Gå til innhold

Youtube tilpasser seg nå videoer i høydeformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å filme i portrettmodus burde vært ulovlig.

 

Og nei, videokameraene i mobiltelefoner er ikke "topp-moderne".  Selv om det står full HD, 4K osv under specs så er avstanden opp til et skikkelig videokamera (eller systemkamera med videofunksjon som Panasonic GH-kameraene) rett og slett enorm.

 

Du KAN få ålreite videoer med et mobilkamera også, men det blir som å sammenligne en 20 år gammel scooter med en Kawasaki Ninja. Altså ikke sammenlignbart.

 

Når skal dere i Tek forstå dette? Til å være en nettside dedikert til nettopp sånne ting så har dere en svært simpel ordlyd av og til, og er generelt veldig lite kritisk til spesielt foto og video.

 

Dere burde virkelig tatt med en fra fotoavdelingen deres neste gang dere teste noe som har et kamera.  F.eks Møllevik eller Granseth.  Vet ikke om noen av dere som vanligvis tester telefoner har noen som helst bakgrunn eller erfaring innen foto/video, men om dere ikke har det blir det jo litt feil? Eller mener dere det er ok å sette det som relativt sett må kalles "ukyndige" personer til å teste den delen på en mobiltelefon dere virker å vektlegge mest?

 

Hadde dere satt en som ikke engang kan lage posesuppe til å vurdere kjøkkenmaskiner?

 

Dette blir gjort over hele linja, og gjelder ikke bare dere og det er drøssevis av spesielt amerikanske nettsider som gjør akkurat det samme i enda større grad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var helt enig med de fleste i kommentarfeltet her før - og mente at portrettvideoer var fy-fy. Men i løpet av de siste par år har jeg endret mening. Så stor del av dagens videoer blir nå konsumert på mobiltelefonen, og da blir det bedre å se en vertikal video.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som vanlig folk som motsetter seg endringer og fremskritt, men teknologien er nå engang slik at vertikal video er det som er enklest i mange tilfeller. Og når de fleste ser video på mobilskjerm uansett så har det ikke all verdens å si. Men det avhenger av innhold. En spillefilm bør vises horisontalt, men f.eks. en videoblogg eller noe "mindre seriøst" fint kan ses vertikalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg ser, når folk filmer i høydeformat. HD kvalitet finnes i dag på de fleste telefoner og nå høydeformat skal sees på et vanlig TV ser det jo utrolig dumt ut. Bildeflaten blir jo på. ingen måte utnyttet. At folk ikke forstår dette viser bare hvor dumme de er når de altså kan, ved å filme i breddeformat, få fine HD bilder i 16:9 format som kan sees på TV skjermen, såvel som dataskjermen.

Lenke til kommentar

Portrait fyller ca 1/4 av skjermen og er til irritasjon, spesielt siden 3/4 eller kanskje så mange som 4/5 eller fler av de som legger ut video på sosiale medier bruker portrait mode når de skal filme en begivenhet. På videotjenester er det færre som legger ut i portrait mode da det krever en dedikert konto og nivået av seriøsitet er noe høyere. Det er heller ikke uvanlig at folk tar bilder i portrait mode.

Det hjelper ikke å poengtere dette til folk man kjenner feks fordi de fortsetter som før år ut og inn.

Mobiltelefonenes programvare bør utstyres slik at det er en innstilling som avgjør portrait/landscape, ikke hvordan man holder telefonen.

Videotjenester bør nekte opplasting / gjøre det umulig å laste opp video tatt i portrait.Bare kom med ei melding "This video is filmed in portrait mode. This service only supports video filmed in landscape mode.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som vanlig folk som motsetter seg endringer og fremskritt, men teknologien er nå engang slik at vertikal video er det som er enklest i mange tilfeller. Og når de fleste ser video på mobilskjerm uansett så har det ikke all verdens å si. Men det avhenger av innhold. En spillefilm bør vises horisontalt, men f.eks. en videoblogg eller noe "mindre seriøst" fint kan ses vertikalt.

 

Er helt for fremskritt og endringer, men å filme i portrettmodus er på ingen måter noen forbedring. Uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste ser IKKE video på Telefonen, men via TV eller dataskjermen....

Har du en kilde på det?

 

For eksempel var over halvparten av YouTube-seerne på telefon eller nettbrett alt i 2014, og antallet med mobile enheter har neppe gått nedover:

 

https://www.theverge.com/2014/10/28/7080917/half-of-youtubes-views-now-come-from-phones-and-tablets

 

Er helt for fremskritt og endringer, men å filme i portrettmodus er på ingen måter noen forbedring. Uansett.

Det kommer helt an på situasjonen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Måten man konsumerer video på i dag, ofte på mobiltelefonen og ofte gjennom en app for et sosialt nettverk, så har jeg full forståelse for at enkelte andre tjenester også tilpasser seg dette.

 

Jeg hater videoer som er filmet stående. Nyhetsartikler med lenker til videoer der vitner har filmet videoen i stående format, er noe av det verste jeg ser. Nest etter foreldre som filmer barna i en eller annen setting, i stående format.

 

Jeg hater videoer som er filmet liggende, når jeg ser de på for eksempel Snapchat. Det er noe av det verste jeg ser.

 

Joda, det finnes bruksområder for stående video, og for mobile plattformer som mobiltelefoner er det helt innafor. Over alt ellers, nei takk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...