Gå til innhold

Så lenge må du vente på ny elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er konseptversjonen av Audi e-Tron Quattro som har tre motorer med til sammen 320kW kontinuerlig effekt, og 370kW i boost. 

 
Prototypen ryktes derimot ha mistet ene motoren bak. Med det sier vi farvel til fullblods 'Torque Vectoring' slik vi finner det på 'Rimac Concept One.' I tillegg må vi regne med noe redusert samlet motoreffekt. Legger vi denne bit informasjon sammen med den allerede oppgitte batterivekt på hele 700kg, så henger min reservasjon på denne bilen i en meget tynn tråd. Og da er den øyensynlig tapte bagasjeplassen fra konsept til prototype fortsatt ikke verifisert.
 
Sitat Pocket-lint: "The e-tron concept talked about three electric motors, but newer technical images reveal that the production model is likely to have two motors, front and rear. Audi hasn't revealed what the power of these motors will be."
 
144261-cars-feature-power-image1-fbqnoc5
 
 
EDIT v2: Fortsatt ingen interiørbilder av bagasjerommet på bilen, men der foreligger nå en 'walkabout' video av bilen på Youtube, signert Autogefühl. Journalist åpner der bagasjeluken og oppgir bagasjeromvolum til å være 600 liter, som kjent fra konseptversjonen. Om dette er korrekt, se det vet vi ikke. Journalist nevner også to motorer, ikke tre. 
 
EDIT v3: Sitat nyeste reklamen fra Audi per e-post:
 
"De to elektriske motorene yter hele 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Bilen kan levere denne ytelsen i opptil 60 sekunder. … Skifter du kjøremodus fra D til S og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300 kW og dreiemomentet øker til 664 Nm."
 
- To motorer er med det endelig bekreftet. Med en samlet effekt på 265kW kontinuerlig, og 300 kW i Boost.
- Dette i kontrast til konseptbilens tre motorer med samlet effekt på 320 kW kontinuerlig, og 370 kW i Boost. 
 
'Kontinuerlig' er dertil nå omdefinert til 60 sekund. Akkurat. 
Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som vurderer å bestille Tesla må være klar over følgende: Tesla har, som eneste bilmerke, innført en ny forretningsmodell. Bilsalg uten delelager. Det har medført at jeg og veldig mange Tesla-eiere blir uten bil i flere måneder, fordi bilene står på verksted eller utenfor Teslas sentre. Ta en titt utenfor hvilken som helst Teslaforhandler. Mengden biler som står utenfor og bokstavelig talt STØVER NED er helt absurd. Det er knapt plass nye kunder som kommer. Disse bilene skal på service eller har andre reparasjoner, men det finnes ikke deler. Alt fra større ting som karrosserideler, til vinduer, bremser, dørhåndtak, ja alt mangler.

 

Karosseriverkstedene som er godkjent av Tesla for reparasjon forteller at Tesla ligger soleklart i ledelsen på tid det tar før delene kommer. I tillegg har Tesla innført modellen "vi vet ikke hvor delene er, de kommer når de kommer". Dette rapporteres fra karosseriverkstedene selv. Når de bestiller deler får de melding på dataskjermen at "delen er bestilt". Deretter hjelper det ikke å spørre Tesla, etter to måneder, hvor delen er. Tesla vet ikke. Delen kan være i USA, den trenger ikke engang være produsert, man må bare vente og se.

 

Når modell 3 kommer, så kollapser organisasjonen til Tesla. Disse er forventet solgt i veldig mange eksemplarer, til priser som gjør at alle kan kjøpe. Når "alle" skal ha Tesla og blir uten bil i måneder pga delemangel, det vil rett og slett ikke fungere.

 

Like absurd er det et hver gang dette blir nevnt kommer Tesla-menigheten, ofte eldre menn som skal selge bilene sine, og sier at dette ikke stemmer. "Jeg har aldri opplevd dette jeg", sier de. Nei, kanskje ikke. Fordi det finnes selvsagt noen deler. Men alt for ofte gjør det ikke det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De som vurderer å bestille Tesla må være klar over følgende: Tesla har, som eneste bilmerke, innført en ny forretningsmodell. Bilsalg uten delelager. Det har medført at jeg og veldig mange Tesla-eiere blir uten bil i flere måneder, fordi bilene står på verksted eller utenfor Teslas sentre. Ta en titt utenfor hvilken som helst Teslaforhandler. Mengden biler som står utenfor og bokstavelig talt STØVER NED er helt absurd. Det er knapt plass nye kunder som kommer. Disse bilene skal på service eller har andre reparasjoner, men det finnes ikke deler. Alt fra større ting som karrosserideler, til vinduer, bremser, dørhåndtak, ja alt mangler.

 

Karosseriverkstedene som er godkjent av Tesla for reparasjon forteller at Tesla ligger soleklart i ledelsen på tid det tar før delene kommer. I tillegg har Tesla innført modellen "vi vet ikke hvor delene er, de kommer når de kommer". Dette rapporteres fra karosseriverkstedene selv. Når de bestiller deler får de melding på dataskjermen at "delen er bestilt". Deretter hjelper det ikke å spørre Tesla, etter to måneder, hvor delen er. Tesla vet ikke. Delen kan være i USA, den trenger ikke engang være produsert, man må bare vente og se.

 

Når modell 3 kommer, så kollapser organisasjonen til Tesla. Disse er forventet solgt i veldig mange eksemplarer, til priser som gjør at alle kan kjøpe. Når "alle" skal ha Tesla og blir uten bil i måneder pga delemangel, det vil rett og slett ikke fungere.

 

Like absurd er det et hver gang dette blir nevnt kommer Tesla-menigheten, ofte eldre menn som skal selge bilene sine, og sier at dette ikke stemmer. "Jeg har aldri opplevd dette jeg", sier de. Nei, kanskje ikke. Fordi det finnes selvsagt noen deler. Men alt for ofte gjør det ikke det.

 

Jeg leverte bilen min tilbake reperasjon etter å ha blitt kjørt bakfra, ventet ca 4-5 måneder på å få de første delene så bilen kunne fikses, da jeg skulle hente bilen hos en 3-part verksted etter fiksing greide dem å kræsje bilen under transport. Det tok meg så 3-4 måneder igjen.

 

Helt sykt dårlig opplegg å måtte vente nesten et år på å få bilen min tilbake. Og verst er å måtte betale 8 tusen i måneden uten å kunne bruk bilen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg leverte bilen min tilbake reperasjon etter å ha blitt kjørt bakfra, ventet ca 4-5 måneder på å få de første delene så bilen kunne fikses, da jeg skulle hente bilen hos en 3-part verksted etter fiksing greide dem å kræsje bilen under transport. Det tok meg så 3-4 måneder igjen.

 

Helt sykt dårlig opplegg å måtte vente nesten et år på å få bilen min tilbake. Og verst er å måtte betale 8 tusen i måneden uten å kunne bruk bilen....

 

Du har en soleklar sak for å få hevet kjøpet. Jeg har begjært kjøpet hevet. Elbilintensivenes glade dager er snart over uansett, og da gjør en hybrid samme eller bedre nytte.

Lenke til kommentar

 

Har dere helt glemt Toyota?

 

De har ingen elbiler pr i dag.

 

Dere har glemt Uniti.

 

Den nye svenske elbilen.

 

Har de importør og forhandlere? Ikke det nei...

Det er nok riktig. Eneste de vel har glemt å spørre er Citroen og Peugeot på leverings tidene av dems versjon av Mitsubitien, samt den micro bilen til Renault. Men alle de er kun for de mest desperate som må ha elbil, og ikke har råd til noe rundt 250.000,-. Men har man ikke lange turen til jobb, og vil spare en del penger så er de et godt valg. Foruten den micro bilen til Renault, som ser utrolig ukomfortabel ut å kjøre om vinteren (Har sett det i Oslo)

Lenke til kommentar

Har dere helt glemt Toyota?

 

Har de noen elbiler som kan leveres innen de neste 12 månedene ?

Hvis ikke, så faller de vel litt utenfor denne artikkelen, som handler om vente tid for nye el-biler.

sist jeg leste om elbiler og Toyota, så var det vel snakk om 2020 . Er vel omtrent samme tid, som en rekke nye elbiler fra Mercedes, VW , Skoda og mange flere andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er konseptversjonen av Audi e-Tron Quattro som har tre motorer med til sammen 320kW kontinuerlig effekt, og 370kW i boost. 

 

Prototypen ryktes derimot ha mistet ene motoren bak. Med det sier vi farvel til fullblods 'Torque Vectoring' slik vi finner det på 'Rimac Concept One.' I tillegg må vi regne med noe redusert samlet motoreffekt. Legger vi denne bit informasjon sammen med den allerede oppgitte batterivekt på hele 700kg, så henger min reservasjon på denne bilen i en meget tynn tråd. Og da er den øyensynlig tapte bagasjeplassen fra konsept til prototype fortsatt ikke verifisert.

 

Sitat Pocket-lint: "The e-tron concept talked about three electric motors, but newer technical images reveal that the production model is likely to have two motors, front and rear. Audi hasn't revealed what the power of these motors will be."

 

144261-cars-feature-power-image1-fbqnoc5

 

Når den i tillegg gikk fra en kul bil som trolig blir Q8 til å bli en mindre og kjedeligere elektrisk Q5 så mista det helt spenningen ?
Lenke til kommentar

Når den i tillegg gikk fra en kul bil som trolig blir Q8 til å bli en mindre og kjedeligere elektrisk Q5 så mista det helt spenningen

 

Bilen har vel snarere gått fra å være en litt bred over baken A6 Avant, til å bli en Q6 veltepetter. Det var elektrisk stasjonsvogn jeg plasserte min reservasjon på, ikke nok et tilfelle av disse evinnelige SUV sakene. Men det Amerikanske markedet får helt tydelig diktere. 

 

Har dog med tiden skjønt at en vei måtte bilen ese ut for å få plass til en etterhvert langt fremskredet over-engineered batteripakke. Og det ble i høyden. For å holde vekten kan det se ut til at hekken (i.e varerommet) samtidig er kuttet inn på. Det virker dertil som Audi nå må kompensere for kosten av batteri og et likevel tyngre karosseri ved å kutte i motorbestykningen.

 

Audi har dermed gått stikk motsatt vei med denne bilen som hva jeg ønsket meg og faktisk la inn reservasjon på. Trenger virkelig ikke 300kW++ kontinuerlig effekt på nordsløyfa. Det kan vi overlate til Porsche å levere. Mitt tyngste behov er 1200kg++ aktuell tilhengervekt på riksvei. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...