Gå til innhold

Audi har offisielt vist frem nye E-tron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En årslønn før avgiftene er lagt til ??!!??  Sinnsyk bruk av penger. Ingen bil er verdt det. Får jo tre strøkne brukte Avensiser for den prisen..

Tenker man langsiktig, og inkluderer potensiell restverdi ved salg etter 4år så har man spart x antall kroner i drivstoff, x antall kroner i alt av veiavgift, x antall kroner i service.

La oss gjøre det enkelt og si at salgsverdi er 400.000kr etter 4 år på grunnmodellen til E-tron til 650.000kr. Verditapet blir da 250.000kr.

 

Kjører man 20.000km i året, så har man kjørt 60 til 80k km. Altså 8000 mil. Dvs minst 4 servicer på en Avensis. Kanskje minst 20.000kr i bare service?

Så kommer bremser og andre slitedeler som er utenfor garanti i tillegg. Hvis service er som på BMW i3, er det behovsorientert på E-tron og minst hvert 2. år. 5.000kr/gang.

Bruker Avensisen i snitt 0,5L/mil diesel så har man burkt 4000L diesel, til 14kr/L. Det er 56.000kr. Verditapet på en brukt Avensis til 215000kr etter 4 år må regnes med å være ca 50%. Dvs et verditap på minst 100.000kr. Bilen vil også ha passert garantitiden innenfor eierskapet og utgifter knyttet til service må forventes å være selvkost og er uforutsigbar.

 

Da kan man regne med et tap med bruksutgifter på 175000kr++ på en Avensis. Mot 260.000kr +- på en Audi E-tron. Det er ikke rare forskjellen med tanke på at E-tron er en premiumbil, mens Avensis er "bruk og kast" i forhold.

 

Det er ikke inkludert forsikring og veiavgifter. Det er også avhengig av hvor man kjører, med tanke på bompasseringer, parkering etc.

Endret av Klykken-
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da kan man regne med et tap med bruksutgifter på 175000kr++ på en Avensis. Mot 260.000kr +- på en Audi E-tron. Det er ikke rare forskjellen med tanke på at E-tron er en premiumbil, mens Avensis er "bruk og kast" i forhold.

 

Vel, tror du forenkler litt vel mye. Service på Audi kommer uansett til å være dyrt. Basert på flere eierskap av VAG biler tipper jeg minst 6k kr på 30k km og 12k kr på 60k, da er vi oppe i 18k kr på Audien (og kommende service på 12k kr om 10k km).

 

Så er det kapitalbehov, likviditet og rentekostnader å tenke på. Billigste "nye" Avensis på Finn koster ca 300k for en 2017 modell, evt. Auris 2018 mod for 290k.

E-tron koster 650k. Rentekostnad de 4 første årene blir ca 40, 34, 27 og 20k kr, sum ca 121k kr ved 6,5 % rente. Tilsvarende tall for Aurisen er 18, 15, 12 og 9k kr, sum ca 54k kr, differanse ca 67k kr.

Ganske forenklede tall, da en del vil variere.

 

Men uten EK vil bilen koste rundt 11k/mnd over 6 år med Sbanken, men regner med de vil kreve at du har en ganske god lønn for å godkjenne lånet. Aurisen vil koste 4900 kr/mnd over 6 år.

 

Poenget mitt er at de som føler de har greit råd til en ny Auris, aldri _bør_ vurdere en e-tron i steden.. Og de som føler de har greit råd til en ny e-tron, aldri _vil_ vurdere en Auris i steden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En årslønn før avgiftene er lagt til ??!!??  Sinnsyk bruk av penger. Ingen bil er verdt det. Får jo tre strøkne brukte Avensiser for den prisen..

Ja, det er dyrt med bil.

Ny bil er dyrere enn brukt.

Og en Auda koster med en en Avensis.

Det er vel almenkunnskap for de fleste av oss.

Det er er mer spennende å se på om det er billigere eller dyrere å¨kjøpe en ny Auda elbil, eller en ny Avensis (eller tilsvarende)

For de som kjører langt er det mye å spare på drivstoff, bompenger og vedlikehold.

 

For min egen del var planen en ny Passat GTE, men så begynte jeg å regne på det, og fant ut at en stor vulgær amerikansk radiobil ble billigere. Mye billigere. 

 

Jeg kunne selvfølgelig kjøpt en elektrisk Hyundai Prolaps eller noe slikt, og spart betydelig mer, men livet er for kort til å kjøre rundt i biler som ser ut joggesko for hormonelle fjortenåringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man regne med et tap med bruksutgifter på 175000kr++ på en Avensis. Mot 260.000kr +- på en Audi E-tron. Det er ikke rare forskjellen med tanke på at E-tron er en premiumbil, mens Avensis er "bruk og kast" i forhold.

 

 

lol, med tanke på kvaliteten de toyota bilene har så er det vel strengt tatt diskutabelt hvem av de som går under "bruk og kast" begrepet.

Er faktisk ikke toyota fan heller da de er kjedelige

Lenke til kommentar

Vel, tror du forenkler litt vel mye. Service på Audi kommer uansett til å være dyrt. Basert på flere eierskap av VAG biler tipper jeg minst 6k kr på 30k km og 12k kr på 60k, da er vi oppe i 18k kr på Audien (og kommende service på 12k kr om 10k km).

 

Så er det kapitalbehov, likviditet og rentekostnader å tenke på. Billigste "nye" Avensis på Finn koster ca 300k for en 2017 modell, evt. Auris 2018 mod for 290k.

E-tron koster 650k. Rentekostnad de 4 første årene blir ca 40, 34, 27 og 20k kr, sum ca 121k kr ved 6,5 % rente. Tilsvarende tall for Aurisen er 18, 15, 12 og 9k kr, sum ca 54k kr, differanse ca 67k kr.

Ganske forenklede tall, da en del vil variere.

 

Men uten EK vil bilen koste rundt 11k/mnd over 6 år med Sbanken, men regner med de vil kreve at du har en ganske god lønn for å godkjenne lånet. Aurisen vil koste 4900 kr/mnd over 6 år.

 

Poenget mitt er at de som føler de har greit råd til en ny Auris, aldri _bør_ vurdere en e-tron i steden.. Og de som føler de har greit råd til en ny e-tron, aldri _vil_ vurdere en Auris i steden...

Er veldig forenklet selvsagt. Skrev innlegget på 4 minutter. Men folk krisemaksimerer jo hele tiden, og uten å ha tenkt særlig over annet enn at innkjøpspris er høy. Premissene var tre strøkne avensis for en audi etron, dvs en brukt avensis til 215000kr ca. Dvs en 2015 eller 2016 modell med rundt 50000km på telleren. Eller eldre med større motor og over 100k på telleren. I så fall endres utgifter betraktelig ettersom garantitid er over.

 

Og EK bør man selvsagt ha, og nedbetalingstid bør minst være i takt med forventet verditap. Ingen renter og gebyrer tilknyttet lån er medtatt i "regnestykket". Men poenget var at man ikke kommer spesielt mye skjevere ut med en "dyr elbil" kontra en relativt billig fossil. Går man mer i dybden og tilpasser sitt kjøremønster og bosted treffer man bedre på regnestykket, og det bør alle som vurderer elbil gjøre, naturlig nok. Både for å se økonomien i det, samt om kjøremønster passer elbilen.

 

Ellers, vedr. service. Har to elbiler selv, en 2015 Tesla og 2014 BMW i3. Teslaen har "anbefalt" service hvert år, eller hver 20.000km, alt etter hva som intreffer først. Å droppe servicen gjør ingenting med garantien på denne. Folk generelt anbefaler hvert andre år eller hver 40k km. Jeg kommer til å følge Teslas anbefalinger.

 

BMWen har behovsorientert service, eller hvert andre år for at garantien skal være intakt. Jeg kjører tett oppunder 20.000km i året med i3en, og første service hadde jeg tett før 40.000km. Ingen slitedeler skiftet. Andre service på 72000km - skiftet bremseklosser fremme. Teslaen er forholdvis nyinnkjøpt, så har ikke hatt service på den enda. Etter erfaringene med i3en antar jeg at denne ikke vil komme særlig mye skjevere ut. 

 

 

lol, med tanke på kvaliteten de toyota bilene har så er det vel strengt tatt diskutabelt hvem av de som går under "bruk og kast" begrepet.

Er faktisk ikke toyota fan heller da de er kjedelige

 
Toyota Avensis er ikke en bil som faller inn under samme segment som de aller fleste Audi, altså premium. Gjerne eldre og personer som trenger (relativt) billig bil som frakter de fra A til Å som kjøper disse. Ingen innvendinger mot dette, og er ingen kritikk til Toyota-eiere.
Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Beklager, men dette er slett journalistikk. Som en annen har påpekt så er det åpenbare skrivefeil, antakeligvis som følge av Google-oversettelse. For det andre så er bildet som brukes ikke av bilen som ble lansert i går. Det er faktisk heller ikke av prototypen som ble vist tidligere i år. Det faktisk av konseptmodellen som ble lansert i 2015!

 

Det eneste nye jeg lærte i denne artikkelen er at bilen skal lanseres i tre versjoner i USA. Om det samme vil bli tilfelle i Norge kunne man kanskje sjekket? Det å oversette amerikanske priser direkte til kroner gir liten verdi. Prisen ved lansering i Norge er oppgitt til kr. 651 900. Om det er for den godt spekkede Edition One eller for den billigste versjonen kunne kanskje journalisten også sjekket?

 

Det som står om hestekrefter er også bare tull. Man kan ikke legge sammen hestekreftene fra de to elektromotorene for å få total effekt. Det gjorde Tesla en stund (samt at batteriet ikke klarte å levere nok på en gang), noe som endte med søksmål. Faktum er at bilen har en total effekt på 365 hk og et dreiemoment på 561 Nm. Hvis man setter den i sportsmodus kan man i åtte sekunder få 402 hk og et dreiemoment på 664 Nm. Det er først da den klare 0 - 100 på 5,7 sekunder. Alt dette står lett tilgjengelig på Audis sider.

 

Man klarer også å skrive at bilen ikke har tradisjonelle speil. Jo, det har den. Å skulle la kameraer og skjermer ta over er noe man kan velge som ekstrautstyr.

 

Denne artikkelen er mer forvirrende enn oppklarende, og jeg ser på den som forurensning av informasjonsstrømmen.

Endret av vbruse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I overskriften skriver Tek.no/VG «Dette koster den». Slett journalistikk å ikke skrive i overskriften hva prisen blir bare for å få oss til å klikke inn i artikkelen og generere besøk og inntekter (klikkhoreri) og slett journalistikk å ikke fortelle i ingressen hva den norske prisen blir. Finleste artikkelen, men fortsatt ingenting om faktisk norsk pris. Jeg er lurt, igjen! :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...