Gå til innhold

– Samsung Galaxy S9 har den beste mobilskjermen noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ser ikke bort ifra at det er korrekt. Men så kan man spørre seg selv hvor viktig dette er? Og hvor stor denne forskjellen er. Hypotetisk sett, så er S9skjermen 10-12 % bedre enn f.eks S8. Er det noen som opplever i hverdagen at S8 skjermen rett og slett er helt umulig å bruke fordi den er de prosentene dårligere?

 

Fremskritt er selvfølgelig bra, men jeg er vel av den typen som ikke fokuserer så mye på sånt med min S7 (som sikkert har enda dårligere skjerm) som jeg i tillegg har satt oppløsningen ned til FullHD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en galaxy s8 plus, kompisen min har iphone x.

Han er apple boy og jeg er så klart abdroid boy.

 

Vi kjørte samme video gopro 4k video mot hverandre. Full oppløsning og lys styrke.

Vi var enig og så tydlig klart at iphone x har svakere styrke og at s8 plus har sterkere farger og bedre bildekvalitet.

Så vil ikke si at iphone x ligger på andre plass.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har en galaxy s8 plus, kompisen min har iphone x.

Han er apple boy og jeg er så klart abdroid boy.

 

Vi kjørte samme video gopro 4k video mot hverandre. Full oppløsning og lys styrke.

Vi var enig og så tydlig klart at iphone x har svakere styrke og at s8 plus har sterkere farger og bedre bildekvalitet.

Så vil ikke si at iphone x ligger på andre plass.

 

Høres ut som en vitenskapelig test.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en galaxy s8 plus, kompisen min har iphone x.

Han er apple boy og jeg er så klart abdroid boy.

 

Vi kjørte samme video gopro 4k video mot hverandre. Full oppløsning og lys styrke.

Vi var enig og så tydlig klart at iphone x har svakere styrke og at s8 plus har sterkere farger og bedre bildekvalitet.

Så vil ikke si at iphone x ligger på andre plass.

 

Jeg får forskjellig kvalitet på samme tv med samme film men med to forskjellige avspillere.

Lenke til kommentar

Ser ikke bort ifra at det er korrekt. Men så kan man spørre seg selv hvor viktig dette er? Og hvor stor denne forskjellen er. Hypotetisk sett, så er S9skjermen 10-12 % bedre enn f.eks S8. Er det noen som opplever i hverdagen at S8 skjermen rett og slett er helt umulig å bruke fordi den er de prosentene dårligere?

 

Fremskritt er selvfølgelig bra, men jeg er vel av den typen som ikke fokuserer så mye på sånt med min S7 (som sikkert har enda dårligere skjerm) som jeg i tillegg har satt oppløsningen ned til FullHD.

 

I mine øyne er ihvertfall 10-12% en solid forbedring.

 

Er tåpelig å stille spørsmålet om om S8 skjermen er ubrukelig fordi det finnes noe bedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke bort ifra at det er korrekt. Men så kan man spørre seg selv hvor viktig dette er? Og hvor stor denne forskjellen er. Hypotetisk sett, så er S9skjermen 10-12 % bedre enn f.eks S8. Er det noen som opplever i hverdagen at S8 skjermen rett og slett er helt umulig å bruke fordi den er de prosentene dårligere?

 

Fremskritt er selvfølgelig bra, men jeg er vel av den typen som ikke fokuserer så mye på sånt med min S7 (som sikkert har enda dårligere skjerm) som jeg i tillegg har satt oppløsningen ned til FullHD.

Største problemet er mangel på utnyttelse av skjermen ved OLED. Du ser det i artikkelen. 141% av sRBG. Tek tror åpenbart det er en bra ting (?) selv om 100% er det beste. Hvor mye innhold utnytter DCI-P3 fargerommet? Det er dessverre lite. HDR innhold er det og lite av. Det er en grense for hvor mye bedre du kan vise innholdet, når innholdet ikke er så bra i utgangspunktet.  En kan ikke bare forbedre skjerm, innhold må også forbedres på et tidspunkt for å kunne utnytte forbedringene i skjermteknologien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg vil ikke undervurdere fremgang, og det er for all del positivt at vi har hatt utvikling og fått bedre skjermer. Jeg spør meg dog fortsatt om det er her skoen trykker for toppmodellene? Rundt 2011 var skjermen en reell begrensende faktor på grunn av oppløsing, og nyere teknologier gjorde det betydelig mer behagelig å se på skjermen.

 

Nå har det derimot kommet litt til et punkt hvor jeg tenker at den begrensende faktoren på mobilskjermen er størrelsen og strømforbruk, ikke dynamisk omfang, farger eller oppløsning. Og når jeg sier størrelse, mener jeg ikke 5" mot 6", men heller 5" mot 10", altså brettbar skjerm som har blitt lovet siden 2010 eller før :p For min egen del blir ikke mobilskjermen brukt til å se filmer utenom kanskje en kort YouTube-snutt i ny og ne, til det er mobilskjermen altfor liten, og jeg ser ikke for meg at endringer i form av kontrast, farger og oppløsning endrer det.

 

Mobilspill er for min del også altfor enkle til å kunne dra nytte av virkelig bedre skjerm.

 

Dog, for all del, det er positivt med bedre skjermteknologi, men det begynner å bli litt "Meh" for min del.

 

EDIT: Glemte bruk i sollys. Der kan det være at mobilene fortsatt har et stykke å gå, selv om det også har blitt kraftig forbedret.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Har selv S8+. Men synes fargene er grusomme. Har skrudd ned alt jeg kan på fargene, men blått og grønt ser fortsatt "sprengt" ut. Så blir en Sony XZ2 på meg. Fikk testet den i går og vanvittig flott telefon. Bruker en XZ1 som sekundærtelefon i dag, så vet hva jeg går til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv S8+. Men synes fargene er grusomme. Har skrudd ned alt jeg kan på fargene, men blått og grønt ser fortsatt "sprengt" ut. Så blir en Sony XZ2 på meg. Fikk testet den i går og vanvittig flott telefon. Bruker en XZ1 som sekundærtelefon i dag, så vet hva jeg går til :)

Er jo det techkidza skal ha i dag :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke undervurdere fremgang, og det er for all del positivt at vi har hatt utvikling og fått bedre skjermer. Jeg spør meg dog fortsatt om det er her skoen trykker for toppmodellene? Rundt 2011 var skjermen en reell begrensende faktor på grunn av oppløsing, og nyere teknologier gjorde det betydelig mer behagelig å se på skjermen.

 

Nå har det derimot kommet litt til et punkt hvor jeg tenker at den begrensende faktoren på mobilskjermen er størrelsen og strømforbruk, ikke dynamisk omfang, farger eller oppløsning. Og når jeg sier størrelse, mener jeg ikke 5" mot 6", men heller 5" mot 10", altså brettbar skjerm som har blitt lovet siden 2010 eller før :p For min egen del blir ikke mobilskjermen brukt til å se filmer utenom kanskje en kort YouTube-snutt i ny og ne, til det er mobilskjermen altfor liten, og jeg ser ikke for meg at endringer i form av kontrast, farger og oppløsning endrer det.

 

Mobilspill er for min del også altfor enkle til å kunne dra nytte av virkelig bedre skjerm.

 

Dog, for all del, det er positivt med bedre skjermteknologi, men det begynner å bli litt "Meh" for min del.

 

EDIT: Glemte bruk i sollys. Der kan det være at mobilene fortsatt har et stykke å gå, selv om det også har blitt kraftig forbedret.

Kanskje du er kun vandt til gode skjermer?

 

Hva kan være viktigere på en mobil enn skjermen? Er det ikke den du ser på alltid når du bruker telefonen? Og forskjellen mellom OLED og LCD er eksempelvis rimelig stor.

 

Hvis du ser på en iPhone, føles en iPhone X veldig annerledes enn en iPhone 8, utenom skjermen? Er ikke innmaten lik? Det er den store fantastiske OLED skjermen som frister mest med en iPhone X.

 

Ofte er og de beste skjermene de mest energieffektive. Og best av alle på det området er low-res LG IPS eller Samsung OLED. Sikkert mye pga TFT som blir valgt også. IGZO og LTPS er dyrere enn A-Si som er det mest vanlige, men altså ikke brukt av de to ovennevnte.

 

Jeg har ellers og hatt telefon med OLED skjerm i 9 år nå, og jeg kan definitivt si at forbedringene har blitt store. Selv på siste mobil nå. Og overrasket over hvor stor forskjellen var.

 

Men som mye annet så er det jo litt personlig preferanse dette. Men jeg ville bare si at jeg anser det som veldig viktig i en telefon. Ville vanskelig for meg å velge en LCD telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv S8+. Men synes fargene er grusomme. Har skrudd ned alt jeg kan på fargene, men blått og grønt ser fortsatt "sprengt" ut. Så blir en Sony XZ2 på meg. Fikk testet den i går og vanvittig flott telefon. Bruker en XZ1 som sekundærtelefon i dag, så vet hva jeg går til :)

Gå i innstillinger, sett den til grunnleggende, basis eller hva enn det heter på telefonen din. Så får du helt vanlig 100% sRBG.

 

Vanligvis kommer telefonene med en innstilling som er ~125% av sRBG som altså er oversaturerte farger. 

 

Hvis du setter telefonen til helt vanlig modus og du fortsatt mener fargene er sprengt er det din versjon av hva som er normale farger som er feil. OLED paneler viser et bilde mye likere hva du ser naturlig enn LCD panel.

 

EDIT: Det å ha en annen versjon av hva som er hvit er f.eks veldig vanlig. De fleste skjermer er kalde (7000-8000K) så folk er vant med den fargetemperaturen. Når da OLED kommer og har riktig fargetemp ~6500K så er det mange som mener fargene er feil, at hvit ikke er skikkelig hvit osv. Det er ikke et problem med OLED panelet, det er folks oppfatning av hvordan hvit skal se ut som er påvirket av lange tider med kalde skjermer.Jeg syntes det samme selv.

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Jeg vil ikke undervurdere fremgang, og det er for all del positivt at vi har hatt utvikling og fått bedre skjermer. Jeg spør meg dog fortsatt om det er her skoen trykker for toppmodellene? Rundt 2011 var skjermen en reell begrensende faktor på grunn av oppløsing, og nyere teknologier gjorde det betydelig mer behagelig å se på skjermen.

 

Nå har det derimot kommet litt til et punkt hvor jeg tenker at den begrensende faktoren på mobilskjermen er størrelsen og strømforbruk, ikke dynamisk omfang, farger eller oppløsning. Og når jeg sier størrelse, mener jeg ikke 5" mot 6", men heller 5" mot 10", altså brettbar skjerm som har blitt lovet siden 2010 eller før :p For min egen del blir ikke mobilskjermen brukt til å se filmer utenom kanskje en kort YouTube-snutt i ny og ne, til det er mobilskjermen altfor liten, og jeg ser ikke for meg at endringer i form av kontrast, farger og oppløsning endrer det.

 

Mobilspill er for min del også altfor enkle til å kunne dra nytte av virkelig bedre skjerm.

 

Dog, for all del, det er positivt med bedre skjermteknologi, men det begynner å bli litt "Meh" for min del.

 

EDIT: Glemte bruk i sollys. Der kan det være at mobilene fortsatt har et stykke å gå, selv om det også har blitt kraftig forbedret.

Kanskje du er kun vandt til gode skjermer?

 

Hva kan være viktigere på en mobil enn skjermen? Er det ikke den du ser på alltid når du bruker telefonen? Og forskjellen mellom OLED og LCD er eksempelvis rimelig stor.

 

Hvis du ser på en iPhone, føles en iPhone X veldig annerledes enn en iPhone 8, utenom skjermen? Er ikke innmaten lik? Det er den store fantastiske OLED skjermen som frister mest med en iPhone X.

 

Ofte er og de beste skjermene de mest energieffektive. Og best av alle på det området er low-res LG IPS eller Samsung OLED. Sikkert mye pga TFT som blir valgt også. IGZO og LTPS er dyrere enn A-Si som er det mest vanlige, men altså ikke brukt av de to ovennevnte.

 

Jeg har ellers og hatt telefon med OLED skjerm i 9 år nå, og jeg kan definitivt si at forbedringene har blitt store. Selv på siste mobil nå. Og overrasket over hvor stor forskjellen var.

 

Men som mye annet så er det jo litt personlig preferanse dette. Men jeg ville bare si at jeg anser det som veldig viktig i en telefon. Ville vanskelig for meg å velge en LCD telefon.

 

 

Man ser alltid på skjermen når en betjener telefonen, men det betyr ikke at det er alfa og omega for brukeropplevelsen sålenge skjermen ikke er "for dårlig" (vel, folk er forskjellige, selvfølgeilg). Det er sjeldent at jeg ser på telefonen i lengere tidsperioder -- til det tar jeg frem laptop eller nettbrett. Mobiltelefoner blir nesten kun brukt til økter på 10 minutt eller mindre. Jeg vil våge meg til å påstå at jeg bruker mobilen også når jeg ikke ser på den. Enten spiller den av musikk for meg, eller så henter den epost for meg :)

 

Jeg har brukt dårligere LCD-skjermer i nyere tid også, uten å tenke stort over det. 

 

Det er klart som du nevner at mobilprodusenter fokuserer mye på skjermen, jeg sier bare at for min del har det blitt mye mindre viktig :)

Lenke til kommentar

Det er jo bra teknologien går videre.

Ellers er det jo slik at selv om iPhone bruker skjerm fra Samsung, kan de velge hver sin måte å vise bilder på.

 

Alle av dagens Oled tver har panel fra LG, men de er ikke identiske. Nå har vel antageligvis s9 neste generasjon skjerm også, siden iPhone X ble lansert i fjor. Men det er nok marginer og designvalg gjort særlig i mobiler.

Lenke til kommentar

Jeg har en galaxy s8 plus, kompisen min har iphone x.

Han er apple boy og jeg er så klart abdroid boy.

 

Vi kjørte samme video gopro 4k video mot hverandre. Full oppløsning og lys styrke.

Vi var enig og så tydlig klart at iphone x har svakere styrke og at s8 plus har sterkere farger og bedre bildekvalitet.

Så vil ikke si at iphone x ligger på andre plass.

 

Jeg og 6-7 kompiser filmet litt med go pro 8K. Jeg har en Iphone X, men de andre har Samsung S9+.

 

Vi filmet i flere dager, og fikk til slutt en annerkjent fotograf til å bedømme bildene.

 

Han Konkluderte med at Nokia var best, etterfulgt at Sony, og så Iphone X

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis farge nøyaktighet ikke betyr noe så er konklusjonen sikkert riktig med tanke på oppløsning og fargemetning. Problemet med Samsungs telefoner er likevel en grusom hvitbalanse med grå-blått fargestikk. Veldig synlig på hvit skjerm. Apple gjør en mye bedre jobb med fargekalibrering med iPhone. Helt utrolig at Samsung ikke har klart å fikse dette selv på Galaxy S9.

Lenke til kommentar

Hvis farge nøyaktighet ikke betyr noe så er konklusjonen sikkert riktig med tanke på oppløsning og fargemetning. Problemet med Samsungs telefoner er likevel en grusom hvitbalanse med grå-blått fargestikk. Veldig synlig på hvit skjerm. Apple gjør en mye bedre jobb med fargekalibrering med iPhone. Helt utrolig at Samsung ikke har klart å fikse dette selv på Galaxy S9.

Du er klar over at Samsung gir deg ulike valg for hvordan du vil skjermen din skal se ut? Blant disse har du en modus som gir deg tilnærmet perfekt hvitbalanse. Samsung har hatt overlegen hvitbalanse i forhold til Apple i årevis. Det er kun når Apple kjøpte Samsung panel de kunne konkurrere. 

 

 

Og vær så snill å prøve å faktisk lese testen. Alle tallene står der. Du kan ikke kritisere resultat og konklusjon, om du ikke har lest testen, og så selv mene at noe annet er riktig basert på din oppfatning av ikke-representativ data.

Lenke til kommentar

Nope. Du klarer ikke å justere bort dette. Uansett hva du gjør så blir det feil. Jeg bruker selv en Galaxy S7 og har dette problemet, og jeg vet at det er tilfelle også med S8. Prøv bare selv :-) Gå i butikken og sammenlign med en iPhone X. Juster Galaxy til de stenger dørene i butikken. Du får det garantert ikke til:-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...