for telleskritt og bilene må

På service. Sånt hadde bare blitt dritt kjedelig.

 

Balansegangen her er vintig, men burde også fint kunne stilles inn ved å ha f.eks en egen Iron Man modus/real lige simulation med søvn, mat, bensin osv. for de som gjerne vil ha med dette.

 

Litt kjipt med våpen som jammer seg, klær og utstyr som blir slitt og må, pleies eller kastes om man bruker det for å få det realistisk. Og da tenker jeg på at man må gjøre drittjobben selv på tur og ikke bare gjøre en transaksjon med en «hammerlyd» som fikser en ødelagt del på 3 sekunder og tar en symbolsk sum for dette. Sånn vil ikke jeg ha det!

 

Det historien og det visuelle miljøet som tiltaler meg i spill, GTA, Fallout osv ikke de repetive kjedelige jobbene

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det at man faktisk må dra tilbake hammeren på revolveren mellom hvert eneste skudd, gjør skytingen grundig og upresis på en måte som vi ikke er vant med, men som muligens støtter opp under våpenteknologien som fantes på slutten av 1800-tallet. At hesten din begynner å klage fordi den er sulten, skitten og skremt over en eller annen rotte i veien slik at man må klatre ned for å tilfredsstille dens mange behov, er nesten like involverende som å ha et ekte kjæledyr."

 

Disse tingene er helt fint. Det som ødelegger for meg og de jeg spiller med er at dette er en historie og ikke et spill.

Ikke noe galt med historien heller, men man er aldri med i spillet. Man tar ingen egne valg og hele historien så følger man bare et script. Det gjelder også for bevegelser hvor Rockstar bestemmer hastigheten de fleste steder.

He-he-he, hvem er det som raner en bank og går i sneglehastighet bort fra åstedet...

 

Istedetfor å analysere dette ihjel så det tilslutt blir "korrekt" av dere å gi en 10/10, så tror jeg dette er så enkelt som at det er en vanvittig treghet i hele spillet i tillegg til at man hverken bruker skills eller hodet og det rett og slett er kjedelig for majoriteten av spillere i lengden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet er at det blir repeterende i lengden. Hvis du ser på en westernfilm, ser du ikke hver scene hvor hovedpersonen romsterer i sadelveska for å hente ut rifla. Du ser det kanskje en gang i filmen. Det samme gjelder bøker. Hverdagslige ting blir nevnt av og til. Ringenes Herre begynner ikke beskrivelsen av hver dag med å fortelle at Frodo latet vannet før han gne søvnen ut av øynene.

 

Problemet med spill er at mange momenter må gjøres hele tida. At du må trekke tilbake hammeren på revolveren er noe som skaper stemning et par ganger, gjør du det hver bidige gang blir det bare støy.

Lenke til kommentar

Personelig skulle jeg ønske enda mer realisme som at geværer man stasher på hesten blir hengende på siden og ikke forsvinner i løse luften. Tar man en cigar hadde det vært rått om du kunne hatt den i munnviken til den brenner ut i steden for bare et drag og kast. At man kan vandre rundt med kaffekoppen i hånda og sippe litt kaffe(det kan man faktisk gjøre i noen tilfeller,men ikke i egen camp).

At man kan spise mat i saloons i stedenfor og bare se han tørke seg rundt munnen og ferdig. Lengre dag natt sykluser,kanskje doble lengden hadde vært mer passe i mine øyer. At skjegget vokser med tiden og man kan velge forskjellige frisyrer er jo bare rått og morro i mine øyer.

Men kan godt skjønne at man kan bli lei av og se på at Arthur spiser mat ved bålet osvosv for 1000gang så hvorfor ikke implementere instillinger så folk kan velge.

Da blir begge parter fornøyd. Core system on/off, loot animations on/off etc. Krever lite og implementere og fikser på god vei endel av problemet for de som ønsker mer fart.

Animasjoner på bevegelser osv blir litt værre og få ordnet. Personelig synes jeg det er helt topp. Liker ikke urealistiske bevegelser generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"At man kan vandre rundt med kaffekoppen i hånda og sippe litt kaffe(det kan man faktisk gjøre i noen tilfeller,men ikke i egen camp)."

 

Jeg har gjort dette mange ganger. Mener du å vandre ut av campen?

 

Skinning annimations og loot animations er faktisk noe jeg ønsker en av/på opsjon på. Det er gøy i starten men blir fort "unødig ventetid".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Digger kommentaren, syntes den var veldig interessant!

 

Jeg synes personlig realismeregnskapet ikke helt går opp alltid. Som når du tvinges til å nærmest krype gjennom leiren din, men i virkeligheten kunne du jo valgt å løpe gjennom. Jeg tror at hvis det var helt plettfritt og konsekvent gjennomført ville vi ikke sett denne murringen. Men jeg lurer også på om spillet hadde fått en like bra mottakelse om det var tilfellet. Det er litt som når en ekstremt populær modell kommer på en fest med en fjær limt på pannen. Det er noe ingen ventet som gir litt motstand, karakter, mystikk. Perfeksjon er kjedelig. Apple og Nintendo gjør denne typen kontrollert selvsabotasje hele tiden. Jeg har sikkert drukket altfor mye kaffe.

Endret av vindmølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gang i barndommen kjøpte jeg et RPG (Super Hydlide, Sega Mega Drive) der helten måtte spise og sove regelmessig for å ikke daue. Alt av items hadde en vekt, og karakteren din hadde en maksbegrensning på hvor mye han kunne bære. Kjøpte du et for tungt sverd kom du ikke av flekken, du kunne ikke røre deg.

 

Det sugde.

 

Realisme funker bare til et visst punkt.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan man utnytte realismen i det hele tatt? Kan jeg for eksempel forgifte drinken til noen jeg vil drepe? Kan jeg lure aligatorer til en hytte for å få bort mennesekene der? Eller er realismen kun plikter en må utføre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...