Gå til innhold

Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan det samme skje i Norge?

 

Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina[/url]

Men Postnord i Norge håndtere vel ikke slike pakker?

Postnord i Sverige tilsvarer Posten i Norge, så spørsmålet hos oss skulle vært om Posten skulle innføre et slikt gebyr.

Jeg har fått pakker fra utlandet via Postnord, da er det Ebays global shipping program som har blitt brukt, hvor man betaler norsk mva når man betaler via Ebay.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina.

 

Greia er at det koster 100000% mer å frakte pakken innad i Norge enn det kineserne betaler for frakten. Vesten subsidierer kinas postvesen med titalls milliarder årlig ved å selv ta kostnaden for videretransport.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Stort sett kommer de billigste varene jeg får som registrert brev via posten og må kvitteres ut. Man ser vel ellers sjelden hvilken leverandør som vil levere en ebay-vare. Da jeg bestilte fra amazon.de måtte jeg imidlertid hente varen på en Narvesen-kiosk to mil hjemmefra.

 

Jeg setter også spørsmålstegn med om postnord kan begynne å ta et slik gebyr som kunden aldri har blitt opplyst om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina.

Greia er at det koster 100000% mer å frakte pakken innad i Norge enn det kineserne betaler for frakten. Vesten subsidierer kinas postvesen med titalls milliarder årlig ved å selv ta kostnaden for videretransport.

 

 

Ja det er sant, det koster millioner, men Norge som de fleste andre nasjoner er alle medlem i UPU (universal post union) og er alle en del av Verdenspostkonvensjonen, vi er dermed bundet opp i forhold til prising av frakt og kan ikke legge på ensidig avgift for kinesiske pakker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har allerede et sånt system i Norge, for alt som kommer over 350 NOK

Not really. Fortollingsgebyret diskriminerer ikke på avsenderland og transportør. Dette er mer sammenlignbart med når transportøren tar overraskelsesgebyr. Men heller ikke der skilles det på avsenderland. Men tollen skiller jo på avsenderland. Tollen er dog en statlig avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...