Gå til innhold

Blizzard svarer på Diablo Immortal-kritikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en katastrofe dette er. De hadde ingenting for pc spillere på en av de største pc spillmessene. Ikke et hint om D4, ingen verdens ting for D3. Ikke patches engang. Men et kinesisk mobilspill.

 

Man må jo også lure på hva alle disse "Diablo" prosjektene er for noe. Så langt er det en Switch port av D3 og et mobilspill. Er ryktene om en netflix serie også sanne da? Er det hele et mislykket forsøk på å gjøre merkevaren større?

 

Jobber de i det hele tatt på den ene tingen folk vil ha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han peker også på tidligere situasjoner hvor spillere har reagert negativt på Blizzards planer, men hvor utvikleren har klart å rette på skuta.

 

Enig der. Mange klager over hvordan WoW er i dag, men vi får en ny, offisiell vanilla WoW snart. Mange klagde på auksjonshusene i Diablo 3, og de ble fjernet. Men de er litt verre å endre et mobilspill til fullverdig konsollspill.

 

– Vi hadde en ganske lik situasjon da vi avduket Hearthstone. Om du husker tilbake til kunngjøringen var fans litt usikre på hva de kunne forvente fra et digitalt kortspill, gitt vår historie med å lage andre typer spill.

 

Hearthstone er riktignok et kortspill, men har ingenting med de andre franchisene å gjøre. Jeg ser ingen klage på kortspillene basert på Witcher og Elder Scrolls, fordi dette bare er spin-offs i en helt annen sjanger, og påvirker ikke hovedserien på noe vis. På den annen side har vi Fallout 76. Det er ingen grunn til hvorfor de ikke lagde Fallout 5 i stedet, og reaksjonen ble som forventet. Et sinnssvakt hylekor uten like, fordi det ikke er nettopp Fallout 5. For den saks skyld fikk vi det samme igjen med Star Wars: The Old Republic. Et bra spill i seg selv, men ikke Knights of the Old Republic 3. Dermed satte hylekoret i gang.

 

Denne gangen er det hele syv år siden forrige Diablo hovedspill, og de har teaset et nytt spill i tre måneder - og de gir oss dette? Det er riktignok ikke Diablo 4, men det er en blanding av Diablo 2 og 3, dvs i samme sjanger, med klassene fra Diablo 3, og minst ett område fra Diablo 2 (jungelen). Med andre ord kunne dette fort ha vært det neste hovedspillet til Diablo, og vi har ingen hint om at de jobber med et ekte Diablo 4 ennå. Er en viss forskjell der. Mener så absolutt de burde ha hatt en mye mindre kunngjøring av dette mobilspillet. Kanskje de kunne ha vært av Gears 5. Vi fikk en solid teaser til et nytt GoW, og det viste seg å være Gears Pop. Men før fansen klikket helt, kom med en "Bare kødda! Her er det ekte Gears 5." (Gears Pop er dog et ekte spill heldigvis, men tenk reaksjonen hvis det var sånn de avsluttet E3, uten Gears 5...) :p

Lenke til kommentar

For en katastrofe dette er. De hadde ingenting for pc spillere på en av de største pc spillmessene.

De hadde warcraft 3 reforged og world of warcraft classic. Det er ikke «ingenting», selv om jeg er enig i skuffelsen over diablo immortals.

 

Når det gjelder helt nye spill annonserer ikke blizzard dette før de vet sånn ca når de kan lansere det. Det betyr nok at selv om de jobber med flere nye titler nå, er de nok minst 2-3 år unna. Sånn har blizzard alltid operert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så flaut å se hvor mye spillere tror de har krav på at utviklere skal skape det ene eller andre.

 

For det første må det jo være ønskelig at en utvikler lager spill de vil lage og som de brenner for. Om det er sånn at de ikke føler de har inspirasjon eller nyvinninger nok til å lage et helt nytt fullverdig spill er det jo bedre at de ikke gjør det. Hvorfor lage noe bare for å lage det? Blir ikke akkurat et spill med sjel og hjerte da.

 

For det andre er jo de som klager vanvittig korttenkte. Blizzard sier jo de jobber med flere prosjekter. De sier jo nesten rett ut at de jobber med Diablo 4 nå. Hvordan klarer man ikke å lese det? Skjønner ikke hvorfor Blizzard ikke bare sier de gjør det tho. Men tror dere at ventetiden blir noe kortere om de sier det nå eller ikke? Nei, selvfølgelig ikke. Samme som med Bethesda. Alle visste jo TES6 var på vei, og at det minst var 4 år unna. Er TES6 noe nærmere lansering nå bare fordi de viste frem en tittel og litt landskap? Det er akkurat like langt unna nå som før. Ha litt is i magen da. Voks opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så flaut å se hvor mye spillere tror de har krav på at utviklere skal skape det ene eller andre.

 

For det første må det jo være ønskelig at en utvikler lager spill de vil lage og som de brenner for. Om det er sånn at de ikke føler de har inspirasjon eller nyvinninger nok til å lage et helt nytt fullverdig spill er det jo bedre at de ikke gjør det. Hvorfor lage noe bare for å lage det? Blir ikke akkurat et spill med sjel og hjerte da.

 

For det andre er jo de som klager vanvittig korttenkte. Blizzard sier jo de jobber med flere prosjekter. De sier jo nesten rett ut at de jobber med Diablo 4 nå. Hvordan klarer man ikke å lese det? Skjønner ikke hvorfor Blizzard ikke bare sier de gjør det tho. Men tror dere at ventetiden blir noe kortere om de sier det nå eller ikke? Nei, selvfølgelig ikke. Samme som med Bethesda. Alle visste jo TES6 var på vei, og at det minst var 4 år unna. Er TES6 noe nærmere lansering nå bare fordi de viste frem en tittel og litt landskap? Det er akkurat like langt unna nå som før. Ha litt is i magen da. Voks opp.

Lol, tror du Blizzard utviklere brenner for å lage mobilspill? Nei, dette handler om profitt og å melke det kinesiske markedet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

For en katastrofe dette er. De hadde ingenting for pc spillere på en av de største pc spillmessene.

De hadde warcraft 3 reforged og world of warcraft classic. Det er ikke «ingenting», selv om jeg er enig i skuffelsen over diablo immortals.

 

Når det gjelder helt nye spill annonserer ikke blizzard dette før de vet sånn ca når de kan lansere det. Det betyr nok at selv om de jobber med flere nye titler nå, er de nok minst 2-3 år unna. Sånn har blizzard alltid operert.

At de gir ut 10-15 år gamle spill en gang til er ganske mye ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde warcraft 3 reforged og world of warcraft classic. Det er ikke «ingenting», selv om jeg er enig i skuffelsen over diablo immortals.

 

Når det gjelder helt nye spill annonserer ikke blizzard dette før de vet sånn ca når de kan lansere det. Det betyr nok at selv om de jobber med flere nye titler nå, er de nok minst 2-3 år unna. Sånn har blizzard alltid operert.

 

Skulle kanskje vært mer presis og sagt for Diablo fans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å, wow… Jeg fikk med meg dette her først nå.

 

Dette her var jo en real skivebom av Blizzard. Ja, det stemmer at mobilspil er ekstremt populære og jeg skjønner at Blizzard har lyst til å bli med på det.

 

Men folk som drar på en svær spillexpo og folk som liker mobilspill er to helt forskjellige demografier, med minimalt overlapp (om noe). Det skulle jeg da tro at det var i hvert fall noen hos Blizzard som hadde skjønt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo mobilspill og mikrotransaksjoner folk flest vil ha så da satser de jo på det som alle andre.

 

Har ikke sett en person som er veldig positiv til mobil spill tbh :p Mikrotransaksjoner mener nå jeg er en av de beste måtene å holde et spill i livet med tanke på updates. Typ av samme modellen som csgo gjorde det er jo genial, lootboxes men kun for cosmetics og som koster en del penger å få. Lager man et byttesystem samtidig også så går det unna i svingene.

Lenke til kommentar

For en katastrofe dette er. De hadde ingenting for pc spillere på en av de største pc spillmessene. Ikke et hint om D4, ingen verdens ting for D3. Ikke patches engang. Men et kinesisk mobilspill.

 

Man må jo også lure på hva alle disse "Diablo" prosjektene er for noe. Så langt er det en Switch port av D3 og et mobilspill. Er ryktene om en netflix serie også sanne da? Er det hele et mislykket forsøk på å gjøre merkevaren større?

 

Jobber de i det hele tatt på den ene tingen folk vil ha?

Tjener vel fortsatt nok penger på WoW så de driter i andre spill.

 

Samma skiten med oss som venter på GTA der er online en gullgruve så det kommer ikke nye DLC´s eller nytt spill på lang tid så lenge folk kaster penga etter dem på GTA online....

 

For ikke å snakke om Fallout da. Ligger i forsterstilling og gråter på på baderomsgulvet når jeg tenker på Fallout76. Et tomt skall uten innhold

 

Tragisk at hele spillbransjen går den veien...

Endret av Mazeking
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er så flaut å se hvor mye spillere tror de har krav på at utviklere skal skape det ene eller andre.

 

For det første må det jo være ønskelig at en utvikler lager spill de vil lage og som de brenner for. Om det er sånn at de ikke føler de har inspirasjon eller nyvinninger nok til å lage et helt nytt fullverdig spill er det jo bedre at de ikke gjør det. Hvorfor lage noe bare for å lage det? Blir ikke akkurat et spill med sjel og hjerte da.

 

For det andre er jo de som klager vanvittig korttenkte. Blizzard sier jo de jobber med flere prosjekter. De sier jo nesten rett ut at de jobber med Diablo 4 nå. Hvordan klarer man ikke å lese det? Skjønner ikke hvorfor Blizzard ikke bare sier de gjør det tho. Men tror dere at ventetiden blir noe kortere om de sier det nå eller ikke? Nei, selvfølgelig ikke. Samme som med Bethesda. Alle visste jo TES6 var på vei, og at det minst var 4 år unna. Er TES6 noe nærmere lansering nå bare fordi de viste frem en tittel og litt landskap? Det er akkurat like langt unna nå som før. Ha litt is i magen da. Voks opp.

 

Tidslinje: Tease at de har flere Diablo prosjekter på gang --> Diablo blir main event på Blizzcon (hype hype) --> Selge biletter ---> si ifra 3 uker før at vi kanskje ikke får se d4 på blizzcon ---> Vise frem spill til mobiltelefon som ett "main event" på en spillmesse som alltid har vært fokousert på pc spill.

 

Og btw: Lage spill som de virkelig brenner for sier du? Derfor de outsourcer hele skiten til ett kinesisk selskap? Som igjen bruker spilmotor og ui fra spill de allerede har ute. Før skrotet Blizzard prosjekter som ikke nådde opp til "Blizzard standards" som project titan og Starcraft Ghost. Nå driter de se mye i det at de outsourcer til Kina og gir ut spill til mobiltelefon, fordi der er der de kan tjene penger.

 

Vi som er kundene og grunnen til at de faktisk tjener penger, har faktiskt rett til å si ifra hvis man er misfornøyd med utvikingen til selskapet og spillene deres. Eneste måten å kunne påvirke hva som blir gjort i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til dere som vrir det til at jeg sier Blizzard er entusiastiske for å lage dette mobilspillet; nei, det er ikke det jeg sier.

 

Jeg sier det er bedre de utvikler Diablo 4 når de er entusiastiske for produktet, og føler de har noe ordentlig nytt å komme med, ikke bare litt bedre grafikk.

 

Og igjen, at en eller annen kinesisk utvikler lager et Diablo-spill for mobil betyr jo ikke at ressursene til Blizzard trekkes bort fra Diablo 4. Mobilspill koster fortsatt lite og er lite ressurskrevende, samtidig som de er veldig innbringende. Om noe vil dette øke omsetningen til Blizzard, som igjen tillater de å bruke mer ressurser på andre spill.

 

Tenke litt. Det er ikke spillere så flinke på.

Lenke til kommentar

Til dere som vrir det til at jeg sier Blizzard er entusiastiske for å lage dette mobilspillet; nei, det er ikke det jeg sier.

 

Jeg sier det er bedre de utvikler Diablo 4 når de er entusiastiske for produktet, og føler de har noe ordentlig nytt å komme med, ikke bare litt bedre grafikk.

 

Og igjen, at en eller annen kinesisk utvikler lager et Diablo-spill for mobil betyr jo ikke at ressursene til Blizzard trekkes bort fra Diablo 4. Mobilspill koster fortsatt lite og er lite ressurskrevende, samtidig som de er veldig innbringende. Om noe vil dette øke omsetningen til Blizzard, som igjen tillater de å bruke mer ressurser på andre spill.

 

Tenke litt. Det er ikke spillere så flinke på.

 

Activi$ion/Blizzard er vel stort nok til at det de tjener på Diablo Immortals ikke vil påvirke kvaliteten til et eventuelt Diablo 4.

 

Mye av problemet er måten de viste det frem på, blir litt som å lage grandis i kokke-NM, går helt greit å spise for de fleste, har god fortjeneste, men helt feil sted å lage det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke først og fremst produktet Blizzard mobber bommer med her etter min mening, det er målgruppen de lanserte det for. Det å vie et mobilspill plass i åpningsseremonien av Blizzcon, en hovedsakelig PC-orientert spillmesse, må sies å være en real skivebom. Tror nok mottakelsen hadde vært en ganske annen om de hadde lansert det som en del av (men ikke som eneste element i) en av Diablo-panelene de påfølgende dagene etter åpningsseremonien, og da med nok tid til å kunne forklare at de fortsatt har flere Diablo-jern i ilden.

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

Det er ikke først og fremst produktet Blizzard mobber med her etter min mening, det er målgruppen de lanserte det for. Det å vie et mobilspill plass i åpningsseremonien av Blizzcon, en hovedsakelig PC-orientert spillmesse, må sies å være en real skivebom. Tror nok mottakelsen hadde vært en ganske annen om de hadde lansert det som en del av (men ikke som eneste element i) en av Diablo-panelene de påfølgende dagene etter åpningsseremonien, og da med nok tid til å kunne forklare at de fortsatt har flere Diablo-jern i ilden.

 

Det er helt fair, og et etterlengtet fornuftig pust i diskusjonen. Ser jo for meg Bethesda hadde fått kjørt seg om alt de annonserte på E3 2015 var Fallout Shelter, og ikke Fallout 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det andre er jo de som klager vanvittig korttenkte. Blizzard sier jo de jobber med flere prosjekter. De sier jo nesten rett ut at de jobber med Diablo 4 nå. Hvordan klarer man ikke å lese det?

Det er enkelt å svare på hvordan man ikke klarer å lese det, for det vet vi ikke. De sa at de skulle "utvide" samtlige av titlene sine til mobil, så om dette gjør det godt, så betyr det mest sannsynlig bare at de lager flere mobilspill. $$$$. De argumentene dine om at "alle vet", faller dessverre dødt. "Alle visste" at de skulle announce diablo 4 på årets blizzcon, du så hvordan det gikk.

 

Hvis du, som tydeligvis har "vokst opp" og ikke er like intellektuelt tilbakestående som "spillere" ikke ser at å gå ut på en scene, som ikke er MIDT i Kina. Hvor alle er pc gamere, og vil ha d2 remake eller d4. Så klarer de å lire av seg diablo til mobil. Som mange har sagt tidligere, det hadde vært bedre om de ikke sa noe. Tror heller en økning fra dobbel til trippel goblin season i diablo 3 hadde blitt tatt bedre imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...