Gå til innhold

Ice har trøbbel med nettet sitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nå vel ikkje forvente 100% oppetid med slike hobby mobiloperatører. Det er klart at dei må kutte noken plasser når prisen skal presses ned heile tiden. 

 

Det er nok mange som har spart seg til fant i dag. Var innom facebook sida til icenet. Folk fikk ikkje jobbe pga dei ikkje fikk ringt opp vegbom, noken fikk ikkje svart på salg/kjøp av hus smser. Andre igjen fikk ikkje logga inn i banken for å kjøpe / selge aksjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nå vel ikkje forvente 100% oppetid med slike hobby mobiloperatører. Det er klart at dei må kutte noken plasser når prisen skal presses ned heile tiden.

 

Slik som Telenor da? https://www.nrk.no/nyheter/mobilnett-nede-for-telenor-kunder-1.11180582

 

Da må en altså holde seg unna både Telenor og ICE for å gi Telia et monopol mener du? ;) Eller er det slik at feil aldri kan oppstå?

Lenke til kommentar

Eg forventet slikt tull når eg valgte ferskeste operatør på markedet. Kan tilgi litt ekstra nedetid, men dette har vart i over et døgn nå. Heldigvis er alt det viktige online, så eg får f.eks betalt rekninger med BankID.

 

Samtidig er et lite strømbrudd ikke noe unnskyndling for et helt døgn verdt med nedetid. Kanskje om de var en slags liten lokal ISP med 5 000 kunder, men et nasjonalt mobilselskap som nylig skryter over en halv million kunder burde virkelig ikke bli noe serlig påvirket av et strømbrudd i ett datasenter. Selv om de blir det, burde de klare å starte opp saker igjen innen et helt døgn.

 

Skulle nesten tro de kun hadde ett lite datasenter, og kanskje noen UPS om de er heldige. Og siden IT sektor ofte er ganske dårlig i norge hadde det ikkje overrasket meg så veldig mye om det var tilfellet.

 

Er rett og slett pinling for Ice det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart det ikke er skrevet noe om at Puzzel også hadde strømbrudd i dag (sikkert samme datasenter) og en vesentlig del av kundemassen ikke hadde fungerende call centre nesten halve arbeidsdagen i dag.

Jøss, det overrasker meg litt. Jeg vet at de skal ha redundans på systemene sine (har jobbet i firmaet tidligere). 

Lenke til kommentar

Rart det ikke er skrevet noe om at Puzzel også hadde strømbrudd i dag (sikkert samme datasenter) og en vesentlig del av kundemassen ikke hadde fungerende call centre nesten halve arbeidsdagen i dag.

Jøss, det overrasker meg. Jeg vet at de skal ha redundans på systemene sine (har jobbet i firmaet tidligere). 

Lenke til kommentar

Jøss, det overrasker meg. Jeg vet at de skal ha redundans på systemene sine (har jobbet i firmaet tidligere). 

 

Vel, det var en ganske overdrevet uttalelse fra kakeshoma. De norske kundene hadde de viktigste systemene oppe på redundant site kl 08.30, de britiske en halvtime senere (08.00 engelsk tid), så selv om det er en alvorlig sak, så er det ikke det ikke en halv arbeidsdag uten callsenter-funksjon. 

 

Hvis vi snakker om samme datasenter som ICE bruker, som virker logisk siden det er akkurat samme feilen i samme tidsrom, så blir det nok en drøy oppvask når det gjelder rutinene og backup-systemene deres, siden det bare ble svart. Strømbrudd -> UPS feiler -> diesel-aggregat feiler, det skal bare ikke skje. 

Lenke til kommentar

Vel, det var en ganske overdrevet uttalelse fra kakeshoma. De norske kundene hadde de viktigste systemene oppe på redundant site kl 08.30, de britiske en halvtime senere (08.00 engelsk tid), så selv om det er en alvorlig sak, så er det ikke det ikke en halv arbeidsdag uten callsenter-funksjon. 

 

Hvis vi snakker om samme datasenter som ICE bruker, som virker logisk siden det er akkurat samme feilen i samme tidsrom, så blir det nok en drøy oppvask når det gjelder rutinene og backup-systemene deres, siden det bare ble svart. Strømbrudd -> UPS feiler -> diesel-aggregat feiler, det skal bare ikke skje. 

Det forklarer mye og jeg ble mindre overrasket. Helt enig med deg at en sånn svikt ikke skal skje! 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...