Gå til innhold

Fra grafikkrise til komponentkrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg er så gira på å kjøpe brukte komponenter fra minere. Sliter hardt på komponentene, spesielt GPU, å mine.

 

Når du miner er strømbruk den eneste utgiften din. De fleste grafikkort er mest effektive mellom 50 og 70 prosent strømbruk. Derfor underclocker og undervolter de fleste minere som miner i stor grad kortene sine betydelig.

 

Strømbruk og varme er hovedgrunnene til at komponenter ryker. Det er klart at mining 24/7 er værre enn å ikke mine 24/7, men når man tar i betraktning at kortene som regel er mye kjøligere og får mindre strøm gjennom seg enn tilsvarende kort brukt til gaming, er det nok ikke nødvendigvis noen særlig forskjell mellom kort brukt til mining og kort brukt til heftig gaming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

skulle kjøpe 1080 kort, hadde spart opp penger til å kjøpe det perfekte kortet til mitt bruk innen gaming, gikk inn for å skjekke komplett, nei det var det utsolgt, elkjøp,utsolgt osv.

 

Heldigvis var det Harddisk.no (databutikk her i Bergensområde) som hadde 1 stakkars 1080ti kort igjen, men ellers var de også utsolgt for alle kort over 1060..

 

tøffe tider dette her.

Lenke til kommentar

Ville mye heller kjøpt ett brukt kort fra en miner, enn fra en gamer. 

Konstant load og jevn temperatur er vel klart å foretrekke, fremfor ett kort som går opp og ned i temperatur hele tiden? 

 

GTX serien er ikke laget for konstant load. Det er ikke meningen at de skal kjøres 24/7. Hvis de underklokkes og undervoltes som sagt over derimot så er det nok veldig greit.

 

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

 

Det aller verste er uansett økning i volt. Volt er en fysisk kraft mellom to punkter. Høyere volt gir derfor høyere slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville mye heller kjøpt ett brukt kort fra en miner, enn fra en gamer.

Konstant load og jevn temperatur er vel klart å foretrekke, fremfor ett kort som går opp og ned i temperatur hele tiden?

 

GTX serien er ikke laget for konstant load. Det er ikke meningen at de skal kjøres 24/7. Hvis de underklokkes og undervoltes som sagt over derimot så er det nok veldig greit.

 

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

 

Det aller verste er uansett økning i volt. Volt er en fysisk kraft mellom to punkter. Høyere volt gir derfor høyere slitasje.

Hvem bryr seg om "slittasje" med 5 års reklamasjon?

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig lurer på, er hvor stor andel av minerne som tjener på å kjøpe dedikert HW for å mine bitcoins. Hvis alle tjener på det, så vil det vel lønne seg for Nvidia å selv bruke alle GPUene de produserer til å mine etter bitcoins?

Endret av trondmm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

Hvor mange av de som har dedikerte maskiner til bitcoinmining tror du har disse maskinene stående i rom det er viktig å holde oppvarmet?

Lenke til kommentar

 

Hvor mange av de som har dedikerte maskiner til bitcoinmining tror du har disse maskinene stående i rom det er viktig å holde oppvarmet?

 

Hvor mange sentralfyringsanlegg står i rom det er viktig å holde varme? :p

 

Jeg vet ikke, og om det er viktig eller ei trenger ikke ha mye å si. Folk i Norge varmer stort sett det meste av huset, ikke nødvendigvis bare det som er viktig. Og si du putter dem i kjelleren. Der er det ofte kaldere, men du har fortsatt varme på, du vil jo ikke ha 5 grader akkurat. Det skal jo heller ikke være potetkjeller. Og varme stiger. Sett den i kjelleren under stuen og du varmer opp stuen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

Hvor mange av de som har dedikerte maskiner til bitcoinmining tror du har disse maskinene stående i rom det er viktig å holde oppvarmet?

Selv om du har det i kjelleren eller på loftet vil det jo påvirke resten av huset om du har stor nok rig som kjører 24/7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg virkelig lurer på, er hvor stor andel av minerne som tjener på å kjøpe dedikert HW for å mine bitcoins. Hvis alle tjener på det, så vil det vel lønne seg for Nvidia å selv bruke alle GPUene de produserer til å mine etter bitcoins?

De fleste som har tjent på det er fordi kursen til valutaen har gått opp. Ikke på miningen i seg selv. Nvidia kunne nok tjent på det, men det betyr mye investering også. Og det er mye høyere inntekt i å bare selge kortene.

 

Det er samme prinsipp som gullgraving. Folk som satt og gravde gull for seg selv var ikke de som ble rike. Folk som solgte utstyr, bygget infrastruktur osv var. De som tjener mest på mining er produsenter av utstyret til det. Nvidia er. Hvorfor skulle de stoppe med det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...