Gå til innhold

Dette bør du vite før du kjøper en elsykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte elsykkel en Diavelo Energy i 2016. Det er det smarteste jeg har gjort de siste 30 åra. Fantastisk god å sykle på og kan sykle med full elkraft minst tre mil på en lading. Artiklen treffer rett på alle sine påstander og er en god retningslinje for de som er på utkikk etter en elsykkel, men en ting som ikke nevnes er at gjennomsnittsfarten under bruk går opp som følge av drahjelpen, derfor bør det advares om bremseavstanden som blir vesentlig lengre. Der det ligger grus etc. Blir det skummelt og det er lett å feilberegne farten inn mot veikryss ec. I 10-20 km skal det bare et lite tøtsj på bremsen til, nå før grusen er fjernet fra sykkelstiene og det kan resultere i velt har jeg dessverre erfart, men heldigvis har jeg sluppet unna med små skrubbsår, takket være hansker og hjelm. Dette til tross anbefaler jeg alle og en hver å prøve friheten med elsykkel, kanskje blir batteriene bedre fremover også og da er det mulig å sykle virkelig lange strekk uten grunntrening, bare nyte turen?‍♀️??

Lenke til kommentar

Nå som ståhjulinger har blitt lov syns jeg de kan fjerne kravet om å tråkke for at motoren skal gå på elsykler.

Den muligheten har du allerede. De går tilogmed lovlig fortere enn 25 km/t.

 

Det burde jo bety at en el-sykkel som er kortere enn 120cm i praksis slipper unna 6 km/t begrensningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde forøvrig vært fint med en oppdatert test siden mange produsenter har lansert nye modeller i år og det virker som mange av syklene i samletesten deres ikke er tilgjengelig.

 

XXL har og redusert utvalget av White sykler til fordel for de langt dyrere Scott syklene og Diamant har lansert et betydelig større utvalg.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå som ståhjulinger har blitt lov syns jeg de kan fjerne kravet om å tråkke for at motoren skal gå på elsykler.

Den muligheten har du allerede. De går tilogmed lovlig fortere enn 25 km/t.

 

Det burde jo bety at en el-sykkel som er kortere enn 120cm i praksis slipper unna 6 km/t begrensningen?

I artikkelen du linket til står det at max fart ikkje får overstige 20km/t. Eg trur dessuten at du vil ha vokst ifra alle sykler som er kortere en 120cm ganske tidlig på barneskolen, om ikkje før.

Lenke til kommentar

 

Nå som ståhjulinger har blitt lov syns jeg de kan fjerne kravet om å tråkke for at motoren skal gå på elsykler.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/

 

 

 

 

Nå som ståhjulinger har blitt lov syns jeg de kan fjerne kravet om å tråkke for at motoren skal gå på elsykler.

Den muligheten har du allerede. De går tilogmed lovlig fortere enn 25 km/t.

 

Det burde jo bety at en el-sykkel som er kortere enn 120cm i praksis slipper unna 6 km/t begrensningen?

 

Nei. Loven sier fortsatt at elsykler ikke skal drives av motoren uten at de tråkker. Regelen om kjøretøy som har lov å kjøre i 20 km/t sier kjøretøyet ikke kan være lengre enn 120 cm, noe som utelukker alle normale sykler:

"Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusive batteri), bredde ikke over 85 cm, lengde ikke over 120 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...