Gå til innhold

Apple bekrefter at de gjør eldre iPhoner tregere om de har svakt batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Konspirasjonsteorietikeren i meg tenker at dette også er et hint om at din telefon er gammel og treg, og Apple har lansert en flunkende ny og smidig telefon.

 

Fort gjort å tenke slik. Men hadde Androidtelefoner hatt en lignende funksjon hadde det kanskje vært helt på sin plass å gjøre ytelsen lavere?

 

Mener ikke deg akkurat nå, men jeg legger merke til at ting gjort av Apple er ondskapen selv, men dersom det kommer fra en annen produsent, så er det liksom helt ok. I følge en del medlemmer her på forumet, så kan jo ikke Apple gjøre noe riktig, mens Androidprodusentene ikke kan gjøre noe galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nå tror jeg ikke du leser helt hva jeg skrev, eller kanskje jeg ordla meg litt krøkkete. Hadde dette skjedd med en Google Pixel telefon f.eks, så hadde mange kommentarer her handlet om at det er helt greit. Men du vet sikkert at de samme menneskene ville aldri la Apple slippe unna med noe sånt uten å eksplodere i lange rants av hat.

 

Da redigerte du stort sett alt du skrev, så da blir utgangspunktet litt annet. Men poenget er å komme hatet litt i forkjøpet, slik at de som alltid skal inn i tråden å spre hat (DU VET AT DE KOMMER, ikke si noe annet da, er du snill), kanskje lar være. Så slipper vi 8 sider sammenhengene personangrep og drittprat.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Eneste grunnen til at jeg snakker om Apple er fordi dette omhandler Apple. At jeg ikke hadde gjort det samme med Samsung får være din egen konspirasjonsteori.

 

Mvh,

iPhone eier

 

 

Og her er vel bekreftelsen på at du ikke leste det jeg skrev. Jeg nevne spesifikt at jeg ikke mente deg, men du tok det allikevel litt personlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Da får du bare fortsette med det hvis du vil Jeg var aldri offensiv mot deg, så jeg gir meg her og nå. Så får du være din egen stråmann eller høyball så lenge du vil. Ha en fin dag.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

 

Konspirasjonsteorietikeren i meg tenker at dette også er et hint om at din telefon er gammel og treg, og Apple har lansert en flunkende ny og smidig telefon.

 

Fort gjort å tenke slik. Men hadde Androidtelefoner hatt en lignende funksjon hadde det kanskje vært helt på sin plass å gjøre ytelsen lavere?

 

Mener ikke deg akkurat nå, men jeg legger merke til at ting gjort av Apple er ondskapen selv, men dersom det kommer fra en annen produsent, så er det liksom helt ok. I følge en del medlemmer her på forumet, så kan jo ikke Apple gjøre noe riktig, mens Androidprodusentene ikke kan gjøre noe galt.

Nå er det jo apple som gjør dette, og jeg er ikke overasket!

De hadde heller aldri sagt at de gjør det hvis det ikke ble oppdaget...

Uansett hvem som hadde gjort dette er det feil, hele greia har blitt en latterlig unnskyldning fra apple der de gjør dette for å "beskytte komponenter, levere den beste ytelsen og forlenge livet på produktene"!?

Man trenger ikke være veldig oppegående for å skjønne at det var en eller annen i apple som tenkte at dette kunne medføre flere og oftere bytte av telefon.

Med apple sin markedsmodell er jeg ikke forundret over noe lenger.

Andre produsenter gjør jo ikke dette, for det gir ingen mening.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må helt ærlig innrømme at jeg er alt for "dum" innen temaet til at jeg klarer å sette meg inn i hvordan dette fungerer og hvorvidt det Apple velger å gjøre her er bra, logisk, fornuftig, normalt eller whatever..

 

Men om det virkelig er sånn at telefoner som bare er ett år gammel sitter med såpass stor batterislitasje at du ikke bare sitter med redusert batterikapasitet men du også sitter med en telefon hvor prosessoren må throttles til ned mot halvparten av den opprinnelige klokkefrekvensen fordi batteriet ikke er kapabel til å sende ut tiltenkt spenning så må det jo være noe galt et eller annet sted?

 

Som sagt så aner jeg ikke om dette er helt normalt og vanlig praksis. Er det samme praksis hos andre produsenter? Er det slik at alle Li-Ion batterier oppfører seg slik så dette er helt som normalt og forventet?

 

 

Jeg syntes uansett at det er litt drøyt at du med mobiltelefoner til 5000kr+++ ikke skal kunne forvente at både batterikapasitet og ytelse skal være tilnærmet 100% i hvertfall 2 år fra kjøpetidspunktet. Hvordan stiller norsk reklamasjonsrett seg i slike tilfeller? Jeg har hørt at det du må forvente at batteriet som lades daglig/annenhver dag må forventes å få en merkbar reduksjon i kapasitet etter ca 1,5-2 år men det må da stilles visse krav i henhold til reklamasjonsretten her?

 

Personlig så syntes jeg ikke det høres spesielt akseptabelt ut å sitte med en telefon som er 1,5 år gammel med over 20% reduksjon i batterikapasiteten og halverte klokkefrekvenser... Hvordan fungerer dette med nettbrett og bærbare PC-er osv..? Og hvor troverdige er slike batteri-apper som "Battery Life"? Hvordan henter denne ut den relevante informasjonen? Jeg tar det nesten for gitt at Apple ikke har diverse API-er osv som fritt frigjør detaljerte data om slitasje på batteriet sånn helt uten videre?

 

 

EDIT:

 

Om alt dette er helt normalt og vanlig praksis så burde jo det stille litt høyere og strengere krav til samtlige produsenter hva gjelder batteribytte. Man burde jo nesten være pålagt og utføre 1x batteribytte etter 1,5 år til en temmelig fin og symbolsk sum om alt dette her stemmer og er noe som et reelt problem med nærmest samtlige telefoner og modeller.

 

 

 

EDIT2:

 

Hvordan er det med "swap/refubrished" modeller fra Apple? Det har jo hele tiden vært ganske så normalt og vanlig at det ikke utføres reparasjon på iPhone i Norge så telefonen blir bare byttet med en erstatningsmodell som kommer uten salgseske. Jeg regner med at disse er så kalt "refubrished" modeller ikke flokande nye. Leveres disse alltid med helt nye batterier?

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ein dårleg funksjon. Dersom noko sånt i det heile tatt skal eksistere, gje det i det minste som eit valg brukaren sjølv kan aktivere og deaktivere. Då kan den enkelte velje om ein vil ha betre batterikapasitet eller ytelse. Eg har eit par iPoder som blir treigare med tida, men om det kjem av ein sånn funksjon eller oppdateringar av iOs veit eg ikkje. Dersom det er batteriet, så vil eg mykje heller ha dette som eit alternativ.

 

Apple vil ikkje seie kvar grensa går, så det blir spekulasjon, men om den td. går ved 40% kapasitet så er det nok fleire som heller vil ha ytelsen enn lengre levetid, avhengig av bruken av telefonen. Eg brukar den heller på maks ytelse og ladar litt ofte enn å jobbe med ein treigare telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...