Gå til innhold

Intel stanser Meltdown-oppdateringer til en rekke eldre prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vanskeligheter med å finne konkret informasjon om i7-4790K. Den går under navnet "Devil's Canyon", og er en fjerdegenerasjons prosessor. Er det noen av dere som vet mer om dette enn meg? Klarer ikke finne den på listen heller, så ser litt mørkt ut. Ikke at jeg ser for meg at noen kommer til å "bryte seg inn" på datan min og stjele alt som er der. Men hadde uansett vært greit å vite hvordan ståa er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i7-4790k har fått Linux microcode update.

Hvis du sjekker med hovedkort leverandøren din, kan det jo være du er heldig (?) og de har ny BioS til deg. Kanskje for z97 og nyere. Koden må lastes til CPU for hver boot.

Men etter hva jeg har forstått, er ikke løsningen særlig bra, men seff bedre enn ingenting :-)

Meltdown har vel Microsoft tatt seg av ?

 

https://downloadcenter.intel.com/download/27591/Linux-Processor-Microcode-Data-File?v=t

Lenke til kommentar

Hmm kan være på tide å bytte ut min trofaste 990x i min Plex server da.... 

Hvis du har mange videofiler med H.265/HEVC encoding, så råder jeg deg til å bytte ut prosessoren din med en basert på Kaby Lake eller senere. Disse prosessorene har hardware-støtte for H.265 decoding :) H.265 er forøvrig en veldig god video codec, men eldre prosessorer som mangler et tilpasset instruksjonssett må jobbe ganske intensivt for å spille det av.

Endret av Scopperloit
Lenke til kommentar

i7-4790k har fått Linux microcode update.

Hvis du sjekker med hovedkort leverandøren din, kan det jo være du er heldig (?) og de har ny BioS til deg. Kanskje for z97 og nyere. Koden må lastes til CPU for hver boot.

Men etter hva jeg har forstått, er ikke løsningen særlig bra, men seff bedre enn ingenting :-)

Meltdown har vel Microsoft tatt seg av ?

 

https://downloadcenter.intel.com/download/27591/Linux-Processor-Microcode-Data-File?v=t

Asus har ikke kommet med noen ny BIOS-oppdatering til mitt hovedkort på lenge.

Er innom til tider og ser om de har kommet med noe nytt. Det siste de kom med var en "hotfix" for den der "5 way optimization" programvaren de fører (AISuite 3), siden den fikk seg en liten smell med den nyeste oppdateringen fra Windows.

Sluttet å bruke det når OC-funksjonen førte til at CPUen min fikk "heat spikes". Hadde intervaller opp til over 80*C.

Resetta CMOS og sørget for å tilbakestille det som kunne tilbakestilles, avinstallerte dritten, og maskinen var fin igjen.

Skummelt var det uansett.

 

Men som sagt ikke noe nytt for BIOS. Så får vel bare ta til takke med at maskinen fungerer fint enn så lenge.

Blir uansett å oppdatere maskinen i løpet av 2018.

 

Takk for innskuddet uansett. Setter pris på det! :)

 

- B

Lenke til kommentar

 

Hmm kan være på tide å bytte ut min trofaste 990x i min Plex server da.... 

Hvis du har mange videofiler med H.265/HEVC encoding, så råder jeg deg til å bytte ut prosessoren din med en basert på Kaby Lake eller senere. Disse prosessorene har hardware-støtte for H.265 decoding :) H.265 er forøvrig en veldig god video codec, men eldre prosessorer som mangler et tilpasset instruksjonssett må jobbe ganske intensivt for å spille det av.

 

Yau har sett på en av de siste generasjonene,  har mye x264 og x265, x264 tar cpuen uten problem men som du sier x265 bruker cpu :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...