Gå til innhold

KOMMENTAR: – Er det noe poeng i å restaurere gamle spill? Jeg synes det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er HD-remakes helt logisk. Indiana Jones & The fate of Atlantis er og blir en klassiker, og fikk til og med en tegneserieversjon. Men vi snakker et spill som kom i 1992, altså for 26 år siden. Det er veldig mange spillere der ute som er yngre enn det. Hvorfor skal vi be dem prøve et spill som kom lenge før de var født, i stedet for å gi dem en nyversjone med moderne grafikk på moderne hardware? Unge folk i dag er ikke vant med så elendig grafikk og lyd som Fate of Atlantis faktisk har (sett med moderne øyne), så å spille originalversjonen kan faktisk være svært skadelig for opplevelsen. Mange vil henge seg opp i grafikken og lyden, og ikke ta spillet for hva det er. En moderne drakt vil gjøre det mye enklere for unge å kose seg med det. Vi som vokste opp med det kan selvsagt nyte originalen, men vi har mye nostalgi rundt det unge ikke har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Nyversjon" er 3 ulike ting;

 

a)

En ting er vedlikehold som gjør at gamle greier i det hele tatt blir kjørbart på nye plattformer. Vet ikke helt om slikt egentlig kan kalles "nyversjon". Det er få utviklere som gidder slikt, noe som er trist, men forståelig. Det ikke alltid helt enkelt å få uten å gjøre endringer / bruke mye tid.

 

b)

Så har du de som koder om en del og lager "oppfriska" versjon. For det meste samma greia, men med "bedre" grafikk/oppløsning, UI bedre tilpassa dagens dingser, nettskylagring etc. Disse produktene liker jeg sjelden.

 

c)

Så har en "nyversjoner" som i prinsipp er et helt nye spill. Dvs. mer "oppfølger med kopiering" enn "nyversjon". Ting blir laga på nytt tilpassa nåværende kultur og moter. Slike spill kan være ok om en klarer å helt gi slipp på opplevelser fra "originalen". Ofte blir jo ting på en måte enklere/"ned dummet"/politifisert (en vil jo ikke støte noen). Opplevelsen er anderledes enn originalen og de to bør egentlig ikke sammenlignes.

 

 

Men ofte er det jo slik at ting blir klassikere fordi de tilbød noe helt nytt når de kom. Den følelsen vil en nyversjon aldri kunne skape uansett, det "nye" har jo blitt gammelt. Så slik sett er det fånyttes.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For meg er HD-remakes helt logisk. Indiana Jones & The fate of Atlantis er og blir en klassiker, og fikk til og med en tegneserieversjon. Men vi snakker et spill som kom i 1992, altså for 26 år siden. Det er veldig mange spillere der ute som er yngre enn det. Hvorfor skal vi be dem prøve et spill som kom lenge før de var født, i stedet for å gi dem en nyversjone med moderne grafikk på moderne hardware? Unge folk i dag er ikke vant med så elendig grafikk og lyd som Fate of Atlantis faktisk har (sett med moderne øyne), så å spille originalversjonen kan faktisk være svært skadelig for opplevelsen. Mange vil henge seg opp i grafikken og lyden, og ikke ta spillet for hva det er. En moderne drakt vil gjøre det mye enklere for unge å kose seg med det. Vi som vokste opp med det kan selvsagt nyte originalen, men vi har mye nostalgi rundt det unge ikke har.

 

HD - remakes er det jeg vil ha. De gjorde det med DOTT og Monkey Island, er sånne versjoner jeg mener :) Er også en bråte med andre spill jeg kan nevne. Er bare mine personlige ønsker dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyter inn nye XCOM som eit bra eksempel på ein total remake. Det første spelet er ikkje dårlig, men det sliter veldig med Dune fenomenet når det kjem til GUI og ein grafikkmotor som av naturlige årsaker gav deg mindre variasjon og oversikt på bretta enn det dei klarte med ein moderne motor. Personlig har eg ikkje spelt andre spelet i den nye serien, men eg veit det var mange som følte at det og var veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

 

For meg er HD-remakes helt logisk.

Indiana Jones & The fate of Atlantis er og blir en klassiker, og fikk til og med en tegneserieversjon.

Men vi snakker et spill som kom i 1992, altså for 26 år siden.

Det er veldig mange spillere der ute som er yngre enn det.

Hvorfor skal vi be dem prøve et spill som kom lenge før de var født, i stedet for å gi dem en nyversjone med moderne grafikk på moderne hardware?

Unge folk i dag er ikke vant med så elendig grafikk og lyd som Fate of Atlantis faktisk har (sett med moderne øyne), så å spille originalversjonen kan faktisk være svært skadelig for opplevelsen.

Mange vil henge seg opp i grafikken og lyden, og ikke ta spillet for hva det er.

En moderne drakt vil gjøre det mye enklere for unge å kose seg med det.

Vi som vokste opp med det kan selvsagt nyte originalen, men vi har mye nostalgi rundt det unge ikke har.

 

 

 

 

- Det der kommer nok an på hvilket øye som ser.

 

En venn av meg har 3 barn, to sønner og ei datter.

 

Eldste sønnen ble født i 1999, sønn nummer 2 ble født i 2001, mens datteren hans ble født i 2003.

 

Han eldste og søsteren hans har ingen problemer med aldrende spill fra C=64, og lignende som f.eks. "gammle" DOS-spill/utgaver.

 

I motsettning til mellomste man som nesten får anfall bare ved tanken på å spille noe med mindre enn 24bit-grafikk.

 

Det er ikke dermed sagt at de to først nevnte ikke hverken spiller eller har glede av nyere spill med høyoppløst grafikk og lyd.

 

Det er bare ikke nødvendig for alle og en hver for en god og minneverdig spille opplevelse.

 

Som jeg har sagt før i forbindelse med denne topic'en i andre tråder.

Selv har jeg en fot på hver side a gjerdet i så måte.

 

Jeg helhjertelig innrømmer at jeg liker eye- og ear-candy i nyere spill, men foretrekker ofte eldre spill fremfor mye av det som har blitt lansert de senere årene.

 

Uttrykket "En spade er en spade" har ofte en relevanse, men det uttrykket er ikke så ensidig og konkret som folk vil ha det til.

 

Akkurat som en remake ikke bare er en remake.

 

En opp-pussning av koden som tillater gammle spill å bli spillbare på nyere HW er en ting, og høyst positivt i så måte.

 

Å gi aldrende spill ansiktsløftning for å appellere til folk som bare må ha høyoppløst grafikk og lyd.

Det er ikke direkte negativt, men strengt tatt heller ikke høyst nødvendig.

 

UI og kontroll-systemer i aldrende spill kan være positivt å rette på og/eller bytte ut så lenge det ikke går utover spillets historie, dynamikk og feel.

 

Der finnes dog unntak...

Lengre tilvending og brattere mestrings kurve ved aldrende spills UI og kontroll-systemer.

Det betyr ikke nødvendigvis at det trengs å bli byttet ut, da det ikke alltid er negativt i så måte.

 

Men som sagt så kommer det an på øyet som ser, so to speak.

 

-----

 

Side note...:

En ting eg virkelig savner fra nyere (utgaver av) spill er MIDI- og Wave-synth.

 

Optical soundtracks er greit nok det, men må ærlig innrømme at jeg savner sjarmen av aldrende lyd i spill.

 

Paradoksalt nok så var det virkelig ræva å gå fra C=64 over til PC-speaker i langt nyere spill.

 

Ved lanseringen av lydkort som "AWE32" og "AWE64Gold" til PC så var spill-lyd på sitt beste.

Forbedringer i lydteknikk løftet MIDI og WAVE-synth basert spill-lyd til nye høyder.

 

Men samtidig så ble optical soundtracks mer og mer populært, og i så måte mer eller mindre erstattet spill-lyd i nyere spill etter det.

Som er forståelig dog også samtidig veldig synd.

 

Har fortsatt Floppy-utgaven av "The Secret of Monkey Island" liggende i sammlingen min, selv om jeg også har sammleboksen med det og "Monkey Island 2: LeChuck's Revenge" på CD-Rom.

Pussig og ironisk nok så er det bare "The Secret of Monkey Island" i sammleboksen som har optical soundtrack.

 

Har til dags dato ikke følt trangen eller ønsket til å kjøpe "Special Edition"-utgavene, da de ikke fallt i smak.

 

Men som sagt...

"Smaken er som baken, den er delt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...