Gå til innhold

EU ber Netflix om å lage mer europeisk innhold, ikke bare amerikansk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å minne om kommunisme hele forbanna greia. Dette er noe ledelsen i NRK antagelig blir veldig opphisset av å lese.

 

Nja, EU har et vesentlig poeng her, selv om det ikke ser slik ut ved første øyekast. Det handler om rettferdig konkurranse i markedet. Dersom kun amerikanske produksjonsselskaper er representert så er det en monopolsituasjon, der europeiske aktører ikke har livets rett.

Lenke til kommentar

 

Begynner å minne om kommunisme hele forbanna greia. Dette er noe ledelsen i NRK antagelig blir veldig opphisset av å lese.

 

Nja, EU har et vesentlig poeng her, selv om det ikke ser slik ut ved første øyekast. Det handler om rettferdig konkurranse i markedet. Dersom kun amerikanske produksjonsselskaper er representert så er det en monopolsituasjon, der europeiske aktører ikke har livets rett.

Og hva så? De har INGEN rett til å kreve seg inn hos en privat aktør..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg forstår kvifor EU vil kreve dette.

Det som eg synes er mest negativt her er at det tvinger Netflix lenger ut i ein bransje som ikkje er forbrukarvennleg.

Idieelt sett for forbrukarane så burde Netflix (og andre straumetenester) være reine formidlingstenester som mot ei månedsbetaling kjøper inn rettigheiter og samlar film og seriar i ei teneste.

Mykje slik som ordniære kommersielle TV-kanalar har gjort heile tida.

 

Ved å tvinge Netflix til å produsere meir innhald (sjølv med dei beste hensikter) så betyr det meir Netflix-eksklusiv underhaldning, som andre formidlarar ikkje får kjøpe.

 

For forbrukarane så må det vell være mykje betre å kunne kjøpe tilgong til kun dei seriane eller filmane som dei vil sjå, utan å også måtte betale for tilgang til masse innhald som dei ikkje vil ha.

Lenke til kommentar

Som bruker skulle jeg så gjerne hatt mer av innhold produsert i USA.

 

Synes mye av det som kommer fra europa har vært dårlig og det gjelder også serier som får mye plass siden noe av det er Netflix Original.

 

Mulig jeg kun er en enkel gutt fra landet men skal jeg underholdes vil jeg jo bli nettopp det, underholdt. Gir meg ikke helt samme gleden av å se serier der de taler språk jeg ikke forstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Begynner å minne om kommunisme hele forbanna greia. Dette er noe ledelsen i NRK antagelig blir veldig opphisset av å lese.

 

Nja, EU har et vesentlig poeng her, selv om det ikke ser slik ut ved første øyekast. Det handler om rettferdig konkurranse i markedet. Dersom kun amerikanske produksjonsselskaper er representert så er det en monopolsituasjon, der europeiske aktører ikke har livets rett.

Og hva så? De har INGEN rett til å kreve seg inn hos en privat aktør..

Det gjør de heller ikke. De stiller vilkår for forretningsdrift innenfor EUs grenser. Konkurransetilsyn har man i de aller fleste land. De sørger for at det ikke skal oppstå uskjeve fordeler slik som monopoler. For industrien betyr det en mer jevn fordeling av ressursene. For oss forbrukerne betyr det et bedre og mer variert tilbud.

Lenke til kommentar

Netflix har noen lokale satsninger. Den tyske serien "Dark" var jo fantastisk. Syns Netflix kan tilpasse dette selv, det er jo på grunn av oss forbrukere at Netflix vokser frem, fordi dem tilpasser seg hva folk vil ha. Ikke hva byråkratene i Brussel mener.

Om noe annet skal være bedre for forbrukerne vil dette komme av seg selv, om det har livets rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Begynner å minne om kommunisme hele forbanna greia. Dette er noe ledelsen i NRK antagelig blir veldig opphisset av å lese.

 

Nja, EU har et vesentlig poeng her, selv om det ikke ser slik ut ved første øyekast. Det handler om rettferdig konkurranse i markedet. Dersom kun amerikanske produksjonsselskaper er representert så er det en monopolsituasjon, der europeiske aktører ikke har livets rett.

Og hva så? De har INGEN rett til å kreve seg inn hos en privat aktør..

Det gjør de heller ikke. De stiller vilkår for forretningsdrift innenfor EUs grenser. Konkurransetilsyn har man i de aller fleste land. De sørger for at det ikke skal oppstå uskjeve fordeler slik som monopoler. For industrien betyr det en mer jevn fordeling av ressursene. For oss forbrukerne betyr det et bedre og mer variert tilbud.

Med de digitale landegrensene så har vi allerede skeivfordeling og en etterspørsel som ikke blir møtt. Det er vel ingen hemmelighet at folk flest setter på en amerikansk film eller serie om de skal underholdes. Flere gode britiske serier har jo fått innpass hos Netflix, og jeg vil tro det kommer flere når det lages flere. Vi trenger ikke at EU skal trø deres idealer ned i halsen på oss, gjennom tjenester som vi i utgangspunktet frivillig betaler for. Ender Netflix opp med å bli overstyrt av EU, så vil vi heller se en oppgang i ulovlig fildeling fremfor at folk betaler med glede for noe de ikke vil ha.

Nei til EUs diktatur!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...