Gå til innhold

Oculus' nye VR-briller gir deg full bevegelsessporing og ingen kabler i en rimelig pakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner INGEN som holder på med VR. Overhodet ingen... Selv i firmaet mitt har de halvveis gitt det opp, og vi driver med visualisering.

 

Dette er åpenbart noe som var gøy med VR-cardboards fra Biltema etc...men så ble folk lei av å bli sjøsyke i sitt eget hus.

 

Jeg spår at VR snart havner på et kommersielt nivå tilsvarende 3D på flatskjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner INGEN som holder på med VR. Overhodet ingen... Selv i firmaet mitt har de halvveis gitt det opp, og vi driver med visualisering.

 

Dette er åpenbart noe som var gøy med VR-cardboards fra Biltema etc...men så ble folk lei av å bli sjøsyke i sitt eget hus.

 

Jeg spår at VR snart havner på et kommersielt nivå tilsvarende 3D på flatskjermer.

Det er lite gøy med Cardboards, de er åpenbart en gimmick som bare viser VR i sin aller mest primitive forstand. Et skikkelig VR produkt er i stand til å gi en helt annen og mye bedre opplevelse. 

 

Sjøsyke er ikke et problem når man har 6 dof sporing og en lagg fri opplevelse og innstilling for IPD på øyner slik som dette nye produktet fra Facebook. Oculus Quest løser en rekke problemer som ikke har vært oppfylt til nå i et VR sett beregnet på alle. Kjenner jeg Oculus rett så er denne svært brukervennlig, den vil ha massevis av dedikert innhold for underholdning og produktivitet og ikke minst den er mobil, du kan ha den med deg over alt. 

 

Jeg tror denne blir fantastisk til mye, blant annet Social VR. Rec Room blir konge i dette headsettet.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner INGEN som holder på med VR. Overhodet ingen... Selv i firmaet mitt har de halvveis gitt det opp, og vi driver med visualisering.

 

Dette er åpenbart noe som var gøy med VR-cardboards fra Biltema etc...men så ble folk lei av å bli sjøsyke i sitt eget hus.

 

Jeg spår at VR snart havner på et kommersielt nivå tilsvarende 3D på flatskjermer.

 

VR lever i beste velgående og det har fått en stor støttespiller i Bethesda

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som før krevde en kraftig PC får nå plass inni en brille til 3000 kroner? Jeg skjønner ikke...

Prosesseringkraften blir selvfølgelig ikke det samme som i en dedikert PC til VR. Dette er fortsatt kraften til noe som tilsvarer en high end mobiltelefon og finansiert av Facebook som jeg tipper selger VR settene sine med bortimot tap. Det de tjener penger på blir nok først og fremst salg av spill og programmer og på sikt reklame og lignende. 

 

Det som er sensasjonelt med Oculus Quest er først og fremst at de har greid å få inn sømløs sporing i 6 akser med type touch kontrollere man til nå kun har hatt på VR til PC.

 

Grafikk blir det nok så som så med, men det betyr ikke at opplevelsen blir mindre god bare noe enklere i den grafiske utformingen. Et spill som Rec Room burde fungere veldig godt her, spillet er en av de beste til VR akkurat nå på tross av den enkle grafiske stilen, samme gjelder ett spill som Virtual Virtual Reality.

 

Full frihet i forhold til hvordan du beveger deg i VR (Roomscale) er det virkelig store her. Det er med på å hindre VR syke og gir langt bedre opplevelser enn hva man har hatt til nå på mobil VR. 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner INGEN som holder på med VR. Overhodet ingen... Selv i firmaet mitt har de halvveis gitt det opp, og vi driver med visualisering.

 

Dette er åpenbart noe som var gøy med VR-cardboards fra Biltema etc...men så ble folk lei av å bli sjøsyke i sitt eget hus.

 

Jeg spår at VR snart havner på et kommersielt nivå tilsvarende 3D på flatskjermer.

Det er lite gøy med Cardboards, de er åpenbart en gimmick som bare viser VR i sin aller mest primitive forstand. Et skikkelig VR produkt er i stand til å gi en helt annen og mye bedre opplevelse. 

 

Sjøsyke er ikke et problem når man har 6 dof sporing og en lagg fri opplevelse og innstilling for IPD på øyner slik som dette nye produktet fra Facebook. Oculus Quest løser en rekke problemer som ikke har vært oppfylt til nå i et VR sett beregnet på alle. Kjenner jeg Oculus rett så er denne svært brukervennlig, den vil ha massevis av dedikert innhold for underholdning og produktivitet og ikke minst den er mobil, du kan ha den med deg over alt. 

 

Jeg tror denne blir fantastisk til mye, blant annet Social VR. Rec Room blir konge i dette headsettet. https://www.youtube.com/watch?v=6kl9gqv9t_I

Jeg synes konseptet er spennende og innlevelsen potensielt fantastisk, og gleder meg sterkt til VR blir brukbart. Jeg har stor tro på konseptet.

 

Dessverre er en oppløsning på omtrent 1500x1500 på hvert øye helt FULLSTENDIG ubrukelig, da hvert fordømte pixel er så stor som en låvedør. Det er latterlig, opplevd skarphet er dårligere enn VHS på en stor moderne TV. Og de billigere settene som Gear VR har så stor regnbueeffekt ut mot sidene av linsene at det også er latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner INGEN som holder på med VR. Overhodet ingen... Selv i firmaet mitt har de halvveis gitt det opp, og vi driver med visualisering.

 

Dette er åpenbart noe som var gøy med VR-cardboards fra Biltema etc...men så ble folk lei av å bli sjøsyke i sitt eget hus.

 

Jeg spår at VR snart havner på et kommersielt nivå tilsvarende 3D på flatskjermer.

 

Både 3D, VR og AR vil nok komme og forsvinne i bølger over årene. Jeg tror denne bølgen VR vil dø snart fordi vi ikke er i nærheten av den oppløsningen og regnekraften som skal til. Vi trenger noen år med utvikling før dette kan bli bra, kanskje 4k på hvert øye begynner å nærme seg realisme.

Lenke til kommentar

Jeg synes konseptet er spennende og innlevelsen potensielt fantastisk, og gleder meg sterkt til VR blir brukbart. Jeg har stor tro på konseptet.

 

Dessverre er en oppløsning på omtrent 1500x1500 på hvert øye helt FULLSTENDIG ubrukelig, da hvert fordømte pixel er så stor som en låvedør. Det er latterlig, opplevd skarphet er dårligere enn VHS på en stor moderne TV. Og de billigere settene som Gear VR har så stor regnbueeffekt ut mot sidene av linsene at det også er latterlig.

hah! Det var ikke liten overdrivelse heller. Deg om det.

 

Jeg mener det vi har nå er godt nok, særlig til spill. Det jeg savner derimot er mer synsbredde. Heldigvis fikser flere av de kommende headsettene det pluss mye annet. Denne f.eks:

https://youtu.be/GvFBUvfpQJ8?t=5m11s 

 

Både 3D, VR og AR vil nok komme og forsvinne i bølger over årene. Jeg tror denne bølgen VR vil dø snart fordi vi ikke er i nærheten av den oppløsningen og regnekraften som skal til. Vi trenger noen år med utvikling før dette kan bli bra, kanskje 4k på hvert øye begynner å nærme seg realisme.

 

Realisme er vel og bra men spillbarhet og underholdningsverdi er mye viktigere. Tviler også sterkt på at VR kommer til å dø ut som du sier det. Jeg vil heller si at det vil være en gradvis spredning med tiden i takt med utvikling av teknologien. 

Lenke til kommentar

Det er lett å se i denne tråden hvem som har prøvd VR og hvem som ikke har prøvd det  :)

 

Jeg pleier å si at det finnes bare to typer folk -- de som har trua på at VR er det neste største etter smarttelefonen -- og de som ikke har prøvd det. (ekte VR, med 6DOF headsett og kontrollere. Ikke cardboard, Gear VR eller lignende, det er noe helt annet.)

Lenke til kommentar

Det er lett å se i denne tråden hvem som har prøvd VR og hvem som ikke har prøvd det  :)

 

Jeg pleier å si at det finnes bare to typer folk -- de som har trua på at VR er det neste største etter smarttelefonen -- og de som ikke har prøvd det. (ekte VR, med 6DOF headsett og kontrollere. Ikke cardboard, Gear VR eller lignende, det er noe helt annet.)

 

Jeg har prøvd heftig VR, for å si det mildt :) Vi har et eget rom innredet her på jobb med alskens utstyr og 2 stk. som jobber med det. Spennende, men jeg føler ikke det er nok per i dag. Jeg tror det vil være et smalt segment frem til det når et vesentlig nivå som treffer folk flest. Det er gøy, uten tvil, men det var også 3D på TV'en hjemme første gang vi fikk det også. Men så ble det aldri brukt. 

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd heftig VR, for å si det mildt :) Vi har et eget rom innredet her på jobb med alskens utstyr og 2 stk. som jobber med det. Spennende, men jeg føler ikke det er nok per i dag. Jeg tror det vil være et smalt segment frem til det når et vesentlig nivå som treffer folk flest. Det er gøy, uten tvil, men det var også 3D på TV'en hjemme første gang vi fikk det også. Men så ble det aldri brukt. 

 

Klart det er et smalt segment enda, kvalitet, pris og tilgjengelighet frem til nå tilsier det. Men med Quest neste år og neste generasjon PC-headsett (med høyere oppløsning, trådløst, øyetracking, varifocal optikk, og høyere FOV) i løpet av 2020(?) så tror jeg VR kommer til å øke kraftig de neste årene.

 

Quest koster omtrent det samme som en PS4, så for alle som har interesse for VR, men ikke har (eller vil kjøpe) PC kun for VR virker Quest som en perfekt inngang til VR. I tillegg slipper du sensorer og annet oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...