Gå til innhold

Her kan du sjekke om du er rammet av Facebook-skandalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På siden hvor FB angivelig skal gjøre seg etterrettelige ovenfor sine brukere i CA-skandalen presterer FB på nytt å begå overgrep og denne gang blottlegges du for dine venner.

 

Enten du er et offer eller ikke får dine FB-venner vite om det i vennekretsen finnes et offer eller ikke.

 

Da jeg i går kalte FB-lederen for en liten umoden gutt visste jeg at det ikke var noen overdrivelse, men jeg visste avgjort ikke at han har sosiale ferdigheter på linje med en seksåring. Nyheten er virkelig så sjokkerende at det er vanskelig å tro det er mulig å inneha evnen til å skrive noenlunde forståelig på tastatur samtidig som en i en beskjed om bot og bedring, på nytt gjør seg skyldig til tillitsbrudd.

 

Det er god grunn til å tro at etterrettelighetsmeldingen har tatt veien gjennom veldig mange hender hos FB før den er validert for publisering. Den retning av alvor saken har tatt tilsier at dette er en selvfølge. La oss si at tyve FB-hender har tatt i saken, men har latt den passere. Som leder innen IT forteller dette meg med krystallklarhet at jeg aldri noensinne kan ansette et menneske med historie i FB. Denne slags fullkomne udugelighet har jeg bare opplevd å få servert noen ganske få ganger i livet og det har alltid dreid seg om mennesker med IQ under 75. I FB-tilfellet tror jeg det blir vanskelig å forklare saken med lav intelligens alene. Det må mangle enhver interesse i ledelsen for å bli tatt seriøst. Bilder som nå hentes frem i pannelappen og lagres på nytt med full styrke er bilder fra FB's hovedkontor hvor en umiddelbart får assosiasjoner til lekeplass og barnehage. I all sin barnslige fargespraking, sparkesykler og disco-kule er det nå lettere å forstå hvorfor FB gjør så uendelig mange dumme feil. Organisasjonen tiltrekker seg praktisk talt udekullende, umodne drittunger - både for klientell og potensielle ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slike skandaler eller rettere sagt muligheter for hacking og misbruk var en av grunnene til at jeg sluttet å legge til apps på facebook for flere år siden og har styrt klar fra de fleste "this is you" type offsite ting. Ledet appen vekk fra Facebook styrte jeg klar. Noe som tydeligvis har fungert bra.

 

Har merket en litt kjip ting den siste uka eller så, jeg har motsatt en strøm av epost fra meg selv som aldri har ligget i utboksen min eller blant sendt epost. Innholdet er stort sett bare en link som har med sex eller jeg elsker deg type beskjeder som leder et eller annet sted (har ikke sjekket ut hvor det leder.

 

Serverne varierer, men har ofte .de endelsen ellers er det alltid /licence/backup/info, spam og svindel forsøk så det griner og det begynte å komme 2-3 stk hver dag, det er sunket litt nå, men fortsatt får jeg totalt 2-3 fordelt over flere epost koto, tidligere var det 2-3 per konto. Grrr

Lenke til kommentar

På siden hvor FB angivelig skal gjøre seg etterrettelige ovenfor sine brukere i CA-skandalen presterer FB på nytt å begå overgrep og denne gang blottlegges du for dine venner.

 

Enten du er et offer eller ikke får dine FB-venner vite om det i vennekretsen finnes et offer eller ikke.

 

Da jeg i går kalte FB-lederen for en liten umoden gutt visste jeg at det ikke var noen overdrivelse, men jeg visste avgjort ikke at han har sosiale ferdigheter på linje med en seksåring. Nyheten er virkelig så sjokkerende at det er vanskelig å tro det er mulig å inneha evnen til å skrive noenlunde forståelig på tastatur samtidig som en i en beskjed om bot og bedring, på nytt gjør seg skyldig til tillitsbrudd.

 

Det er god grunn til å tro at etterrettelighetsmeldingen har tatt veien gjennom veldig mange hender hos FB før den er validert for publisering. Den retning av alvor saken har tatt tilsier at dette er en selvfølge. La oss si at tyve FB-hender har tatt i saken, men har latt den passere. Som leder innen IT forteller dette meg med krystallklarhet at jeg aldri noensinne kan ansette et menneske med historie i FB. Denne slags fullkomne udugelighet har jeg bare opplevd å få servert noen ganske få ganger i livet og det har alltid dreid seg om mennesker med IQ under 75. I FB-tilfellet tror jeg det blir vanskelig å forklare saken med lav intelligens alene. Det må mangle enhver interesse i ledelsen for å bli tatt seriøst. Bilder som nå hentes frem i pannelappen og lagres på nytt med full styrke er bilder fra FB's hovedkontor hvor en umiddelbart får assosiasjoner til lekeplass og barnehage. I all sin barnslige fargespraking, sparkesykler og disco-kule er det nå lettere å forstå hvorfor FB gjør så uendelig mange dumme feil. Organisasjonen tiltrekker seg praktisk talt udekullende, umodne drittunger - både for klientell og potensielle ansatte.

 

Selv om jeg er kritisk til FB så viser ikke dette innlegget spesielt høy modenhet heller. Spesielt lite relevant er tiraden din om lav IQ og hvilke farger de har i sine lokaler og belysning. Å på generelt grunnlag omtale ansatte i FB som umodne drittunger viser bare at du mener mye men vet lite.

 

Når det gjelder meldingen om hvorvidt du er berørt eller ikke mener jeg det er helt riktig av FB å opplyse om dette. At du får vite at en av dine x00(0) venner har lastet ned appen er veldig lite problematisk gitt verdien av å få vite om dine data er missbrukt eller ikke. Du kan uansett ikke identifisere noen av disse vennene.

 

Det handler om at FB må identifisere og redegjøre for et sikkerhetsbrudd, og dette innbefatter også å identifisere for bruddets karakter og omfang, samt informere de som er berørte. Dette er ikke unikt i denne sammenheng. I de fleste tilfeller vil en slik redegjørelse medføre at man direkte eller indirekte peker på både ansvarlige, og forskjellig grad av berørte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har merket en litt kjip ting den siste uka eller så, jeg har motsatt en strøm av epost fra meg selv som aldri har ligget i utboksen min eller blant sendt epost. Innholdet er stort sett bare en link som har med sex eller jeg elsker deg type beskjeder som leder et eller annet sted (har ikke sjekket ut hvor det leder.

 

Serverne varierer, men har ofte .de endelsen ellers er det alltid /licence/backup/info, spam og svindel forsøk så det griner og det begynte å komme 2-3 stk hver dag, det er sunket litt nå, men fortsatt får jeg totalt 2-3 fordelt over flere epost koto, tidligere var det 2-3 per konto. Grrr

 

Dette er ikke noe nytt fenomen, e-post er håpløst utdatert i sin nåværende form og det tar meg sikkert 3 minutter å sette opp en webside som lar hvem som helst sende e-post til en hvilken som helst mottaker med valgfri avsenderadresse.

 

Vi stopper mange titalls tusen slike og tilsvarende e-poster hver uke, uten at vi teller med de som aldri når spamfilter pga blokkering av selve serveren. Men dette handler om vekting og algoritmer, og de som sender er heller ikke dumme. Justerer vi for strengt stoppes legitim e-post, motsatt så får folk spam. Vi må finne en middelvei, som til tider kan være utfordrende.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er kritisk til FB så viser ikke dette innlegget spesielt høy modenhet heller. Spesielt lite relevant er tiraden din om lav IQ og hvilke farger de har i sine lokaler og belysning. Å på generelt grunnlag omtale ansatte i FB som umodne drittunger viser bare at du mener mye men vet lite.

 

Farge, form og leketøy er så avgjort svært sterke indikatorer på om du befinner deg på et sted for umodne eller modne mennesker. Har du ikke fått med deg dette kan det bare forklares med umodenhet. Det må være hevet over enhver rimelig tvil at de som benytter FB slik som tenkt må være drittunger. Intet normalt oppegående, voksne mennesker føler behov for å brette ut privatlivet sitt på FB. Fylle inn status og alt mulig sprøyt i samme gate. Normalt oppegående mennesker søker tvert i mot å verne om sine privatliv. Fra mengden "normalt oppegående mennesker" er naturligvis individer utelukket som er i besittelse av følgende mentalitet "Jeg ønsker å bli kjent, men det interesserer meg ikke for hva". Dette er typisk den verste sorten dustehuer som frekventerer dette nettsted.

 

Når det gjelder meldingen om hvorvidt du er berørt eller ikke mener jeg det er helt riktig av FB å opplyse om dette. At du får vite at en av dine x00(0) venner har lastet ned appen er veldig lite problematisk gitt verdien av å få vite om dine data er missbrukt eller ikke. Du kan uansett ikke identifisere noen av disse vennene.

 

Du må ha forstått at premisset ditt er ugyldig for dem med et visst antall få venner eller i kombinasjon med vennekonti som har vært inaktive. Hvis du ikke bevisst lyver kan forklaringen bare være lav intelligens.

 

Det handler om at FB må identifisere og redegjøre for et sikkerhetsbrudd,

 

Sikkerhetsbrudd er en umulighet all tid det foreligger fritt tilgjengelige verktøy for å gjøre nøyaktig det samme som CA har gjort. Det er absurd at CA-saken kan ha provosert frem denne høring. ALLE kan lage en facebook-app som gjør nøyaktig det samme som CA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trass kraftig snipping presterte suppehuene som har laget grensesnittet på tek.no å avkorte min forrige kommentar, uten noen advarsel eller mulighet for redigering. Jeg fornemmer derfor årsaken til at det kunne eksistere så meget som ett individ villig til å ta FB i forsvar. Dette er åpenbart et sted for tullinger i likhet med FB.

Lenke til kommentar

 

Selv om jeg er kritisk til FB så viser ikke dette innlegget spesielt høy modenhet heller. Spesielt lite relevant er tiraden din om lav IQ og hvilke farger de har i sine lokaler og belysning. Å på generelt grunnlag omtale ansatte i FB som umodne drittunger viser bare at du mener mye men vet lite.

Farge, form og leketøy er så avgjort svært sterke indikatorer på om du befinner deg på et sted for umodne eller modne mennesker. Har du ikke fått med deg dette kan det bare forklares med umodenhet. Det må være hevet over enhver rimelig tvil at de som benytter FB slik som tenkt må være drittunger. Intet normalt oppegående, voksne mennesker føler behov for å brette ut privatlivet sitt på FB. Fylle inn status og alt mulig sprøyt i samme gate. Normalt oppegående mennesker søker tvert i mot å verne om sine privatliv. Fra mengden "normalt oppegående mennesker" er naturligvis individer utelukket som er i besittelse av følgende mentalitet "Jeg ønsker å bli kjent, men det interesserer meg ikke for hva". Dette er typisk den verste sorten dustehuer som frekventerer dette nettsted.

 

Når det gjelder meldingen om hvorvidt du er berørt eller ikke mener jeg det er helt riktig av FB å opplyse om dette. At du får vite at en av dine x00(0) venner har lastet ned appen er veldig lite problematisk gitt verdien av å få vite om dine data er missbrukt eller ikke. Du kan uansett ikke identifisere noen av disse vennene.

Du må ha forstått at premisset ditt er ugyldig for dem med et visst antall få venner eller i kombinasjon med vennekonti som har vært inaktive. Hvis du ikke bevisst lyver kan forklaringen bare være lav intelligens.

 

Det handler om at FB må identifisere og redegjøre for et sikkerhetsbrudd,

Sikkerhetsbrudd er en umulighet all tid det foreligger fritt tilgjengelige verktøy for å gjøre nøyaktig det samme som CA har gjort. Det er absurd at CA-saken kan ha provosert frem denne høring. ALLE kan lage en facebook-app som gjør nøyaktig det samme som CA.

 

Det første jeg da må spørre om er hvordan du definerer et modent menneske? Farge, form og leketøy har absolutt ingen direkte sammenheng med modenhet. Grå dress og minimalistisk kontor er heller ingen direkte indikasjon på modenhet. Og, modenhet defineres heller ikke nødvendigvis av hvorvidt man er "barnslig" eller ikke. Du fremstår som å ha manglende eller svært forenklet begrep om hvordan et annet menneske defineres.

 

Videre later du å definere en enormt stor andel av verdens befolkning som unormale, trolig også de aller aller fleste du kjenner, som unormale fordi de på en eller annen måte bruker tjenesten Facebook. Facebook er heller på ingen måte forbeholdt mennesker som faller utenfor kategorien voksne.

 

Det er riktig at det er sunt å være bevist på egen informasjonsflyt, men det å dele informasjon på tjenester som Facebook er ikke det samme som at man ikke verner om sitt privatliv. Hvor mye hver enkelt deler varierer naturligvis, men her er det på ingen måte enten eller. Om man ser på bruker til bruker delen av Facebook så anser jeg de aller fleste å stort sett være godt innenfor hva jeg vil anse som trygge rammer for informasjondeling. Facebook kan også være et nyttig verktøy for å organisere informasjonsflyt mellom mange mennesker gjennom grupper, eksempelvis tilknyttet idrett, lag, foreninger osv.

 

 

 

Fra mengden "normalt oppegående mennesker" er naturligvis individer utelukket som er i besittelse av følgende mentalitet "Jeg ønsker å bli kjent, men det interesserer meg ikke for hva". Dette er typisk den verste sorten dustehuer som frekventerer dette nettsted.

 

Hva du mener med dette, hvordan det er relevant for den aktuelle diskusjonen klarer jeg ikke helt å se. Men det var sikkert noe veldig lurt.

 

Premisset mitt er langt i fra ugyldig, og jeg tenkte at jeg skulle skrive at de med kun en venn som så har blitt berørt av dette nok klarer å identifisere vedkommende, men så er det imidlertid veldig åpenbart at dette i praksis er en ikkesituasjon. For det første er andelen brukere med så få venner trolig ekstremt liten, og dernest er også sjansen for å være berørt også betydelig redusert. Og, om så skulle være tilfellet så ser jeg heller ikke at det i praksis har noen betydning. Når slike hendelser oppstår er det ikke uvanlig å redegjøre for hendelsen, hva som har skjedd, hvordan folk er berørt, og direkte eller indirekte hvem som er berørt. De som har lastet ned og brukt en app på FB er i utgangspunktet også offer, og er således like uskyldige som de som også er berørt som følge av denne nedlastingen.

 

For noe tid tilbake ble det lansert en nettside der du kan sjekke om din e-postadresse knyttet til et større antall tjenester på nett er kompromittert. Der kunne du som bruker sjekke deg selv, men dette innebar også at andre kunne sjekke hvorvidt du er berørt så lenge de kjenner din e-post adresse. Mener du da det var feil å etablere denne tjenesten fordi naboen kunne sjekke om din konto var berørt av et sikkerhetsbrudd?

 

Jeg klarer fremdeles ikke å se hvordan det at FB lar sine brukere få vite om de er berørt av denne skandalen er feil. Dette må du gjerne utdype.

 

Sikkerhetsbrudd betyr ikke utelukkende at noen hacker eller cracker et nettverk, en server eller lignende. Sikkerhetsbrudd kan være en følge av manglende teknisk implementasjon eller at aktører med tilgang beskyttet data gjør denne tilgjengelig for uvedkommende, det kan være mangelfulle retningslinjer eller brudd på retningslinjene, samt manglende oppfølging av involverte aktører, kombinasjoner av alt dette samt mye mer. Poenget er at data er på avveie, og Facebook må redegjøre for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...