Gå til innhold

Samsungs nye mobil har fire kameraer på baksiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom?

 

Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten.

Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er et dybdekamera?

 

Gjetter på at det er snakk om et kamera som skal gi dybdeinfo til bildet slik at man kan justere dybdeskarpheten i etterkant? Men hvilken brennvidde har det i så tilfelle? Hvis den matcher vidvinkel-objektivet så blir det dårlig oppløsning for tele, og matcher den normal eller tele så dekker den på langt nær hele vidvinkelbildet. Og er det snakk om fasedetekterende sensorer eller bare et ekstra kamera hvor man så beregner seg frem til dybden ved å sammenligne hvor ting havner i forhold til i hovedkamera?
Lenke til kommentar

Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten.

Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde?

 

Og selv om hovedkamera har 24MP så er 24MP på en så liten sensor så dårlig "pixelkvalitet" at reell oppløsning er langt lavere. Det skal ekstremt mye til av gode megapiksler og god optikk for at beskjæring kan ersatte en lengere brennvidde selv om den lengere brennvidden har færre megapiksler.

 

Ser du på videoen om Pixel 3 fra dpreview ser du at Google bruker flere bilder som merges for å lage en bedre digital zoom. Og gjort riktig vil det utvilsomt fungere, men problemet med dette argumentet er man kan gjøre akkurat det samme med et kamera nummer to (eller tre) og oppnå ennå bedre teleeffekt.

 

Når det gjelder den nye A9 så trodde jeg også at det de kaller zoom bare er et objektiv med lengere brennvidde, men alle som omtale A9 kaller det zoomlinse. Er det riktig er det virkelig noe nytt, men mistenker at alle bare gjengir Samsungs pressemelding og at det er en fast linse med litt lengere brennvidde. Kan ikke tenke meg at det er tele heller, men lar meg gjerne overraske.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

Mulig jeg tar feil, men vil ikke hovedsensoren med 24 megapiksler med 2x digital zoom ta bedre bilder enn zoom-kameraet med 10 megapiksel og 2x optisk zoom?

Nei, 2x zoom betyr vel normalt at bildet blir halve høyden og halve bredden, altså en fjerdedel. Så 10 mp ved 2x ville tilsvare 40 mp og 2x digital zoom... men det er mer enn bare antall mp som betyr noe for bildekvaliteten.

Forøvrig, hvorfor kalles det zoomkamera i stedet for telekamera? Det er da snakk om fast brennvidde?

24 mp med 2x digital zoom = 6 mp. 10 mp med 2x optisk zoom = 10 mp. I tillegg til dette er jo kvalitet/størrelse på sensor sammen med objektivkvalitet og evt stabilisering (EIS/OIS/IBIS) avgjørende.

Endret av Slettet+132
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...