Gå til innhold

TEST: Vessla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette en rebrandet kina-scooter?

Godt spørsmål, er greit å vite litt mer om produksjon og kvalitet i sin helhet.

Midt i storby er nok elsykkel best alternativ. I hvert fall Storbyer i Europa, med liten størrelse og mye småveier.

Mopeder lager noe utrolig støy, så det er kjempepluss å slippe. Støy fra moped slår både lastebil, tog, traktor og annet.

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel tillatt med dobbelt så mye motorkraft på scooter? Og batteriet burde jo sitte i bunnen, der føttene hviler...?

 

I tidligere tider var 2.5 hk som var maks effekt. Tror denne er endret til 5.5 hk som følge av EU regler. 

Ideelt sett for lavest mulig COG så burde nok batteriet vært plassert lavest mulig. Men rent praktisk så er det ikke veldig god plass i bunnen av en scooter. For der er jo selve stålrammen, og det vil kanskje være mer kronglete å ta ut batteriet for de brukerne som må lade batteriet inne mens scooter står ute.  

 

Rent praktisk så tenker jeg at batteriplasseringen er et helt ok kompromiss. Det er godt med rom under setet, og på disse scooterne som mangler 2/4 T motor så er jo rommet under setet også dypere, slik at batteriene sitter relativt lavt og dermed blir ikke COG veldig høy likevel. 

 

Positivt at de har valgt LG men fant ikke noe om hvilken modell de har basert batteripakken på?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er kanskje langt foran på elbiler, men i Kina er det allerede over 200 millioner elektriske scootere og motorsykler, og det selges 30 millioner nye hvert år.

 

De bruker ofte blybatterier. Ja, nesten alle scootere er elektriske i Shanghai. Slik sett en stille by :-)

Lenke til kommentar

I tidligere tider var 2.5 hk som var maks effekt. Tror denne er endret til 5.5 hk som følge av EU regler. 

Ideelt sett for lavest mulig COG så burde nok batteriet vært plassert lavest mulig. Men rent praktisk så er det ikke veldig god plass i bunnen av en scooter. For der er jo selve stålrammen, og det vil kanskje være mer kronglete å ta ut batteriet for de brukerne som må lade batteriet inne mens scooter står ute.  

 

Rent praktisk så tenker jeg at batteriplasseringen er et helt ok kompromiss. Det er godt med rom under setet, og på disse scooterne som mangler 2/4 T motor så er jo rommet under setet også dypere, slik at batteriene sitter relativt lavt og dermed blir ikke COG veldig høy likevel. 

 

Positivt at de har valgt LG men fant ikke noe om hvilken modell de har basert batteripakken på?

Den er vel ikke massiv stål, den bunnen? 

 

Å ta ut batteriet for å lade det inne var ikke noe jeg hadde i tankene. Jeg tenkte på for å presse inn mest mulig kapasitet i batteriet med minst mulig påvirkning på bagasjeplassen i en scooter. 

 

2,5hester er vel rundt 2KW, så selv innenfor den grensen har man mye å gå på med denne motoren. 

Lenke til kommentar

Det virket veldig upraktisk at batteriet tar bagasjeplassen som man en tradisjonell scooter ellers bruker til handleposer og ikke minst hjelmen.

 

Ryggsekk til varene og hjelmen på styret? Personlig så tror jeg vi må leve slike scootere et par år til. Tror nok at først når vi får de tradisjonelle mc produsentene på banen som har årevis med erfaring på å lage praktiske kjøretøy så får vi scootere med optimalisert batteriplassering som gjør at det er plass til varer og hjelm under setet. Designet på denne scooteren er tilsvarende det en ser i Kina om dagen. Var egentlig litt derfor jeg spurte om dette var en kina-scooter som var rebrandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er vel ikke massiv stål, den bunnen? 

 

Å ta ut batteriet for å lade det inne var ikke noe jeg hadde i tankene. Jeg tenkte på for å presse inn mest mulig kapasitet i batteriet med minst mulig påvirkning på bagasjeplassen i en scooter. 

 

2,5hester er vel rundt 2KW, så selv innenfor den grensen har man mye å gå på med denne motoren. 

 

Sjekket opp og det er 4kw (5,3hk) som er maks effekt for moped, så ja mye å gå på. 

 

Den svenske Vessla har vel som på de fleste andre scootere en variant av rør-ramme. Husk at de fleste scootere lages for nyttelast på ca 300 kg, i mange land så skal de jo ha en hel familie ombord på scooteren pluss en håndfull handleposer. Så rammen er nok mer omfangsrik enn du kanskje tror. 

 

Random pic av scooter ramme. De fleste scootere være seg bensin eller elektrisk ser ut til å ha en eller variant av en slik ramme. Når det så skal på plass kåpe i glassfiber rundt så ser du at det fort blir veldig trangt om plassen. 

 

 

 

afe0FHU.png?1

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...