Gå til innhold

Test av Hitachi Travelstar 7K60


knut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreløpig er det ingen forhandlere som har tatt inn denne disken til Norge foreløpig. Det er generelt svært lite med 5400 RPM disker som er tilgjengelig også. Vi har bare test av en annen 5400 rpm disk, men hele 4 4200 rpm disker.

 

Vi skal prøve å få tak i flere 5400 rpm disker etter nyttår, blant annet Hitachi Travelstar 5k80, Hitachi DK23EB og FB og Fujitsu MHT20X0AH. Mulig at noen vil ta inn seagate momentus disken også, og da skal vi selvfølgelig prøve å få lånt denne til test.

Lenke til kommentar

Bulls***

 

Har sett flere butikker som har Seagate Momentus. Kan nevne 3 stk for dere. Itbutikken.dk, Hwb.no og KK88.no. Lønner seg å følge med litt. ;)

 

Merkelig at du fikk så høy score i PCmark 2002. De jeg har sett før har vært på rundt 650 med 7K60 og MHT disken til fujitsu har jeg sett med PCmark score på 600. Tror 60 Gb og 80 Gb utgaven er raskere. Mulig at innstillingene for stille søking også var aktivert på Fujitsu disken. De pleier å være veldig raske, hvertfall MHT serien som har 40 Gb datatetthet. Ellers bra test. :thumbs:

Lenke til kommentar
Bulls***

 

Har sett flere butikker som har Seagate Momentus. Kan nevne 3 stk for dere. Itbutikken.dk, Hwb.no og KK88.no. Lønner seg å følge med litt. ;)

 

Merkelig at du fikk så høy score i PCmark 2002. De jeg har sett før har vært på rundt 650 med 7K60 og MHT disken til fujitsu har jeg sett med PCmark score på 600. Tror 60 Gb og 80 Gb utgaven er raskere. Mulig at innstillingene for stille søking også var aktivert på Fujitsu disken. De pleier å være veldig raske, hvertfall MHT serien som har 40 Gb datatetthet. Ellers bra test. :thumbs:

Nå er ikke akkuratt itbutikken.dk norske de har heller ikke diskene på lager, og har ikke lånt ut produkter til oss tidligere. Så ihvertfall ingen seagate momentus disker hos hwb.no, og kk88 var litt knotete å finne frem på, men jeg fant ut at de hadde den, tilogmed på lager. Men jeg kan da ta kontakt med dem om de er villig til å låne ut et eksemplar.

 

Husk at det finnes to forskjellige modeller av mht, den som slutter med at og den som slutter med ah, ah er 5400 rpm.

 

Uansett så er fujitsu disken ekstremt stillegående :)

De andre diskene det kommer test av er Hitachi Travelstar 80GN, DK23EA, Fujitsu MHT2040AT, MHR og Toshiba MK4019GAX.

 

Er det forresten noen butikker som selger Toshiba sin 7200 rpm disk?

Lenke til kommentar

Bomma litt med Hwb.no kanskje! Men jeg vet jeg har sett disken flere steder. Skal si ifra når jeg finner den igjen.

 

Til Blundern:

 

Det er 60 gig utgaven av MHT disken på 4200 rpm jeg snakker om. Nesten ingen leverer 5400 rpm FS disker i norge. En kamerat har den og han får nærmere 600 poeng i PCmark 2002. Noe som er sinnsykt bra for en 4200 disk! Så den disken i en annen test i ett tysk blad sammen med 7K60 og den var faktisk nesten like rask. Vet at den er veldig stille ja.

 

Hvordan er de vibrasjonene med 7K60? Merker man det hele tiden? Synd ettersom den er så rask og bruker så lite strøm da...

Lenke til kommentar
Det er 60 gig utgaven av MHT disken på 4200 rpm jeg snakker om. Nesten ingen leverer 5400 rpm FS disker i norge. En kamerat har den og han får nærmere 600 poeng i PCmark 2002. Noe som er sinnsykt bra for en 4200 disk! Så den disken i en annen test i ett tysk blad sammen med 7K60 og den var faktisk nesten like rask. Vet at den er veldig stille ja.

 

Hvordan er de vibrasjonene med 7K60? Merker man det hele tiden? Synd ettersom den er så rask og bruker så lite strøm da...

PSdata har ihvertfall 5400 rpm versjonene av MHT serien. Jeg testet som du ser 40GB versjonen.

 

Resultatene man oppnår på de forskjellige testprogrammene har selfølgelig mye å si med hva slags maskin man har så å sammenligne resultatene mine med en annens blir ikke noe særlig nøyaktig. Det eneste resultatene kan brukes til er egentlig en pekepinn på ytelsen og sammenligning mellom dem. Men f.eks. Hd-Tach viser ganske bra hvor god lese og skriveytelse samt søketid uavhengig av system, så lenge maskinen takler hastigheten noe de bærbare i dag klarer uten problemer.

 

Jeg merket vibrasjonene veldig godt med Latitude D400 maskinen, og mohammed merket dette med en annen maskin han testet med den samme disken. Man merker liksom at maskinen beveger på seg, kan egentlig si at det er er lite massasjeapparat :p, men det er ikke så kraftig at du får noe ut av det. Jeg har også testet ut en IBM T40P som har den samme disken, og merket ikke vibrasjonene på langt nær så godt på den maskinen.

Lenke til kommentar

Mpx får inn Momentus snart.

 

Jo man kan sammenligne når maskinene har samme chipsett (dvs northbridge og southbridge). Det er der diskkontrolleren sitter og det er den som har mest å si får disk ytelse. Maskinen som kameraten min har er også en Centrino maskin.

 

Hva brukte dere den stasjonære maskinen til da? Ikke rart dere får andre resultater når dere bruker den! Jeg vil gjerne at du tester den 7K60 disken i PCmark 2002 på en bærbar maskin igjen og dobbeltsjekker resultatet da hardiskytelsen ser litt vel høy ut. Ser ut som det er lagt til ca 100 poeng. Mulig trykkleif kanskje?

 

Jeg har sett PCmark 2002 hdd scoren på den disken (7K60) på minst 5 helt forskjellige maskiner. De resultatene jeg har sett har vært på det dårligste 580 og på det beste 690.

 

Her er resultatet dinside.no fikk på den disken:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=94471...on=tekniskedata

 

De har testet den på flere maskiner og jeg har aldri sett score over 690!

Lenke til kommentar
Det er 60 gig utgaven av MHT disken på 4200 rpm jeg snakker om. Nesten ingen leverer 5400 rpm FS disker i norge. En kamerat har den og han får nærmere 600 poeng i PCmark 2002.

Det var vedlig imponerende!

 

Jeg får 450 i PCMark2002 med min Toshiba MK6021GAS - 60GB, 4200RPM, 2MB Cache. Denne disken sitter i en Whitebox CL50. Er veldig sugen på en ny disk. Helst en med 7200RPM. Litt dyrt enda.

Lenke til kommentar
Mpx får inn Momentus snart.

 

Jo man kan sammenligne når maskinene har samme chipsett (dvs northbridge og southbridge). Det er der diskkontrolleren sitter og det er den som har mest å si får disk ytelse. Maskinen som kameraten min har er også en Centrino maskin.

 

Hva brukte dere den stasjonære maskinen til da? Ikke rart dere får andre resultater når dere bruker den! Jeg vil gjerne at du tester den 7K60 disken i PCmark 2002 på en bærbar maskin igjen og dobbeltsjekker resultatet da hardiskytelsen ser litt vel høy ut. Ser ut som det er lagt til ca 100 poeng. Mulig trykkleif kanskje?

 

Jeg har sett PCmark 2002 hdd scoren på den disken (7K60) på minst 5 helt forskjellige maskiner. De resultatene jeg har sett har vært på det dårligste 580 og på det beste 690.

 

Her er resultatet dinside.no fikk på den disken:

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=94471...on=tekniskedata

 

De har testet den på flere maskiner og jeg har aldri sett score over 690!

Jeg vet at resultatene stemmer, og det er bare hdtach jeg har testet på den stasjonære maskinen.

 

Resultatene man oppnår er også avhengig av hvordan operativsystemet er satt opp. Imaget som jeg har lagd inneholder kun det mest nødvendige av drivere og benchmark programmer, og er på under 2 GB. Det eneste programmet vi har brukt som tester "low-level" ytelsen er hd-tach, de andre gir forskjellige resultater hvordan operativsystemet med andre programmer er lagt inn, og om disken er defragmentert. Et par av testene defragmenterer automatisk før testene blir utført (mobilemark og business winstone). For at resultatene skal bli mest mulig riktig sammenlignbare har testene også blitt utført i en spesiell rekkefølge.

 

Alle testene er også utført en rekke ganger for å så ta et resultat av gjennomsnittet, minus eventuelle resultater som er langt unna resten (både under og over).

Lenke til kommentar
Det ville ha vore vel så interessant å sjå kor stor forskjell denne disken utgjer på litt eldre maskiner. Viss du t.d. har 600 MHz og 256 MB RAM, kor mykje raskare blir maskina viss du byter frå 4200-disk til 7200?

Det blir selvfølgelig ganske så stor forskjell i ytelsen. 7K60 disken har en maks leseytelse på ca 38 MB/s. Eldre maskiner har som oftest ide kontrollere med ata-33 (altså de klarer maks 33 MBps. Du vil dermed miste noe ytelse på lesehastigheten, men skrivehastigheten vil gå på full hastighet.

 

Du vil også merke stor forskjell på ytelsen fra eldre 4200 RPM disker mot de nye som det vil komme test av om et par uker.

Lenke til kommentar

Hei

 

Det er ingenting å si på ytelsen til denne disken (7K60). Den er meget bra!

Jeg sitter for tiden med en Zepto 4100. Denne maskinen er i utgangspunktet musestille.

Men som skrevet i testen er det vibrasjoner, og i mitt tilfelle, støyen som plager meg med denne disken. Disken avgir hele tiden en susing som etter min mening er altfor kraftig. Sidemannen i lesesalen har ingen problem med å legge merke til dette. Vibrasjonene fra disken går i noen tilfeller også over i det møbelet du har maskinen på!! Utrolig irriterende. Vurderer sterkt å nedgradere til 5400rpm pga dette.

 

Er det noen som har noen anbefalinger av stillegående 60GB 5400rpm harddisker?

Lenke til kommentar

Sitter her med en Dell Inspiron 8600 med Hitachi Travelstar 7K60. Maskina er tilnærmet lydløs. Må nesten legge øret til undersiden av maskinen for å høre noe støy. Noe vibrasjon er det iallefall ikke. Så det med vibrasjon er nok bare et problem i de tynneste maskinene.

 

Testet den netopp på PCmark 2002 og fikk følgende resultat:

CPU: 4564

Memory: 4933

Harddisk: 853

 

Disken er partisjonert, c:=20gb, d:=40gb

 

Maskinen har ellers følgende spec:

CPU: pentium m 1,4

RAM: 512 mb

Grafikk: Nvidea gforce fx go5650, 128 mb

 

Veldig fornøyd med harddisken og maskinen!!

Endret av pgederen
Lenke til kommentar
Hei jeg leste testen og tenkte på en ting som kan ha innvirkning hvis en bruker denne disken på en bæbar PC og jeg synnes vil være relevant. Vil den økte rotasjonshastigheten føre til noe merkbart økt strømforbruk til PCen og dermed kortere baterilevetid?

Les side 4 og se "mobilemark 2002 batterylife" grafen. Det er lite forskjell i batterilevetiden med denne 7200 RPM disken mot 5400 og 4200 RPM disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...