Gå til innhold

Elkjøp dropper bytteavtale for mobil: – For dårlig forarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg blir irritert når det finnes "grove" feil i en artikkel. Det eneste kravet med svitsj og swap er at man har abonnement hos den respektive leverandør ved avtaletegning. Man står fritt til å endre leverandør når som helst under avtaleperioden uten tillegg i pris da swap/svitsj stilles uavhengig av abonnement. Det er to helt forskjellige avtaler som ikke har tilknytning til hverandre. Jeg har selv swap hos Telenor og abo hos Telia

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her tar dokke feil tek. Ein må ha telia eller telenor abonnement 1. mnd, men kan byte til anna leverandør/sei opp abonnementet etter det.

Angåande prisen for swap/svitsj så er det dyrare i dei fleste tilfeller.

Einaste tilfelle eg kan kome på det lønner seg med svitch/swap er når det gjelder telefon med lav "second-hand value" (altså ikkje samsung eller apple som holder seg i verdi), og når ein får abonnementet dekka av jobben, eller har eit veldig billig abonnement.

I mitt tilfelle, så får eg veldig rimelig abonnement via jobben min, og eg ville ha oneplus 6. Eg ser ikkje for meg å kunne selge den for mykje over 2000kr neste år (pga lav etterspurnad). Svitsj i dette tilfelle var litt over 2000kr billigare enn å kjøpe telefonen reint, og eg slapp å betale alt med ein gong.

 

Generelt sett, og viss ein ikkje har abonnementet dekka i frå jobben/billigare abonnement enn "normalt", så er det billigste å kjøpe mobil med binding hos telia eller ice(telenor har vel berre swap no?). Mitt tips er: Følg med på tilbud, eller gå frå butikk til butikk og be om tilbud frå dei tilsette (ein kan få billigare pris enn det som står på prislappen), ta det med til konkurrent, og spør om betre pris. Ein må alltid beregne total-pris (abonnement+eventuell nedbetaling + kva ein betalar med ein gong). Kanskje dokke burde laga ein kjøpar-guide for mobilar? Gå litt frå butikk til butikk, sjå kva tilbud dokke får på forskjellige mobilar, og samanlikne total-kostnad (svitsj/swap vs binding vs "vanlig reint kjøp") samt skrive om prosessen?

Helsing, tidlegare elkjøp-tilsett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir irritert når det finnes "grove" feil i en artikkel. Det eneste kravet med svitsj og swap er at man har abonnement hos den respektive leverandør ved avtaletegning. Man står fritt til å endre leverandør når som helst under avtaleperioden uten tillegg i pris da swap/svitsj stilles uavhengig av abonnement. Det er to helt forskjellige avtaler som ikke har tilknytning til hverandre. Jeg har selv swap hos Telenor og abo hos Telia

 

Jeg ser at det var noe unyansert, men du må jo uansett tegne nytt Telenor/Telia-abonnement om du ønsker å benytte deg av muligheten til å bytte telefon etter 12 mnd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjenner jeg blir irritert når det finnes "grove" feil i en artikkel. Det eneste kravet med svitsj og swap er at man har abonnement hos den respektive leverandør ved avtaletegning. Man står fritt til å endre leverandør når som helst under avtaleperioden uten tillegg i pris da swap/svitsj stilles uavhengig av abonnement. Det er to helt forskjellige avtaler som ikke har tilknytning til hverandre. Jeg har selv swap hos Telenor og abo hos Telia

Jeg ser at det var noe unyansert, men du må jo uansett tegne nytt Telenor/Telia-abonnement om du ønsker å benytte deg av muligheten til å bytte telefon etter 12 mnd?

Nei, Svitsj/Swap er egne avtaler uavhengig av hvilke mobilabonnement du har.

 

Eneste de krever er at du har Telenor/Telia abonnement i det du tegner Svitsj/Swap avtalene, om du tegner nytt Telenor abonnement feks, så betaler du bare for den første mnd, så kan du fritt velge nytt etterpå.

 

Men Svitsj/Swap avtalene gjelder selvfølgelig fortsatt ut avtaletiden.

Endret av Aellz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Kjøpe telefonen på vanlig måte»

Mange har ikke midlene til å kjøpe en telefon kontant. Det blir faktisk en ganskje god kredittpris over 24 mnd. Sammenlign med å ta opp ett forbrukslån med ågerrente!

 

Har man ikke råd til å kjøpe noe kontakt - da bør man la være. Nesten uansett hva rentesats er. Eller for å si det enkelt - har man ikke råd til å spare opp nok til å kjøpe telefonen kontant har man neppe råde til å betale "avdragene" - som vil medføre økte løpende utgifter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har man ikke råd til å kjøpe noe kontakt - da bør man la være. Nesten uansett hva rentesats er. Eller for å si det enkelt - har man ikke råd til å spare opp nok til å kjøpe telefonen kontant har man neppe råde til å betale "avdragene" - som vil medføre økte løpende utgifter.

 

Haha! Seriøst? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Har man ikke råd til å kjøpe noe kontakt - da bør man la være. Nesten uansett hva rentesats er. Eller for å si det enkelt - har man ikke råd til å spare opp nok til å kjøpe telefonen kontant har man neppe råde til å betale "avdragene" - som vil medføre økte løpende utgifter.

huff da har mange gått på en smell med hus og bil gitt :/

Klart det at boliglån er det dummeste man tar opp. Selv bor jeg på en benk i parken mens jeg sparer opp nok til å kjøpe kontant!

 

Problemet med regnestykket som Tek.no har gjort er de antar at vi vil gå gjennom prosessen med å selge telefonen. Personlig vil jeg heller ha telefonen liggende i en skuff enn å lete etter kjøpere på finn.no som ikke gir skambud eller tar med balltre i stedet for kontanter. Ironisk nok er det at tek.no også publiserte en artikkel om hvor mye styr det var med å selge en iPhone der de testet flere ulike tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper man en iPhone xs Max 256GB koster den 15576,- med swap avtale etter 2 år. Da har man fått skjermforsikring i 2 år for en tusenlapp mer enn kontantpris for mobilen.

 

Har man i tillegg yng abonnement så får man pluss forsikring inkludert (dekker skade + tap, og ny mobil neste virkedag). I tillegg kan man bytte inn mobilen etter ett år hvis man vil. Vil si det er en ganske god deal.

Lenke til kommentar

Nei, Svitsj/Swap er egne avtaler uavhengig av hvilke mobilabonnement du har.

 

Eneste de krever er at du har Telenor/Telia abonnement i det du tegner Svitsj/Swap avtalene, om du tegner nytt Telenor abonnement feks, så betaler du bare for den første mnd, så kan du fritt velge nytt etterpå.

 

Men Svitsj/Swap avtalene gjelder selvfølgelig fortsatt ut avtaletiden.

Jo, hos Telia må du i hvert fall ha et Telia-abonnement når du bytter telefon.

 

"Svitsjavtalen inngås uten binding til Telia abonnement, men det er et vilkår at Kunden har et aktivt Telia abonnement ved inngåelsen av Svitsjavtalen, samt på tidspunktet for et eventuelt bytte av telefon. Første månedsavgift på abonnementet må være betalt før Kunden kan si opp sitt Telia abonnement."

Lenke til kommentar

 

Nei, Svitsj/Swap er egne avtaler uavhengig av hvilke mobilabonnement du har.

 

Eneste de krever er at du har Telenor/Telia abonnement i det du tegner Svitsj/Swap avtalene, om du tegner nytt Telenor abonnement feks, så betaler du bare for den første mnd, så kan du fritt velge nytt etterpå.

 

Men Svitsj/Swap avtalene gjelder selvfølgelig fortsatt ut avtaletiden.

Jo, hos Telia må du i hvert fall ha et Telia-abonnement når du bytter telefon.

 

"Svitsjavtalen inngås uten binding til Telia abonnement, men det er et vilkår at Kunden har et aktivt Telia abonnement ved inngåelsen av Svitsjavtalen, samt på tidspunktet for et eventuelt bytte av telefon. "Første månedsavgift på abonnementet må være betalt før Kunden kan si opp sitt Telia abonnement."

Var jo akkuratt det jeg skrev? du kan ha ett hvilke som helst abonnement i mellomtiden, bare skifter tilbake igjen til Telia rett før du skal bytte tlf da evt, for folk som gidder det.

Endret av Aellz
Lenke til kommentar

 

Har man ikke råd til å kjøpe noe kontakt - da bør man la være. Nesten uansett hva rentesats er. Eller for å si det enkelt - har man ikke råd til å spare opp nok til å kjøpe telefonen kontant har man neppe råde til å betale "avdragene" - som vil medføre økte løpende utgifter.

huff da har mange gått på en smell med hus og bil gitt :/

For at man i det hele tatt skulle få det lånet til hus, så ble faktisk det sjekket at man kan betale renter og avdrag - og ikke bare det - at man kan betale betydelig mer enn hva dagens rentenivå medfører. I tillegg er hus en formuesverdi som normalt sett øker i verdi, faktisk ikke minsker i verdi. Og hvor du må stille med en betydelig egenkapital. Altså har avdragene en spareeffekt - du øker din formue.

 

Når det gjelder bil så er det faktisk en realitet at mange har gått på en smell. Her er det og ofte krav til stor egenandel - de fleste kjøper faktisk bil med 35 - 50 % egenandel eller med lån på hus som er godt nedbetalt.

 

Og jeg er faktisk svært seriøs - selv om jeg stiller ting på spissen. Man kan også stille forbrukerøkonomer eller andre som rådgir om personlig økonomi spørsmål om å kjøpe på avbetaling så vil man få samme svar.

 

Realiteten er faktisk når det gjelder privatøkonomi at har man et forbruksnivå som gjør at man ikke har klart å spare seg opp 1 - 2 månedslønner som reservekapital da vil faktisk 2 - 400 kr ekstra hver måned ofte være nok til at man kommer i betalingsproblemer.

 

PS! Men det er jo ingen som egentlig tror at de skal komme i Luksusfellen. Men de som kom der begynte akkurat med det at de fordi de ikke hadde råd til kontakt, så brukte de avbetaling, kredittkort etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...