Gå til innhold

Far Cry 5 knuser seriens tidligere salgsrekorder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Far Cry 5 tar oss med til det fiktive Hope County i USA, der en høyreekstrem kult – Eden's Gate – terroriserer områdets innbyggere.

 

Hva er det som får forfatteren til å mene at Eden's Gate er høreekstrem?

 

Så langt har jeg ikke sett noe som kobler de til høyresiden, i motsetning til noen av de "snille" figurene i spillet som veldig mye kan sies å tilhøre høyresiden politisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Far Cry 5 tar oss med til det fiktive Hope County i USA, der en høyreekstrem kult – Eden's Gate – terroriserer områdets innbyggere.

 

Hva er det som får forfatteren til å mene at Eden's Gate er høreekstrem?

 

Så langt har jeg ikke sett noe som kobler de til høyresiden, i motsetning til noen av de "snille" figurene i spillet som veldig mye kan sies å tilhøre høyresiden politisk.

Forfatter beskriver dem heller ikke som politiske, men høyrekstreme som kan defineres slik: "Ideologier som oppfattes som høyreekstreme, bygger ofte på forestillinger om at visse grupperinger har en kulturell, rasemessig, religiøs eller annen overlegenhet i forhold til andre". Vi kan vel være enig at Eden's Gate nærmer seg denne ideologien? Uavhengig om dem stemmer på Trump eller FRP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så var vi i gang igjen med politikken.............. Legg nu av!!!

 

Jeg pesonsling ser ingen forbindelser til politkk i spillet, med unntak av Drubman familien. Skildringen av det relgiøse er også svært labert og ikke noe å rope hallelujah over. Samtidig synes jeg at det er det beste spillet i serien, og da kan de sosiale nyansene ta seg en bolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så var vi i gang igjen med politikken.............. Legg nu av!!!

Jeg personlig ser ingen forbindelser til politkk i spillet, med unntak av Drubman familien. Skildringen av det relgiøse er også svært labert og ikke noe å rope hallelujah over. Samtidig synes jeg at det er det beste spillet i serien, og da kan de sosiale nyansene ta seg en bolle.

 

Lenke til kommentar

Hele spillet er jo nærmest en stor stereotyp av hva vi forestiller oss en amerikansk sørstat hvor storparten er republikanerne/høyreorienterte, så å kalle edens gate høyreekstreme er jo ikke akkurat å strekke strikken så veldig langt. Det som er litt forfriskende i dette spillet igjen er at "good guysene" og er klart å tydelige stereotypiske sørstats typer med de holdninger dette medfører og ikke er påmalet en over politisk korrekt liberal holdning som div. medier har gjort i mye større grad i de siste årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HAHA, leste akkurat plakaten til Ubisoft. De sier at fiskingen har vært testet og godkjent av faktiske fiskere. Men det var nettopp fisket jeg og kompisen min flirte hånlig av når vi så det. Du fisker med en fluestang, og velger flue til stanga. Men dynamikken i kroken tilsier at det er en tung torskesluk som splasjer i vannet så h2o`en fyk rundt.

Lenke til kommentar

Hele spillet er jo nærmest en stor stereotyp av hva vi forestiller oss en amerikansk sørstat hvor storparten er republikanerne/høyreorienterte, så å kalle edens gate høyreekstreme er jo ikke akkurat å strekke strikken så veldig langt. Det som er litt forfriskende i dette spillet igjen er at "good guysene" og er klart å tydelige stereotypiske sørstats typer med de holdninger dette medfører og ikke er påmalet en over politisk korrekt liberal holdning som div. medier har gjort i mye større grad i de siste årene.

 

At hele området er høyrevridd er jeg enig i, at kulten er ekstrem er jeg også enig i. Men det gjør ikke kulten høyreekstrem, når man sier noen er høyreekstrem så er det en forventning om at de gjør ekstreme handlinger på grunnlag av sin tilhørighet med høyresiden.

 

Så langt jeg har kommet i spillet er det lite som tyder på at de gjør noe basert på verdier som stammer fra konservativ eller høyrevridd ideologi, tvert imot blir det flere ganger referert til at kulten blir sett på som hippier av lokalbefolkningen.

 

Forfatter beskriver dem heller ikke som politiske, men høyrekstreme som kan defineres slik: "Ideologier som oppfattes som høyreekstreme, bygger ofte på forestillinger om at visse grupperinger har en kulturell, rasemessig, religiøs eller annen overlegenhet i forhold til andre". Vi kan vel være enig at Eden's Gate nærmer seg denne ideologien? Uavhengig om dem stemmer på Trump eller FRP.

 

Hvis man definerer høyreekstreme som de man oppfatter som høyreekstreme så kan man jo komme til mange fine konklusjoner men sjeldent noe riktig, vil si du jobber ut i fra en elendig definisjon der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hele spillet er jo nærmest en stor stereotyp av hva vi forestiller oss en amerikansk sørstat hvor storparten er republikanerne/høyreorienterte, så å kalle edens gate høyreekstreme er jo ikke akkurat å strekke strikken så veldig langt. Det som er litt forfriskende i dette spillet igjen er at "good guysene" og er klart å tydelige stereotypiske sørstats typer med de holdninger dette medfører og ikke er påmalet en over politisk korrekt liberal holdning som div. medier har gjort i mye større grad i de siste årene.

 

At hele området er høyrevridd er jeg enig i, at kulten er ekstrem er jeg også enig i. Men det gjør ikke kulten høyreekstrem, når man sier noen er høyreekstrem så er det en forventning om at de gjør ekstreme handlinger på grunnlag av sin tilhørighet med høyresiden.

 

Så langt jeg har kommet i spillet er det lite som tyder på at de gjør noe basert på verdier som stammer fra konservativ eller høyrevridd ideologi, tvert imot blir det flere ganger referert til at kulten blir sett på som hippier av lokalbefolkningen.

 

Forfatter beskriver dem heller ikke som politiske, men høyrekstreme som kan defineres slik: "Ideologier som oppfattes som høyreekstreme, bygger ofte på forestillinger om at visse grupperinger har en kulturell, rasemessig, religiøs eller annen overlegenhet i forhold til andre". Vi kan vel være enig at Eden's Gate nærmer seg denne ideologien? Uavhengig om dem stemmer på Trump eller FRP.

 

Hvis man definerer høyreekstreme som de man oppfatter som høyreekstreme så kan man jo komme til mange fine konklusjoner men sjeldent noe riktig, vil si du jobber ut i fra en elendig definisjon der.

!SPOILER!

 

Første scene ser vi Father henretter en ikke troende på et alter, mens han leser sitaer fra en Bibel. Tror ikke det var lignende tilfeller på Woodstock.

Jeg tror også at oppfattelsen av Høyreekstreme skiller seg fra land til land. Snakk med en fra bibelbelte i Texas og en russer 72 mil utenfor Moskva. Jeg vil tippe disse har forskjellige meninger om hva en Høyreekstrem er.

Lenke til kommentar

(...)Jeg tror også at oppfattelsen av Høyreekstreme skiller seg fra land til land. Snakk med en fra bibelbelte i Texas og en russer 72 mil utenfor Moskva. Jeg vil tippe disse har forskjellige meninger om hva en Høyreekstrem er.

 

Min reaksjon var på at artikkelforfatter ikke var like vag som deg, hva kulten oppfattes som er lite relevant da det er opp til hver enkelt spiller og den friheten synes jeg alle skal ha. Men artikkelen sier ikke at det ligner på(eller oppfattes som) en høyreekstrem kult, men sier som om det skulle være en faktaopplysning at det er en høyreekstrem kult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

 

 

 

Far Cry 5 tar oss med til det fiktive Hope County i USA, der en høyreekstrem kult – Eden's Gate – terroriserer områdets innbyggere.

 

Hva er det som får forfatteren til å mene at Eden's Gate er høreekstrem?

 

Så langt har jeg ikke sett noe som kobler de til høyresiden, i motsetning til noen av de "snille" figurene i spillet som veldig mye kan sies å tilhøre høyresiden politisk.

Forfatter beskriver dem heller ikke som politiske, men høyrekstreme som kan defineres slik: "Ideologier som oppfattes som høyreekstreme, bygger ofte på forestillinger om at visse grupperinger har en kulturell, rasemessig, religiøs eller annen overlegenhet i forhold til andre". Vi kan vel være enig at Eden's Gate nærmer seg denne ideologien? Uavhengig om dem stemmer på Trump eller FRP.

 

 

Så de som foretrekker innvandring fra land som Israel, Kina, Japan, Sør-Korea og Taiwan over Afghanistan, Somalia og Eritrea - fordi de førstnevnte kulturene/folkegruppene er gjennomsnittlig mer tilpasset produktive, velfungerende og moderne samfunn (og mer kognitivt sterke) er altså "høyreekstreme"? Så man må fortrenge grunnleggende realiteter, for å ikke bli klassifisert som "høyreekstrem"? Hvor går grensen egentlig for "ekstremisme"?

 

Hele spillet er jo nærmest en stor stereotyp av hva vi forestiller oss en amerikansk sørstat hvor storparten er republikanerne/høyreorienterte, så å kalle edens gate høyreekstreme er jo ikke akkurat å strekke strikken så veldig langt. Det som er litt forfriskende i dette spillet igjen er at "good guysene" og er klart å tydelige stereotypiske sørstats typer med de holdninger dette medfører og ikke er påmalet en over politisk korrekt liberal holdning som div. medier har gjort i mye større grad i de siste årene.

Det du sier her er med andre ord at republikanere/am. høyreorienterte og høyreekstreme er egentlig ikke så langt i fra hverandre. Det blir det samme som å mene at AP og venstreekstremisme ikke er så langt i fra hverandre. Med andre ord, ganske feil. Men sånn blir det, når folk er flasket opp på den norske venstrepressens karikerte dekning av amerikansk politikk (dvs. NRK og co - sjekk Frank Aarebrots mediaundersøkelse mht. venstredominans blant norske journalister).

Er ellers enig i at Far Cry 5 ikke lider under venstreliberal politisk korrekthet, som er positivt.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...