Gå til innhold

TEST: Nye Microsoft Surface Pro med LTE Advanced


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle bærbare maskiner har innebygget mobilt bredbånd. Det hadde gjort i hvert fall min hverdag mye lettere.

Fordi det ikke er alle som behøver det?

M.a.o, hvorfor skal jeg som ikke behøver det betale for noe du trenger?

Det kommer imidlertid til å ta av i 2018 - 2019. Ikke alle, men svært mange flere vil få mobilnett støtte. Ikke barne det, produsentene vil ofte komme til å levere maskiner med tilbud om en eller annen forbruksavtale, i det minste på de dyrere maskinene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle bærbare maskiner har innebygget mobilt bredbånd. Det hadde gjort i hvert fall min hverdag mye lettere.

Fordi det ikke er alle som behøver det?

M.a.o, hvorfor skal jeg som ikke behøver det betale for noe du trenger?

 

Greit nok, men flere bør gi oss muligheten til det - spesielt dyrere modeller. I dag er det omtrent ingen.

Lenke til kommentar

Problemet med innebygget mobilt bredbånd er at du må selv stå for simkortet. De fleste operatører ta ekstra betalt for å ha tvillingsim og hva hvis du fks har et nettbrett og to laptoper (jobb og privat) med LTE, må man da stadig flytte dette ekstra simkortet rundt? Finnes det "kvadrippellsim", kan man i det hele tatt ha ubegrenset antall simkort på et abonnement? For meg blir ikke dette aktuelt å bruke innebygget mobilt bredbånd før esim blir standard og jeg slipper å evt flytte rundt på simkort. Inntil videre blir det deling med mobilen når jeg er på farten og LTE router med tvillingsim når jeg kommer frem til destinasjonen (hytte ell lignende).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle bærbare maskiner har innebygget mobilt bredbånd. Det hadde gjort i hvert fall min hverdag mye lettere.

Fordi det ikke er alle som behøver det?

M.a.o, hvorfor skal jeg som ikke behøver det betale for noe du trenger?

Det kommer imidlertid til å ta av i 2018 - 2019. Ikke alle men svært mange fler vil få mobilnett støtte. Ikke barn. Det, men produsentene vil ofte komme til å levere maskiner med tilbud om en eller annen forbruksavtale, i det minste på de dyrere maskinene.

 

 

Dette kommer definitivt ikke til å ta av i løpet av de kommende årene så lenge dagens datakvoter forblir. Det er faktisk helt riktig av PC-produsentene å ikke inkludere dette i moderne datamaskiner, rett og slett fordi at forutsetningene ikke er til stedet for at 4G i laptoper/2-in-1 maskiner skal være attraktivt nok. Da er det fullstendig bortkastet å investere i teknologi som de fleste kun kan dra begrenset nytte av.

 

Mobildata for bærbare datamaskiner er hovedsakelig etterspurt av bedriftsmarkedet samt noen spesielt interesserte. Dette er ikke noe folk flest etterspør, og det krever mer enn bare en innsats fra produsentenes side for at mobildata skal være en verdig løsning for bærbare maskiner.

Lenke til kommentar

Problemet med innebygget mobilt bredbånd er at du må selv stå for simkortet. De fleste operatører ta ekstra betalt for å ha tvillingsim og hva hvis du fks har et nettbrett og to laptoper (jobb og privat) med LTE, må man da stadig flytte dette ekstra simkortet rundt? Finnes det "kvadrippellsim", kan man i det hele tatt ha ubegrenset antall simkort på et abonnement? For meg blir ikke dette aktuelt å bruke innebygget mobilt bredbånd før esim blir standard og jeg slipper å evt flytte rundt på simkort. Inntil videre blir det deling med mobilen når jeg er på farten og LTE router med tvillingsim når jeg kommer frem til destinasjonen (hytte ell lignende).

 

Går ihvertfall fint an å ha det i Japan. Jeg fikk 5 (!) simkort /datakort utlevert da jeg signerte en kontrakt med Yahoo! Mobile Japan. som egentlig var perfekt, da jeg dengang hadde to telefoner + et nettbrett med LTE støtte i bruk til nesten enhver tid.

 

De to andre datakortene ble lånt ut til kompiser fra det store utland som var på besøk osv.

 

Det må da være mulig med Telenor også? Du betaler jo for datatrafikken uansett.

Lenke til kommentar

 

Problemet med innebygget mobilt bredbånd er at du må selv stå for simkortet. De fleste operatører ta ekstra betalt for å ha tvillingsim og hva hvis du fks har et nettbrett og to laptoper (jobb og privat) med LTE, må man da stadig flytte dette ekstra simkortet rundt? Finnes det "kvadrippellsim", kan man i det hele tatt ha ubegrenset antall simkort på et abonnement? For meg blir ikke dette aktuelt å bruke innebygget mobilt bredbånd før esim blir standard og jeg slipper å evt flytte rundt på simkort. Inntil videre blir det deling med mobilen når jeg er på farten og LTE router med tvillingsim når jeg kommer frem til destinasjonen (hytte ell lignende).

 

Går ihvertfall fint an å ha det i Japan. Jeg fikk 5 (!) simkort /datakort utlevert da jeg signerte en kontrakt med Yahoo! Mobile Japan. som egentlig var perfekt, da jeg dengang hadde to telefoner + et nettbrett med LTE støtte i bruk til nesten enhver tid.

 

De to andre datakortene ble lånt ut til kompiser fra det store utland som var på besøk osv.

 

Det må da være mulig med Telenor også? Du betaler jo for datatrafikken uansett.

Tenk mindre på hva som er mulig, og mer på hva som er drivkreftene i markedet som gjør at Telenor og Telia kan ta seg godt betalt for slike tjenester (eller bare ikke tilby dem) her til lands.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle bærbare maskiner har innebygget mobilt bredbånd. Det hadde gjort i hvert fall min hverdag mye lettere.

Fordi det ikke er alle som behøver det?

M.a.o, hvorfor skal jeg som ikke behøver det betale for noe du trenger?

 

 

Bruker du HDMI/DP? Bruker du å lese av minnekort på PCen din? Bruker du webkameraet ditt? Bruker du BT? Nei, det behøver ikke være på absolutt alle bærbare, men det hører definitivt med på ultraportable maskiner. Men på samme måte som alle de andre funksjonene som finnes på maskinene, så er de der for at du KAN bruke dem, men du trenger jo ikke gjøre det. Og det blir billigere per enhet om de kan oppnå store kvanta. Derfor er det riktig å pushe det til flest mulig maskiner, så kan enhver selv velge om de vil benytte det eller ei.

 

Problemet med innebygget mobilt bredbånd er at du må selv stå for simkortet. De fleste operatører ta ekstra betalt for å ha tvillingsim og hva hvis du fks har et nettbrett og to laptoper (jobb og privat) med LTE, må man da stadig flytte dette ekstra simkortet rundt? Finnes det "kvadrippellsim", kan man i det hele tatt ha ubegrenset antall simkort på et abonnement? For meg blir ikke dette aktuelt å bruke innebygget mobilt bredbånd før esim blir standard og jeg slipper å evt flytte rundt på simkort. Inntil videre blir det deling med mobilen når jeg er på farten og LTE router med tvillingsim når jeg kommer frem til destinasjonen (hytte ell lignende).

 

Telia støtter ihvertfall Trillingsim slik at man kan ha i mobilen (selvsagt), nettbrettet og laptopen/4G-ruteren. Selv liker jeg ikke å fikle med løse dingser som kun har en funksjon, om den funksjonen like godt kan ligge i enheten som trenger den funksjonen.

 

Selv så har jeg etterspurt LTE i Surface Pro, så nå når det er mulig å få tak i, så skal jeg jammen meg skaffe meg en slik. Største problemet er dog å finne en forhandler som vil selge til meg, siden denne visstnok ikke er ment for salg til sluttbukere men bare bedrifter. Dog skal jeg nok komme meg unna det hinderet. ;-)

 

 

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle bærbare maskiner har innebygget mobilt bredbånd. Det hadde gjort i hvert fall min hverdag mye lettere.

Fordi det ikke er alle som behøver det?

M.a.o, hvorfor skal jeg som ikke behøver det betale for noe du trenger?

Det kommer imidlertid til å ta av i 2018 - 2019. Ikke alle men svært mange fler vil få mobilnett støtte. Ikke barn. Det, men produsentene vil ofte komme til å levere maskiner med tilbud om en eller annen forbruksavtale, i det minste på de dyrere maskinene.

 

 

Dette kommer definitivt ikke til å ta av i løpet av de kommende årene så lenge dagens datakvoter forblir. Det er faktisk helt riktig av PC-produsentene å ikke inkludere dette i moderne datamaskiner, rett og slett fordi at forutsetningene ikke er til stedet for at 4G i laptoper/2-in-1 maskiner skal være attraktivt nok. Da er det fullstendig bortkastet å investere i teknologi som de fleste kun kan dra begrenset nytte av.

 

Mobildata for bærbare datamaskiner er hovedsakelig etterspurt av bedriftsmarkedet samt noen spesielt interesserte. Dette er ikke noe folk flest etterspør, og det krever mer enn bare en innsats fra produsentenes side for at mobildata skal være en verdig løsning for bærbare maskiner.

 

 

Det er fullt mulig å skaffe seg et abonnement for data, som ikke har ringemuligheter. De støtter langt mere data enn mobilt bredbånd i mobilabonnementet. Dessverre mener jeg om akkurat det, for jeg mener det holder med ett abonnement.  Dette er riktignok blitt et mindre problem med Telia sin "fri nedlasting" for begrenset periode, men det kan fort bli dyrere enn det smaker om man ofte vil ta med laptop på reise, også der man ikke har tilgang til lokalt nettverk eller av andre grunner ikke ønsker å bruke gjestenett med krav om å registrere seg.

 

Jeg tror det er mange som er interessert i å ha LTE på laptopen, men det har vært mangel på gode og rimelige produkter med dette innebygget. Men det har endog vært mangel på en god del dyre maskiner også. Men jeg tror ikke det tar helt av. Men jeg håper det er mange nok til at importørene ser at dette vil vi ha, og dermed vil se mere positivt på å hente hjem modeller med dette innebygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man verktøy-bevisst kan man slippe unna gørr. Bare ikke tro at allt mobilt gjør livet bedre, noen ganger trenger man noe håndfast også. Selv er Z3 fra Sony den beste av datamaskinerfaring. Idag er det nok å gjøre som Ola og Kari flest - dele på Snapchat. Vi ser nok LTE komme i flere faser senere i de store sammenhenger...

Lenke til kommentar

Hadde kjøpt denne tvert dersom den hadde integrert GPS slik som ipad'en. Rart at dei ikkje har inkludert dette i eit slikt premiumprodukt.

Enig med deg ang. GPS. Forstår ikke helt hvorfor GPS ikke er med da produsentene har tilgang til en rekke LTE-moduler som har GPS. 

Har selv brukt HP pc-er i en årrekke og kunne ikke tenke meg å kjøpe en pc uten LTE og GPS. HP har forøvrig en rekke modeller med mulighet til LTE. Sim-slot er der men modulen er nødvendigvis ikke satt inn. Den kan en skaffe selv om en ønsker, eller kjøpe en modell hvor den er innsatt fra fabrikk. En smal sak å sette den inn selv.

Lenke til kommentar

 

Hadde kjøpt denne tvert dersom den hadde integrert GPS slik som ipad'en. Rart at dei ikkje har inkludert dette i eit slikt premiumprodukt.

 

Enig med deg ang. GPS. Forstår ikke helt hvorfor GPS ikke er med da produsentene har tilgang til en rekke LTE-moduler som har GPS.

Har selv brukt HP pc-er i en årrekke og kunne ikke tenke meg å kjøpe en pc uten LTE og GPS. HP har forøvrig en rekke modeller med mulighet til LTE. Sim-slot er der men modulen er nødvendigvis ikke satt inn. Den kan en skaffe selv om en ønsker, eller kjøpe en modell hvor den er innsatt fra fabrikk. En smal sak å sette den inn selv.

Et av artikkelbildene viser jo en GPS-antenne, og de har sluppet en oppdatering for GPS, så man skulle nesten tro den er utstyrt med det?

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4056118/update-for-the-surface-pro-lte-surface-gps-system-devices

https://www.windowscentral.com/surface-pro-lte-picks-first-batch-firmware-updates

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

"Men er du mye på farten og ikke klarer deg uten nettforbindelse, kan det være veldig smart."

 

Veldig smart? Jeg har alltid med meg mobilen og den kan uten særlig om og men, fungere som en trådløs router. Oppkoblingen skjer automatisk for meg i alle fall. Og da slipper jeg å ha mer enn ett abonnement.

 

Men om man som regel er på en plass der det ikke er WiFi, så kanskje. Men hvor mange gjelder dette? (Det er jo snart WiFi over alt.)

Lenke til kommentar

"Men er du mye på farten og ikke klarer deg uten nettforbindelse, kan det være veldig smart."

 

Veldig smart? Jeg har alltid med meg mobilen og den kan uten særlig om og men, fungere som en trådløs router. Oppkoblingen skjer automatisk for meg i alle fall. Og da slipper jeg å ha mer enn ett abonnement.

 

Men om man som regel er på en plass der det ikke er WiFi, så kanskje. Men hvor mange gjelder dette? (Det er jo snart WiFi over alt.)

 

Akkurat det har jeg prøvd, og må si jeg synes det er akkurat ett hakk mere knot enn jeg liker. Ofte så må man gå på en nettside på mobilen før 4G faktisk kobler opp. Ikke alltid den tar det med en gang dersom du starter rett fra laptopen. Og blir det en lengre pause, så skjer fort akkurat det samme.

 

I tillegg så stjeler den da strøm både fra mobilen og fra laptopen, så om du sitter et sted der du ikke har tilgang til strøm, så må du håpe du har nok igjen, eller koble mobilen til laptopen. Da holder du mobilen igang, men laptop trekker da enda mere strøm. Så igjen, håpe man har masse med strøm igjen på batteriet.

 

Kan selvsagt løse seg om laptop har plenty med batterikapasitet, men kanskje er du avhengig av en såpass kraftig sak at den rett og slett ikke kan brukes like lenge som en som bare brukes til mail, word og excel, samt litt lett surfing.

 

Det er derfor sterkt å foretrekke en med innebygget, fremfor å knote med kvasiløsninger som deling fra mobilen, 4G-pinne som lett kan knekke og forsvinne eller liten trådløs 4g-ruter som man også må passe på at har nok strøm. Og som jeg har nevnt før, alt ekstra jeg kan slippe å dra med meg men heller ha innebygget, er sterkt å foretrekke.

 

Selv om det på en måte fungerer med ekstern 4G-enhet eller deling fra mobilen, så er det fremdeles en "nest-best-løsning". Det eneste de burde kunne dele på bortsett fra data (synkronisert Outlook, kontakt/adresseliste, dropbox-mappa ol), er datakvoten som burde være mulig å kjøpe tilstrekkelig mye av uten at det koster uanstendig mye. Da kan man velge selv om det er laptop, pad eller mobil som er beste enheten, uten å måtte forholde seg til hvor mye data man har igjen på den enkelte enheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde kjøpt denne tvert dersom den hadde integrert GPS slik som ipad'en. Rart at dei ikkje har inkludert dette i eit slikt premiumprodukt.

Du må nok ha en iPad med LTE for å få GPS data på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...