Gå til innhold

– Prisene fortsetter oppover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Prisstigningen kan ifølge DigiTimes kilder bli på mellom 5- og 20 dollar avhengig av modell, noe som kan tilsvare mellom 50 og 200 kroner på det norske markedet.

:hmm::rofl: Utrolig å lage artikkel basert på det? Må vi droppe middag for å kjøpe skjermkort?

For ser ikke problemet egentlig, slik prisforskjeller er ikke så ille. Var verre med harddisk krisen.

 

Problemet det er kun GTX 1070\1080 TI som nvidia har beste skjermkort i.

GTX 1060 eller R9 390x og Nano\fury.

 

R9 490x venter vi fremdeles på.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte GTX480, toppmodell i 2010 for 3500kr og nå har vi så godt over det dobbelte for nvidia sine toppmoddeller i dag, om vi ser bort ifra Titan modellene.

I mellomtiden har en US Dollar også gått fra 5,70 til 8,20...

MSRP på GTX 480 var $499... Med dagens kurs og norsk moms så blir det 5114,75 kroner i 2010-kroner. 

 

Så bør man ta med prisstigning også, og da havner man nok tett oppunder 6000 kroner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, tror ikke jeg får oppgradert anyway til noe nytt skjermkort enn det 1070 8gb jeg kjøpte for noen mnd siden.

 

Har kun 7 pins til skjermkort og 27,9 cm med plass i kabinettet (grunnet disk case inni).

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis det kom et 8 pin kort eller for langt anyway. Får bare håpe en gang at jeg kjøper 1080 vanlig eller Ti.

Lenke til kommentar

Jaja, tror ikke jeg får oppgradert anyway til noe nytt skjermkort enn det 1070 8gb jeg kjøpte for noen mnd siden.

 

Har kun 7 pins til skjermkort og 27,9 cm med plass i kabinettet (grunnet disk case inni).

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis det kom et 8 pin kort eller for langt anyway. Får bare håpe en gang at jeg kjøper 1080 vanlig eller Ti.

 

Det kortet er faktisk svært velegnet til å mine med. Min Ethereum med nanopool.org, eller bruk Nicehash.com sin miner for utbetalinger i BTC.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte GTX480, toppmodell i 2010 for 3500kr og nå har vi så godt over det dobbelte for nvidia sine toppmoddeller i dag, om vi ser bort ifra Titan modellene.

I mellomtiden har en US Dollar også gått fra 5,70 til 8,20...

MSRP på GTX 480 var $499... Med dagens kurs og norsk moms så blir det 5114,75 kroner i 2010-kroner. 

 

Så bør man ta med prisstigning også, og da havner man nok tett oppunder 6000 kroner.

Bare for å sjekke om jeg huska rett, så gikk jeg på dustin og så på ordrehistorikken fra 15.09.2010 og der ser jeg at jeg betalte den nette sum: ASUS GEFORCE GTX 480 1536MB PCI-E DVI/HDMI 1 1 0 Fakturert 3 359,00 kr.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

 

 

Prisstigningen kan ifølge DigiTimes kilder bli på mellom 5- og 20 dollar avhengig av modell, noe som kan tilsvare mellom 50 og 200 kroner på det norske markedet.

:hmm::rofl: Utrolig å lage artikkel basert på det? Må vi droppe middag for å kjøpe skjermkort?

For ser ikke problemet egentlig, slik prisforskjeller er ikke så ille. Var verre med harddisk krisen.

 

Problemet det er kun GTX 1070\1080 TI som nvidia har beste skjermkort i.

GTX 1060 eller R9 390x og Nano\fury.

 

R9 490x venter vi fremdeles på.

 

 

Ja, tenk det, en artikkel om prisutviklingen på hardware-komponenter på en hardware-side. Hva blir det neste?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter man ikke også ut dataen fortere når den står og "miner"? Man forringer altså levetiden, så man må kjøpe nytt tidligere? Som med driftskostnader på en bil.

Spørs om den sammenligningen egentlig er så veldig relevant. Den vesentlige forskjellen er at en bil normalt beholder nytteverdien mye lenger. Nå har jeg aldri drevet med mining en dag i mitt liv, men jeg har hatt to stk GTX 970 kjørende Folding@Home i en egen maskin noenlunde kontinuerlig i tre år nå - og i likhet med mining dreier det seg om å tyne kortene 24/7. De kjører fremdeles (rent bortsett fra at strømforsyningen har tatt kveld og jeg trenger ny), og gir ingen indikasjon på at de trenger utskiftning, men tre år gamle skjermkort begynner gjerne å bli modne for utskiftning utelukkende på bakgrunn av at de er nettopp tre år gamle. Ærlig talt håper jeg egentlig de tryner før reklamasjonsfristen har utløpt.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sliter man ikke også ut dataen fortere når den står og "miner"? Man forringer altså levetiden, så man må kjøpe nytt tidligere? Som med driftskostnader på en bil.

Jo, men er skjermkort betaler seg selv på 3-6 måneder med mining avhenging av hvilke skjermkort det er snakk om.

Har du vannavkjølte ting er belastningen minimal. Som feks mine CPU minere har vannavkjøling, da er de på så lave temperaturer at jeg tipper du har mer slitasje på din data med og bare være på internett enn at jeg miner for full rulle.

 

Temperatur er viktig, hold den så lav så mulig. Pass på og ha riktig airflow igjennom kabinettet så varm luft forsvinner kjapt.

 

Jeg miner faktisk med min laptop og, men bare miner med skjermkortet der pga om jeg minet med CPU og GPU ville temp blitt noe høy og pcn måtte jobbe. Den har en stor termisk overkapasitet så jeg kan mine skjermkort uten at viftene må gå og skjermkortet holder 51 grader

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter man ikke også ut dataen fortere når den står og "miner"? Man forringer altså levetiden, så man må kjøpe nytt tidligere? Som med driftskostnader på en bil.

Bytter du virkelig ut utstyret fordi det slites ut? Normalt bytter man utstyr fordi det ikke er raskt nok for moderne applikasjoner.

 

Når du miner så kjører du ikke utstyret med overtemp. Mining har ingen innvirkning med mindre du miner med ekstreme temperaturer.

 

De som miner med minerigger kjører som regel helt åpne installasjoner uten lukkede kabinetter. Da kjører det med lavere temperaturer enn typisk gaming-PC-en. De justerer i tillegg klokkefrekvensene og spenningen optimalt for å redusere strømforbruk og temperatur, så "slitasjen" er langt mindre enn ved feks gaming. Spenningsregulatorene, som gjerne er vermeste komponent på et skjermkort, tåler gjerne 105°C i 10000 timer. Men siden mining trekker mindre strøm enn gaming så er ikke de utsatt for slitasje. De blir varmere ved gaming enn ved mining. Ved 60°C vil levetiden sannsynligvis være mange ganger lengre. Det er helt trygt å kjøpe skjermlkort fra en som har minet.

 

Når jeg miner trekker maskinen min ca 50% så mye strøm som når jeg spiller eller feks kjører benchmark. Jeg har måler. Jeg miner med både CPU og GPU.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jaja, tror ikke jeg får oppgradert anyway til noe nytt skjermkort enn det 1070 8gb jeg kjøpte for noen mnd siden.

 

Har kun 7 pins til skjermkort og 27,9 cm med plass i kabinettet (grunnet disk case inni).

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis det kom et 8 pin kort eller for langt anyway. Får bare håpe en gang at jeg kjøper 1080 vanlig eller Ti.

Det kortet er faktisk svært velegnet til å mine med. Min Ethereum med nanopool.org, eller bruk Nicehash.com sin miner for utbetalinger i BTC.

 

Høres for avansert ut til og starte med det, i tilegg er det bare et skjermkort. Tror ikke jeg har noe nytt og touche mining, har ikke overklokket det heller (som jeg burde nok), mer redd for at strømforbruket skyter i taket da ^^

Lenke til kommentar

 

 

Jaja, tror ikke jeg får oppgradert anyway til noe nytt skjermkort enn det 1070 8gb jeg kjøpte for noen mnd siden.

 

Har kun 7 pins til skjermkort og 27,9 cm med plass i kabinettet (grunnet disk case inni).

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis det kom et 8 pin kort eller for langt anyway. Får bare håpe en gang at jeg kjøper 1080 vanlig eller Ti.

Det kortet er faktisk svært velegnet til å mine med. Min Ethereum med nanopool.org, eller bruk Nicehash.com sin miner for utbetalinger i BTC.

 

Høres for avansert ut til og starte med det, i tilegg er det bare et skjermkort. Tror ikke jeg har noe nytt og touche mining, har ikke overklokket det heller (som jeg burde nok), mer redd for at strømforbruket skyter i taket da ^^

Med nåværende Ethereum-verdi tjener du følgende med Nanopool etter at strøm er trukket fra:

$4,1 om dagen

$28,5 i uka

$122 i måneden

 

Siden det nå er vinter og du uansett trenger varme, er gevinsten egentlig 7% høyere enn dette dersom du slår av tilsvarende med elektriske varmeovner som du bruker i strøm med PC-en. Siden Ethereum vil stige i verdi fremover vil gevinsten fra både ny og tidligere minet valuta stige.

 

Du kan lage egen overklokkingsprofil for mining som underklokker kjerneklokken uten at det påvirker mining. Da vil skjermkortet går kjølig. Du kan også senke effektgrensen mye uten at det påvirker miningsgevinsten. Minnefrekvensen kan økes for å få litt ekstra gevinst.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

 

 

Jaja, tror ikke jeg får oppgradert anyway til noe nytt skjermkort enn det 1070 8gb jeg kjøpte for noen mnd siden.

 

Har kun 7 pins til skjermkort og 27,9 cm med plass i kabinettet (grunnet disk case inni).

 

Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis det kom et 8 pin kort eller for langt anyway. Får bare håpe en gang at jeg kjøper 1080 vanlig eller Ti.

Det kortet er faktisk svært velegnet til å mine med. Min Ethereum med nanopool.org, eller bruk Nicehash.com sin miner for utbetalinger i BTC.

 

Høres for avansert ut til og starte med det, i tilegg er det bare et skjermkort. Tror ikke jeg har noe nytt og touche mining, har ikke overklokket det heller (som jeg burde nok), mer redd for at strømforbruket skyter i taket da ^^

Med nåværende Ethereum-verdi tjener du følgende med Nanopool etter at strøm er trukket fra:

$4,1 om dagen

$28,5 i uka

$122 i måneden

Siden det nå er vinter og du uansett trenger varme, er gevinsten egentlig 7% høyere enn dette dersom du slår av tilsvarende med elektriske varmeovner som du bruker i strøm med PC-en.

 

Siden Ethereum vil stige i verdi fremover vil gevinsten fra både ny og tidligere minet valuta stige.

 

Etherum? Så en morsom artikkel om Dogecoin, hvorfor ikke bitcoin?

 

Så mange forskjellige typer det skulle være :s

Lenke til kommentar

Ja det er veldig forvirrende i staten. Bitcoin er originalen. Ethereum er en av de mest populære alternative (altcoins). Bitcoin kan ikke mines direkte av hjemmedatautstyr da det er for tung algoritme. Ethereum er tilpasset for GPU-mining.

Enkleste prosedyre for å komme i gang med mining:
1. Opprett Bitcoin-wallet , feks på www.coinbase.com eller www.blockchain.info
2. Last nes Nicehash sin klient for din GPU (AMD eller NVIDIA)

3. Hent ut receive/request-kode for BTC fra wallet og lim inn i nicehash sin mineklient.
4. Start benchmark og deretter mining.

 

Du kan slå av og på mining når du vil. Nicehash miner den mest lønnsomme altcoin for øyeblikket og betaler deg i BTC. Den leier i praksis datakraft for deg som du får betalt for.

Nanopool er fin for å mine Ethereum. Da får du utbetalt direkte i Ethereum, og du bruker Ethereum-wallet i stedet for Bitcoin-wallet.

 

 

Fremtiden er digital valuta.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...