Gå til innhold

Samsung med to nye SSD-serier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SATA trenger en oppgradering. 6 Gb/s over SATA kontakten har vi levd med siden 2008.

SATA er "end-of-the-road" og har blitt erstattet av NVMe.

 

Det var et forsøk på å binde SATA og PCIe sammen med SATA Express, men dette floppet, og disk og hovedkortprodusenter bruker heller M.2 eller U.2.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

SATA trenger en oppgradering. 6 Gb/s over SATA kontakten har vi levd med siden 2008.

SATA er "end-of-the-road" og har blitt erstattet av NVMe.

 

Det var et forsøk på å binde SATA og PCIe sammen med SATA Express, men dette floppet, og disk og hovedkortprodusenter bruker heller M.2 eller U.2.

 

Jeg skulle til å nevne "Hva med servere og hot-swap teknologien da?", men så sjekket jeg litt opp, og det har dem løst helt fint. Servere med NVMe hotswap finnes allerede:

https://www.supermicro.com/products/system/1U/1029/SSG-1029P-NMR36L.cfm

 

Da venter jeg i spenning til dem kommer med Low Profile RAID-kort med 2 eller 4 NVMe/M.2 etc. , for da kan man lage ganske kule løsninger :)

Lenke til kommentar

 

SATA trenger en oppgradering. 6 Gb/s over SATA kontakten har vi levd med siden 2008.

SATA er "end-of-the-road" og har blitt erstattet av NVMe.

 

Det var et forsøk på å binde SATA og PCIe sammen med SATA Express, men dette floppet, og disk og hovedkortprodusenter bruker heller M.2 eller U.2.

 

Tull det finnes alt SATA  3.1 og 3.2 som er vesentlig raskere  opp till it over 20gbps  grunnet til at det ikke finnes stort med utstyr er at behovet er ikke der, SAS er også på over 20gbps med SAS4. 

 

Jeg tipper dette kommer snart til å komme utstyr for dette da datacentere bruker ikke m2/u2 om de skal ha mange TB, da blir det 2.5" disker 

Lenke til kommentar

 

 

Og selv om du «kun» kan overskrive Evo-diskene 600 ganger, tror vi dette er noe de aller fleste ikke vil klare å komme i nærheten av med vanlig, privat bruk. 

 

Er det noken som har prøvd å skrive over disken 600 ganger?  Kva skjer da?  Degradering overtid etter det eller bom stopp? 

Lenke til kommentar

I så fall må det være brukt gamle dos formatteringprogram beregnet på harddisker og full formattering hver gang.

Normalt hurtigformatteringen vil neppe ødlegge SSD disker så fort.

 

Hvis man ikke aktiver Trim eller bruker XP kanskje billig SSD disker kan degradres i form av ytelsen blir dårligere.

Men tviler på den dør helt ut heller.

 

Tror det er kontrolleren som dør ut først, som regel, en del har vel slik hvis det er flere seriekoblet minnemoduler vil nok hele SSD disken ryke, OCZ trion tror jeg har det problemet.

 

Har hatt eldre OCZ Vertex og Intel SSD disker med XP over flere år, de har aldri gått helt i stykker bortsett fra en.

Så tror ikke man skal beskymre seg, ellers tar man det på garanti. Fleste samsung SSD disker bør holde over 2 år helst 5 år hvis man ikke fullstendig formatter den over 1000 ganger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...