Gå til innhold

Tesla «Version 9» har endelig kommet til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre el-biler som blir oppdatert på samme måte som Tesla gjør? For det burde det være :)

 

Pr i dag finnes det vell ingen, men mener på at VW sine nye elbiler skal ha tilsvarende funksjoner og resten slenger seg nok på etterhvert. "alle" produkter en kjøper i dag er stadig i endring/utvikling med nye oppdateringer, så bilene henger etter her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frustrerende at ikke store bilfabrikanter ikke klarer å oppgradere multimedia-løsningene en gang! Som er levert i enormt mange flere biler enn det Tesla har produsert. Gjelder f.eks. Ford som vi har, den har en amerikansk løsning (Sync) som brukes både i Europa og USA.

Hvis vi ser utenfor bilbransjen, er det bare Fujifilm som gjør tilsvarende på sine kameraer, og tilbyr gratis oppgraderinger med kraftig forbedrede eller helt ny funksjonalitet, i stedet for å spare dette til neste modell, som alle andre gjør. De leverer dette i flere år etter lansering, som er utrolig bra service.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Frustrerende at ikke store bilfabrikanter ikke klarer å oppgradere multimedia-løsningene en gang! Som er levert i enormt mange flere biler enn det Tesla har produsert. Gjelder f.eks. Ford som vi har, den har en amerikansk løsning (Sync) som brukes både i Europa og USA.

Hvis vi ser utenfor bilbransjen, er det bare Fujifilm som gjør tilsvarende på sine kameraer, og tilbyr gratis oppgraderinger med kraftig forbedrede eller helt ny funksjonalitet, i stedet for å spare dette til neste modell, som alle andre gjør. De leverer dette i flere år etter lansering, som er utrolig bra service.

Ja, det er veldig flott med oppdateringer av programvare og ny funksjonalitet "over the air". Man spares for mye unødvendig tjas. Tesla skal absolutt ha honør for å gjøre dette mainstream i bilbransjen.

 

Men, andre steder er vel ikke det så unikt, Apple er jo kjent for å gjøre dette. Når du nevner kameraer, så gjør også Olympus dette, både med kamerahus og objektiver. For eksempel har både E-M5 og E-M1 (begge classic) husene mine fått oppdateringer med godt forbedret firmware lenge etter at jeg kjøpte dem i henholdsvis 2012 og 2013. 

Lenke til kommentar

Håper virkelig vi får den gjennom 4G ja. Siden wifi på bilen min ikke virker :(

Alle sikkerhetsoppdateringer og kritiske oppdateringer pushes over GSM, så på et eller annet tidspunkt vil du få V9 over GSM også.

Har man bilen på wifi vil må få alle oppdateringer, ikke bare de kritiske.

 

Tek skriver at den største autopilotoppgraderingen ikke er tilgjengelig i Norge, men jeg mener dette blir feil å si.

Den største oppdateringen av autopilot er at V9 tillater autopiloten å bruke neuralnettet som Tesla kjører, samt at samtlige kameraer benyttes ved bruk av autopilot.

Drive on Nav er en mindre oppgradering etter neuralnettet i mine øyne.

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store etablerte bilmerker, kan ikke bare starte med ota slik Tesla gjør.

 

 

BMW 3-serie som kommer i mars har det, men de har litt bedre fokus på sikkerhet enn Tesla så tror det funker slik at SW lastes ned til mobil først og deretter overføres til bilen.

Har selv hatt såpass problemer med oppgradering av min Model S en gang så jeg måtte kontakte Support. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW 3-serie som kommer i mars har det, men de har litt bedre fokus på sikkerhet enn Tesla så tror det funker slik at SW lastes ned til mobil først og deretter overføres til bilen.

Har selv hatt såpass problemer med oppgradering av min Model S en gang så jeg måtte kontakte Support. 

 

Ehm hva, laster ned SW til mobilen og overfører til bil? Det skulle jeg gjerne sett info på... 

Lenke til kommentar

 

Håper virkelig vi får den gjennom 4G ja. Siden wifi på bilen min ikke virker :(

Alle sikkerhetsoppdateringer og kritiske oppdateringer pushes over GSM, så på et eller annet tidspunkt vil du få V9 over GSM også.

Har man bilen på wifi vil må få alle oppdateringer, ikke bare de kritiske.

 

Tek skriver at den største autopilotoppgraderingen ikke er tilgjengelig i Norge, men jeg mener dette blir feil å si.

Den største oppdateringen av autopilot er at V9 tillater autopiloten å bruke neuralnettet som Tesla kjører, samt at samtlige kameraer benyttes ved bruk av autopilot.

Drive on Nav er en mindre oppgradering etter neuralnettet i mine øyne.

Alle oppdateringene kommer på mobilt nett og, men Tesla prioriterer WiFi brukere slik at flere skal gjøre det så de slipper så store datapakker. De har vel sagt at med mindre det er sikkerhetskritisk så kjører de 14 dager prioritering på Wifi.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...