Gå til innhold

Microsoft har lansert Surface Go


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette mer eller mindre en oppdatert versjon av Microsoft Surface 3

 

Definisjonsspørsmål om det er en oppgradering av SF3 eller en nedgradering av SFP2017, vi kan heller kalle det en billigere Surface som ikke er like kapabel som storebror, men som er kraftigere enn SF3.

 

Men ja, den er tenkt å fylle rommet etter Surface 3 som var en veldig populær maskin verden over. Målet med denne er de som ikke har råd til Pro, men som ønsker en slik maskin, samt skole og utdanning. Det kommer også masse 3. part tilbehør til den, som beskyttelsesdeksel med mer.

 

Ytelsesmessig holder den til de aller fleste. Jeg har selv en SFP2017 og en SF3, og sistnevnte fungerer helt fint til vanlig bruk, inklusive video og enkle spill. SF3 kjører Atom prosessor, SFGO kjører Pentium Gold.

 

For den som ikke kjenner til CPUene er de "klassifisert" slik, Atom < Celeron < Pentium < Core, i tillegg har det skjedd en del utvikling innenfor hver klasse siden SF3 ble lansert.

 

Hver klasse er i sin tur delt inn i underklasser, som Core M, Core i3, Core i5, Core i7 osv. For pentium sin del er inndelingen i sølv eller gull. Altså får denne maskinen den kraftigste prosessoren fra Intel som ikke er en Core.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Løsninger hvor skjermen ikke kan stå av seg selv i ønsket posisjon, er noe herk som jeg aldri kommer til å kjøpe igjen.

 

Det er ulempen som man får med nettbrett-design + tastatur. Helt enig at det ikke er ideelt, men for meg er det verdt det for å få en så liten og lett enhet. Men det er også PC nr 3 med noe begrenset bruksområde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsninger hvor skjermen ikke kan stå av seg selv i ønsket posisjon, er noe herk som jeg aldri kommer til å kjøpe igjen.

 

Har du prøvd Surface sin? Personlig mener jeg de har den beste løsningen for 2-i-1 maskiner. Spesielt mtp bruk av penn på skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med uvanlige privatpersoner, kan vi kjøpe fra andre enn Microsoft eller Elkjøp?

 

FSTA, lading til USB C er også en aldri så liten detalj her. Kommer i neste versjon med 256 NVMe og LTE, sies det.

 

Test ASAP, please.

 

Når det gjelder viftestøy fra de større modellene så skal du ha en god dose psykiske småproblemer før den legges merke til (eller, muligens sitte å teste hw hver dag). Det var like før kjøleskapet reiste ut vinduet her en dag, men Surfacen er trygg. Vaffel/strykejern derimot..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med uvanlige privatpersoner, kan vi kjøpe fra andre enn Microsoft eller Elkjøp?

 

FSTA, lading til USB C er også en aldri så liten detalj her. Kommer i neste versjon med 256 NVMe og LTE, sies det.

 

Test ASAP, please.

 

Når det gjelder viftestøy fra de større modellene så skal du ha en god dose psykiske småproblemer før den legges merke til (eller, muligens sitte å teste hw hver dag). Det var like før kjøleskapet reiste ut vinduet her en dag, men Surfacen er trygg. Vaffel/strykejern derimot..

 

Hadde en surface pro 3 som har hatt høyt viftenivå siden dag en. Dette skjedde spesiellt hvis virusskanning holdt på eller windows update installerte noe i bakgrunnen. Solgte denne for en tid siden og har sittet litt på gjerdet etter en vifteløs variant da jeg helt ærlig ikke hadde behov for en i5 til mitt bruk. Holder da i massevis med noe som kan passivt kjøles og mindre formfaktot er bare bonus.

 

Men veldig spent på tester og da spesiellt på ytelse, varmeutvikling og batteritid mellom Windows S og Windows (originale). Det å være låst til appstoren føles idag veldig begrensene da det er stort sprik i kvalitet på appene.

Lenke til kommentar

 

Hva med uvanlige privatpersoner, kan vi kjøpe fra andre enn Microsoft eller Elkjøp?

 

FSTA, lading til USB C er også en aldri så liten detalj her. Kommer i neste versjon med 256 NVMe og LTE, sies det.

 

Test ASAP, please.

 

Når det gjelder viftestøy fra de større modellene så skal du ha en god dose psykiske småproblemer før den legges merke til (eller, muligens sitte å teste hw hver dag). Det var like før kjøleskapet reiste ut vinduet her en dag, men Surfacen er trygg. Vaffel/strykejern derimot..

 

Hadde en surface pro 3 som har hatt høyt viftenivå siden dag en. Dette skjedde spesiellt hvis virusskanning holdt på eller windows update installerte noe i bakgrunnen. Solgte denne for en tid siden og har sittet litt på gjerdet etter en vifteløs variant da jeg helt ærlig ikke hadde behov for en i5 til mitt bruk. Holder da i massevis med noe som kan passivt kjøles og mindre formfaktot er bare bonus.

 

Men veldig spent på tester og da spesiellt på ytelse, varmeutvikling og batteritid mellom Windows S og Windows (originale). Det å være låst til appstoren føles idag veldig begrensene da det er stort sprik i kvalitet på appene.

Jo, tok litt hardt i da. Jeg har en SP4 i5 som kjører ganske hardt på f.eks. ME3 eller Civ5 big map, men likevel slik at jeg uten å bli rød hadde kjørt det i stillesonen på toget. Det jævla kjøleskapet, derimot..

Gratis oppdatering fra S, er det bare Norge som får? Det fins ikke noe slikt på internasjonale sider i det lille utvalget jeg har sett. US må gi 50 bucks for det.

Lenke til kommentar

 

Hva med uvanlige privatpersoner, kan vi kjøpe fra andre enn Microsoft eller Elkjøp?

 

FSTA, lading til USB C er også en aldri så liten detalj her. Kommer i neste versjon med 256 NVMe og LTE, sies det.

 

Test ASAP, please.

 

Når det gjelder viftestøy fra de større modellene så skal du ha en god dose psykiske småproblemer før den legges merke til (eller, muligens sitte å teste hw hver dag). Det var like før kjøleskapet reiste ut vinduet her en dag, men Surfacen er trygg. Vaffel/strykejern derimot..

 

Hadde en surface pro 3 som har hatt høyt viftenivå siden dag en. Dette skjedde spesiellt hvis virusskanning holdt på eller windows update installerte noe i bakgrunnen. Solgte denne for en tid siden og har sittet litt på gjerdet etter en vifteløs variant da jeg helt ærlig ikke hadde behov for en i5 til mitt bruk. Holder da i massevis med noe som kan passivt kjøles og mindre formfaktot er bare bonus.

 

Men veldig spent på tester og da spesiellt på ytelse, varmeutvikling og batteritid mellom Windows S og Windows (originale). Det å være låst til appstoren føles idag veldig begrensene da det er stort sprik i kvalitet på appene.

SFP 2017 i5 er vifteløs, men Core M varianten fungerer også fint. Selv har jeg i7 varianten, og det er nesten så jeg ikke hadde vært sikker på om den hadde hatt vifter eller ikke om jeg ikke hadde visst det.

Lenke til kommentar

Hva med uvanlige privatpersoner, kan vi kjøpe fra andre enn Microsoft eller Elkjøp?

 

FSTA, lading til USB C er også en aldri så liten detalj her. Kommer i neste versjon med 256 NVMe og LTE, sies det.

 

Test ASAP, please.

 

Når det gjelder viftestøy fra de større modellene så skal du ha en god dose psykiske småproblemer før den legges merke til (eller, muligens sitte å teste hw hver dag). Det var like før kjøleskapet reiste ut vinduet her en dag, men Surfacen er trygg. Vaffel/strykejern derimot..

 

Har du kombinert vaffel- og strykejern? Får du skikkelig rette og rynkefrie vafler, eller hjertemønstrede skjorter?

Lenke til kommentar

I USA kjøper de Chromebooks, ser ikke at det skulle endre seg.

 

Må innrømme at jeg lot meg forlede inn i Windows-hyperyktemaskinen. Hvis dette produktet er det som har sirkulert på ryktebørsen i form av lovord så brenner det i alle ender.

 

Etter å ha fordyret laptop-konseptet inn i noe som er for dyrt og, kanskje snevert, til at mange vil kjøpe det, har man altså tatt steget to trinn tilbake og laget en laptop med enda dårligere tastatur…

 

MS-strategien fungerer bare når markedet kan tvinges til å ta makthensyn. Uten virker det ynkelig stormannsgalt.

 

Denne formfaktoren svarer seg ikke til spill, samt at intel HD 615 er vesentlig tregere enn 620, så da sitter man kun igjen med Windows-kompabilitet, hvilket ikke er den sorten tablet folk ønsker. Hverken størst nedslagsfelt og mest åpent, og heller ikke motepoeng.

 

Så snart man likevel har kapabel telefon, må man fort plukke frem mus før man får unna mer enn på en vanlig tablet, selv med tastatur. Hvorfor det skulle være et slags segmespnt under stasjonær og vanlig bærbar, der Microsoft-kompabilitet skulle være interessant, er for meg en gåte.

 

Når selv tablet-salget ikke er allverden om dagen, undres man hvordan skal MS trikse til noe folk ikke lenger kjøper, til noe de ikke vil ha neste gang. Vi har allerede sett dem med egne Kin-telefoner, og i havari med den største mobilprodusenten de kunne ha forhåpninger om å ha noe med å gjøre.

 

Det virker ikke som det er noe annet enn et kunstig utgangspunkt for å få spennet i produktsortimanget til å virke mindre. Det virker kanskje innbyrdes mer rasjonelt å kjøpe noen av dem når man vurderer dem imellom. Småting finnes det ofte bedre og mange alternativer for, store og eksklusive verktøy trakteres av dem med penger til helt andre ting.

 

Ikke kommer dette produktet til å være særlig lukrativt å selge heller, MS kan dermed ikke ta mer betalt for lisens enn det de klarer å trolle til seg i patentbløff av Android-produsenter. Noe de forøvrig tjener vesentlig mer på…

 

Dvs, med mindre kunder kan lures til å betale for office 365 (når LibreOffice har flere fortrinn og koster det man vil.) Eller at det blir akkurat dyrt nok til at man kjøper "support"-kontrakt.

 

Det er ingen ressurs-personer som utstyrer slekt, kollegaer og venner med slike, bedriftsavtaler legger i vesentlig mer til PC, og dem som kjøper dem vet å styre langt unna fordyrende kabler og allskens markup-vås.

 

Edit: Hvem i allverden kjøper noe med lite-OS? Hvem av nevnte er det som ikke lar seg provosere når de må punge ut for noe de trodde de hadde kjøpt?

 

Det er ikke mange igjen som tror de må ha "Windows" bare fordi det dreier seg om PC. Dog hører det kanskje fortryggende ut at man får "full Windows", for dem som ikke vet hva det omfatter, per betaling i neseblod gjennom ørene.

 

Folk betaler ikke lenger for ekstremt dyre Windows-versjoner, og Windows CE er på den annen side ikke noe skuksess-konsept. PR-avdelingen virker nesten like tåpelig som da de planla lansering av betal-for-bruk versjon av Windows. En eller annet sted står det noen å presenterer dette som om kunden ønsker det. En video derav er kanskje det eneste (annet en intellimouse) man kan betale ærlige penger for.

 

Det er allerede kraftig reklame og spionasjesubsidiert. Visstnok er det mer penger i det om dagen, men det øker også forskjellen til de bedre alternativene.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

I

Denne formfaktoren svarer seg ikke til spill, samt at intel HD 615 er vesentlig tregere enn 620, så da sitter man kun igjen med Windows-kompabilitet, hvilket ikke er den sorten tablet folk ønsker. Hverken størst nedslagsfelt og mest åpent, og heller ikke motepoeng.

 

...

 

Edit: Hvem i allverden kjøper noe med lite-OS? Hvem av nevnte er det som ikke lar seg provosere når de må punge ut for noe de trodde de hadde kjøpt?

 

 

Du får snakke for deg selv, for du snakker ikke for meg. Jeg har gått over fra android nettbrett til Windows, og kan ikke se noen grunn til å gå tilbake til 18-måneders livssyklus, oppgraderinger som kommer et halv år etter nye modeller og Play Store som ikke har nytt godt av noe det Google kan om levering av søkeresultatene man ønsker. Ille nok at man må kjøpe ny mobil støtt og stadig, på et brett bør man ha kontroll på livslengden. Og ja, Windowsbrettene kan kjøre Linux i mange år også om man heller vil det.

 

Forøvrig står det klart og tydelig i artikkelen at oppgradering av OS er gratis. Windows 10 s er en dead end naturligvis, nettopp fordi folk ønsker kompatibiliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får snakke for deg selv, for du snakker ikke for meg. Jeg har gått over fra android nettbrett til Windows, og kan ikke se noen grunn til å gå tilbake til 18-måneders livssyklus, oppgraderinger som kommer et halv år etter nye modeller og Play Store som ikke har nytt godt av noe det Google kan om levering av søkeresultatene man ønsker. Ille nok at man må kjøpe ny mobil støtt og stadig, på et brett bør man ha kontroll på livslengden. Og ja, Windowsbrettene kan kjøre Linux i mange år også om man heller vil det.

 

Forøvrig står det klart og tydelig i artikkelen at oppgradering av OS er gratis. Windows 10 s er en dead end naturligvis, nettopp fordi folk ønsker kompatibiliteten.

 

Hvis man kan legge inn Linux så klarer man fint å legge inn LineageOS eller lign også.

Å kjøpe nytt Windows-brett er det svært få som gjør, og driverstøtten er ikke særlig god på dem i starten, og da snakker vi om Windows-drivere. Plukker man Android-brett med omhu kan man få tålelig med Linux-støtte også.

 

Man betaler dyrt for dette Windows-brettet, det er ikke å kimse av, sånn rent bortsett hvis man har behov og penger å rutte med, da finnes det andre alternativer.

 

3k:

 

HP chromebook 14-ca080no (!) Tror mange velger seg denne til skolestart.

 

4k

Acer chromebook 15

 

4.5k: (prisen Surface Go koster som brett)

 

Acer chromebook CB5-312T som Laptop

eller

Huawei mediapad M5 10.8 LTE 64GB som brett

 

5.5+

Prisen Surface Go koster med tastatur

 

6k

 

Lenovo Thinkpad 13 Chromebook 20GL003MS

 

Man får altså mobilnettverk-brett for 4.5k (!), og betydelig mer for 5.5k som laptop enn Surface Go.

 

Det interessante er at google pixelbook og samsung chromebook pro ikke er tilgjengelig i vanlig butikk i Norge, begge produsenter vegrer seg for laptopmarkedet her.

 

Hadde de vært det tror jeg chromeOS hadde etablert seg som nyttelaptop, all den tid det nå går an å kjøre Android-programmer også.

 

Edit: I håndholdt formfaktor er Dragonbox Pyra med 4G, GPD win 2 og Gemini PDA veldig mye mer interessante enn en mobiltelefon, og betydelig mer portabelt enn noe annet.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...