Gå til innhold

Forbrukerrådet anklager Nintendo for brudd på angrerettsloven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper man en fysisk versjon er vel reglene enda strengere.. Har man åpnet forseglingen får man ikke angre eller levert spillet tilbake.. Så det at man har litt utvidet angrerett på nett er jo litt særnorsk fenomen.. Tror ikke mange syter så mye på å handle spill digitalt...

 

Har klaget flere ganger på spill kjøpt digitalt. Steam er lettest da det kan kanselleres etter bruk, MS kansellerte etter de fikk klagen, mens Sony bare ga faen, som supporten der vanligvis gjør om alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøper man en fysisk versjon er vel reglene enda strengere.. Har man åpnet forseglingen får man ikke angre eller levert spillet tilbake.. Så det at man har litt utvidet angrerett på nett er jo litt særnorsk fenomen.. Tror ikke mange syter så mye på å handle spill digitalt...

 

Ved fysisk kjøp i butikk har man ikke angrerett i det hele tatt. Da kan man kun fremme mangelsbeføyelser, i utgangspunktet kun klage om spillet har riper, spillet ikke var i esken osv.

 

Men i praksis vil alle kjedene godta retur eller bytte. Mange nærmest forventer en angrerett i dag.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

Kjøper man en fysisk versjon er vel reglene enda strengere.. Har man åpnet forseglingen får man ikke angre eller levert spillet tilbake.. Så det at man har litt utvidet angrerett på nett er jo litt særnorsk fenomen.. Tror ikke mange syter så mye på å handle spill digitalt...

 

Har klaget flere ganger på spill kjøpt digitalt. Steam er lettest da det kan kanselleres etter bruk, MS kansellerte etter de fikk klagen, mens Sony bare ga faen, som supporten der vanligvis gjør om alt.

Haha. likte den om at Sony bare gir faen.... Kunne ikke blitt enigere. Det er rett å slett umulig å klage på supporten der, det har de ikke tid til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøper man en fysisk versjon er vel reglene enda strengere.. Har man åpnet forseglingen får man ikke angre eller levert spillet tilbake.. Så det at man har litt utvidet angrerett på nett er jo litt særnorsk fenomen.. Tror ikke mange syter så mye på å handle spill digitalt...

 

Har klaget flere ganger på spill kjøpt digitalt. Steam er lettest da det kan kanselleres etter bruk, MS kansellerte etter de fikk klagen, mens Sony bare ga faen, som supporten der vanligvis gjør om alt.

Haha likte det med at Sony bare gir faen. Kunne ikke sagt meg mer enig, Det nøtter ikke å klage til supporten der. det har de rett og slett ikke tid til

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe et spill du ikke har lyst på da? Bare å kjøpe spill du vil ha, så trenger du ikke levere noe tilbake.

Det at man kan klage etter å ha spilt gjennom spill på steam er jo bare tullete.

Du kjøper ikke en bil for å kjøre på jobb, og så levere den tilbake etterpå.

 

Du prøve kjører gjerne en bil før du kjøper den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe et spill du ikke har lyst på da? Bare å kjøpe spill du vil ha, så trenger du ikke levere noe tilbake.

Det at man kan klage etter å ha spilt gjennom spill på steam er jo bare tullete.

Du kjøper ikke en bil for å kjøre på jobb, og så levere den tilbake etterpå.

 

 

Du prøve kjører gjerne en bil før du kjøper den.

Altså grunnen til at man har demo eller beta.

Du kjører ikke bilen jorden rundt, skifter felger, tar den på verksted, osv når du prøvekjører.

 

 

Jo mer du kommenterer, jo mer tror jeg du troller. 

 

Leste du i det hele tatt saken?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kjøpe et spill du ikke har lyst på da? Bare å kjøpe spill du vil ha, så trenger du ikke levere noe tilbake.

Det at man kan klage etter å ha spilt gjennom spill på steam er jo bare tullete.

Du kjøper ikke en bil for å kjøre på jobb, og så levere den tilbake etterpå.

 

 

Du prøve kjører gjerne en bil før du kjøper den.

Altså grunnen til at man har demo eller beta.

Du kjører ikke bilen jorden rundt, skifter felger, tar den på verksted, osv når du prøvekjører.

 

 

Jo mer du kommenterer, jo mer tror jeg du troller. 

 

Leste du i det hele tatt saken?

Det var derfor jeg ikke orket å svare, selv om jeg personlig mener trolling er en kunst. Det han holder på med er bare dårlig.

Lenke til kommentar

Kjøper man en fysisk versjon er vel reglene enda strengere.. Har man åpnet forseglingen får man ikke angre eller levert spillet tilbake.. Så det at man har litt utvidet angrerett på nett er jo litt særnorsk fenomen.. Tror ikke mange syter så mye på å handle spill digitalt...

 

Men om man forhåndsbestiller en fysisk versjon, og da kan man kansellere uten noe om eller men. Uansett hvorfor.

Endret av Muggkaare
Lenke til kommentar

Dere har ingenting på et forum å gjøre om dere tror det er trolling å holde saklige diskusjoner.

 

I følge Wikipedia er trolling definert som følger:

Trolling kan defineres som «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]».

 

Du skriver:

Hvorfor kjøpe et spill du ikke har lyst på da? Bare å kjøpe spill du vil ha, så trenger du ikke levere noe tilbake.

Det at man kan klage etter å ha spilt gjennom spill på steam er jo bare tullete.

Du kjøper ikke en bil for å kjøre på jobb, og så levere den tilbake etterpå.

 

I en sak som handler om at Nintendo, i følge Forbrukerrådet operer i strid med angrerettloven ved forhåndskjøp. Det er et gjentagende mønster i dine kommentarer, hvor det virker som  om du ikke vet hva du selv svarer på. Eller bevisst forsøker å «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]». Også kjent som trolling.

 

Hvorvidt man har lyst på et spill eller ikke ved kjøp er fullstendig irrelevant. Det er mange grunner til at man kan ombestemme seg etter kjøp er gjennomført, før man har fått varen. For eksempel kan spillet vise seg å bli noe helt annet enn hva det så ut til ved bestilling, eller rett og slett være svært dårlig. Det letteste er selvsagt å aldri forhåndskjøpe spill (det er ikke akkurat som om lageret går tomt), men det er altså ikke det saken her omhandler.

 

At Steam tilbyr kjøperen å angre seg etter å ha fått testet et spill virker å være noe de fleste forbrukere synes er positivt. Hvorfor du ønsker mindre rettigheter for forbrukere er vanskelig å forstå, men helt i tråd med hvordan du kommenterer ellers. 

 

 

 

Du prøve kjører gjerne en bil før du kjøper den.

Altså grunnen til at man har demo eller beta.

Du kjører ikke bilen jorden rundt, skifter felger, tar den på verksted, osv når du prøvekjører.

 

 

Langt fra alle spill tilbyr demoer, og de som gjør det er gjerne skreddersydd for å gi et godt inntrykk av spillet på kort tid. Beta er enda verre, siden det ikke er ment å være en forsmak på spillet, men en test. I skrivende stund ligger det 516 spill på Nintendo eshop. 30 av disse har demoer. Ingen har beta, så langt jeg vet. Og igjen, det er ikke det saken omhandler.

 

Du sammenligner forøvrig epler og pærer. Ved kjøp av bil har man gjerne mulighet for å prøvekjøre før man bestiller. Siden det ofte er snakk om store summer, er det dumt å ikke benytte denne muligheten. Men viktigere: man har mulighet til å fysisk se hvordan bilen ser ut og oppfører seg før man kjøper. Ved spill har man ikke samme mulighet om man forhåndskjøper da spillet ikke engang er ferdig.

 

 

Høres ikke ut som du er klar over hvordan dette systemet fungerer på steam.

Hva mener du egentlig? Hva forsøker du å formidle? Igjen, har du lest saken?

 

Her er sånn cirka hvordan ting fungerer på Steam, en av to (Origin var den andre) som faktisk fikk godkjentkarakter fra Forbrukerrådet i motsetning til de 5 andre:

 

Can I refund my pre-order?

You may refund your pre-order any time prior to the release of the game.

 

If the pre-order title was purchased more than 3 months ago, you may not be able to refund back to your original payment method. However, you may still request a credit to your Steam wallet.

 

Can I still refund my pre-order after the game comes out?

Preordered games that have been released are still eligible for a refund, as long as the refund request is submitted within two weeks of the game’s release, and the game has been played for less than two hours.

 

I gifted a pre-order to my friend. Is this gift eligible for a refund?

Even if the gift has been redeemed, you may still request a refund for this pre-order. To request a refund on a Steam gift, we will need the gift recipient to first initiate the refund and approve the removal of this purchase from their account.

 

Så Steam er i grunn ganske greie på dette området.

 

Anbefaler deg forøvrig å sette deg inn i hvordan sitat-funksjonen fungerer slik at brukere vet du svarer på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...