Gå til innhold

Nikons nye kamera har hele 125x zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske rått. Har sett et par videoer når de zoomer inn på månen osv. med P900. Det er meget, meget stilig.

 

Noen som vet hvorfor Nikon ikke prøver seg på en slik løsning med en fullformat bildebrikke? Lite støy på høy ISO er jo noe de tradisjonelt er flinke på. :D

 

Og mon tro om kameraet har optisk stabilisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske rått. Har sett et par videoer når de zoomer inn på månen osv. med P900. Det er meget, meget stilig.

 

Noen som vet hvorfor Nikon ikke prøver seg på en slik løsning med en fullformat bildebrikke? Lite støy på høy ISO er jo noe de tradisjonelt er flinke på. :D

 

Og mon tro om kameraet har optisk stabilisering.

 

Et slik kamera med stor bildebrikke ville ha tilsvarende stor opptikk. Fryktelig dyrt og veldig tungt. For ikke å snalke om batteri til å drive det... :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ganske rått. Har sett et par videoer når de zoomer inn på månen osv. med P900. Det er meget, meget stilig.

 

Noen som vet hvorfor Nikon ikke prøver seg på en slik løsning med en fullformat bildebrikke? Lite støy på høy ISO er jo noe de tradisjonelt er flinke på. :D

 

Og mon tro om kameraet har optisk stabilisering.

Et slik kamera med stor bildebrikke ville ha tilsvarende stor opptikk. Fryktelig dyrt og veldig tungt. For ikke å snalke om batteri til å drive det... :-)

Ja, det skjønner jeg. Men mener at det må finnes et marked for det og. Jeg kan lett være interessert i et kamera som er 300-400g tyngre enn det der, dersom det betyr mye råere ytelse. :)

 

Edit: Skal svelge i meg ordene om fullformat. Det er nok fullstendig urealistisk. Men i det minste få opp størrelsen et par hakk på sensor. :p 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

P1000? Synes å huske P900 kunne zoome helt inn til månen.. Kan bli moro og sa hva dette kan få til.

 

Ikke at jeg tror jeg noen gang kommer til og kjøpe et så dyrt kamera, men maybe.. just maybe.

 

Okei. Når du har tatt x-antall bilder av månen, hva skal du bruke P1000 til da? Knøttliten sensor med dårlig bildekvalitet, elendig på høy ISO og stor.

 

Har vurderte P900 selv pga brennvidden, men det er ikke verdt det.

 

Er du fugletitter og ønsker å dokumentere så vil denne være genial.

Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg. Men mener at det må finnes et marked for det og. Jeg kan lett være interessert i et kamera som er 300-400g tyngre enn det der, dersom det betyr mye råere ytelse. :)

*fnis*

 

Bildebrikken på P1000 er 6.17 x 4.55 mm (1/31 av størrelsen på en 135-formatbrikke), og den reelle brennvidden er 4,3-539 mm. Et faktisk 24-3000mm objektiv ville vært... stort. Bare for sammenligningens skyld: Nikon laget jo i sin tid den klassiske 1200-1700mm f/5,6-8, som er en knapp meter lang og veier smånette 16 kg.

 

Grei tommelfingerregel er at hvis du skal beholde f-tall og bildevinkel og øker sensordiagonalen med en faktor x, så øker vekten på optikken med en faktor i størrelsesorden x^3.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bare for sammenligningens skyld: Nikon laget jo i sin tid den klassiske 1200-1700mm f/5,6-8, som er en knapp meter lang og veier smånette 16 kg.

 

 

telephoto.png

 

 

 

:D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Forøvrig, er det noen som vil komme med noen kvalifiserte gjett på "effektiv oppløsning" (finnes det et bedre begrep?) for teleenden?

 

Eller sagt på en annen måte, hvis man tillater cropping, hvilket objektiv trenger man til Nikon D850 for å få samme effekt? Jeg antar at 1200-1700mm f/5,6-8 holder i massevis og ville sannsynligvis gitt bedre effektiv oppløsning, men kunne en fått like god oppløsning av si en vanlig Tamron 70-200 f2.8 og så croppa? Sannsynligvis vil en Tamron 150-600mm på FF gi bedre oppløsning i teleenden?

 

EDIT: Anta i første omgang at vi har perfekt lysforhold.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Forøvrig, er det noen som vil komme med noen kvalifiserte gjett på "effektiv oppløsning" (finnes det et bedre begrep?) for teleenden?

Det var noen på DPReview som hadde regna på diffraksjonen ved maks brennvidde og f/8 (største blender) og kommet frem til at oppløsningsevnen i det tilfellet var begrenset til ca. det du ville fått med en 4 MP Bayer-sensor av den størrelsen (og det blir en øvre grense, andre begrensninger gitt av optikken er ikke tatt hensyn til). Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Eller sagt på en annen måte, hvis man tillater cropping, hvilket objektiv trenger man til Nikon D850 for å få samme effekt? Jeg antar at 1200-1700mm f/5,6-8 holder i massevis og ville sannsynligvis gitt bedre effektiv oppløsning, men kunne en fått like god oppløsning av si en vanlig Tamron 70-200 f2.8 og så croppa? Sannsynligvis vil en Tamron 150-600mm på FF gi bedre oppløsning i teleenden?

Med en Tamron 150-600 på D850 og croppet det til 4 Mp, så vil jeg tro du hadde fått omtrent samme resultat.

 

Dvs. P1000 vil ha en foveon-lignende oppførsel med veldig diffust bilde siden, mens D850 ville fått litt redusert oppløsning fra bayermønsteret slik at det omtrent matcher utsnittet og oppløsningen som P1000 sine 536mm gir.

 

Agentspoon: En 24-3000mm f/2,8-8 måtte hatt et frontglass med diameter minimum 3000/8 = 375 mm diameter. Bare frontglasset ville nok veid over 20 kg. Resten vil være suksessivt mindre i diameter, men med anslagsvis over 20 glass blir det likevel ganske tungt. Lengden i sammenlagt tilstand ville nok vært minst cropfaktoren på 5,65 ganget de 181mm P1000 er, altså en meter og på full tele omtrent det dobbelte. Mekanikken for å holde og beskytte de enorme glassene ville nok veid i samme størrelseorden som glassene. Og siden optisk glass er dyrt å både produsere (per kg) og slipe, så ville nok prisen vært deretter. Jeg ser for meg kanskje ned mot en million kroner dersom det hadde vært marked for å masseprodusere slike. Med bare noen få solgte, sikkert det mangedobbelte.

 

Dette fine Carl Zeiss objektivet, en 1700mm f/4, som veier 256 kg og er ca 2 meter langt og koster anslagsvis et par millioner - dollar, blir nok lillebroren til det du foreslår.

 

zeiss-1700mm-f4-lens.jpg

Den sorte knotten på høyresiden der er et Hasselblad 6x6 cm format mellomformatkamera.

post-3851-0-01262300-1531514882_thumb.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...