Gå til innhold

Ny norsk elbillader lover å gjøre det minst 20 prosent billigere å lade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regnestykke: Kjører 10000 km i året. Tar verste tilfelle med 2,5 kWh per mil og kroner 1 per kWh i beregning. Dermed koster min kjøring 2500 kroner i året i lading og 20% av dette er 500 kroner. Når Tibber medlemskap koster 468 kroner i året så blir det en minimal gevinst på 32 kroner for å være medlem av dette. Med lengre kjørelengde og høyere pris på strøm vil dette selvsagt bli bedre, men for meg er dette ett negativt regnskap da reell forbruk per mil, pris per kWh og kjørelengde er mindre for meg.

Endret av 8OVI7VAB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dingsen kan kanskje ha noe for seg i fremtiden, men på nåværende tidspunkt er det meg bekjent ikke innført rushtid-tariff, og dermed lavere kostnad andre tider av døgnet, noe sted i kongeriket ennå. Opplys meg hvis jeg tar feil i så fall?

Tibber kjøper strøm og prisen varierer hele døgnet. Om en timesavregnes for strøm er det besparelser å hente. Det er dog ikke alle nettleverandører som gjør dette, inkludert min egen.

Lenke til kommentar

 

Billigste ladningen foretar man trådløst fra luftspenn.

 

Det minnet meg på svensken som ble tatt etter at e-verket registrerte unormalt tap og sjekket nærmere.

En ansatt i e-verket bodde nært en høyspentlinje. Han hadde montert digre spoler på loftet og tappet strøm fra nettet.

Det er da ikke ulovlig å ha spoler på loftet. Hvis noen bygger høyspentledning nært huset og lager interferens i spolene hans han han i det minste rett på støyskjerming.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regnestykke: Kjører 10000 km i året. Tar verste tilfelle med 2,5 kWh per mil og kroner 1 per kWh i beregning. Dermed koster min kjøring 2500 kroner i året i lading og 20% av dette er 500 kroner. Når Tibber medlemskap koster 468 kroner i året så blir det en minimal gevinst på 32 kroner for å være medlem av dette. Med lengre kjørelengde og høyere pris på strøm vil dette selvsagt bli bedre, men for meg er dette ett negativt regnskap da reell forbruk per mil, pris per kWh og kjørelengde er mindre for meg.

TU hadde en litt bedre artikkel, og der påstår Tibber at snittforbruker på en elbil er 3000 til 4000 kwh pr år. Dersom dette stemmer, blir besparelsen litt bedre (dog - forstatt ikke av veldig betydelig art).

 

Men i tillegg til å lade når strømmen er billig, får strømselskapene lov til å pause ladingen dersom de trenger å utjevne topper/skjevheter i nettet sitt. Til gjengjeld får de kjøpe elbil-strøm til 20% under markedspris..!

 

For det første er dette en lader som sammen med våre tjenester kan lade når prisen er lav, uten at det går ut over tilgjengeligheten til bilen. Vi har også sørget for at laderen kan snakke direkte med Statnett og det gjør at vi kan tilby dem fleksibilitet som en tjeneste. Statnett kan ta kontroll over ladingen, og eventuelt stoppe ladingen over en kort periode for å sørge for at strømforbruket ikke bidrar til å endre nettfrekvensen. Til gjengjeld blir strømmen til bilen 20 prosent billigere enn den som kan kjøpes på NordPool.

Dersom Tibber også kan styre tidspunkt for oppvarming av hus, hjem og ikke minst varmtvann, kan det fort bli noen små kroner å spare!

 

PS: om målet er å bli søkkrik, finnes det nok mange bedre måter å komme dit. Eks.: Bare å flytte forsikring og lån, vil nok for mange gi en langt bedre årlig besparelse enn å handle strøm gjennom Tibber..?

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Regnestykke: Kjører 10000 km i året. Tar verste tilfelle med 2,5 kWh per mil og kroner 1 per kWh i beregning. Dermed koster min kjøring 2500 kroner i året i lading og 20% av dette er 500 kroner. Når Tibber medlemskap koster 468 kroner i året så blir det en minimal gevinst på 32 kroner for å være medlem av dette. Med lengre kjørelengde og høyere pris på strøm vil dette selvsagt bli bedre, men for meg er dette ett negativt regnskap da reell forbruk per mil, pris per kWh og kjørelengde er mindre for meg.

 

Nå har du i tillegg mulighet for å styre varme forbruket også hvis du har varmekabler, varmepumpe eller MILL panel ovner. Det må tas med i regnestykke og samt investeringskostander. 

Lenke til kommentar

"de garanterer kundene minst 20 prosent lavere strømkostnad"

Den garantien er lite verdt, det er i praksis umulig å vite hva du ville betalt uten å dette "billige" abonnementet.

 

Disse aktørene er egentlig bare et ekstra (unødvendig) ledd i kjeden, frem til forbruker.

 

Man kan oppnå like mye sjøl med enkle midler, ved å koble til tidsur på ulike strømbrukere hjemme osv.

 

Hos vanlige husholdningskunder er det inntil videre kun den såkalte max-timen (gj.snitt av de tre timene med høyest effekt-uttak, i løpet av en måned) som vil gradvis tas i bruk hos nettleverandørene.

 

Dvs. strømmen koster fortsatt det samme hele døgnet (hos kundene), men mye samtidig bruk koster mer. (men kun 1 time beregnes)

 

Å innføre rushtid-tariff på strøm (f.eks. morgen og ettermiddag) er politisk sprengstoff. Kommer da i tillegg til bompenge rushtid-takster, og by-pakker. Ser det ikke med det første tipper jeg.

Lenke til kommentar

 

Hos vanlige husholdningskunder er det inntil videre kun den såkalte max-timen (gj.snitt av de tre timene med høyest effekt-uttak, i løpet av en måned) som vil gradvis tas i bruk hos nettleverandørene.

 

Dvs. strømmen koster fortsatt det samme hele døgnet (hos kundene), men mye samtidig bruk koster mer. (men kun 1 time beregnes)

 

Å innføre rushtid-tariff på strøm (f.eks. morgen og ettermiddag) er politisk sprengstoff. Kommer da i tillegg til bompenge rushtid-takster, og by-pakker. Ser det ikke med det første tipper jeg.

 

Ehm nei. Det skal avregnes pr time da en får målerstand i fra AMS(noen modeller får en oftere, litt usikker på tidsintervall da min spytter ut en gang i timen). Snittet blir da målerstand nåtid - målerstand fortid. Strømmen varierer hele tiden, det er bare til å gå inn å se på feks tibber sine sider eller din leverandør. Det er dog ikke alle som avregner slik pr dags dato og tar ett snitt av dette. 

 

Og bare for å ha nevnt det, noen leverandører har i dag kvasi løsninger som du nevner over. Dette får de ikke når NVE får valgt endelig løsning. Da må alle følge denne løsningen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ehm nei. Det skal avregnes pr time da en får målerstand i fra AMS(noen modeller får en oftere, litt usikker på tidsintervall da min spytter ut en gang i timen)

 

Det er riktig at AMS måler kontinuerlig (helt ned i 15 minutters intervall f.eks.) avleser forbruket. Men ikke forveksle det med hva man faktureres for på den månedlige regninga, som er 1 time.

 

For egen del, var max-timen (som jeg betaler ekstra for) for august måned, 1,1 kW/t (jeg fikk fakturaen i går så det "vet" jeg) (Norgesnett)

 

btw, et forbehold til min forrige post, er at NVE evt. lar noen nettleverandører teste andre prismodeller frem til at det endelig skal fastsettes på nasjonalt nivå i 2021 (som er planen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...