Gå til innhold

ANMELDELSE: Unavowed


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er vel en grei nok anmeldelse. Du begrunner i det minste godt hva du liker og ikke liker, og ingen kan arrestere deg på det, men selvsagt måtte du dra til med:

 

Til eventyrspill i retrostil å være er Unavowed virkelig spektakulært og imponerende.

En veldig vanlig kommentar fra en anmelder av eventyrspill hos Gamer, og da blir anmeldelsen helt verdiløs. Som om karakterskalaen går til 8 eller noe fordi det "bare" er et eventyrspill i retrostil, som om det er noe forhistorisk og utdatert. Ikke stemmer kommentaren om at det er mer spektakulært eller imponerende sammenlignet med andre spill i sjangeren de siste årene heller. Hvis jeg legger litt godvilje til så er det mulig det er grafikken som omtales her, men det blir jo like feil og like på trynet.

 

Eventyrspill er tydeligvis noe ekte spillere kan le av, mens de mimrer om hvor dumme de var da de likte Day Of The Tentacle og Monkey Island. Heldigvis kan de unnskylde seg med at det ikke fantes ekte spill den gangen, som Grand Theft Auto eller The Last Of Us.

 

Unavowed er forøvrig ikke like bra som Gilberts siste spill, Blackwell Epiphany, men det er det heller ikke mye som er. (hadde de bare ikke dratt slutten så langt... ) Det skorter litt på gåtene i Unavowed, og synes heller ikke Bioware-grepene som er gjort tilfører spillet noe særlig. Karakteren burde allikevel vært en høyere, siden skalaen i teorien slutter på 10.

Lenke til kommentar

Med spektakulært og imponerende mener jeg det ikke er så mange klassiske eventyrspill som er så visuelt gjennomført, hvor man møter på en kjempemessig kinesisk drage og blir jaget i båt av havmenn, løser gåter under actionscener, m. m. I hvert fall i min erfaring med sjangeren. Det føles veldig storslått og glossy. Det er liksom den store blockbuster popcorn-filmen av klassiske eventyrspill.

 

Jeg prøver alltid å anmelde spill på deres egne premisser i et tidløst perspektivt så et klassisk eventyrspill kunne godt fått 10 av 10 av meg. Akkurat Unavowed tror jeg kunne vært bedre på mange måter og mer inspirert. Det var underholdende altså, men jeg tror ikke det er et spill jeg kommer til å tenke mer på nå når jeg har lagt det bak meg i motsetning til f. eks. Blackwell Epiphany.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...