Gå til innhold

Apple og Samsung får bøter for å gjøre mobiltelefonene tregere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men om man da byttet batteri på en gammel iPhone før oppdateringen, fikk man da tilbake "standard" ytelsen?

Det gjorde man, ja.

 

Hele boten er helt latterlig.

Selvfølgelig kan man ikke forvente samme ytelse som når produktet var nytt, etterhvert som operativsystemet får nye fukjsjoner.

Lenke til kommentar

Man kan nok si mye om hvor kyniske Apple har blitt, men i dette tilfellet syntes jeg kritikken er litt urettferdig.

Apple legger stadig på funksjoner de aller fleste har nytte av og ønsker. Dette har naturligvis en effekt på batteri-ytelsen. Det Apple gjorde var å gi eldre modeller muligheten til å bruke de nye os versjonene (og dermed de nye funksjonene) uten at batteriet gikk rett ned i null. Ytelse-endringen var ment som et kompromiss. Det de imidlertid gjorde feil var å ikke informere om det. De burde de ha gjort. Om de hadde utelatt de eldre modellene fra oppdateringen hadde det også blitt ett skrikekor fordi de da hadde ‘presset’ folk til oppgraderinger.

 

De kan rett og slett ikke vinne fordi forbrukeren krever begge deler. Ytelsesforbedring i evig tid, nye funksjoner i mente, batterier som aldri mister ytelse eller kapasitet og lav pris, ellers skriker vi som dritt-unger i kommentarfeltene og krever bot og bedring.

 

Det er på ingen måte synd på apple, som har penger nok, er blitt kyniske og griske mens produktene blir dårligere og dyrere, men iblant er det jaggu litt urettferdig kritikk også. Neste gang de legger inn nye funksjoner som folk ber om burde de ekskludere alle telefoner de mistenker kan få dårligere ytelse. Men det spørs om det blir mindre kritikk av det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra at det settes fokus på dette, problemet sånn jeg ser det er at man ikke kan nedgradere en mobil når man først har oppdatert. Jeg har en Macbook Air 2011, den ble tregere med nyeste MacOS, jeg kan da fint velge å legge inn en eldre versjon av OSX.. Hvorfor har vi ikke denne muligheten med mobiltelefoner ? Virker som om alt fra Apple blir tregere med nyere versjoner, der skal man bare bytte til nytt.. om de gjør dette med vilje er det ikke bra, men jeg tror faktisk at de ikke kan bedre.. dårlig kode ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple ja.

Samsung nei.

En mobil blir naturlig nok tregere ved mer krevende software og siden folk aldri klarer å rydde i systemet så blir de hvertfall tregere. Har aldri hatt ett problem med dette på noe annet enn iPhone. Samsung har jeg hatt 2-3år gamle modeller som er like raske.

Men jeg rydder bl.a i cache minnet og gjerne tar en formatering etter en større OS oppdatering uansett merke eller enhet. Hjelper ekstremt mye å få ryddet i systemet.

Ikke produsenten sin feil at kundene ikke kan å håndtere enhetene. Apple derimot gjorde jo dette bevist. Men de er nok ikke alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra at det settes fokus på dette, problemet sånn jeg ser det er at man ikke kan nedgradere en mobil når man først har oppdatert. Jeg har en Macbook Air 2011, den ble tregere med nyeste MacOS, jeg kan da fint velge å legge inn en eldre versjon av OSX.. Hvorfor har vi ikke denne muligheten med mobiltelefoner ? Virker som om alt fra Apple blir tregere med nyere versjoner, der skal man bare bytte til nytt.. om de gjør dette med vilje er det ikke bra, men jeg tror faktisk at de ikke kan bedre.. dårlig kode ?

 

Det er bevist at Apple får kundene til å skifte ut fint fungerende enheter enten det er PC eller mobiler.

De har blitt fersket for å lage dårlige kontaktpunkt i enhetene slik at de svikter tidligere, lure kundene under reparasjon og såklart kreve overpris for ting og nekte folk å kjøpe deler for å fikse eldre enheter selv.

Samsung får man faktisk selv som privatkunde kjøpe alle delene til enhetene de lager på deres egne nettsider så man kan fikse de selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er mer mystisk at et gammelt Galaxy tab2 brett vi har liggende er tregt som grøt selv etter fabrikk resett.

Samme Android (ingen oppdatering fra Samsung),ingen apper installert annet enn de som lå på det fra det var nytt og tomt minnekort,men allikevel så tregt at det knapt kan brukes. Er dette programmert for å selge et nytt brett??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan nok si mye om hvor kyniske Apple har blitt, men i dette tilfellet syntes jeg kritikken er litt urettferdig.

Apple legger stadig på funksjoner de aller fleste har nytte av og ønsker. Dette har naturligvis en effekt på batteri-ytelsen. Det Apple gjorde var å gi eldre modeller muligheten til å bruke de nye os versjonene (og dermed de nye funksjonene) uten at batteriet gikk rett ned i null. Ytelse-endringen var ment som et kompromiss. Det de imidlertid gjorde feil var å ikke informere om det. De burde de ha gjort. Om de hadde utelatt de eldre modellene fra oppdateringen hadde det også blitt ett skrikekor fordi de da hadde ‘presset’ folk til oppgraderinger.

 

De kan rett og slett ikke vinne fordi forbrukeren krever begge deler. Ytelsesforbedring i evig tid, nye funksjoner i mente, batterier som aldri mister ytelse eller kapasitet og lav pris, ellers skriker vi som dritt-unger i kommentarfeltene og krever bot og bedring.

 

Det er på ingen måte synd på apple, som har penger nok, er blitt kyniske og griske mens produktene blir dårligere og dyrere, men iblant er det jaggu litt urettferdig kritikk også. Neste gang de legger inn nye funksjoner som folk ber om burde de ekskludere alle telefoner de mistenker kan få dårligere ytelse. Men det spørs om det blir mindre kritikk av det...

De ble dømt i en rettssal i Italia. Vi snakker ikke brukere på forum som kritiserer dem. Vi snakker utdannede dommere i en skikkelig rettsstat som har dømt Apple for brudd på lovverket. Det Apple gjorde var kriminelt. Og du forsvarer det, fordi du mener de "måtte" gjøre det, fordi folk uansett ikke blir fornøyde?

 

MS gir oppdateringer til OS i uendelig lange tider. De senker heller ikke ytelsen noe som helst. Så det å stadig gi noe nytt samtidig som du beholder ytelsen er fullt mulig. Apple er selvfølgelig opptatt av å hevde noe annet. Så får de folk som deg til å forsvare dem selv når de blir dømt.

 

Det å stole og støtte et amerikansk selskap over en domstol i Europa er for meg helt ufattelig. Det er som å be om å bli utnyttet av selskaper. Du ser jo hvordan det er i USA der de ikke gjør noe for å stoppe dem. Hvordan kan du ønske en slik situasjon i Europa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og selvfølgelig er det ingen som leste hele setningen og fikk med seg at Samsung også har fått bot for dette. Men det er vel bare Apple som er slemme.

Mangler litt informasjon i artikkelen. Det står at Samsung la ut oppdatering til Note 4 som gjorde den tregere, men på hvilken måte? Altså Apple satte jo direkte ned CPU frekvens. Hva er det Samsung gjorde spesifikt? Det burde artikkelen skrevet noe om, spesielt siden de har forklart hvorfor Apple ble dømt.

 

Så litt vanskelig å diskutere det når artikkelen har så store mangler.

 

Ellers fikk jo Apple 2x så stor bot, så da er de vel 2 ganger så slemme? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min iPhone 6 Plus ble plutselig forferdelig treg. Jeg hadde nettopp byttet skjerm på et ikkeautorisert verksted, og oppdaget i ettertid at den var uoriginal. Dårligere skjerm som antageligvis også brukte mer strøm. Nå har jeg etter et år levert den inn til autorisert verksted og fått både ny, original skjerm og nytt batteri, med samlet pris på 2398,- inkl mva. Er usikker på om det var en god deal i forhold til markedspris.

 

Uansett, det var helt utrolig at Apple senket ytelsen uten å varsle tydelig. Men de har tatt blamen, og gitt en god kompensasjon i form av billig, nytt batteri. Tilliten gjenopprettet, etter min mening.

Lenke til kommentar

Synes det er mer mystisk at et gammelt Galaxy tab2 brett vi har liggende er tregt som grøt selv etter fabrikk resett.

Samme Android (ingen oppdatering fra Samsung),ingen apper installert annet enn de som lå på det fra det var nytt og tomt minnekort,men allikevel så tregt at det knapt kan brukes. Er dette programmert for å selge et nytt brett??

 

Hvorfor har ikke jeg det samme problemet på min tab s2? Nå har jeg brukt det siden sommer da og den er ikke treig. Knall brett egentlig men jeg sliter med en annen ting. Og det er at skjermen blir svart når jeg gjør noe med dekslet. Har sjekket innstillinger og weben for svar . Dette er vist en vanlig feil på brettet. Noe med batteri og dårlig kontakt. Dette skjer kun når jeg har det i deksel/kover .vurderer å fikse min sony z4 tab,ingen problemer der annet enn knust skjerm.

Lenke til kommentar

Synes det er mer mystisk at et gammelt Galaxy tab2 brett vi har liggende er tregt som grøt selv etter fabrikk resett.

Samme Android (ingen oppdatering fra Samsung),ingen apper installert annet enn de som lå på det fra det var nytt og tomt minnekort,men allikevel så tregt at det knapt kan brukes. Er dette programmert for å selge et nytt brett??

Du bør ikke stole på programvaren til Samsung, legg inn LineageOS.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...