Gå til innhold

Import av kniver skyter til værs - mange er kopier fra CS:GO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Innsatsen til tollvesenet vil trolig spare liv og helt sikkert hindre masse skader, og det er viktig for oss"

 

Ja, disse knivene er jo mye farligere enn samekniv og jaktkniver..

 

Mange av disse knivene er basert på virkelige kniver som er designet for å gjøre mest mulig skade, tagger som skader slik at det blir vanskeligere å stoppe blødninger osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Innsatsen til tollvesenet vil trolig spare liv og helt sikkert hindre masse skader, og det er viktig for oss"

 

Ja, disse knivene er jo mye farligere enn samekniv og jaktkniver..

Ja, jøss

Mange samer som kjøper CS:GO-kniver til slakt og annet bruk, tingen er at de som kjøper normale kniver ikke har et action-spill som utgangspunkt for handelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regelverket er relativt klokkeklart:

 

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha... ...springkniver, batangakniver, stiletter... ...eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter." Utdrag fra våpenforskriften §9

 

Så dolk og sverd kan lett rammes av denne paragrafen om du ikke har en spesielt god grunn. Det er nok en muligheter, men blir man først anmeldt er det i første instans opp til en jurist om det finnes et aktverdig formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikkje unikt utforma knivar være uegna som våpen kun basert på at dei er så unike?

Etter ein kvar episode med knivtrussel så kan vell politiet berre spørre litt rundt i nabolaget for å finne ut at det kun er Sverre i B-blokka som har ein kloforma kniv med rosa skillpaddemønster?

 

 

Ein anna ting er at slike samleobjekt er vell skjeldan skarpe? Og dei fleste er vell ikkje eigna til å slipe heller då stålet er av for dårleg kvalitet (og at sliping øydelegg samleverdien).

Lenke til kommentar

Vil ikkje unikt utforma knivar være uegna som våpen kun basert på at dei er så unike?

Etter ein kvar episode med knivtrussel så kan vell politiet berre spørre litt rundt i nabolaget for å finne ut at det kun er Sverre i B-blokka som har ein kloforma kniv med rosa skillpaddemønster?

 

Ein anna ting er at slike samleobjekt er vell skjeldan skarpe? Og dei fleste er vell ikkje eigna til å slipe heller då stålet er av for dårleg kvalitet (og at sliping øydelegg samleverdien).

 

Sverd er lovlig, alt du kan se på hjemmesiden til siten som linken ligger på er lovlig.

 

Merker et mønster her, husker batangakniver var populære når jeg var ung, folk trikset med dem og skjærte seg.

De ble forbudt siden mange folk bærte dem for å trikse og ente i bruke dem noen slåsskamper.

Designet i seg selv er veldig smart for en lang tynn kniv som en fiskekniv.

Springkniver, slosshansker osv er forbudt siden de er populære blant folk som ikke skulle ha dem.

 

Sverd og andre store våpen er lovlig siden du ikke kan ha dem på innerlomma.

Du har et godt poeng med at disse knivene ville gjøre dem lett å identifisere. Tror også de er litt for store til å skjules lett

Samleobjekter derimot vil være enten antikke våpen eller reproduksjoner, jeg ville ha dem skarpe.

Du har også pynt å henge på veggen :)

 

Mener selv dette er litt rart og at politiet er litt for proaktive her, som sagt dette er ikke noe du vil gå rundt med.

Lenke til kommentar

Mange av disse knivene er basert på virkelige kniver som er designet for å gjøre mest mulig skade, tagger som skader slik at det blir vanskeligere å stoppe blødninger osv.

Pølsevev. Om de har "tagger" eller hva nå det skal være er det enten en kjøkkenkniv, en replica av en eller annet hollywood konstruksjon, eller en såkalt "survival knife". Taggene har samme funksjon som kjøkkenkniven har på brød og tomater, det gjør det enklere å skjære gjennom f.eks nylontau. Enkelte millitære styrker utstyrte derfor soldater med slike kniver for å kutte setebelter, bekledning, fallskjermsnorer eller hva nå enn du sitter fast it. Knivene ble så også populær blant sivile, selv om taggene som oftest har ingen funksjon.

 

Om du vil ha en farlig kniv, reis til Kitchn eller noe og kjøpe en høykvalitets grønnsakskniv. Ikke noen uslipte CS replicas fra Kina laget av opphuggede skip.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sverd er lovlig, alt du kan se på hjemmesiden til siten som linken ligger på er lovlig.

 

Det er på ingen måte to strek under svaret på at sverd er lovleg.

Ufarlege pyntesverd er lovlege, samt at det kan være lovleg for enkelte samlere, men våpenforskrifta § 9 fyrste ledd er ganske klar:

 

 

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

At eit ekte sverd både er ein farleg gjenstand, og framstår som eit voldsprodukt burde være heva over ein kvar tvil.

Eit sverd er spesielt designa for å utøve vold og har ingen andre bruksområder.

 

Sløve sverd-replika vil stort sett være lovlege fordi det aktverdige formålet er samleobjekt.

 

Har ein rulleblad så er terskelen for kva som blir ansett som ulovlege voldsprukt langt lavare enn hos andre personar.

Lenke til kommentar

Men det er da ikke import vare.

Jup regner med at reglene er strengere for import en i en norsk butikk siden den norske butikken kan bruke advokater.

Angående sverd var på et utsalg av overskudd materiell fra forsvaret, de solgte machetes som var over 70 cm lange, jeg vil kvalifisere det som et sverd. 

Reglene er for å minske sjansene for at noen tar med seg en kniv ut på byen, komme i slåsskamp og bruke kniven. 

Lenke til kommentar

Pølsevev. Om de har "tagger" eller hva nå det skal være er det enten en kjøkkenkniv, en replica av en eller annet hollywood konstruksjon, eller en såkalt "survival knife". Taggene har samme funksjon som kjøkkenkniven har på brød og tomater, det gjør det enklere å skjære gjennom f.eks nylontau. Enkelte millitære styrker utstyrte derfor soldater med slike kniver for å kutte setebelter, bekledning, fallskjermsnorer eller hva nå enn du sitter fast it. Knivene ble så også populær blant sivile, selv om taggene som oftest har ingen funksjon.

 

Om du vil ha en farlig kniv, reis til Kitchn eller noe og kjøpe en høykvalitets grønnsakskniv. Ikke noen uslipte CS replicas fra Kina laget av opphuggede skip.

Tror vedkommende siktet til https://www.microtechknives.com/knives/jagdkommando/ og lign.

Lenke til kommentar

Beroligende at dagens tenåringer kjøper slikt som er ment for drap og tortur. Fra et spill blottet for sjel, sjarm og etikk, som KUN går ut på å knerte andre. Jeg nøyer meg med en god artbook og en og annen samlefigur fra feks God of War, Zelda, The Witcher osv. M-m-m.

Lenke til kommentar

Beroligende at dagens tenåringer kjøper slikt som er ment for drap og tortur. Fra et spill blottet for sjel, sjarm og etikk, som KUN går ut på å knerte andre. Jeg nøyer meg med en god artbook og en og annen samlefigur fra feks God of War, Zelda, The Witcher osv. M-m-m.

"Mine interesser er bedre en dine".

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Beroligende at dagens tenåringer kjøper slikt som er ment for drap og tortur. Fra et spill blottet for sjel, sjarm og etikk, som KUN går ut på å knerte andre. Jeg nøyer meg med en god artbook og en og annen samlefigur fra feks God of War, Zelda, The Witcher osv. M-m-m.

 

Jeg er ikke interessert i CS kniver selv, men jeg har full forståelse for de som har det. Jeg har selv et replica sverd fra Zelda, men jeg hadde likt dette replica sverdet enda bedre om det var et ordentlig sverd og ikke bare en suvernir.

 

Mr Fredriksen kan gå og ta seg en bolle. Folk kjøper jo ikke replica kniver fra spill for å bruke dem til voldelige formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...