Gå til innhold

KORTTEST: Deltaco USB-ladestasjon 80W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en ladestasjon fra Teknikkmagasinet med 10 uttak. Bruker bare 5 av de og får 2,4A på uttakene. Jeg er veldig fornøyd med den.

Interessant. Ser ut som en svært hendig dings om du f.eks. skal kjøre flere Raspberry Pi i cluster.

 

RPi 3B og 3B+ anbefaler 2.5A.

RPi 2B og RPi 1B+ anbefaler 1.8A.

RPi 1B anbefaler 1.0A.

RPi 1A anbefaler 0.7A.

 

Jeg har bootet både 3B og 1B på 1.0A lader helt fint; problemet oppstår når man tyner den litt. Kjøpte 3B først og fremst for å bruke til RetroPie, noe 1B med sin 700 MHz singlecore ikke taklet særlig bra. På 1.0A lader skrudde 3B seg av straks jeg forsøkte å starte et spill, men på 2.1A lader kjører den stabilt. Skal man ha et cluster med 2-3 eller flere enheter regner jeg med at man ønsker å tyne CPU over hele fjøla, og da vil jeg tro denne ladestasjonen er godt i stand til å drive opptil fem enheter (subsidiært ti enheter på low power, men jeg kan ikke se for meg en use case der dette er aktuelt).

 

edit: Glemte å legge til link

https://www.wirelesshack.org/what-is-a-good-power-supply-for-the-raspberry-pi-3.html

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tek.no vurdert å teste elektronikk fra Coop kjeden også?

 

Når man er på billig småelektronikk, så har Coop kjeden stadig ganske greie priser på elektrovarer. Det er jo noen hundre Extra butikker i landet (over 400).

 

Så såvidt på denne her (se lenke) om dagen, husker ikke spesifikasjoner, det var hurtiglading m.m.

Design er jo en smakssak, "sopp hatten" kunne man velge å ikke montere på.

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/elektronikk/pc-og-mobil/mobil-og-tilbehor/tsl-680860?variantCode=530736

 

En må huske på at Oslogryta ikke er representativt for resten av landet, hvor man i større grad har slike varer på sin lokale Coop Obs, Extra osv. Dette gjelder selv i større byer.

Ofte har prisene vært under billigste på Prisjakt, på identisk vare også.

At noen glemmer at man kan gjøre bedre kjøp i fysisk butikk enn via prisjakt, er en annen sak og er visst vanskelig å forstå når jeg har tatt det opp i andre fora.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hei.

 

En ting jeg savner er oversikt over gode kabler. Samsung sin egen adaptiv fast charger fungerer ofte helt greit. Kjøpte også en dobbel lader på clas ohlson som fungerer bra. Kabler derimot er vanskelig å komme over. 

 

Har jo de to som fulgte med min og kona mi sin lader (Note 8, Galaxy 8+). Der den ene ikke fungerer lenger. Kjøpte noen billige usb kabler. Jeg tror telefonene lader fortere i sola (og ja, jeg vet det ikke er solcellepanel på dem). Kjøpte en ok kabel i Spania (!!) den fungerer bra. Har bestilt noen noe som skal være tilpasset fast charging 2.4A. Prøvde å finne noen med 3A også. 

 

Men, jeg synes det er langt mellom gode kabler. Så om noen har tips til ok prisede USB C kabler som gjør full guffe. Tell me.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bestilt noen noe som skal være tilpasset fast charging 2.4A. Prøvde å finne noen med 3A også. 

 

Men, jeg synes det er langt mellom gode kabler. Så om noen har tips til ok prisede USB C kabler som gjør full guffe. Tell me.

 

Handler alt av mobiltilbehør fra AliExpress, og holder meg til merker som Ugreen og Aukey. Disse har jevnt over god kvalitet, og er rimelig.

http://s.aliexpress.com/3EfI77Zn?fromSns=Copy to Clipboard

Lenke til kommentar

Nethiro: Faktisk et poeng. En daglig irritasjon om man har flere dingser det der.

 

mandela: Både Samsungs Fast Charge og Motorolas Turbo Charge er basert på Quick Charge (2.0). Begge deler vil hurtiglade med denne laderen siden de fortsatt er kompatible.

 

Spetznaz: Tror nok ikke vi befatter oss noe særlig med innmaten i disse med det første. Men det som nok kan avsløre vel så mye er hvis vi stresstester dem og forsøker å måle hva de faktisk yter - da finner vi nok fort ut om de oppgitte totaltallene og per-port-tallene er riktige. Et visst slingringsmonn mot oppgitt kan det nok være for en del av dem.

 

For denne har vi nøyd oss med å se på mobilene at den gjør det den skal - altså at de blir raskt oppladet og kvitterer med sine respektive meldinger om at det faktisk er hurtiglading som pågår.

 

Antar du sikter til kvalitet på brikker/kontrollere og kondensatorer etc. Men i mange tilfeller vil vel også reell ytelse speile det hvis det er bygget inn noe tøys som ikke holder mål, selv om vi ikke vil få noe svar om forventet levetid for komponentene på den måten.

Lenke til kommentar

Handler alt av mobiltilbehør fra AliExpress, og holder meg til merker som Ugreen og Aukey. Disse har jevnt over god kvalitet, og er rimelig.

http://s.aliexpress.com/3EfI77Zn?fromSns=Copy to Clipboard

Her går det også i Ugreen og Aukey. Begge står også på den offisielle sertifiseringslisten (https://www.qualcomm.com/media/documents/files/quick-charge-device-list.pdf) til Qualcomm, som betyr at de faktisk har sendt inn produktene sine for sertifisering. Aukey CC-T8 er også en fryd i bilen, 2x QC3.0. 

Lenke til kommentar

Jeg har en lader fra Clas Ohlson som kostet meg 300,- og gir 60w, 12 ampere på 5 volt totalt på 6 USB-a porter. Den holder mer enn godt nok for min familie med vårt bruk. Vi har 1x 3m, 1x 2m iPhone kabler og 3x 2m lange mikro USB kabler. Rekker alle i sofaen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper alt av tredjeparts lasere og Ladeledninger fra Clas og er fornøyd med det.

Clas kommer greit ut i noen tester av småelektronikk også.

Å kjøpe ladere fra ebay er risikosport. De små nettbutikkene som kun videreselge ebay elektronikk har ofte fått krav om å trekke sine varer tilbake pga brann og sikkerhet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...