Gå til innhold

KOMMENTAR: En enorm oppdatering, men er det egentlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er svaret: Nei.

 

Hello Games virker kanskje som good guys her fordi de jobber med gratis oppdateringer til spillet sitt, men sannheten er at den eneste grunnen til at de har budsjett til det er fordi de rundlurte størstedelen av kundene som forhåndsbestilte spillet. Sånn sett er spillet en gigantisk økonomisk suksess tatt i betraktning indie-studioet som står bak. Markedsføringen av dette spillet har rett og slett vært skammelig. Selvfølgelig legitimerer ikke dette drapstruslene Sean Murray har fått, men man kan lure på hva i all videste verden det var de tenkte på. Man kan rett og slett komme unna med å vise frem hva som helst så lenge man har en liten disclaimer i liten skrift som sier "does not represent final product". No Man's Sky er nok en vekker for at man som prinsipp aldri burde forhåndsbestille spill. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så absolutt!

 

Spillet er nå hva det skulle ha vært på lansering. Idag leverer spillet den opplevelsen som så mange gikk helt bananas av når det ble vist for første gang og i tiden etterpå.

 

Dreit Hello Games og Sean Murray seg ut? Helt klart ja. Men hvor andre ville kastet alt på havet så jobbet dem videre. Og det fortjener ikke bare en men to tomler opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hello Games virker kanskje som good guys her fordi de jobber med gratis oppdateringer til spillet sitt

 

Ikke nødvendigvis good guys, selv om jeg er langt i fra enig med hylekoret som mener de har blitt direkte svindlet av Hello Games, så kommer man ikke bort i fra at lanseringen av dette spillet og hypen som ble bygd opp på forhånd var mildt sagt uheldig. Akkurat det kommer Sean Murray og Hello Games til å måtte svare for i all tid. 

Men det de skal ha skryt for er at de faktisk tok tak og gjorde mye for å fikse feilene sine. Akkurat DET er ikke en selvfølge i spillindustrien. Hva hadde skjedd om dette spillet var utgitt av f.eks. EA? Ikke en dritt. Det hadde kanskje kommet en paid-DLC etterhvert og litt ekstra mikrotransaksjoner, og så hadde alle som forhåndsbestilte fått et par gratis lootboxer som plaster på såret. 

 

Så får de som er aller mest butthurt etter å ha forhåndsbestilt bare fortsette å være det da. Internettets hylekor vil alltid være dritsure om så Sean Murray hadde gitt dem en million dollar hver og trukket seg fra stillingen sin. Fordi det er viktigere å være sur for noe som skjedde for to år siden enn å anerkjenne at noen har gjort noe for å rette opp i feilene sine. 

 

Så får No Man's Sky alltid stå som en påminner til alle om at hype og forhåndsbestilling er dumt.

 

For min del så holdt jeg meg unna hypetoget før lanseringen for to år siden, og når reaksjonene var så som så så lot jeg være å kjøpe spillet. Kjøpte det på salg for et år siden, spilte noen få timer, og sånn sett så ble lanseringen av Next nå min første ordentlige opplevelse av spillet. Og jeg koser meg masse med det. Så når jeg ser folk skriver "Det er for sent!!!11" så tenker jeg "For sent for hva?"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Startet selv en ny save og merket av mye av begynnelsen var endret og mer logisk, til tross for at jeg måtte gå ganske langt for å finne en spesifikk ting til romskipet, når det var gjort så var det bare til å sette seg i romskipet igjen og fly ut ut i rommet, som forsåvidt er like magisk nå som første gang jeg spilte det :) Eneste som overrasker meg er at spillet yter like dårlig enda med dips fra 60 og ned til 30fps (og ikke under, snodig nok) selv med moderate instillinger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før spillet kom var jeg svært skeptisk til hvordan det hele skulle fungere, og nektet å godta at vi kunne ha 10 trillioner planeter som var helt unike. Med bare noen få biomer å bygge planeter av, var det ren logikk at mange planeter ville være veldig like. Det samme gjelder dyrene. Vi kan gjerne ha 50 forskjellige rotter, men det er like fullt rotter som ser nesten identiske ut. En har horn, en har vinger, en er blå, en er rød osv. Men det er og blir den samme rotten, med noen få kosmetiske variasjoner.'

 

Så da jeg endelig fikk spillet satt jeg ikke fremst på hype-toget, og jeg tok spillet for hva det var. Og hva det var, var dørgenge kjedelig. Det aller meste av tiden ble brukt til å traske i vei i en tilfeldig retning, eller stå i ro og sanke inn materialer ved å skyte en laser på steiner, planter osv.

 

Spol frem til forrige store oppdatering, og jeg gav spillet en ny sjanse. Veldig mye var forbedret, men selve grunnlaget var det samme. Trask i vei en tilfeldig retning, og stå i ro og skyt en laser på steiner for å sanke materialer. Det hjelper ikke hvor stort og flott spillet er i dag, når selve grunnlaget for spillet er så vanvittig kjedelig. I stedet for 20 unike planeter har vi nå 2.000 unike planeter, men hva er vitsen når man er møkk lei etter å ha utforsket 10 planeter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Likte du ikke spillet på release i 2016, vil du mest sannsynlig ikke gjøre det nå heller. Så ikke kast bort tiden din slik jeg gjorde.

 

Spilte 6 timer av spillet i 2016, og var skuffet hvor kjedelig spillet var da. Har som mange andre prøvd spillet på nytt for første gang med denne oppdateringen. Det er ikke vanskelig å se at mye er forandret i spillet. Mange nye funksjoner, og mye er forbedret. Jeg gav spillet 6 timer også denne gangen, og konklusjonen min er uforandret.

 

Spillet er like kjedelig å spille nå som i 2016, de har lagt til nye funksjoner, og forbedret den hvordan planetene generes, men gameplayet er i stor grad uendret.  Det er grinding etter grinding, slik at du kan grinde enda mer seinere. Det er andre ting å gjøre på også, selvsagt, men det krever ressurser du må grinde først uansett. No Man's Sky har mye å lære fra Subnautica, det klarte jeg ikke å legge ifra meg før etter 30-40 timer.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis good guys, selv om jeg er langt i fra enig med hylekoret som mener de har blitt direkte svindlet av Hello Games, så kommer man ikke bort i fra at lanseringen av dette spillet og hypen som ble bygd opp på forhånd var mildt sagt uheldig. Akkurat det kommer Sean Murray og Hello Games til å måtte svare for i all tid. 

 

Så får de som er aller mest butthurt etter å ha forhåndsbestilt bare fortsette å være det da. Internettets hylekor vil alltid være dritsure om så Sean Murray hadde gitt dem en million dollar hver og trukket seg fra stillingen sin. Fordi det er viktigere å være sur for noe som skjedde for to år siden enn å anerkjenne at noen har gjort noe for å rette opp i feilene sine. 

 

For min del så holdt jeg meg unna hypetoget før lanseringen for to år siden, og når reaksjonene var så som så så lot jeg være å kjøpe spillet. Kjøpte det på salg for et år siden, spilte noen få timer, og sånn sett så ble lanseringen av Next nå min første ordentlige opplevelse av spillet. Og jeg koser meg masse med det. Så når jeg ser folk skriver "Det er for sent!!!11" så tenker jeg "For sent for hva?"

Flott at du koser deg med No Man's Sky!

 

Forskjellen mellom din opplevelse og de som forhåndsbestilte er at du faktisk visste hva du kjøpte, og du fikk det derfor til rabattert pris. Selvfølgelig er folk skuffet når man ser gameplay-trailere i forkant av lansering som man nå kan se at åpenbart er tuklet med og er planlagte på forhånd, selv om Sean Murray på scenen lover at det vi ser er procedurally generated. Her har du en liten video som viser en ukomplett del av problemene med No Man's Sky: https://www.youtube.com/watch?v=A8P2CZg3sJQ. Ville du betalt 599 for spillet i videoen her? 

 

For sent for hva? Denne oppdateringen er to år for sen ihvertfall, og fortsatt er ikke spillet slik som det ble reklamert. Slik som det har blitt nå har folk nærmest betalt for en Early Access tittel som utviklerne fremdeles holder på å gjøre ferdig. Er No Man's Sky bedre nå enn det var ved lansering? Joda. Gjør det at det er greit at de tok betalt full pris for et spill som de ikke har gjort ferdig to år senere? Gjør det at det er greit at markedsføringen deres var helt villedende og ikke representativ av produktet de solgte og tjente millioner av dollar på? Ikke i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var alltid klar over at det var et utforsknings spill.

De viste oss jo aldri noe annet enn utforskning.

 

Det ble forklart at du aldri ville spille med andre, at du ville bruke år bare på å fly mellom planeter, etc.

 

Jeg synes de leverte akkurat den typen spill som de sa de skulle, og det var ikke en type spill folk ville like.

De siste oppdateringene har forandret spillet mer til et for folk flest.

Basebygging, flåte bygging, guilds, mp, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det de skal ha skryt for er at de faktisk tok tak og gjorde mye for å fikse feilene sine. Akkurat DET er ikke en selvfølge i spillindustrien. Hva hadde skjedd om dette spillet var utgitt av f.eks. EA? Ikke en dritt. Det hadde kanskje kommet en paid-DLC etterhvert og litt ekstra mikrotransaksjoner, og så hadde alle som forhåndsbestilte fått et par gratis lootboxer som plaster på såret. 

 

Det å etterleve det som ble lovet i diverse intervjuet i forkant (om enn to år for sent) gjør at jeg under tvil kan slutte å se på det som ren svindel. Det synes jeg faktisk ikke fortjener skryt, på samme måte som jeg ikke fortjener skryt for å ikke bryte loven eller oppføre meg som en simpel drittunge. 

 

Hva EA hadde gjort vites ikke, men at du kan tenke deg et verre scenario gjør jo overhodet ikke det Hello Games gjør greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble forklart at du aldri ville spille med andre, at du ville bruke år bare på å fly mellom planeter, etc.

 

Det ble forklart at verden var så stor at du sannsynligvis aldri ville møte andre spillere. De glemte å nevne at de ikke hadde multiplayer. Det var altså umulig å møte andre spillere, men det hadde ingenting med spillverden å gjøre...
Lenke til kommentar

Jeg var alltid klar over at det var et utforsknings spill.

De viste oss jo aldri noe annet enn utforskning.

 

Det ble forklart at du aldri ville spille med andre, at du ville bruke år bare på å fly mellom planeter, etc.

 

Jeg synes de leverte akkurat den typen spill som de sa de skulle, og det var ikke en type spill folk ville like.

De siste oppdateringene har forandret spillet mer til et for folk flest.

Basebygging, flåte bygging, guilds, mp, etc.

 

Du glemmer at de viste frem "ekte gameplay" med en plantet full av variasjon, og med en hel rekke dyr, fra små kryp til gigantiske dinosaurer. Da spillet kom viste det seg fort at alt dette var rent bullshit. Planetene vi fikk utforske var ikke i nærheten av så varierte som den "ekte gameplay" traileren sa, og man møtte sjelden mer enn to eller tre forskjellige dyr pr planet. Disse var heller ikke større enn en hund, og langt fra noen svære dinosaurer. Burde ikke være vanskelig å lete opp en video på youtube som viser alt dette i praksis.

Lenke til kommentar

 

Jeg var alltid klar over at det var et utforsknings spill.

De viste oss jo aldri noe annet enn utforskning.

 

Det ble forklart at du aldri ville spille med andre, at du ville bruke år bare på å fly mellom planeter, etc.

 

Jeg synes de leverte akkurat den typen spill som de sa de skulle, og det var ikke en type spill folk ville like.

De siste oppdateringene har forandret spillet mer til et for folk flest.

Basebygging, flåte bygging, guilds, mp, etc.

 

Du glemmer at de viste frem "ekte gameplay" med en plantet full av variasjon, og med en hel rekke dyr, fra små kryp til gigantiske dinosaurer. Da spillet kom viste det seg fort at alt dette var rent bullshit. Planetene vi fikk utforske var ikke i nærheten av så varierte som den "ekte gameplay" traileren sa, og man møtte sjelden mer enn to eller tre forskjellige dyr pr planet. Disse var heller ikke større enn en hund, og langt fra noen svære dinosaurer. Burde ikke være vanskelig å lete opp en video på youtube som viser alt dette i praksis.

https://www.youtube.com/watch?v=RvAwB7ogkik

Lenke til kommentar

Det ble forklart at verden var så stor at du sannsynligvis aldri ville møte andre spillere. De glemte å nevne at de ikke hadde multiplayer. Det var altså umulig å møte andre spillere, men det hadde ingenting med spillverden å gjøre...

 

Det sa de heller ikke. De sa at du skulle kunne det i fremtiden, eller at du kunne det i test build av spillet.

De sa aldri noe om launch utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sa de heller ikke. De sa at du skulle kunne det i fremtiden, eller at du kunne det i test build av spillet.

De sa aldri noe om launch utgaven.

 

 

Så når Sean Murray sa..

 

Sean Murray - "The only way to know what you look like would be for other people to see you" 

Stephen Colbert - "Can you run into other people - other players in the game?"

Sean Murray - "Yes, but the chances of that are incredibly rare"

 

..så var det underforstått at dette ikke var en feature i den ferdige versjonen av spillet, men noe de kanskje kom til å legge til i fremtida? 

Lenke til kommentar

Det sa de heller ikke. De sa at du skulle kunne det i fremtiden, eller at du kunne det i test build av spillet.

De sa aldri noe om launch utgaven.

Når han sier at det er multiplayer, uten å presiserer "om 2 år etter en oppdatering", så mener han ved launch...

 

Det er helt greit at du er fornøyd med spillet. Det endrer ikke at det var direkte løgn og villedende markedsføring fra Hello Games før lansering.

Lenke til kommentar

 

Det sa de heller ikke. De sa at du skulle kunne det i fremtiden, eller at du kunne det i test build av spillet.

De sa aldri noe om launch utgaven.

 

 

Så når Sean Murray sa..

 

Sean Murray - "The only way to know what you look like would be for other people to see you" 

Stephen Colbert - "Can you run into other people - other players in the game?"

Sean Murray - "Yes, but the chances of that are incredibly rare"

 

..så var det underforstått at dette ikke var en feature i den ferdige versjonen av spillet, men noe de kanskje kom til å legge til i fremtida? 

Om det var mp i test build av spillet, så er det jo klart han svarer slik, eller om det var planen å legge til mp.

Men på den fysiske kopien, på steam, på psn etc, stod det 1 spiller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det sa de heller ikke. De sa at du skulle kunne det i fremtiden, eller at du kunne det i test build av spillet.

De sa aldri noe om launch utgaven.

 

 

Så når Sean Murray sa..

 

Sean Murray - "The only way to know what you look like would be for other people to see you" 

Stephen Colbert - "Can you run into other people - other players in the game?"

Sean Murray - "Yes, but the chances of that are incredibly rare"

 

..så var det underforstått at dette ikke var en feature i den ferdige versjonen av spillet, men noe de kanskje kom til å legge til i fremtida? 

Om det var mp i test build av spillet, så er det jo klart han svarer slik, eller om det var planen å legge til mp.

Men på den fysiske kopien, på steam, på psn etc, stod det 1 spiller.

Psn stod det multiplayer i 2 uker før det ble fjernet, og på de fysiske kopiene hadde de europeiske versjonene klistremerker over online play. Det ble lansert med at det skulle være multiplayer og ble ikke avkreftet før etter at to stykker på twitch hadde vært på samme planet og forsøkt å møtes (hadde det ikke skjedd på dag en, hadde nok steam versjonen også reklamert med multiplayer). Det er bare å innse at Sean Murray løy som om han skulle ha fått betalt pr løgn. Hvor er den gigantiske sandormen som ble vist fram? Hvor er dinosaurene? Er ørkenplaneter endelig tilgjengelige nå eller?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...