Gå til innhold

«Elsykkel» med enorm rekkevidde settes i vanlig produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke dette er annet enn en kopi av en e-bike som ble lansert i 2014 om jeg husker korrekt. Eksakt hvem som var først ute med den aktuelle rammen var det også litt diskusjon rundt, to selskaper hevdet de var først, ekross og vector. Men det var en russisk maker som designet den og som solgte/lisensierte designet til andre selskaper.

Ett års tid senere kom de første kinakopiene og at Delfast har gjort noe nybråttsarbeid på denne tror jeg ikke særlig på. De har nok som de fleste andre valgt kinakontrollere, kinamotor og har kanskje gått så langt som å sette sammen batteripakken selv, om ikke den også er kjøpt inn fra tredjepart. De skaffer nok rammen og svingarmen fra farbrikken i Ukraina de også. 

 

Rammen har altså være i serieproduksjon siden høsten 2014. Den produseres den blant annet i Russland og Ukraina. Samt i Kina, dog uten lisens. Det finnes også heavy duty versjoner av denne som er betydlig tyngre, men som er i ekte monoquoqe design, sveiset med 2mm stålplate. Men det er en kina-versjon så det kan jo være 2mm trekkspill-stål i verste fall.  

 

Ser den blant annet leveres med Zoom "gaffel", Zoom er kinadrit på sitt aller verste. Det er ikke en DH gaffel, det ser kun ut som en. Det er rett og slett to hoppestokker. Ikke egnet for bruk på e-bike med grei hastighet. Om noen bestiller denne så velg DNM som minimum. Rent praktisk så er nok denne e-biken gått ut på dato. Den var gøyal når den kom, for det var første selvbygger sykkel med ferdig designet ramme som folk kunne sette sammen selv, om de ikke hadde råd til ferdigbygget versjon. Men en sykkel med 10-12 kilos motor i bakhjulet er ikke spesielt godt egnet til annet en gatebruk. Til tross for "tøft" utseende er det ikke en typisk stisykkel pga generelt dårlig balanse og skjev vektfordeling. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråsykkel på 44 kilo..ja da blir den ikke lett å hanskes med når batteriet går tomt hehe :)

Hele hensikten er jo at den ikke skal gå tom..

 

Eller sagt på en annen måte: Skal du 300 km med sykkel, uten ladestopp/tissepauser av en eller annen grunn, så kan du velge denne i stedet for en annen der du kanskje må trå selv de siste 200 kilometerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe ELmoped, som sikkert er billigere..

Eventuelt legge på litt til og kjøpe elbil

 

El moped krever vel sertifikat for å kjøre, noe ikke alle har. Og man kan heller ikke skryte av å "sykle" til jobb, når man egentlig så vidt rører pedalene og sykkelen gjør 99,5% av jobben.

Lenke til kommentar

En gjennomsnittsfart på 21,6 km/t på flat bane er ingen prestasjon. Dette klarer enhver selv på en dårlig konvensjonell sykkel uten batteri. Hva ville rekkevidden vært om det hadde vært litt stigning? Å sykle 368 km på 17 timer er ingen stor prestasjon heller. Trondheim -Oslo er 550 km og gjøres unna på samme tid av mosjonister.

Lenke til kommentar

Hva ville rekkevidden vært om det hadde vært litt stigning?

Det går faktisk an å regne ut. I hvert fall stigning alene uten tapsledd som rullemotstand, luftmotstand, tap i motor og batteri osv.

 

Ligningen er E=mgh, der:

m er massen til sykkelen 44 kg og syklisten, la oss si 80 kg, totalt 124 kg

g er tyngdens aksellerasjon 9,81 m/s2

h = høyden vi skal finne i meter

E = energien i batteriet uttrykt i Joule = Ws

Da er det bare å snu ligninga og finne h = 3000 Wh * 3600 s/h / ( 124 kg * 9,81 m/s2 ) = 8878 m, litt høyere enn Mount Everest.

 

Siden ingen sykkelbare stigninger på jorda er høyere enn Mount Everest så må vi huske at energien kan regenereres i nedoverbakker. En stigning på en tiendel, altså 887,8 meter, vil i teorien redusere rekkevidden med 10%.

 

I praksis må vi selvsagt ta hensyn til en rekke flere faktorer, men teorien her gir i hvert fall en optimistisk pekepinn på at batteriet antagelig takler mye mer stigning enn man har behov for i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg har en el-sykkel som jeg ikke behøver å tråkke på pedalene , bare trykke på en knapp. Det batteriet tåler 40 km før det må lades. Mange i Thailand der jeg bor som har en slik sykkel .

De er av en eller annen grunn ikke tillatt i Norge .

 

Hadde jo passet perfekt der, men molbolandet Norge skal ha regler for alt mulig.

Når disse tragiske elektriske gåmaskinene er tillatt så kunne de tillate dette også.

Lenke til kommentar

"må vi jo nevne at den ikke uten videre vil kunne brukes på norske veier. Den har nemlig en toppfart på 55 km/t og kan kjøres uten å tråkke"

 

Og HVA SÅ ? Man kan da for faen sykle i 55km/t uten en motor, så hva har det å si at den kan dette?

 

og hva har det å si at man ikke behøver tråkke??

 

På tide å avregulere dette tulleriet!! Folk kommer bruke slike uansett, er flere på markedet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...