Gå til innhold

Nå har Apple gjort det umulig for politiet å knekke en låst iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søren, der gikk de 30.000UDS som jeg hadde brukt på lisensen. Jaja, det fungerte i 3 måneder da. hehe..

 

Apple tetter igjen alle smutthull som gjør at politiet kan avsløre kriminalitet:

Apple; laget av kriminelle for kriminelle og beskytte kriminelle?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Søren, der gikk de 30.000UDS som jeg hadde brukt på lisensen. Jaja, det fungerte i 3 måneder da. hehe..

 

Apple tetter igjen alle smutthull som gjør at politiet kan avsløre kriminalitet:

Apple; laget av kriminelle for kriminelle og beskytte kriminelle?!

 

Tulleball. Selv kriminelle har rettigheter og rett til personvern i en oppegående demokratisk sivilisasjon. De tetter nok mest hullet av sikkerhetsårsaker for at ikke andre skal benytte samme eller liknende metode ellers så kan faktisk også politiet med slike midler gå ut over sin myndighet å ta seg inn på andres telefoner uten rettskraftig dom til å gjøre det. Telefonen åpnes nok ganske greit enten av Apple eller eier når en dom til å gjøre det foreligger. Ser ikke helt problemet med at Apple tetter hull til å bryte seg inn i telefonen bare fordi det er en metode også politiet har benyttet. For det er jo ikke slik at den tettes for å forhindre at politiet eller ordensmakter skal kunne ta seg inn på andres telefon!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Betyr dette at man ikke kan benytte muligheten av å sette sin iPhone i gjenopprettingsmodus og gjenopprette via iTunes i de tilfellene man har glemt skjermkoden?

 

Tviler på at det er noen sammenheng med en funksjon som er gitt brukeren og denne sikkerhetsbristen som er lappet. Men, jeg er hverken bruker av Apple's utstyr, med unntak av et Mac keyboard (som er best, det lange med aluminumskropp og NumPad). Ei heller vet jeg sikkert svaret på spørsmålet ditt. Men om jeg skal gjette så vil jeg si at det ikke er noen sammenheng.

 

Etter noen sekunders Googling:

Dataene dine ligger vel i iTunes synkroniseringen for å legget tilbake på telefon etter suksess med sletting? Uten den sykroniseringen så er dataene dine "fucked", sånn jeg tolker det.

 

https://support.apple.com/en-us/ht204306

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Søren, der gikk de 30.000UDS som jeg hadde brukt på lisensen. Jaja, det fungerte i 3 måneder da. hehe..

 

Apple tetter igjen alle smutthull som gjør at politiet kan avsløre kriminalitet:

Apple; laget av kriminelle for kriminelle og beskytte kriminelle?!

 

Tulleball. Selv kriminelle har rettigheter og rett til personvern i en oppegående demokratisk sivilisasjon. De tetter nok mest hullet av sikkerhetsårsaker for at ikke andre skal benytte samme eller liknende metode ellers så kan faktisk også politiet med slike midler gå ut over sin myndighet å ta seg inn på andres telefoner uten rettskraftig dom til å gjøre det. Telefonen åpnes nok ganske greit enten av Apple eller eier når en dom til å gjøre det foreligger. Ser ikke helt problemet med at Apple tetter hull til å bryte seg inn i telefonen bare fordi det er en metode også politiet har benyttet. For det er jo ikke slik at den tettes for å forhindre at politiet eller ordensmakter skal kunne ta seg inn på andres telefon!

Apple vil jo selvsagt ha infoen for seg selv, slik at de kan selge til høystbydende selvfølgelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple prøver ikke å gjøre livet til politiet/etterforskere vanskelig. De prøver å beskytte min og din digitale informasjon.

 

Du har ikke noe å skjule sier du?

Vi har mye å skjule spør du meg. Meldinger mellom privatpersoner, bilder, kortinformasjon, personnummer, innlogging til diverse tjenester, sider, osv osv osv.

Alt dette må beskyttes, og det er ikke mulig om man samtidig skal holde bakdøren åpen for politiet. For det er ikke slik at det er mulig å lage en mulighet for politiet å komme inn, samtidig som all verdens kriminelle skal holdes utenfor.

Lenke til kommentar

Hahahahah.

 

For noe tull!!

 

FBI ble jo hakket på 10 millioner apple logins. Alle veit at politiet har akkurat så mye tilgang til apple sine produkter som dem har lyst til.

 

Dette er bare rein loegn for å få folk til å stole på gps, kamera, microfon og sensorer ikke blir misbrukt. Like dumt å stole på dette som å stole på zuckerberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahahahah.

 

For noe tull!!

 

FBI ble jo hakket på 10 millioner apple logins. Alle veit at politiet har akkurat så mye tilgang til apple sine produkter som dem har lyst til.

 

Dette er bare rein loegn for å få folk til å stole på gps, kamera, microfon og sensorer ikke blir misbrukt. Like dumt å stole på dette som å stole på zuckerberg.

du trenger ikke stole på noen som helst, du kan bruker internett til å finne ut hvilke muligheter du har for å hacke en iphone med nyere ios. Om det finnes noe i etterretningsbyråer, regjeringer, militæret eller politiet som kan hacke en iPhone med nyere sw så finnes det andre i verden som kan dette og som selger sine tjenester.

Hva mener du med, FBI ble jo hakket på 10 millioner apple logins?

 

Er det dette du snakker om? I såfall så kan jeg ikke påstå at du bygger særlig opp om påstanden din. Det er 6 år siden, Apple har gjort flere forbedringer på sikkerheten siden da, og i tillegg så ble jo ikke disse telefonene hacket. 

According to Antisec, the group that released the data, the one million is just part of over 12 million UDIDs they obtained from an FBI-owned laptop compromised in March 2012. The total dump reportedly also contains names, addresses, cellphone numbers, and other information about the device owners.

 

https://lifehacker.com/5940197/1-million-apple-device-ids-leaked-12-million-total-stolen

Lenke til kommentar

 

Søren, der gikk de 30.000UDS som jeg hadde brukt på lisensen. Jaja, det fungerte i 3 måneder da. hehe..

 

Apple tetter igjen alle smutthull som gjør at politiet kan avsløre kriminalitet:

Apple; laget av kriminelle for kriminelle og beskytte kriminelle?!

 

Tulleball. Selv kriminelle har rettigheter og rett til personvern i en oppegående demokratisk sivilisasjon. De tetter nok mest hullet av sikkerhetsårsaker for at ikke andre skal benytte samme eller liknende metode ellers så kan faktisk også politiet med slike midler gå ut over sin myndighet å ta seg inn på andres telefoner uten rettskraftig dom til å gjøre det. Telefonen åpnes nok ganske greit enten av Apple eller eier når en dom til å gjøre det foreligger. Ser ikke helt problemet med at Apple tetter hull til å bryte seg inn i telefonen bare fordi det er en metode også politiet har benyttet. For det er jo ikke slik at den tettes for å forhindre at politiet eller ordensmakter skal kunne ta seg inn på andres telefon!

Vell. Kriminelle har rettigheter, ja. Men man behøver ikke hoppe rett over til motsatt ende av skalaen om at politi tilegner seg data fra mer eller mindre tilfeldige folk uten rettskraftig dom. De fleste tilfeller av politiovervåkning er faktisk ryddig gjennomført.

 

Paradokset er at den ekstra sikkerheten som kommer med fokus på sikkerhet og personvern gjør det vanskelig for de som skal sørge for vår sikkerhet å gjøre nettopp det. Slik det er nå kan ikke politiet selv med rettskraftig dom få tilgang til enheter eller kommunikasjon mellom enheter, og det hjelper ikke å henvende seg til Apple da heller ikke de vil kunne åpne enheten. I praksis betyr dette at politiet vil ha veldig store vanskeligheter med å samle inn informasjon og overvåke kommunikasjon mellom kriminelle.

 

Man kan da spørre seg, er verdien av at "ingen" klarer å få tilgang til min telefon er større enn at politi kan gjøre sin jobb skikkelig slik at samfunnet bedre kan beskyttes mot kriminelle? Hvilken risiko er størst for meg?

 

Selvfølgelig kan man si at det essensielle spørsmålet her blir om man stoler på stat og politi, og en kritisk journalist eller opposisjonell i mer totalitære regimer vil kanskje sette veldig pris på denne begrensningen.

 

Dette er på ingen måte rett fram med enkle svar.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ofte på hva de som mener seg krenket, overvåket og kontrollert av "myndighetene" driver med. Støtter innlegget over, ønsker man et samfunn uten total lovløshet, må politi og andre ha mulighet til å få bort farlige kriminelle.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...