Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva nå, NRK?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E-sport må være ekstremt billig å dekke når man først har kommet i gang, så det kan umulig være store risken å gi det litt av sendeflaten på NRK3 eller noe.

 

Tja, internasjonale rettigheter kan være dyrt.

Lønn i ugunstig arbeidstid koster alltid mye penger og dersom det internfaktureres kan kostnader for studiobruk være rimelig mye også.

 

Men vi som elsker e-sport mener selvsagt at dette er en kostnad det er verdt å ta :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, internasjonale rettigheter kan være dyrt.

Lønn i ugunstig arbeidstid koster alltid mye penger og dersom det internfaktureres kan kostnader for studiobruk være rimelig mye også.

Kostnadene er (fortsatt) små i forhold til annen mye sport. NRK kan formatet allerede, det er bare en ny idrettsgren for dem. Så om publikum er der vil nok kostnaden for sending og hjemmestudio være overkommelig.

 

Dyrt blir det først når de kjører med trailerne sine til arrangementene for bildestrømproduksjon, on-site studio og intervjuer. Dette vil antageligvis være problemet med å dekke norske arrangement, hvor de sannsynligvis må gjøre produksjonen selv.

 

Så tipper det blir noen runder med internasjonale arrangement først, hvor andre prod. selskap tar on-site jobben.

Lenke til kommentar

E-sport må være ekstremt billig å dekke når man først har kommet i gang, så det kan umulig være store risken å gi det litt av sendeflaten på NRK3 eller noe.

 

På samme måte som fotball er ekstremt billig å dekke... Det er fler kostnader enn litt produksjon, men jeg vet selvfølgelig ikke hva de må betale for å sende ESL.

 

Uansett så er det fint at NRK kommer på banen, det trekker yngre seere og viser at de er interresert i å møte fremtiden til sport som inkluderer den med en E :)

Lenke til kommentar

NRK har nylig lyst ut stilling som prosjektleder for gamingsatsningen deres, så det ser ut som de satser.

 

https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3639443905&company_id=238765&Link_source_id=&use_position_site_header=0&culture_id=NB-NO

 

Gaming og e-sport er to veldig forskjellige ting, og e-sport er ikke nevnt i utlysningen. Det er selvsagt mulig at det kan bli en liten del av det, men generell spillkultur vil nok ta mest plass i den satsingen der.

Endret av TST
Lenke til kommentar

e-sport på TV har vært prøvd i Norge i over 13 år. Det spiller ingen rolle hvem som produserer innholdet, om de fortsetter å tenke tradisjonelt og sender spill-innhold på TV. Jeg tror lørdagen var preget av hypebølgen, og har vansker med å forestille meg varig interesse til innhold spillere har hatt tilgang til siden HLTV. Her må det nytenkning og forståelse til.

Lenke til kommentar

 

Vil være rart om ikke NRK kommer til å dekke dette fremover også, sett i lys av sin plikt som allmennkringkaster.

 

Sin plikt til å dekke alle mulige idretter?

 

AtW

Nei, sin plikt til å sørge for et balansert tilbud hvor selv nisjeområder blir belyst. Når vi her snakker om et område som sannsynligvis kommer til å bli nesten like stort som "vanlig" idrett så er det ikke vanskelig å se for seg at satsningen kan bli stor i årene fremover.

 

Om dette er lurt for folkehelsa er vel et større usikkerhetsmoment :)

Lenke til kommentar

NRK gjør i mine øyne det eneste rette ved å fokusere slik de gjør nå. Selv om vi skulle ønske at det var "interessant" nok å dekke denne typen arrangementer som foregår med innenfor våre landegrenser, Telenorligaen, Gigacon etc. Så er det ikke der vi vil tjene på det per i dag.

Det å fokusere på store, internasjonale turneringer, dekke disse, få dette ut til hvermannsen er en mye viktigere jobb enn at Per og Pål på hjørnet skal føle seg som den nye Northug når det dessverre er langt fra slik virkligheten er.

 

Grasrota får greit med fokus allerede innen e-sport, hadde ikke hatt vondt av mer selvfølgelig, men per i dag er det denne typen dekning av denne typen arrangementer som blir viktig.

 

Øke allmenn interesse, vise bedriftsnorge og lignende hvor store slike arrangementer kan være, slik at også disse vil involvere seg i større grad.

 

Er på ingen måte vondt eller negativt ment om andre aktører innen e-sport, men blir for lettvint å sitte hjemme å spille "Akk og ve, NRK ignorerer oss!" kortet. De velger et annet, vel så viktig område å fokusere på.

 

Nå har Telenorligaen og diverse andre e-sport arrangementer noe å strebe etter, for å gjør det verdt det for NRK å dekke disse.

Lenke til kommentar

NRK gjør i mine øyne det eneste rette ved å fokusere slik de gjør nå. Selv om vi skulle ønske at det var "interessant" nok å dekke denne typen arrangementer som foregår med innenfor våre landegrenser, Telenorligaen, Gigacon etc. Så er det ikke der vi vil tjene på det per i dag.

Det å fokusere på store, internasjonale turneringer, dekke disse, få dette ut til hvermannsen er en mye viktigere jobb enn at Per og Pål på hjørnet skal føle seg som den nye Northug når det dessverre er langt fra slik virkligheten er.

 

Grasrota får greit med fokus allerede innen e-sport, hadde ikke hatt vondt av mer selvfølgelig, men per i dag er det denne typen dekning av denne typen arrangementer som blir viktig.

 

Øke allmenn interesse, vise bedriftsnorge og lignende hvor store slike arrangementer kan være, slik at også disse vil involvere seg i større grad.

 

Er på ingen måte vondt eller negativt ment om andre aktører innen e-sport, men blir for lettvint å sitte hjemme å spille "Akk og ve, NRK ignorerer oss!" kortet. De velger et annet, vel så viktig område å fokusere på.

 

Nå har Telenorligaen og diverse andre e-sport arrangementer noe å strebe etter, for å gjør det verdt det for NRK å dekke disse.

 

Bare så det er klinkende klart, jeg forsøker å ikke å dra "akk-og-ve"-kortet i denne kommentaren. Jeg forsøker bare å utfordre NRK på å gjøre enda mer.

 

Det kan hende dekning av store arrangementer er det som skal ting for å skape aksept og for å skaffe spenn inn i norsk e-sport, men det er et skrikende behov for struktur på grasrotnivå.

 

Noe så enkelt som at familien flytter middagen for å tilpasse seg en fotballkamp, men ikke en turnering i e-sport, er i mine øyne et symptom på den manglende forståelsen blant folk flest.

 

Jeg toucher såvidt innom det i dette foredraget: https://www.youtube.com/watch?v=kj4ATGJFjOg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...