Gå til innhold

ANALYSE: Nei, PlayStation 5 kommer neppe i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Krysse fingrene for 120 fps

 

Er du seriøs? xD PS4 kjører normalt 30fps, jeg ville si 60fps maks det PS5 er stand til

Ja så klart. Kjører bf1 60fps 1080p på playstation 4 pro, så klart bør neste generasjon playstation klare 120fps på 1080p, forventer ikke 4k@120fps

Yeah, er mer troa på at 1080p 120 fps er mer troverdig, tenkte ettersom 4k begynner å bli standard for noen og PS5 hadde da kun håndtert begrenset fps til den oppløsningen. I noen visse spill kan man merke at det ikke er helt stabilt.

Lenke til kommentar

 

Krysse fingrene for 120 fps

Er du seriøs? xD PS4 kjører normalt 30fps, jeg ville si 60fps maks det PS5 er stand til

Det er helt opp til spillutviklerene hvordan de vil skalere grafikken med maskinvaren. 30fps, 60fps, 120fps, 240fps, alt er mulig, det kommer an på hva spillutvikleren sikter mot. Selvfølgelig vil du aldri se noe annet enn 30fps på konsoll for de spillene med den mest teknisk krevende grafikken. Jeg gjentar, du vil ALDRI se annet enn 30fps på nye spill med ytterst krevende grafikk. Du må til PC om du skal kunne kjøre nye moderne spill på høy fps.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

 

 

Krysse fingrene for 120 fps

 

Er du seriøs? xD PS4 kjører normalt 30fps, jeg ville si 60fps maks det PS5 er stand til

Ja så klart. Kjører bf1 60fps 1080p på playstation 4 pro, så klart bør neste generasjon playstation klare 120fps på 1080p, forventer ikke 4k@120fps

Og når det kommer ny konsoll så kan endelig spillstudio bruke all den nye teknologien sin for bedre grafikk, og titlene havner igjen på 30 fps. Du kan får høyere fps på PS4 Pro fordi den kjører spill laget for PS4. Og den er kraftigere. Men når du endrer generasjon, så begynner de å putte inn bedre grafikk. Husk konsoll kjører på rimelig lave innstillinger allerede, og mye som ikke er skrudd på for konsoll.

 

 

Folk sa at det skulle bli 60 fps på alt når forrige gen kom. Så havnet alt på 30. Fordi spillutviklerne hadde sittet og ventet på at konsoll ikke skulle være så elendig på ytelse.

 

 

 

Hvor mange fps du får er ikke avhengig av HW. Det er avhenger av utviklere. Det kommer helt an på hvordan de velger å lage spillet og hvor mye de skrur av og på osv.

 

 

Essensielt det du sier er jo da at grafikkortet vil bli oppgradert over PS4 Pro med 2x høyere ytelse, og spillene vil ikke bli tyngre. Men fps selger ikke for konsollfolk, de vil ha spill som ser bedre ut. På en svakere PC kan du hvertfall velge å sette end kvaliteten for skikkelig fps, på konsoll er den ene alene opp til hva utvikler velger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Krysse fingrene for 120 fps

 

Er du seriøs? xD PS4 kjører normalt 30fps, jeg ville si 60fps maks det PS5 er stand til

Ja så klart. Kjører bf1 60fps 1080p på playstation 4 pro, så klart bør neste generasjon playstation klare 120fps på 1080p, forventer ikke 4k@120fps

Og når det kommer ny konsoll så kan endelig spillstudio bruke all den nye teknologien sin for bedre grafikk, og titlene havner igjen på 30 fps. Du kan får høyere fps på PS4 Pro fordi den kjører spill laget for PS4. Og den er kraftigere. Men når du endrer generasjon, så begynner de å putte inn bedre grafikk. Husk konsoll kjører på rimelig lave innstillinger allerede, og mye som ikke er skrudd på for konsoll.

 

 

Folk sa at det skulle bli 60 fps på alt når forrige gen kom. Så havnet alt på 30. Fordi spillutviklerne hadde sittet og ventet på at konsoll ikke skulle være så elendig på ytelse.

 

 

 

Hvor mange fps du får er ikke avhengig av HW. Det er avhenger av utviklere. Det kommer helt an på hvordan de velger å lage spillet og hvor mye de skrur av og på osv.

 

 

Essensielt det du sier er jo da at grafikkortet vil bli oppgradert over PS4 Pro med 2x høyere ytelse, og spillene vil ikke bli tyngre. Men fps selger ikke for konsollfolk, de vil ha spill som ser bedre ut. På en svakere PC kan du hvertfall velge å sette end kvaliteten for skikkelig fps, på konsoll er den ene alene opp til hva utvikler velger.

Ikke noe nytt i det du sier der, men som en hvis oppdatering på ps4 gjorde det mulig å klemme ut 60 fps på gamle og nye titler (http://www.videogamerplus.com/2014/09/60-fps-native-1080p-ps4-games-list.html?m=1)

Så krysser jeg fingrene for at de lar oss brukere få muligheten til å velge mellom 4K@60fps og 2k@120fps akkurat slik som det er mulig i f eks bf1 på ps4 å kjøre 4k@30fps eller 2k@60fps.

Lenke til kommentar

Dette er ikke første gang Semiaccurate kommer med nyheter og i ettertid har de fått rett til stor fornærmelse for de som påstod noe annet, dette skjedde ved PS 4 og artiklene der det ble skrevet om dette, da er det kanskje på tid å minne på hva som ble skrevet i artikelen som det ble linket til :

 

 

 

You might recall when SemiAccurate told you about the different console cycle of the current gen consoles back in 2013, back then we said there would be a PS4.1/4.2/4.3 etc. We also said the current gen consoles would be upgraded not replaced from the ground up, evolution not revolution. People laughed. Devs laughed. We now have the PS4 Pro and the XBox One X and they aren’t laughing.

https://semiaccurate.com/2018/04/03/semiacccurate-gets-playstation-5next-details/

Det positive for Amd akkurat nå er at produksjonen av HBM2 minne ser ut til å skyte fart ( https://www.anandtech.com/show/12301/samsung-starts-production-of-hbm2-aquabolt-memory-8-gb-24-gbps ) og at masseproduksjon av noen enheter med mindre båndbredde ( 200Gb/s ) også vil hjelpe tilgjengeligheten , alt dette vil hjelpe eventuel det som er planlagt i en Playstation 5.

Men er det egentlig noen som har spurt seg hva PS5 kommer til å inneholde av Hardware? Vil det være en Apu som tar for seg alt arbeidet og så minne som ligger ved siden av eller kommer vi til å se en kraftig Versjon av Ryzen og Vega med HBM2 minne? Hadde jeg vært Amd hadde jeg trolig prøvd meg på sistenevnte , altså en spesialutviklet Apu spesiallaget for Sony ( og det er ikke noe tvil om at de kan ha ha muligheten til det ).

Lenke til kommentar

Personlig tipper eg Q4 ikkje er urealistisk. Dagens konsoller sitt absolutt største problem er CPU-en. Grafikken er ikkje like kritisk. Det er jo rapportert at grafikkortet i Xbox X til tider leverer over 4k. Grunnen til at det stort sett alltid er låst til 30 fps er derav ikkje GPU-en sin feil, men et resultat av CPU-en som ganske kjapt blir ein bottleneck på alt over det. Vist man ser vekk frå flaskehalsen den introduserer har den og andre ulemper. Ta eksempelvis Xbox X. Heile konsollen har et ganske begrensa budsjett med tanke på kor mykje varme den kan utvikle og derav kor mykje strøm den kan bruke. Sia den gamle Jaguar arkitekturen er so inneffektiv som den er ender den opp med å stjele ein betydelig andel av budsjettet her sia den både trenger den strømmen den trenger og derav lager mykje varme. Ein overgang til Ryzen arkitekturen vil langt på vei fikse dette. Plutselig kan man få 4 kanskje 6 kjerner med SMT for samme mengda varme og gjerne mindre plass på chippen enn det dagens Jaguar arkitetkur tar. Dette vil igjen la det være igjen meir plass til GPU-en. Personlig tipper eg Sony ikkje vil bruke alt potensialet no, men heller la litt være igjen til ein framtidig PS5 Pro og heller ta sikte på grafikk a.l.a det Xbox X leverer.

Det einaste punktet i heile denne analysen der eg er enig med forfatteren er når det kjem til fans sine reaksjoner. Mangen vil nokk bli forbanna av so tette releaser, men samtidig kjem det helt an på korleis Sony går fram. So lenge dei dropper prisen på PS4 Pro og kutter kravet om at nye spel skal støtte den orginale PS4 konsollen trur eg dei klarer seg. Det betyr jo at utviklerane må støtte to ulike typer maskinvare med langt mindre til felles enn sei Xbox X og 360. Samtidig er det fortsatt to veldig konkrete maskinvarekonfigurasjoner. Ergo er det ikkje spesielt vanskelig.

Endret av entername
Lenke til kommentar

 

Ikke noe nytt i det du sier der, men som en hvis oppdatering på ps4 gjorde det mulig å klemme ut 60 fps på gamle og nye titler (http://www.videogamerplus.com/2014/09/60-fps-native-1080p-ps4-games-list.html?m=1)

Så krysser jeg fingrene for at de lar oss brukere få muligheten til å velge mellom 4K@60fps og 2k@120fps akkurat slik som det er mulig i f eks bf1 på ps4 å kjøre 4k@30fps eller 2k@60fps.

 

Men igjen så glemmer du noe veldig viktig. Du snakker om spill som er laget for PS4 som kjører på PS4 Pro. Når PS5 kommer ut så vil du tvilsomt kunne kjøre de tunge spillene på forrige generasjon som tradisjonen er. Spillene vil lages for PS5 sitt nivå som grunnivå. 

 

 

Det er derfor folk kan spille i 120 fps, 4K, ultra settings og slikt på PC. Fordi når utvikler lager spill så ønsker de at mange kan kjøre det, og setter som mål å lage det etter hva en god mengde folk har. Mainstream for Nvidia vil da være et GTX XX60 serie kort. Folk som da sitter på en XX80 Ti kan få en del mer ut av spillet. Slik er konsoll og. Når folk sitter på PS4 og det er grunnivået det bygges på så kan du med en Pro versjon som har mer kraft få ut mer av spillet. Men om spillet var originalt laget for PS4 Pro ville du ikke hatt hverken 4K eller 60 fps.

 

Så premisset ditt blir feil. Du antar at spillene ligger på likt nivå, altså PS4 nivå, mens HWen blir stadig bedre. Dette er urealistisk. Hvorfor skulle spill lages på 2013 nivå i 2020? På slutten av en konsollgenerasjon er forskjellen på konsoll og PC veldig tydelig. Så da implementerer de ny teknologi, ny grafikk for å komme nærmere nåværende PC nivå. Men om konsollen er som PS4 så er den rett og slett low-end. Med mindre Sony/MS sponser konsollen sin og den selges til en så lav pris så forblir det en rimelig svak maskin. Rett og  slett så får du det du betaler for. Og ingen som kjøper en low-end PC forventer bra ytelse, høy oppløsning. Men av en eller annen grunn så hyper alle alltid opp konsoll og hvor utrolig bra det skal bli. Beklager, men når du betaler så lite for maskinen så kommer den aldri til å være et monster på ytelse.

 

 

Hvis du går på forum og spør hva grafikkort du trenger for å game i 120 fps, vet du hva folk vil si? Alle vil si GTX 1080 Ti. Det koster 9000 kr. En PS 4 Pro koster 4000 kr. Du betaler lett 9000 kr ekstra for å ha en matchende maskin som det grafikkortet. 

 

Så ja om Sony sponser PS5 med ~14.000 kroner.  En trenger ikke å anta. Penger er penger. Så lenge konsoller selges for 4000 kr, så yter de som en PC til 4000-5000 kr (store innkjøpsavtaler, egenlaget HW kan gi noe prisfordel). Skal det yte noe over prisen så betyr det netto tap for Sony å selge tilsvarende hvor mye ekstra ytelse de ønsker. Eller så må Sony øke prisen. Det er så enkelt. Det finnes ingen som ville tenkt seg at neste generasjon GPUer og CPUer gjør at du kan spille i hverken 4K eller 120 fps på en PC til 5000 kroner. Heller ikke en til 10.000 kroner.

Lenke til kommentar

Det positive for Amd akkurat nå er at produksjonen av HBM2 minne ser ut til å skyte fart ( https://www.anandtech.com/show/12301/samsung-starts-production-of-hbm2-aquabolt-memory-8-gb-24-gbps ) og at masseproduksjon av noen enheter med mindre båndbredde ( 200Gb/s ) også vil hjelpe tilgjengeligheten , alt dette vil hjelpe eventuel det som er planlagt i en Playstation 5.

Men er det egentlig noen som har spurt seg hva PS5 kommer til å inneholde av Hardware? Vil det være en Apu som tar for seg alt arbeidet og så minne som ligger ved siden av eller kommer vi til å se en kraftig Versjon av Ryzen og Vega med HBM2 minne? Hadde jeg vært Amd hadde jeg trolig prøvd meg på sistenevnte , altså en spesialutviklet Apu spesiallaget for Sony ( og det er ikke noe tvil om at de kan ha ha muligheten til det ).

Men se på produktene i dag som bruker HBM. AMD har det i noen kort fra SK Hynix og Nvidia bruker vel fra begge i sine kort til bedrifter. Og det er jo her det store volumet av HBM produksjon går. Samsung og SK Hynix investerer utvilsomt mye og ramper opp produksjonen til høye nivåer. Men vi har enda til gode å se HBM i XX80 og XX80 Ti kortene fra Nvidia. Og jeg kan love at Nvidia kan betale langt mer pga marginer for dette minnet enn Sony har råd til. 

 

Og du vil trenge en god del produksjon kun for å dekke behovet for ekstra NVidia modeller. Produksjon som ikke eksisterer. Som nok er grunnen til at Nvidia ikke har gått for HBM i sine dyrere kort enda, kun for de aller dyreste.

 

Så det blir vel et spørsmål om hvor mye Nvidia kommer til å bruke, hvor mye produksjon som vil eksistere og hva prisen blir. Definitivt veldig veldig bra om de kan få brukt det til en AMD APU da AMD APU er klart den mest økonomiske løsningen for en konsoll og HBM blir så utrolig mye bedre enn både DDR4 og GDDR6. Men om de klarer å lage det innenfor en prisgruppe som er akseptabel blir vel det store spørsmålet her.

Lenke til kommentar

 

Jeg gjentar, du vil ALDRI se annet enn 30fps på nye spill med ytterst krevende grafikk. Du må til PC om du skal kunne kjøre nye moderne spill på høy fps.

Hvilket betyr at pc spill aldri er så bra som de kan være?

Ja, generelt spillhistorisk er spill aldri laget for å kjøre på topp hardware. Men det er noen spill som har blitt utgitt med veldig krevende grafikk (les; Crysis) og noen veldig dårlig porta/ koda spill som krevde mye av PCen. Det ville jo vært rart om spill som kom ut bare kunne kjøres bra på topp hardware. Da ville det ikke bli solgt mange spill. Klart, de fleste spill som kommer ut har ofte instillinger som gjør at selv topp hardware går i kne (intern oppløsning + anti aliasing), men på selve grafikken er det sjeldent noen nevneverdig forskjell mellom medium og high instillinger.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...