Gå til innhold

Philips slipper ny skjerm for de som er kresne på fargene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting av dette gjør den egnet til profesjonell bruk. Det som har noe å si er hvor riktige fargene faktisk er på produktet. Hjelper ikke å dekke 100% AdobeRBG om du har stor feil på fargene dine eksempelvis. Spesielt ikke siden meste content er sRBG.

 

Specsene tilsier at den har potensiale. Ikke at den vil være bra til det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ingenting av dette gjør den egnet til profesjonell bruk.

Det som har noe å si er hvor riktige fargene faktisk er på produktet.

Hjelper ikke å dekke 100% AdobeRBG om du har stor feil på fargene dine eksempelvis.

Spesielt ikke siden meste content er sRBG.

 

Specsene tilsier at den har potensiale.

Ikke at den vil være bra til det.

 

 

 

 

- Jeg er rimmelig sikker på at proffer som jobber med photo, video og/eller annet grafiskt innhold utfører kallibrering på skjermene sine.

Noe som TEK/HW også har lenge vært kjent for.

Så vi får vente å se når dem har en slik skjerm inne til testing.

Lenke til kommentar

 

- Jeg er rimmelig sikker på at proffer som jobber med photo, video og/eller annet grafiskt innhold utfører kallibrering på skjermene sine.

Noe som TEK/HW også har lenge vært kjent for.

Så vi får vente å se når dem har en slik skjerm inne til testing.

 

Du kan kalibrere skjermer til å vise bedre resultater, men du kan ikke kalibrere en skjerm som i ikke er i stand til å vise riktige farger til å vise dem riktig. 

 

Kalibrering fikser mindre feil og gjør resultatene noe bedre. Men hadde ikke vært vits å lage dyrere bedre skjermer om alt kunne fikses med kalibrering.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Jeg er rimmelig sikker på at proffer som jobber med photo, video og/eller annet grafiskt innhold utfører kallibrering på skjermene sine.

Noe som TEK/HW også har lenge vært kjent for.

Så vi får vente å se når dem har en slik skjerm inne til testing.

 

 

 

 

Du kan kalibrere skjermer til å vise bedre resultater, men du kan ikke kalibrere en skjerm som i ikke er i stand til å vise riktige farger til å vise dem riktig. 

 

Kalibrering fikser mindre feil og gjør resultatene noe bedre.

Men hadde ikke vært vits å lage dyrere bedre skjermer om alt kunne fikses med kalibrering.

 

 

 

- Poenget mitt var at når omsider TEK kommer med en review av denne modellen så får vi se hvor nøyaktig denne modellen er til å vise farger.

 

Jeg vet at kalibrering ikke kan gjøre vann til vin, men snarere gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Uansett, en slik review vil vise hvor på bærtur denne modellen er.

I større eller mindre grad, om den da er på bærtur som du frykter.

 

Time will show...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som vet hvordan man overlevde i verden for 8 år siden med dårligere skjermer, dårligere PC'r, dårligere kameraer og dårligere mobiltelefoner ?

 

At de i det hele tatt klarte å få til bilder på den tida, må ha vært et tilnærmet mirakel.

 

 

 

 

- Jeg kan være veldig kresen, ikke fordi jeg trenger å være.

Men det er ikke dermed sagt at jeg må ha det beste av det beste.

 

For sant å si så hadde jeg fortsatt sittet med en "16:9"-"CRT"-TV om dem ikke hadde sluttet å lag reserve-deler til den.

Side note...

Den var ikke en gang HD-Ready.

 

Nå sitter jeg med en "4:3"-"SD"-"CRT"-TV som jeg arvet.

Og til PC'en sitter jeg også med en "CRT"-Skjerm, som.jeg kjøpte i 1998.

 

-----

 

Det er lov til å drømme...

Og en gang i fremtiden så er jeg nok nødt til å kjøpe nytt, men det er uvisst når det vil bli.

Lenke til kommentar

Var ikke ment som å stoppe noen fra å kjøpe noe, er bare litt fascinerende å følge med på.

 

Bak meg står det 2 stk Eizo 4:3 17" skjermer, analoge. De kostet 8000,- pr stk ny en gang på 90 tallet...ingen som tror meg men ligger tester på nettet som bekrefter prisen.

 

Billigsalg på skjermer da du anskaffet de?

 

;-)

 

Eizo-skjermer har vel aldri vært spesielt billige. Selv ga jeg rundt 7000,- i innkjøpspris på en 19" samsung LCD rundt 2004, på hjemmepc-ordning fra databutikken jeg jobbet i. Husker ikke hva de kostet ut til kunde, men var nok "noe" dyrere.

Lenke til kommentar

 

Var ikke ment som å stoppe noen fra å kjøpe noe, er bare litt fascinerende å følge med på.

 

Bak meg står det 2 stk Eizo 4:3 17" skjermer, analoge. De kostet 8000,- pr stk ny en gang på 90 tallet...ingen som tror meg men ligger tester på nettet som bekrefter prisen.

 

Billigsalg på skjermer da du anskaffet de?

 

;-)

 

Eizo-skjermer har vel aldri vært spesielt billige. Selv ga jeg rundt 7000,- i innkjøpspris på en 19" samsung LCD rundt 2004, på hjemmepc-ordning fra databutikken jeg jobbet i. Husker ikke hva de kostet ut til kunde, men var nok "noe" dyrere.

 

De var feilpriset noen timer hos en stor kjent grossist, så en bekjent fikk tak i 2 stk til 3000,- pr stk, 3 døgn senere var de tilbake til 8000,- pr stk.

Lenke til kommentar

 

 

Var ikke ment som å stoppe noen fra å kjøpe noe, er bare litt fascinerende å følge med på.

 

Bak meg står det 2 stk Eizo 4:3 17" skjermer, analoge. De kostet 8000,- pr stk ny en gang på 90 tallet...ingen som tror meg men ligger tester på nettet som bekrefter prisen.

 

Billigsalg på skjermer da du anskaffet de?

 

;-)

 

Eizo-skjermer har vel aldri vært spesielt billige. Selv ga jeg rundt 7000,- i innkjøpspris på en 19" samsung LCD rundt 2004, på hjemmepc-ordning fra databutikken jeg jobbet i. Husker ikke hva de kostet ut til kunde, men var nok "noe" dyrere.

 

De var feilpriset noen timer hos en stor kjent grossist, så en bekjent fikk tak i 2 stk til 3000,- pr stk, 3 døgn senere var de tilbake til 8000,- pr stk.

 

 

Surt om du bestilte rett før eller rett etter tabben. Men Eizo var kongen på CRT, og en stund på LCD. Nå ser man jammen ikke mange av de skjermene til privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...