Gå til innhold

Google sporer deg selv om du har skrudd av posisjonsloggen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kanskje heller ikke så overraskende fra et teknisk synspunkt, siden vi snakker om selvstående tjenester. For maps er posisjonsdata viktig for funksjonaliteten og for søk viktig for resultat/forretningsmodell. Lett å se for seg at disse ikke ble designet på en måte som gjør det trivielt å fjerne posisjonsdata, og posisjonsloggen er mer som en ettertanke i den sammenhengen.

Lenke til kommentar

Posisjonsloggen er en frivillig tjeneste i Google Map (som faktisk må aktiveres!), slik at du skal kunne se hvor du har vært tidligere. Setter du denne på pause vil du selvfølgelig ikke stoppe lagring av posisjon i andre Google-tjenester!

 

Snakk om storm i vannglass....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tidslinjen i Google Maps følger ikke alltid så godt med. Kan jo reise ut av landet og tilbake igjen uten at google har fått det med seg, det tiltross for at alle funksjoner som skal logge dette er påslått. Veldig irriterende når jeg satser på å få en fin logg over hvor jeg har vært så virker det så dårlig som det gjør. Tidligere hadde jeg Samsung og det virket det knapt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Bekymrer meg ikke så veldig. Jeg bryr meg lite om annonser og skulle Google ha truffet blink ved å selge informasjonen om meg videre, så er det jo bare positivt. Men min generelle erfaring er at Goggle selger ubrukelig data for gode penger. Jeg ser ikke etter en ny reise eller sko når jeg akkurat har kjøpt meg nye, og det er stort sett reklamer av ting jeg har kjøpt som dukker opp. Annonsørkundene får skylde seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- "Google have their fingers in a lot of pies..."

 

En kjapp trace/loggføring viser at Google sitter på lur bak i kulissene samme hvor en går på Internett.

 

"Pay no attention to the man behind the curtain...", er et passende uttrykk i så måte.

 

Så denne artikkelen overrasket ikke i det hele tatt.

 

Bare så synd at vi har nådd det stadiet hvor Google er en fundamental del i Internettet.

 

Ting var mye bedre før...

Lenke til kommentar

Tidslinjen i Google Maps følger ikke alltid så godt med. Kan jo reise ut av landet og tilbake igjen uten at google har fått det med seg, det tiltross for at alle funksjoner som skal logge dette er påslått. Veldig irriterende når jeg satser på å få en fin logg over hvor jeg har vært så virker det så dårlig som det gjør. Tidligere hadde jeg Samsung og det virket det knapt i det hele tatt.

Sjekket loggen hvor jeg hadde vært, selv om posisjonen har alltid vært på og jeg ikke har slått av.. Har den ikke fått med seg at jeg har dratt utallige steder i landet.

 

MEN, hvis jeg poster et bilde på google plus/google maps så andre kan se, først da vises det en rød prikk på kartet hvor jeg har vært.

 

Trodde den ville vise mer, men tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar



 



 



Ting var mye bedre før...


 




Ja, jeg savner virkelig 28.8k modemet, Pentium MMX233 og installasjon av win95 på 40 disketter. :)


 

 


- Your sarcasm is noted...

Jeg mente i forbindelse med Internett.
Den gang da websider ble lastet inn uten alt det som henger på slep pr. i dag.
Der i blandt Google...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sjekket loggen hvor jeg hadde vært, selv om posisjonen har alltid vært på og jeg ikke har slått av.. Har den ikke fått med seg at jeg har dratt utallige steder i landet.

 

MEN, hvis jeg poster et bilde på google plus/google maps så andre kan se, først da vises det en rød prikk på kartet hvor jeg har vært.

 

Trodde den ville vise mer, men tydeligvis ikke.

Ja, dette er min erfaring også. Helt elendig å bruke som kjørebok/dagbok for å holde rede på hvor man har vært, og funksjonaliteten varierer litt fra mobil til mobil.

Lenke til kommentar

Men min generelle erfaring er at Goggle selger ubrukelig data for gode penger.

Litt urovekkende manglende innsikt i denne saken dette.

 

Problemet her er ikke "ubrukelige data" som selges, men all annen informasjon Google samler om deg som de IKKE selger - og obfuskerer at de samler om deg i samme slengen.

 

I 2017 gikk Google ut og sa at de ikke lengre scannet Gmail e-postene dine. Hvor mange passord og annen sensitiv informasjon har vel ikke kommet pr. e-post til deg frem til dette tidspunkt?

 

Google Street View bilene ble tatt i 2010 både i Tyskland, Østerrike og Australia for å pinge alle Wi-Fi signal de kjørte forbi og logge om de var åpne evt. hvilken sikkerhetsstyrke de hadde.

 

Og nå er de tatt for å fortsette å logge og lagre hvor du er på ett hvert tidspunkt når du bruker Google Maps, til tross for at du aktivt har bedt dem om å ikke gjøre det - med andre ord at det som har virket å være "ikke logg meg" har hele tiden vært "fortsett å logg meg, men bare ikke vis meg at dere gjør det lengre".

 

George Orwell's Big Brother har blitt en faktuell realitet på internett som menigmann enda ikke har kapasitet til å se potensielle ringvirkninger av. Hva om Google fortsetter å invadere din fysiske hverdag som de gjorde med Street View bilene? Hva om Google plutselig innser at der er mer makt å hente i politikken enn på reklame?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne saken var sterkere i nyhetsbildet i dag enn i går, den har vokst i USA nå. Det virker som det er en implisitt forventning om at når du slår av posisjonsloggen, skal alle apper fra Google også slutte å bruke posisjonsdata. Som bildene viser, har Google informert om dette så jeg er usikker på hvorfor de i USA nå hevder Google "lyver", eller sier de gjør en ting og så gjør en helt annen ting. Dette var kjent informasjon hele tiden. 

 

Jeg vil ikke si det er en storm i vannglass, for jeg skjønner at man ønsker en felles plass for disse innstillingene og jeg skjønner behovet for en gjennomgang av reguleringen... Men jeg synes det er en uredelig framstilling der man cherrypicker informasjon og gir posisjonsloggen forventninger den aldri var ment å dekke. Kanskje hadde man et budskap om regulering i etterkant av/innimellom facebook-skandalene der det passet fint å påpeke at posisjonsloggen ikke dekker all innsamling av posisjonsdata for alle Google-produkter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...