Gå til innhold

Lurt av Netflix-svindel – ble nødt til å sperre kredittkortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kan noelunde forstå at en person hadde gått på den log in siden. Men selve E-posten så komisk dårlig ut. De klarte ikkje engang å bruke å i emnet, sender i all caps, "Logg inn for å Netflix"? Og hvorfor sensurere en spam addresse, var den så komisk obvious at det rett og slett var pinlig å vise den i artikkelen?

 

Eg jobber i IT og har sett flere gå på diverse kryptovirus. Men ingen av mailene de har gått på har sett såpass dårlig og sketchy ut.

 

Det er langt farligere og bedre scam mailer som flyter rundt sammenlignet med denne.

 

Eg kan vel innbille meg at f.eks bestemor hadde klart å gå på den da. Men nå har hun heller ikkje Netflix.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig synd at folk skal drive med sånt. Og jeg kan skjønne at noen kan gå på disse. Men det er lurt å se hvem e-posten kommer fra og hvem den har satt som respons mail.

 

Desverre så er det ikke et stort problem å forfalske avsender av mail. I hvertfall slik at de fleste ikke ville lagt merke til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med alt det fokuset som har vært på at man aldri skal oppgi verken Login eller passord gjennom linker i mail! Også er det faktisk folk som rett og slett lever i verden uten noen form for farer eller bekymringer. Ja da fortjener man å bli tappet for penger. Beklager altså, men kunnskapsløshet bør ha sin pris!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det verste er det støtter forbrytere som får mere penger å øke svindelen.

Så det er vel det verste. Problemet ikke blir mindre. Er lei av falske epost.

 

Men en ting som er ganske åpenbart nå man får epost at passordet er utgått man har aldri hatt netflix sier vel seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

URL må alltid være fake for at dette skal virke, så de fleste som forstår dette, vil aldri scammes med slike metoder. Men man kan selvsagt være bevisstløs i gjerningsøyeblikket, hender man gjør dumme ting. Så langt har jeg og mine 80 år gamle nettsurfende foreldre unngått å bli lurt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte om en Netflix-phishing-sak tidligere i år, som utnyttet både punktumene i en Gmail-adresse.

Kort fortalt så mener Gmail at følgende er samme epostadresse: [email protected] og [email protected]. Netflix ser på det som to forskjellige epostadresser, og vips så kan noen opprette en konto for «deg» og unnlate betalingsinfo. Netflix vil så sende ut en epost som ber deg om å legge inn betalingsinfo og du vil få epost om det. Problemet er bare at eposten er fra Netflix, og du har mulighet til å klikke på en link for å få lagt inn betalingsinfo i god tro.

Dermed, hvis du ikke endrer passord, så vil noen andre ha tilgang til Netflix på din regning.

 

Dette gjaldt riktignok den amerikanske versjonen av Netflix, og jeg aner ikke om det er fikset.

 

Ref:https://jameshfisher.com/2018/04/07/the-dots-do-matter-how-to-scam-a-gmail-user

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klikk aldri på lenker i mail. Får man en mail fra netflix som man mistenker er fra netflix så skriv in www.netflix.com i nettleseren og logg in der og sjekk konto status... Samme med banken og andre firmaer man er kunde hos. Får man en mail så logg deg manuelt inn for å sjekke status.

Lenke til kommentar

Blir lurt av slikt i 2018 faktisk :D

 

Du kan le du, men eposten jeg fikk fra Appel så virkelig ekte ut. Jeg var skeptisk og mente den var falsk, så jeg sendte den til Datahjelperne. Han mente den var ekte og fra Apple, jeg mente fortsatt den var falsk. Så han skulle se nøyere på den og joda.. Den var falsk. De blir flinkere og flinkere. At noen blir lurt kan jeg faktisk forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...