Gå til innhold

Test av Fujitsu Siemens Amilo D1840


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye stöyer maskinen sammenlignet med 8830?

Et bilde av den beryktede strömadapteren hadde värt fint :)

 

Jeg sitter på 1280x960 på min 19" og gjör web/grafikk så opplösningen på 1840 burde vel funke fint?

 

Hva mener du med at programmer ikke stötter widescreen? Ved spill så skjönner jeg hva du mener, men det er jo ikke sånn at bilde blir strukket i Photoshop etc.

 

Blir vel kanskje denne til jul da, hvis dere ikke tenker å teste Ferrarien med det förste?

 

Takkar :thumbup:

Lenke til kommentar

Du må se på oppløsningen i forhold til andre maskiner i denne klassen. De tilbyr langt høyere oppløsning.

 

Jeg synes den støyer like mye som DD8830, men mindre om du klarer å få plassert adapteret langt unna.

 

Vi skal teste Acer Ferrari 3000, har gitt beskjed til Acer og de har lovet oss en maskin til test. Men det er opp til Acer å følge opp det de har lovet!

Lenke til kommentar
337-Zonic' date='15/12/2003 : 16:33'] Du må se på oppløsningen i forhold til andre maskiner i denne klassen. De tilbyr langt høyere oppløsning.

Er vel smartere å sette opplösningen opp etter hva slags behov man har, og ikke hva som er mulig å få tak på ;)

Virker ikke som omd et er mulig å få tak på en Ferrari för etter nyttår så det blir vel kanskje ikke för da...?

Lenke til kommentar
337-Zonic' date='15/12/2003 : 16:33'] Du må se på oppløsningen i forhold til andre maskiner i denne klassen. De tilbyr langt høyere oppløsning.

 

Jeg synes den støyer like mye som DD8830, men mindre om du klarer å få plassert adapteret langt unna.

 

Vi skal teste Acer Ferrari 3000, har gitt beskjed til Acer og de har lovet oss en maskin til test. Men det er opp til Acer å følge opp det de har lovet!

Hmmmm, er det ikke bare dell som tilbyr høyere oppløsninger da? Det er jo en 15" skjerm.. Toshiba med sin 17" tilbyr 1440x900 i oppløsning. Jeg syns nesten det er litt merkelig at de har den oppløsningen de har jeg. For det virker jo som om de prøver å ha HDTV oppløsning, hvilket er 1280x720(hdtv standarden 720p lr 720i) Så jeg ville gått for littegranne lavere oppløsning :p

 

Så sier du at det er meget sjeldent at programmer støtter 16:9, dette er helt feil. For 4 år siden satt jeg med en sony 24" widescreen skjerm, hadde null problemer med noen som helst programmer.... Dataspill også, dette er ikke så problematisk som det var før(typ 5-6 år siden). Tilogmed Halflife støtter widescreen nå. Unrealenginen har støttet dette siden unreal1. Quake3 enginen støtter det+++ Er jo temmelig mange spill som bruker disse enginene. Du finner nok en del spill som ikke støtter det heller, men det er jo ikke sååååå problematisk da. Hvis det virkelig er ett stort problem så er det jo bare å kople til en ekstern skjerm.

Lenke til kommentar

MÅ bare legge til noe etter å ha lest kritikken mot bredskjerm:

 

Widescreen (16:9) er LANGT mer behagelig å se på enn fullscreen (4:3) pga bedre tilpasning til hvordan menneskets øyne sitter plassert (i hodet! :))

 

Fullscreen er en eldgammel standard som kommer fra det første filmformatet "academy" som ble brukt fram til ca... tja... 1940 tror jeg... Etter det har alle filmer blitt skutt i widescreen... Så om du ser en moderne film på TV eller VHS i 4:3 er den altså beskjært på kantene. Om du ser en film originalt filmet i scope-formatet (de mest "storslagne" filmene inkludert matrix, ringenes herre og nyere star wars) er fullscreen faktisk nesten bare halvparten av bildet som faktisk ble filmet (scope=2.20:1 og fullscreen=1.33:1) Dette er for filminteresserte som alle skjønner en horribel skandale som er absolutt uakseptabelt :) Heldigvis har innføringen av DVDer med filmene i EKTE format solgt bedre i Europa enn i USA. (USA henger forferdelig langt etter i widescreenevolusjonen).

 

Stillsfoto er en plass mellom fullscreen og widescreen (1,50:1 vs 1,33:1 og 1,77:1)

 

Widescreen er formatet 99,99% av dagens spillefilmer blir spilt inn i, og også fjernsynet kommer sneglende etter. I USA har staten bestemt at alle TV-stasjoner SKAL sende HD (dvs widescreen) innen 2006 eller 2008 (husker ikke nøyaktig)

 

Widescreen er veien det går..... Enten man vil eller ei, og det er kanskje den mest positive trenden elektronikken har gått siden ... Vel... Når dødsstraff for spamsendere blir innført... :)

 

Sånn.... Beklager krass tone, men når man har sittet med en widescreenskjerm en stund føles det helt forferdelig trangt å gå tilbake til en med fullscreen. Det er som å konstant måtte sitte og "skjele" innover med øynene.

 

Håper infoen er til bruk for noen!

Lenke til kommentar

Synes jeg bare bør nevne noe etter å ha lest testen. Sitter på en slik maskin selv akkurat nå, og selv om konklusjonen i denne testen var grei, synes jeg kritikken var noe krass under testen. Dette gjelder spesielt:

Designet på maskinen, denne maskinen kan jeg garantert si å ha et av de mest "sleekeste" designene jeg har sett på bærbare pc'er til dags dato, kan ikke forstå at noen kan se designet på maskinen som noe negativt å bemerke. Synes faktisk designmessig at det bare er Acer Ferrari og de utenlandske pc'ene Alienware som er spesielt tøffere. En nyyydelig maskin med andre ord. Grunnen til at jeg ville nevne dette er at han som skriver testen virker som å skrive at dette er et generellt synspunkt, slik er det, ikke at han selv synes maskinen ser grå og kjedelig ut. Verdt å bemerke.

En annen ting er det med skjermen. Selv om noen vil mene at oppløsningen er lav, så mener jeg at flesteparten av de aktuelle kjøperne ikke trenger høyere oppløsning. Meg selv inkludert, etter så mye ytelse du får i denne maskinen, inkludert et radeon 9600 kort som takler alt av dagens spill og mer, både glemmer og venner du deg fort til at skjermen har 1280x800. Jeg synes forøvrig det passer skjermen veldig godt. Men det nevnes ikke noe om hvor lyssterk og fantastisk skarp og god skjermen forøvrig er heller??? Bare at oppløsningen er lav og skjermen skuffet... bah.... :roll:

Det med widescreen støtter jeg også Ursa 100% på, etter å nå ha brukt denne maskinen i omtrent 2 uker klarer jeg nesten ikke se på en vanlig skjerm igjen. Det er bare så utrolig behagelig å jobbe med, og har heller ikke opplevd at det har blitt noen problemer med spill/programmer. Det at mange spill i dag støtter widescreen så gir det faktisk spillene en helt ny dimensjon spør du meg, og jeg synes det var et sjakktrekk av produsentene å nå produsere bærbare med widescreen. Skulle ikke forundre meg om dette blir den nye standarden senere.

 

Ble langt det her, men måtte få det ut :D

Og ja jeg anbefaler maskinen på det sterkeste...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Yup, widescreen er definitivt veien å gå. Jeg skjønner ikke hvilke programmer som ikke "støtter" widescreen? Bruker selv 3D Studio Max og Adobe Photoshop en del, og det er mye enklere og mer oversiktlig sammenlignet med en vanlig skjerm.

 

Og som ZprMario sier, det nevnes ikke i testen hvor vanvittig lyssterk og gode kontraster skjermen har. Jeg synes det teller MYE mer enn oppløsning.

 

Får min maskin tilbake i morgen, fikk den desverre med løs LCD kabel :(

 

Men sånt skjer, og så lenge jeg har den i jula er jeg fornøyd.

 

Anbefales på det sterkeste her også!

Lenke til kommentar

Blir nesten bare gjentagelser der her, men føler også at maskinen ble litt urettferdig behandlet på et par punkter. Blir til tider litt overrasket over hvor opphengt alle er i oppløsning, hva i alle dager er poenget med å tilby sinnsykt høy oppløsning dersom det ikke egner seg til de langt fleste oppgaver som maskinen vil bli brukt til? Er for min del bare vektortegneprogrammer hvor det en gang i blant kunne vært greit å hatt litt større oppløsning. Selvfølgelig er er det ikke negativt å tilby muligheten for høy oppløsning, men dersom man alltid skulle tenke på hva som er mulig ville man aldri fått en maskin man ville blitt fornøyd med. F.eks.: Mulighet for 1gb RAM, kunne vært 2. Litt liten Touchpad, kunne vært større, litt få USB porter, kunne vært fler. Uansett hvor bra noe blir kan det alltid bli bedre...

Hvis testene som utføres av Barbara.no skal være korrekte og seriøse (noe jeg i alle fall med min begrensede hardwarekunnskap har fått inntrykk av at de er) er det viktig at man ikke leter frem punkter å kritiserer bare for å ha noe å omtale negativt, for så å droppe å kommentere de positive tingene ved samme punktene(f.eks. rakke ned på oppløsning, men så droppe helt å si noe om hvor fantastiske skjermen egentlig er ellers).

Nå skal de jo sies at konklusjonen om maskinen var at den var meget bra, og testen er sikkert korrekt, men ubegrunnet kritikk eller ensidig negativ omtale av noe som egentlig har mange gode kvaliteter gjør at man kanskje føler at det som blir testet blir litt urettferdig behandlet, enten det er denne maskinen eller andre.

Nå skal jeg holde kjeft... :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte ein Amilio D1840 for to måneder siden, veldig fornøyd, men litt rot med RAM'en. Komplett, som eg kjøpte den av opplyste at det var PC 2700 RAM, pc'en blei leverte med PC 2100, dette er ikkje noe unntak siden ein venn av meg har kjøpt den og fikk samme RAM. Når eg starter pc'en og går inn i BIOS'en står d "DRAM Clock 133mHz" ka betyr dette?

Han andre som kjøpte som Amiloen har oppgradert til PC 2700 og da står det "DRAM Clock 166mHz". Vil det stå "DRAM Clock 200mHz"?

Støtter PC'en egentlig PC 3200 RAM?, på Fujitsu Siemens sine sider står det at PC'en bruker PC 2100 RAM og PC 2700RAM.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det snakkes mye om støyen fra denne maskinen. Er det noen av dere som eier en som kan si om det virkelig er så mye støy at det er plagsomt, eller legger man ikke så veldig merke til den dersom man ikke hører spesielt etter?

 

Er det stor forskjell i ytelse fra 2.8 - 3.0 Ghz?

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en Amilo hos komplett. :scared:

Lenke til kommentar

vi har den i butikken, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt en bærbar som bråker like mye som denne før. vi har til og med hatt kunder som har returnert maskinen, pga støynivået på den. dette er noe man bør være obs på med andre ord.

 

designet synes jeg er stilrent og greit, skjønner ikke hvorfor den fikk trekk pga det. oppløsningen på skjermen er jo dem samme som bl.a. apple bruker, den er helt grei og holder for de fleste, og de som har behov for større kan kjøpe en dell.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støynivå så er det nok definitivt bærbare der ute som bråker mer enn denne, men det kommer dog litt an på. Kjører du tyngre oppgaver med den gir den fra seg en del viftesus, men når den kjører "idle" (windows generelt/internet explorer/andre små lette program) kan jeg ikke forstå at støynivået skal være spesielt negativt. Er det helt stille i rommet hører du en lav svak susing, min mening er nå hvertfall at du skal være utrolig kresen om du ikke takler den. Det kan hende det bare er meg, som ikke har blitt fostra opp på lydløse pc'er opp i gjennom årene, og som rett og slett er blitt vant med at pc'en gir lyd fra seg, som ikke klarer å erge meg over denne svake susingen. Men jeg lar det ligge med det, og kan si det slik at om du vil ha en totalt lydløs pc (finnes nok ikke per dags dato, men...) så bør du heller kikke litt på bærbare med Centrino teknologi. Dette er det nærmeste du kommer lydløse bærbare pc'er i dag. Om ikke støyen generer deg voldsomt, så er bærbare med vanlig p4 cpu, som denne et bra valg, da de begynner å bli endel billigere, og yter også mer i de fleste applikasjoner.

 

Jeg står fortsatt ved at Amilo D 1840 er et bra kjøp, jeg holder i alle fall ut viftesusingen. Ved normal kjøring synes jeg faktisk lyden er svært behagelig :)

Det er nå min mening i alle fall.

 

EDIT: Ang. 2,8 ghz vs. 3,0 ghz, dette vet jeg ikke om jeg bør svare på siden jeg ikke har prøvd noen av de, men min mening der er at om du har råd så går du for det beste. Jeg gjorde ikke det pga økonomien, men hadde jeg hatt råd hadde jeg klart gått for det beste. Da holder den uansett litt lenger ut til nyere programmer som kommer etterhvert og yter selvfølgelig bedre. Slipper kanskje å bytte den ut tidligere enn modellen under også. Ser du på ren ytelsesforskjell i dag er det nok tvilsomt at du vil merke spesielt stor forskjell i programmer og lignende, men senere vil det nok merkes.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...