Gå til innhold

Ny oppgradering kan gi deg trøbbel med Face ID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

De siste årene, og ikke minst siste månedene med iOS 11, har iOS slitt med uhorvelig mange design- og UI-abnormaliteter, bugs og problemer. Utviklingen går ikke bare sakte, men den fører konstant med seg nye problemer.  Kanskje det er derfor så mange flere Apple-tilhengere, mange av de direkte fra ITAvisens barnehage, har plutselig begynt å aggressivt forsvare iPhones på Tek. Nå som kritikken virkelig samsvarer med opplevelsen på plattformen de bruker, føler de en slags trang til å unnskylde iPhone...

 

Hadde ikke hatt en iPhone på lenge, og kjøpte hypen. Kjøpte både iPhone X og Pixel 2 etter usikkerhet, og endte opp med å levere tilbake Xen etter 2 uker. Skjønner nå hvorfor de sier «best iPhone ever», for det virker for meg som man kun kan se seg fornøyd med den hvis man er en standard iPhone-bruker. Funksjonalitet og stabilitet er absolutt ikke på det nivået den burde være på i 2017.

 

Hadde ikke eid en iPhone på lenge, og må ærlig innrømme hypen kom over meg, når jeg bestemte at tiden var inne for å oppgradere min gamle Nexus. Hadde ikke helt bestemt meg, og valgte derfor å kjøpe både Google Pixel 2 og iPhone X 64GB. Etter to ukes bruk er det ingen tvil om hvilken enhet jeg føler er best. Og det er ikke bare en vanesak   iPhone Xen har seriøse problemer. For all del en vakker telefon, men Gud bedre for et mangelfullt og rett og slett vanskelig operativsystem Apple har ute og går. 

 

Når det kommer til funksjonalitet og brukervennlighet har Apple en lang vei å gå, og irritasjonsmomentene er mange. Hvorfor kan jeg ikke tilpasse ikonets utseende, ikonlayout og widgets på startskjermen? Hvorfor kan jeg ikke justere animasjonshastigheten ordentlig? Hvorfor kan jeg ikke redigere og velge hvilke snarveier jeg kan ha på taskbar, Apple vet jo ikke hva som er viktigst for meg? Hvorfor må jeg sveipe for å åpne telefonen etter at Face-ID har gjenkjent meg (en prosess som dreper hele ideen bak sømløshet)? Hvorfor har jeg ikke muligheten til å se batteriprosent, og må dra ned oppgavelinjen for se dette? Hvorfor kan jeg ikke ha min egen nettleser-app som favoritt? Hvorfor kan jeg ikke bestemme mine egne default-applikasjoner selv? Hvorfor kan jeg ikke laste ned sanger direkte fra nettleseren? Hvorfor kan jeg ikke gruppere varsler i en boks og administrere de direkte i varselssenteret? Hvorfor kan jeg ikke holde inne på et ikon i kontrollsenteret og gå direkte til innstillinger? Hvorfor må jeg bruke AirDrop for å overføre filer til Apple-enheten?

 

Dette er bare noen av problemene jeg hadde med telefonen, utover de typiske kommentarene om busslomma, de intrikatene fingerbevegelsene, Face-ID-effektivteten og mer. Men et annet stort problem var det overdrevne antall bugs. Tastatur som blir sittende fast i landskapsmodus, UI som ikke er sentrert (Apple Music-appen sliter mye her), apper som konstant krasjer, duplikate innstillinger. Jeg gikk på Apple support forum for å sjekke om det jeg opplvede var en raritet med enhten min, og det var jo det ikke. Folk har visst hatt disse problemene i lang tid, men spesielt med iOS 11.

 

Det er for meg ikke tvil om at Pixel 2, som jeg bestemte å beholde, gjør en tusen ganger bedre jobb i bruk. Softwaren er ikke bare så mye mer brukervennlig, men også forutsigbar og stabil. Telefonen er bare så mye mer sømløst og velgjørend, og jeg blir ikke konstant irritert med OCD-utbrukk når jeg bruker den. Det føles ikke som om jeg arbeider med hendene bundet bak ryggen. Om du kan komme forbi det stygge 2015-designet, så er Pixel 2 en klart bedre telefon. Design og benchmarks forteller ikke hele historien.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Syt, syt, syt... har hatt min X siden lansering nå, har ikke opplevd verken bug’s eller problemer!

#enjoyingmyX :))

 

Stort sett min erfaring også. På begge eksemplarer.

 

Har egentlig ikke hatt noen problemer med iOS, og jeg har hatt alle iPhones siden den første, minus Samsung sin Note 3, verste makkverket jeg noensinne hadde. Kjøpte Android hypen, aldri igjen.

 

Men slik er det: Preferanser og erfaringer. Begge deler er bra telefoner.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk er så ivrige på face-id, finger- og iris-scan. Hvis du mistenker at noen har fått tak i passordet ditt skifter du passord, hva gjør du om noen stjeler den digitale versjonen av ansikt, øye eller fingeravtrykk? Alt kan hackes...

 

Veldig enkel grunn: god nok sikkerhet, men enkelt å låse opp.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...