Gå til innhold

KOMMENTAR: Smarthøyttalere har vært en bortkastet Apple-mulighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en google assistant og en chromecast audio koblet opp imot en logitech surround høytaler løsning. Jeg har også 2 homepods som jeg returnerte med en gang de kom ut med stereo funksjonaliteten pga bugs. Etter en ny versjon av ios (firmwaren til homepod) kom ut. Den nye versjonen virker så bra at jeg valgte å beholde homepod´sene. Lydkvaliteten er overlegen logitech høytalerene og langt bedre enn den innebygde høytaleren i google home enheten.

 

Men hvis du ikke bruker apple music så er homepods ikke noe for deg. Du kan strømme lyd fra itunes og andre ios enheter men de må være aktivt med i strømmingen. Du kan ikke strømme stereoyd fra en mac til en homepod hvis du ikke brukere itunes. Dette er heller dårlig. Men de er istand til å spille musikk fra apple music på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Hjelper lite med god lyd når du ikke får spilt av musikken din grunnet manglende støtte for de mest populære musikktjenestene. At de har låst seg til kun Apple Music og ikke integrert Spotify eller Tidal er det desidert største minuset med denne høyttaleren her. Synd ettersom det lydmessig og designmessig er den høyttaleren i klassen som frister mest. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Ser du etter lydkvalitet er ikke HomePod stort bedre enn alternativene, med unntak i Amazon Echo (som koster en fjerdedel av prisen).

Ref. https://i.imgur.com/pQMvqcn.png (kilde: https://www.tomsguide.com/us/smart-speaker-showdown,review-5156.html)

 

Til gjengjeld er HomePod så og si ubrukelig til alt annet enn å høre på musikk fra Apple Music. HomePod er en glorifisert høyttaler. Fullstending bullshit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Tja. Sony sin Google Home Smart Speaker LF-S50G har såvidt jeg vet bedre lyd enn Homepod. Og så er den i tillegg proppet full med finesser ingen andre smarthøyttalere har. Billigere er den også (enn Homepod).

 

Men for folk flest idag som har et smarthjem så vil de mest sannsynlig også ha lydkilder som er kompatible med smarthøyttalere. Dvs jeg bruker Sony Smartspeaker'en til å snakke med, men selve lyden fra musikken/tven kommer fra "skikkelige" høyttalere.I samtlige rom der jeg har det installert. Selv om til daglig bruk (som f.eks å høre på radio) så ville LF S50G også vært mer enn god nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Hjelper lite med god lyd når du ikke får spilt av musikken din grunnet manglende støtte for de mest populære musikktjenestene. At de har låst seg til kun Apple Music og ikke integrert Spotify eller Tidal er det desidert største minuset med denne høyttaleren her. Synd ettersom det lydmessig og designmessig er den høyttaleren i klassen som frister mest. 

Ta en titt på denne. Kan anbefales.

https://www.youtube.com/watch?v=tRiPAmKQQio

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke brukt noen smarthøytaler ennå, men sett på en del tester for å finne ut om det er noe jeg vil ha. Av det jeg har sett så er mange enige om at Apples gir bra lyd, men ikke er særlig smart. Og fikser ikke Apple smart-delen bra nok på engelsk er de muligens ikke interessert i å gå alt for bredt ut.

Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Jeg ser testene ofte sier at den er marginalt bedre på lyd(feks vs sonos one) men mer eller mindre håpløs på resten. 

Lenke til kommentar

Apple roter det stadig til, macbook pro er et prakteksempel. Et lite google søk understreker hvor kraftig apple har hatt en tendens til å rote det til i de senere år, både når det gjelder hw og sw. At homepod ikke kom til å bli en suksess var rimelig åpenbart da siri er rimelig ubrukelig i forhold til konkurrentene, når de i tillegg priser seg totalt ut av markedet og homepod er så godt som låst til apple enheter og tjenester var dette en garanter fiasko.

Endret av aaaight
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

En smarthøyttaler handler om å "være smart", der ligger denne homepod langt bak sine konkurrenter. Kjøper man en vanlig høyttaler i homepods prissegment får man langt bedre lyd for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig noen kjøper disse for lydkvaliteten, men mange kjøper de for å ha en smarthøyttaler.. En du kan be spille musikk på anlegget (der den virkelig gode lydkvaliteten er), eller be den starte Netflix (som igjen automatisk slår på TVen) så du kan se siste episode av Ozark.

Selv tilhører jeg sistnevnte gruppe, og jeg forstår virkelig ikke argumentet for å kjøpe noe slikt for lydkvaliteten sin skyld. Men godt ikke alle forbrukere er like, det hadde vært en kjedelig verden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Vet ikke hvordan denne står seg? https://itavisen.no/2018/01/17/test-google-home-max-det-blir-ikke-lett-a-sla-denne-apple/

Uansett er ikke Google låst til hverken seg selv eller andre merker eller plattformer, så i utgangspunktet kan verdens beste høyttaler få Google assistent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En høyttaler handler om lyd og lydkvalitet. Det er det man først og fremst bør fokusere på, så kan en ta det andre etterpå. HomePod har i følge testene langt bedre lyd enn sine konkurrenter, noe som ikke nevnes her.

 

Skal jeg høre noe lyd på min Google Home Mini så ber jeg den bare om å spille det av på lydplanken min.

og det fungerer sømløst via bluetooth.

 

Til stemme og radio og slikt er den innebygde høytalern helt grei.

Lenke til kommentar

Jeg ser testene ofte sier at den er marginalt bedre på lyd(feks vs sonos one) men mer eller mindre håpløs på resten. 

 

Som en som eier av Sonos Play Bar, Play Base, One, Play 3, Play 5 og Play Sub så vil jeg si at HomePod er langt bedre enn Sonos One. Jeg vil si den er bedre enn Sonos Play 5 også, men det avhenger litt av hvor gode muligheter du har i forhold til plassering av høyttaleren. Sonos Play 5 skyter lyden i en retning og må plasseres deretter, hvorpå HomePod er langt bedre til å fylle hele rommet med lyd helt uavhengig av hvor du plasserer den.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...