Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så den 3. toppmodellen fra Sony så langt i år (sett bort ifra compact). Lurer på hvor mange vi ender opp med, kanskje de lanserer xz3 premium før året er omme også?

Ryddig lineup der altså..

 

Ryddig nok for meg.

 

I mine ører er det kun en toppmodell fra Sony, og det er Premium-telefonen. Har hatt Z5P, XZP og nå XZ2P og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Jeg synes ikke det er så veldig forskjellig fra andre merker egentlig. Iphone 8 var aldri en toppmodell sammenlignet med X, og Xr er heller ikke det sammenlignet med XS eller hva nå dere nye telefoner heter ( like rotete der spør du meg om vi kun ser på årets modeller).

 

Og S9 og S9+ er strengt tatt heller ikke toppmodeller sammenlignet med Note 9 er de?

Lenke til kommentar

top.300x169.jpg

Krysningen av XZ2 Premium og XZ3 hadde vært farlig. Hver for seg blir det for svakt.

 

TEST: Sony Xperia XZ3

Hver for seg for svakt? Det er vel 2-3 uker siden dere testet XZ2 Premium og dere gav den en sterk 9'er med drøssevis av superlativer i tillegg til "anbefalt" stempel. Hvordan kan det plutselig bli svakt?

 

Ellers enig i at en telefon som blandet det beste fra denne og XZ2P hadde vært perfekt, men mtp hvor nydelig skjermen til XZ2P allerede er selv om den ikke er OLED så er det ikke noe stort must for min del ennå iallefall og jeg er veldig fornøyd med XZ2P etter ca 2 måneders bruk.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ryddig nok for meg.

 

I mine ører er det kun en toppmodell fra Sony, og det er Premium-telefonen. Har hatt Z5P, XZP og nå XZ2P og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Jeg synes ikke det er så veldig forskjellig fra andre merker egentlig. Iphone 8 var aldri en toppmodell sammenlignet med X, og Xr er heller ikke det sammenlignet med XS eller hva nå dere nye telefoner heter ( like rotete der spør du meg om vi kun ser på årets modeller).

 

Og S9 og S9+ er strengt tatt heller ikke toppmodeller sammenlignet med Note 9 er de?

Men en iPhone X er klart bedre enn en iPhone 8. Hva er best av XZ3 og XZ2 Premium? Ingen av dem er bedre på alle måter enn den andre. Og Apple lanserer ikke  iPhone 8 og så iPhone 9 samme år. En modell per år. Sony lanserer nye modeller hvert halvår eller oftere. Apple har en lansering per år.

Lenke til kommentar

Men en iPhone X er klart bedre enn en iPhone 8. Hva er best av XZ3 og XZ2 Premium? Ingen av dem er bedre på alle måter enn den andre. Og Apple lanserer ikke  iPhone 8 og så iPhone 9 samme år. En modell per år. Sony lanserer nye modeller hvert halvår eller oftere. Apple har en lansering per år.

 

Xz2 premium har bedre kamera, skjerm, lyd, 2gb mer ram, større batteri...

Ellers har de samme prosessor, samme lagring, etc.

 

Premium er toppmodellene til Sony, på samme måte som note er toppen til samsung.

XZ3 er bare en hel generasjon nyere.

Lenke til kommentar

Xz2 premium har bedre kamera, skjerm, lyd, 2gb mer ram, større batteri...

Ellers har de samme prosessor, samme lagring, etc.

 

Premium er toppmodellene til Sony, på samme måte som note er toppen til samsung.

XZ3 er bare en hel generasjon nyere.

Det er det den ikke er.... XZ3 baserer seg på stort sett samme greiene som XZ2. SoC er helt lik XZ2. De har bare satt i OLED og kjørt på med Android 9. Det gjør den ikke til neste gen. Neste gen kommer med neste gen SoC.

 

Og du klarer jo ikke her heller å svare på hva velger man? "Neste gen" vanlig toppmodell eller "forrige gen" premium toppmodell?Hvordan bestemmer du hva som er best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Xz2 premium har bedre kamera, skjerm, lyd, 2gb mer ram, større batteri...

Ellers har de samme prosessor, samme lagring, etc.

 

Premium er toppmodellene til Sony, på samme måte som note er toppen til samsung.

XZ3 er bare en hel generasjon nyere.

Det er det den ikke er.... XZ3 baserer seg på stort sett samme greiene som XZ2. SoC er helt lik XZ2. De har bare satt i OLED og kjørt på med Android 9. Det gjør den ikke til neste gen. Neste gen kommer med neste gen SoC.

 

Og du klarer jo ikke her heller å svare på hva velger man? "Neste gen" vanlig toppmodell eller "forrige gen" premium toppmodell?Hvordan bestemmer du hva som er best?

At XZ2 Premium kom ut såpass sent denne gang er kritikkverdig, og her i Norge skiller det vel bare en 3-4 uker mellom release av den og XZ3. I utlandet var det en god del bedre, men allikevel lovlig sent.

 

Det var ikke slik med XZ Premium, eller Z5 Premium såvidt meg bekjent .

 

Uansett, problemstillingen du setter opp her er jo den samme som hos Samsung. Note 9 og S9 kom vel heller ikke ut på samme tidspunkt gjør de?Så hva gjør du da når S10 kommer ut om et halvt års tid? Kjøper du den eller venter du til Note 10 kommer ut en 3-4 måneder senere? Hvilken vil da være best (for deg)? Note 9 vil helt sikkert vært bedre enn S10 på mange områder selv om det er "forrige gen". Problemet til Sony denne gang er vel som sagt at timingen (spesielt i Norge) på de to telefonene er veldig dårlig.

 

De siste årene har jeg skiftet telefon ca en gang i året (sikkert alt for ofte, for telefonene er fortsatt i topp stand mtp ytelse, batteri osv men de blir i det minste fortsatt brukt av min bedre halvdel som arver dem), og om jeg fortsetter med det er det egentlig veldig enkelt for meg å holde meg til kun Premium-modellene og hoppe over den "vanlige toppmodellen".

 

Men man må jo spørre seg hva det er Sony tenker. XZ2 Premium ser ut til å ha blitt totalt ignorert av markedsavdelingen deres, og det var jo snakk om at den ikke skulle komme ut i det hele tatt i store deler av Europa.

 

Det virker som om de laget den telefonen bare fordi de kan (for den er er et monster på veldig mange måter), men rett og slett ikke gadd å fortelle noen om det og heller brukte alle reklamepengene sine på XZ2 og nå XZ3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan bestemmer du hva som er best?

 

Det er da utrolig enkelt. Den ene telefonen er en toppmodell med bedre specs, den andre en standard modell med dårligere specs.

 

Xz2 premium kom i april 2018.

Xz premium kom i februar 2017.

 

XZ3 kom i august 2018.

Xz2 kom i februar 2018.

Xz1 kom i august 2017.

Xzs kom i februar 2017.

 

Xz2 premium kom senere enn planlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At XZ2 Premium kom ut såpass sent denne gang er kritikkverdig, og her i Norge skiller det vel bare en 3-4 uker mellom release av den og XZ3. I utlandet var det en god del bedre, men allikevel lovlig sent.

 

Det var ikke slik med XZ Premium, eller Z5 Premium såvidt meg bekjent .

 

Uansett, problemstillingen du setter opp her er jo den samme som hos Samsung. Note 9 og S9 kom vel heller ikke ut på samme tidspunkt gjør de?Så hva gjør du da når S10 kommer ut om et halvt års tid? Kjøper du den eller venter du til Note 10 kommer ut en 3-4 måneder senere? Hvilken vil da være best (for deg)? Note 9 vil helt sikkert vært bedre enn S10 på mange områder selv om det er "forrige gen". Problemet til Sony denne gang er vel som sagt at timingen (spesielt i Norge) på de to telefonene er veldig dårlig.

 

De siste årene har jeg skiftet telefon ca en gang i året (sikkert alt for ofte, for telefonene er fortsatt i topp stand mtp ytelse, batteri osv men de blir i det minste fortsatt brukt av min bedre halvdel som arver dem), og om jeg fortsetter med det er det egentlig veldig enkelt for meg å holde meg til kun Premium-modellene og hoppe over den "vanlige toppmodellen".

 

Men man må jo spørre seg hva det er Sony tenker. XZ2 Premium ser ut til å ha blitt totalt ignorert av markedsavdelingen deres, og det var jo snakk om at den ikke skulle komme ut i det hele tatt i store deler av Europa.

 

Det virker som om de laget den telefonen bare fordi de kan (for den er er et monster på veldig mange måter), men rett og slett ikke gadd å fortelle noen om det og heller brukte alle reklamepengene sine på XZ2 og nå XZ3.

Du prøver å late som om andre merker er like, men det er ikke det. S9 og Note 9 enig i at er lik XZ og XZ Premium. Sony derimot lanserer XZ 2 og XZ 2 premium samtidig. Det gjør ikke Samsung. Og så et halvt år senere kommer XZ 3. Galaxy S10 er enda ikke kommet ut, og kommer heller ikke før våren. Fordi Samsung lanserer en toppmodell + en premium toppmodell. Ikke 2 toppmodeller + en premium toppmodell. Og Note 9 og Samsung S9 er samme tall. 9. Sony? XZ2 Premium vs XZ3. Lykke til med å finne den beste haha. Fordi Sony vil ikke gjøre det lett for deg.  

 

Du k an kanskje  kjøpe premium toppmodell hvert år, men alle som kjøper vanlig må kjøpe hvert halvår. Det er idiotisk. Sony kommer med litt nytt hver gang. Fordeler det lille de har over 2-3 lanseringer så hver nye modell blir mye kjedeligere enn den kunne vært om alle oppdateringene for et år kom i en mobil en gang. Ingen vet når Sony kommer med ny modell. De kan umulig markedsføre så mange modeller. 

 

Sony sliter med salg og deres strategi er om at de lanserer nok modeller så skal det liksom føre til økte salg. Det fungerer ikke. Hvis de prøver nok forskjellig så vil kundene hvertfall like en av modellene....

 

Lanser en telefon på våren når nye Snapdragon kommer når alle Android produsenter kommer med ny telefon. Og så lanser premium på høsten samtidig med Samsung, Apple, Huawei sine beste modeller.

 

Sony sin lanseringsstrategi er som et kinesisk oppstartsselskap. Ny mobil hver gang noe nytt kommer. Prøve å være først til markedet, nå med ny Android versjon. Problemet er at Sony er ikke et sånn selskap. De er etablert merke som selger til høye priser og rimelig konservative mobiler.

 

Det er forvirrende for kunder. Det koster ekstra mye for Sony. Det blir mindre oppmerksomhet rundt lanseringene deres. Det er ikke veldig greit mot kundene dine å lansere to toppmodeller i året. Mange ønsker å ha det nyeste, beste. Det å lansere nytt så ofte får ikke akkurat folk til å like Sony. De får og mange flere modeller å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Det er ikke forventet noen ny kompaktmodell før til neste generasjon, dessverre. 

Hvordan er det dessverre? Det at det går et år mellom hver modell er det vanlige. Lansere ny modell hver halvår er en uting. Det er ikke så store endringer at det gir noe som helst mening. Det er ingenting i XZ3 som ikke var tilgjengelig når XZ2 kom ut. Hvis du vil ha compact så kjøper du jo bare XZ2. Akkurat som at folk som vil ha Samsung kjøper S9 osv. Det er ingen som spør etter om Samsung ikke kan lansere S10 nå.

Lenke til kommentar

 

At XZ2 Premium kom ut såpass sent denne gang er kritikkverdig, og her i Norge skiller det vel bare en 3-4 uker mellom release av den og XZ3. I utlandet var det en god del bedre, men allikevel lovlig sent.

 

Det var ikke slik med XZ Premium, eller Z5 Premium såvidt meg bekjent .

 

Uansett, problemstillingen du setter opp her er jo den samme som hos Samsung. Note 9 og S9 kom vel heller ikke ut på samme tidspunkt gjør de?Så hva gjør du da når S10 kommer ut om et halvt års tid? Kjøper du den eller venter du til Note 10 kommer ut en 3-4 måneder senere? Hvilken vil da være best (for deg)? Note 9 vil helt sikkert vært bedre enn S10 på mange områder selv om det er "forrige gen". Problemet til Sony denne gang er vel som sagt at timingen (spesielt i Norge) på de to telefonene er veldig dårlig.

 

De siste årene har jeg skiftet telefon ca en gang i året (sikkert alt for ofte, for telefonene er fortsatt i topp stand mtp ytelse, batteri osv men de blir i det minste fortsatt brukt av min bedre halvdel som arver dem), og om jeg fortsetter med det er det egentlig veldig enkelt for meg å holde meg til kun Premium-modellene og hoppe over den "vanlige toppmodellen".

 

Men man må jo spørre seg hva det er Sony tenker. XZ2 Premium ser ut til å ha blitt totalt ignorert av markedsavdelingen deres, og det var jo snakk om at den ikke skulle komme ut i det hele tatt i store deler av Europa.

 

Det virker som om de laget den telefonen bare fordi de kan (for den er er et monster på veldig mange måter), men rett og slett ikke gadd å fortelle noen om det og heller brukte alle reklamepengene sine på XZ2 og nå XZ3.

Du prøver å late som om andre merker er like, men det er ikke det. S9 og Note 9 enig i at er lik XZ og XZ Premium. Sony derimot lanserer XZ 2 og XZ 2 premium samtidig. Det gjør ikke Samsung. Og så et halvt år senere kommer XZ 3. Galaxy S10 er enda ikke kommet ut, og kommer heller ikke før våren. Fordi Samsung lanserer en toppmodell + en premium toppmodell. Ikke 2 toppmodeller + en premium toppmodell. Og Note 9 og Samsung S9 er samme tall. 9. Sony? XZ2 Premium vs XZ3. Lykke til med å finne den beste haha. Fordi Sony vil ikke gjøre det lett for deg.  

 

Du k an kanskje  kjøpe premium toppmodell hvert år, men alle som kjøper vanlig må kjøpe hvert halvår. Det er idiotisk. Sony kommer med litt nytt hver gang. Fordeler det lille de har over 2-3 lanseringer så hver nye modell blir mye kjedeligere enn den kunne vært om alle oppdateringene for et år kom i en mobil en gang. Ingen vet når Sony kommer med ny modell. De kan umulig markedsføre så mange modeller. 

 

 

Med forbehold om at disse datoene er rett, så er det ikke så veldig vanskelig:

 

Xz2 premium kom i april 2018.

Xz premium kom i februar 2017.

 

XZ3 kom i august 2018.

Xz2 kom i februar 2018.

Xz1 kom i august 2017.

Xzs kom i februar 2017.

 

Xz2 premium kom senere enn planlagt.

 

Enig i at XZ2 og XZ3 ikke burde ha kommet i samme kalenderår, men utenom det ser jeg ikke de helt store problemene.

Lenke til kommentar

Samsung:

S8 og s8+ i mars 2017.

Note 8 i august 2017.

S9 og s9+ i februar 2018.

Note 9 i august 2018.

 

Dette gir 1 år mellom toppmodellene. (august til august) men gir 5 måneder mellom note 8 og s9.

 

Sony gir deg et år mellom toppmodellene (februar til februar) men gir deg 5 måneder mellom premium og xz.

Som sagt ble xz2 premium lansert litt senere enn planlagt.

 

Når det gjelder det å ikke vite når neste modell kommer, så holder Sony seg til samme dato hvert år...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...