Gå til innhold

Nå er den offisiell: Hyundai Kona får Tesla-liknende rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Ioniq har jo vist seg å være den minst "tørste" av elbilene så langt. Er det så vanskelig å akseptere at de har funnet ut noe som smart som de andre ikke har fått til? Forbrukerer noe over Ioniq som forventet, men holder seg fremdeles lavt i forhold tilde andre.

 

Jeg er i hvertfall positivt overrasket over det, men ikke sjokkert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Nja,For å ta EPA testen f.eks og som jeg har forstått og greid å lese meg til så bygger den på initierte og dokumenterte faktadata fra fabrikken, denne blir så supplert av fysisk test i 31min over 18mil med en gjennomsnittelig hastighet på 37Km/t og max 90km/t. Ingen gjørme eller sne men på dynobenk i lab kjørt fra computer.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Elbil foreningen var nylig på langtur med blant annet nye Leaf og fant stor forskjell i forbruk mellom bilene.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Sikker=

Nylig ble det gjort en test av nye Leaf40 og blant annet Hyundai Ioniq her i Norge på vinterføre.

Selv om nye Leaf40 har 33% større batteri enn Ioniq, klarte Ioniq å kjøre like langt som Leaf.

Hyundai har vist med sin Ioniq at de lager en av de mest energieffektive elbilene.

Nye Leaf er ikke like effektiv pr kWh.

https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

 

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hengerfeste?

 

Ser foreløpig ikke ut til at det kommer. Men jeg avventer ihvertfall til etter Geneva Motor Show og prisene legges frem, før jeg helt tror på at det ikke kommer. Kan være så enkelt som at det krever noe mere testing for å finne ut hvor mye man mener at den skal tåle, og at man da må etterbestille dette. Blir det klart tidsnok, så kan kanskje bilen selges med ferdig betalt for dette, men at det ikke er på ved utlevering av bilen.

 

Kommer det skal jeg ha det, men det stopper ikke meg fra å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Problemet med listene her er at folk legger setter seg på lista med x-antall navn og eposter. De prøver også å selge kø nummeret sitt (ved at de inngår kontrakt at kjøper legger ut for bilen, så blir det eierskifte når bilen er mottatt), sa slipper de unna en del regler.. Har sett flere på facebook som selger kø nummeret sitt til den nye Hyundai Kona´en. Sånn blir det når det ikke er noe depositum. Dårlig deal..

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Lenke til kommentar

 

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

 

Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Ikke helt umulig at Leaf har høyere forbruk. Leaf er 34cm lenger enn Kona, så den er en mye større bil. Så den vil sikkert ha et større forbruk, men usikkert hvor mye. Nå ser det ut som Teslabjørn mener at BMS på Nissan Leaf er litt ruskete og at man ikke kan stole på tallene.

Lenke til kommentar

Regner med denne kommer med CCS?

 

Ioniq har CCS, så ser ingen god grunn for at ikke Kona også får dette.

 

 

 

Det kan ikke stemme, rett og slett, at Leaf har 30 % større forbruk enn Kona. Målingene må være foretatt i gjørmete veier i kuldegrader med Leafen, og i solskinn og tørr asfalt med Kona. Jeg synes ikke det blir riktig å foreta måling med en bil i gjørme og kuldegrader og den andre i ideelle forhold.

Joda det kan stemme godt det. Hvorfor er det flere som gjerne skulle visst. Vi har Testet LEAF mot øvrige i klassen og noen "sparegris" er den definnitivt ikke. Alle ble kjørte sammen på en lengre tur og hyppige sjåførbytter på alle bilene burde redusere risikoen for at sjåføren er den skyldige part . https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Ikke helt umulig at Leaf har høyere forbruk. Leaf er 34cm lenger enn Kona, så den er en mye større bil. Så den vil sikkert ha et større forbruk, men usikkert hvor mye. Nå ser det ut som Teslabjørn mener at BMS på Nissan Leaf er litt ruskete og at man ikke kan stole på tallene.

 

 

Det er litt annen batterikjemi på de batteriene som Hyundai bruker på Ioniq og Kona sammenlignet med bl.a. Nissan, så det kan faktisk ligge noe der. Leste forøvrig at Leaf 2 kommer med samme batterier på 60 kWh-utgaven, så med mindre de putter færre celler i batteriene, så kan vi kanskje forvente oss 64 kWh og rekkevidde og forbruk på nivå med Kona.

 

Eventuelle forskjeller i hvordan Hyundai og Nissan klarer å sett opp bilene, vil i så tilfelle krystallisere seg ut da. Blir ihvertfall spennende å se når vi kommer dit.

 

Edit: ufullstendig siste setning.,

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...