Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ2 Premium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

9/10? Er vi kanskje litt løs med poengene her eller?

 

Note 9, som strengt tatt er den mest komplette telefonen på markedet, og med den beste skjermen i verden, gigantisk batteri, S-Pen, fantastisk kamera etc. ligger altså kun et halvt poeng over XZ2 som har et "OK" batteri, til tider god LCD skjerm (ikke OLED), utdatert UI, og tung som en amerikaner?

Neppe.

 

Den scorer like bra som S9 Plus som har en grisegod AMOLED, meget godt kamera, stort batteri i en kropp som er svært tight i forhold til hva Sony klarer å servere her. Mens jeg scroller igjennom testene deres, så slår det meg hvor liberale dere er med poengene. 10/10 skal strengt tatt være forbeholdt produkter som er nær perfekte, og ikke "OK". "Du ser sjelden skjermen på sitt aller beste". Dette er på en mobil som er ett poeng fra toppscore?!

 

 

XZ2, som er "meh" - eller "OK" i beste fall, ligger milevis bak Note 9, S9, OnePlus 6, P20 Pro, og til og med den aldrende Pixel 2 XL. XZ2 ligger ett poeng bak iPhone X som dere beskrev som "den beste mobilen vi noen gang har testet". Igjen, neppe.

 

Slik det burde være:

 

-   1/10 = Søppel

-   2/10 = Styr unna

-   3/10 = Meget svak

-   4/10 = Noe svak

-   5/10 = Midt på treet

-   6/10 = Gjennomsnittlig god, OK

-   7/10 = Et godt kjøp - Anbefalt

-   8/10 = Meget godt produkt - Anbefalt

-   9/10 = Utrolig bra - Anbefalt

- 10/10 = Fantastisk - Anbefalt

Slik det er i dag:

 
-   1/10 = Søppel

-   2/10 = Søppel

-   3/10 = Søppel

-   4/10 = Søppel

-   5/10 = Søppel

-   6/10 = Søppel

-   8/10 = Søppel

-   9/10 = Helt utrolig!

- 10/10 = Perfeksjon!

 
Og ja, det er søndag, så da har man gjerne anledning og tid til å la seg provosere av slike ting. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med denne mobilen? Bruk heller mindre på en bedre mobil, eller vesentlig mindre på en omtrent like god mobil...

 

Oneplus er ikke nevnt, men dens kamera er vel omtrent like bra - og koster nesten halvparten :-)

 

Ellers har du selvsagt P20pro og S9 som "billige" alternativer.

 

Ja, det blir som å betale en million kroner for en VW Golf, som er en OK bil, når man kan få seg en fullt utstyrt Audi, BMW,Tesla eller Mercedes til samme pris. 

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med denne mobilen? Bruk heller mindre på en bedre mobil, eller vesentlig mindre på en omtrent like god mobil...

 

Oneplus er ikke nevnt, men dens kamera er vel omtrent like bra - og koster nesten halvparten :-)

 

Ellers har du selvsagt P20pro og S9 som "billige" alternativer.

 

Bedre mobil?

 

Du finner desverre ikke bedre mobiler billigere.

Lenke til kommentar

OP6 med samme specs kan kjøpes for 4000,- mindre. Eller så er Note 9/S9+ i samme prisklasse overlegen. Slenger meg på med å si at 9/10 er ufortjent.

Tja. Vis meg gjerne hvor det er Note9/S9+ er overlegen XZ2 Premium?

 

Kamera? Nei. I beste fall er det jevnt.

 

Ytelse? Aldri i verden

Slow-motion, 4K, HDR eller til generell videobruk? Der vinner Sony 100 av 100 ganger.

 

Batteri? Kanskje, men det vet jeg ikke nok om til å uttale meg om.

 

Som multimediamobil til å se film, høre på musikk osv?  Nei og Nei.  16:9 er fortsatt overlegent 18:9 til all videotitting. SKal du f.eks se Youtube eller Netflix på en S9 eller hvilken som helst mobil med 18:9 utnytter du svært lite av skjermen sammenlignet med 16:9.

Så spør deg selv, hva skal du egentlig med Amoled når 40% av skjermen din består av sorte striper oppe og nede når du prøver å se en film?

 

Og Sony har vært betraktelig bedre enn nesten samtlige andre innen lyd og musikk i mange år, med blant annet støtte for Hi-Res lyd (det er tilgjengelig for andre merker også nå men ikke noe særlig utbredt ennå).

 

Så hva gjenstår då?

 

Crapware?  Her tror jeg faktisk Samsung er verre enn Sony. Bare Bixby f.eks trumfer all crapware Sony har kommet ut med de siste 5 årene til sammen.

 

Til scrolling av nettsider og enkel snapchatfilming i portrettmodus?  Ja, der er nok S9 betydelig bedre pga 18:9 formatet (du får mer skjerm å scrolle på)

 

Bezels?  Ja, de er mindre hos Samsung i høyden, men spør deg selv: er det utelukkende positivt?

 

 

Oneplus6 med samme specs? Kanskje du burde sjekke en gang til?

 

Her er bare noen av tingene Oneplus mangler sammenlignet med XZ2 Premium:

 

-IP65/68 sertifisering. OP6 er ikke vanntett

-HDR skjerm

-4K oppløsning

-Plass for minnekort (et must om du bruker telefonen til multimedia)

-Hi-Res Audio (men OP6 har 3.5mm jack, for de som foretrekker det)

-Mindre batteri

 

Selvsagt kan det diskuteres om dette er verdt doble prisen, og om du kun ser på pris er jeg 100% enig i at f.eks OP6 er et mye bedre kjøp enn alt du får fra Sony, Samsung, Apple og Huawei.  Men resten av argumentene dine kjøper jeg ikke.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

9/10? Er vi kanskje litt løs med poengene her eller?

 

Note 9, som strengt tatt er den mest komplette telefonen på markedet, og med den beste skjermen i verden, gigantisk batteri, S-Pen, fantastisk kamera etc. ligger altså kun et halvt poeng over XZ2 som har et "OK" batteri, til tider god LCD skjerm (ikke OLED), utdatert UI, og tung som en amerikaner?

Neppe.

 

Den scorer like bra som S9 Plus som har en grisegod AMOLED, meget godt kamera, stort batteri i en kropp som er svært tight i forhold til hva Sony klarer å servere her. Mens jeg scroller igjennom testene deres, så slår det meg hvor liberale dere er med poengene. 10/10 skal strengt tatt være forbeholdt produkter som er nær perfekte, og ikke "OK". "Du ser sjelden skjermen på sitt aller beste". Dette er på en mobil som er ett poeng fra toppscore?!

 

 

XZ2, som er "meh" - eller "OK" i beste fall, ligger milevis bak Note 9, S9, OnePlus 6, P20 Pro, og til og med den aldrende Pixel 2 XL. XZ2 ligger ett poeng bak iPhone X som dere beskrev som "den beste mobilen vi noen gang har testet". Igjen, neppe.

Forsåvidt enig i at poengsettingen her ikke alltid henger på greip, men det er uansett veldig mye bedre enn hvordan de amerikanske hipsternettstedene gjør det.

 

Resten av kritikken din? Meh.  Du bruker alle superlativene du vet om til å beskrive Samsung, Amoled osv, som egentlig er dundrende irrelevant i denne tråden om du aldri tatt i en XZ2 eller ihvertfall ikke en XZ2 Premium.  At Amoled ser bra ut er noe de fleste vet, men skjermen på denne XZ2 premium er også klasseledende på svært mange områder.  Og på kamera/video er ihvertfall ikke denne telefonen dårligere enn Samsung sin alternativ.

 

Du skriver videre utdatert UI, uten å vektlegge noe mer i hva det er som er utdatert?  Du kunne vel egentlig ikke vært mer unna sannheten da Sony er mye flinkere til å komme med oppdateringer til telefonene sine enn hva Samsung er, som ja, også inkluderer å oppdatere UI.  Og når vi først er inne på sammenligning, så nevner du f.eks ikke at Xperia er overlegne Samsung når det kommer til lyd. Eller som multimediatelefon overhodet.  Eller at Bixby-knappen er tidenes crapware på en Android-telefon.  Eller at selv TEK skriver i testen sin om Note 9 at det er "en og annen treghet" (hvordan kan det da være den mest komplette telefonen på markedet?).

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk bildet på konserten. Zoom inn. Med P20 Pro ser du teksten på tromma klart, tatoveringa på armen, hårfrisyrer - alt... med Sony sin er trommeteksten bare et blur og resten er fudgy og full av artefakter.

 

Ja slike bilder er vanskelig, men P20 bare eier i sånne forhold (og alle andre egentlig). Den kjører ofte et serie med bilder og så slår de sammen med fancy programvare for å lage étt mer klart. Dette i tillegg til egen sort-hvitt linse som bidrar for å lage mer detalj og kontrast.

 

Før de andre lærer seg skikkelig flerkamera-oppsett og fancy bildebehandling er det P20 øverst, ingen ved siden. Blir spennende å se om Nokia med 5-kamera oppsett får til noe.

Lenke til kommentar

Kan vi få testet video i mørket, der hører jeg P20 pro ligger etter s9+ og xz2p

 

Denne tar for seg nattmodus på P20pro og S9+. Mesteparten av videoen handler om kameraet, men på slutten tar den video.

 

https://www.youtube.com/watch?v=phm8ZQPqpFA

 

Der er ikke P20 pro like overlegen som i kameramodus, men bevarer mer detaljer enn S9+ og OnePlus 6.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...