Gå til innhold

Tenåring brukte over 80 000 kroner på mikrotransaksjoner i løpet av to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eeeh fordi han innser han har et problem men han ser også at utviklere er helt klar over mennesker med slike problemer. Mikrotransaksjoner er faktisk avhengig av det "industrien" kaller hvaler. Eller mennesker som bruker 1000vis av kroner. Mesteparten av oss kjøper ingenting eller kanskje en gang eller 2. Hvaler er ofte spillfirmaers største inntekt.

 

Og? Om de har lyst til å bruke så mye penger, hvorfor ikke? Trenger ikke bety de har problemer.

 

Som sagt sier han selv at det ikke er spillets skyld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ser dere virkelig ikke problemet med avhengighetsdannende systemer blir promotert mot barn?

 

Helt enig, men vil til og med påstå at dette ikke kun gjelder barn. Vi har nok av eksempler på spillavhengige (gambling) som har mistet alt og satt seg selv i milliongjeld. 

Lenke til kommentar

 

Ser dere virkelig ikke problemet med avhengighetsdannende systemer blir promotert mot barn?

 

Helt enig, men vil til og med påstå at dette ikke kun gjelder barn. Vi har nok av eksempler på spillavhengige (gambling) som har mistet alt og satt seg selv i milliongjeld. 

Enig. Usikker på hvordan en burde "regulert det" annet enn å fjerne det, men det er vell ikke helt løsningen på alt det heller. Å "fjerne" eller ulovliggjøre alt som skaper problemer..

Lenke til kommentar

Dette er den samme kyniske industrien som utnytter psykologer og virkemidler for å få folk avhengige på MMORPGs. Små dråper av lykke som hele tiden får deg hektet. Til slutt har du ødelagt livet ditt, og først da skjønner du hva som har skjedd.

 

Loot bokses og MMORPG`er og mikrotransaksjoner er en stor uting. De tar fullstendig fokus bort fra godt gameplay og over på hyppige doseringer lykkehormoner og pengebruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Så, uten å tenke over det klarer han å bruke alle pengene sine, og kommer i konflikt med familien, men det er utviklerne som må tenke seg om?

Og han mener selv det ikke er deres feil??

 

Så hva vil han egentlig?

Om det ikke er spillets feil, men hans egen, hvorfor klage på spillet?

 

 

 

 

Eeeh... Fordi han innser han har et problem men han ser også at utviklere er helt klar over mennesker med slike problemer.

Mikrotransaksjoner er faktisk avhengig av det "industrien" kaller hvaler.

Eller mennesker som bruker 1000vis av kroner.

Mesteparten av oss kjøper ingenting eller kanskje en gang eller 2.

Hvaler er ofte spillfirmaers største inntekt.

 

 

 

- Spillavhengihet er som rusavhengihet.

Det er en ting at det kan fort bli dyrt i lengden.

Men problemet blir ikke mindre når tilgangen legges tilrett for at det skal være så enkelt som mulig å benytte seg av det.

 

Da er det jammen meg enkelt å miste kontrollen.

 

-----

 

Side note...:

 

Hadde tenkt å argumentere med at det burde ha blitt strengere regulering rundt bruken av slike betal-løsninger.

Høyere aldersgrense også videre...

 

Men så tenkte jeg meg litt om, og det slo meg at det ved gjentatte ganger har blitt bevist at selv (godt) voksne menesker kan rævkjøre seg selv økonomisk.

 

Mulig det hadde hjulpet litt, men ikke betraktelig.

Om dem da ikke fjerner muligheten helt.

Noe jeg tviler veldig strekt på at vil komme til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at dette treffer de svakeste, som ofte bruker kreditt kort for å betale ned kredittkort gjeld. Detter fordi nogenlunde oppgegående mennesker ikke biter på noe som meningsløst som å bruke penger på mikrotransaksjoner. Selv om du ikke opplever problemer med dette er det uansett ingen funksjon som kommer noe fobrukere til gode uansett, så det er en helt meningsløs ting for deg å sitte å forsvaere uansett, det gir ingen mening.

 

Derfor må vi forby kredittkort. Det er jo helt klart dem som er problemet her.

For ikke å snakke om at noen folk blir avhengige av slike mobilitetsskutere, de bør også bli ulovlige, det går jo utover helse.

 

Kommer ikke noen forbrukere til gode? Jo. Det er faktisk akkurat det det gjør.

Alle som ikke vil betale får innhold gratis.

Jeg får stadige oppdateringer til overwatch, men jeg betaler ikke for de nye heltene.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at dette treffer de svakeste, som ofte bruker kreditt kort for å betale ned kredittkort gjeld. Detter fordi nogenlunde oppgegående mennesker ikke biter på noe som meningsløst som å bruke penger på mikrotransaksjoner. Selv om du ikke opplever problemer med dette er det uansett ingen funksjon som kommer noe fobrukere til gode uansett, så det er en helt meningsløs ting for deg å sitte å forsvaere uansett, det gir ingen mening.

Derfor må vi forby kredittkort. Det er jo helt klart dem som er problemet her.

For ikke å snakke om at noen folk blir avhengige av slike mobilitetsskutere, de bør også bli ulovlige, det går jo utover helse.

 

Kommer ikke noen forbrukere til gode? Jo. Det er faktisk akkurat det det gjør.

Alle som ikke vil betale får innhold gratis.

Jeg får stadige oppdateringer til overwatch, men jeg betaler ikke for de nye heltene.

 

Problemet er funskjoner som aktivt går ut for å utnytte denne gruppen generelt. Jeg spiller ikke Overwatch så jeg vet ikke om mikrotransaksjoner gjør dette spillet bedre, men det tviler jeg mye på. En mye ærligere å bedre funkjson er fast betaling i mnd for alle (da blir det et fast beløp mellom 50-100 kr så lenge spillet holder seg bra, dette stopper også muligheten for å overbelaste enkelte), der alle igjen står med samme utgangspunkt uten mulighet til å kjøpe seg skills. Det er jo nettopp dette som ødlegger HS også, om man ikke betaler er man ikke i nærheten av å få kortene man vill ha før ny Kortstokk slippes, skal du henge med der må du punge ut, noe som fører til et ganske kraftig overforbruk på de som ikke kan styre seg.

 

edit

Er det ikke et Online spill bør det være en 1 gangs sum for spillet å ikke noe annet, så kan utgiver evnt ta seg betalt for utvidelse pakker senere.

Endret av simalarion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er funskjoner som aktivt går ut for å utnytte denne gruppen generelt. Jeg spiller ikke Overwatch så jeg vet ikke om mikrotransaksjoner gjør dette spillet bedre, men det tviler jeg mye på. En mye ærligere å bedre funkjson er fast betaling i mnd for alle, der alle igjen står med samme utgangspunkt. Det er jo nettopp dette som ødlegger HS også, om man ikke betaler er man ikke i nærheten av å få kortene man vill ha før ny Kortstokk slippes, skal du henge med der må du punge ut, noe som fører til et ganske kraftig overforbruk på de som ikke kan styre seg.

 

Det er så lett som:

Skal man ta betalt for 1 skin til en karakter, men la folk grinde seg frem til skins i spillet.

Eller skal folk tvinges til å kjøpe ting i spillet?

 

Valg, eller tvang, det er det det handler om.

 

Hs er et gratisspill. Hvor skal de få inntekter fra?

Igjen, valg mellom betale eller spille litt mere, eller tvinges til å betale.

 

Ikke alle har råd til å betale månedsbeløp.

Lenke til kommentar

Ser dere virkelig ikke problemet med avhengighetsdannende systemer blir promotert mot barn?

Nå er det vel ikke direkte "promotert mot barn". Battlefront 2 har 16-års aldersgrense her i Norge. I USA er det Teen.  Du kan jo også lese litt om denne "tenåringen". Han er faktisk 19, og dermed voksen. 

 

For den saks skyld lever GTA5 svært bra den i dag i dag, og i hovedsak pga microtransactions. Men det er det jo ingen som nevner?

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gambling, alkohol, våpen og tobakk er regulert for å beskytte unge og eldre mennesker. Så da skal så klart de også beskyttelses mot det spill utviklere gjør nå.

 

Dette er ikke gambling (flere som har peiling på slikt som påstår det.)

Det er ikke noe dop.

Og heller ikke våpen.

 

Så da er problemet at du kan kjøpe noe.

 

Bør man regulere hvor mye folk kan handle på butikken?

Lenke til kommentar

 

Ser dere virkelig ikke problemet med avhengighetsdannende systemer blir promotert mot barn?

Mot barn, jo...

Men han her er 19.

Og foreldre må jo passe på.

Alder er bare et tall...

Har selv møtt personer i tenårene som var langt mer moden enn flere folk i 30 og 40 års alderen som jeg har møtt.

 

Men for det gitte gjennomsnitts mennesket så betyr det ikke man er så fryktelig klok alltid bare fordi man har passert myndighetsalderen, be it 18, 19, 20 eller 21.

 

Folk er som sagt forskjellige...

Men det er uhyre lett å bli revet med.

Og har man først blitt hekta, så spiller liten rolle om man er 9, 19, 29, 39, 49, 59 eller 69...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...